...raideinvestointien määrää kasvatetaan nykytasosta, mikä tukee vahvasti myös pyöräilyn edistämistä...
Voiko joku avata tätä mulle? En saa kiinni ajatuksesta.
Lienee vain mahtipontinen ilmaisu pyöräpaikkojen lisäämiselle matkustajavaunussa. Jos olisikin "konnarivaunujen" lisäämiseen tähtäävä investointi, olisi tuolla oikeasti merkitystäkin, mutta taitaa olla pelkkää ajattelematonta diibadaabaa.
En tiennytkään tätä Hollannin liikennehistoriasta. 50-60 -luvuilla sinne tungettiin autoilua, kuten muuallekin, mutta 70-luvulla huomasivat, ettei se ole hyväksi. Sitten rupesivat muuttamaan liikennettä turvallisemmaksi ja pyöräilystä tuli suosittua. Tuossa videolla pieni historiakertaus.
Hollannin lasten liikenneonettomuudet.jpg (62.13 KiB) Katsottu 4202 kertaa
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 02 Tammi 2020, 23:05
Kirjoittaja jori
wwhv kirjoitti:
Barcelona (kaupunki) on lanseerannut tämmöisen kaupunkistruktuurin
muutosprosessin mikä on laajentumassa muihinkin (isoihin) kaupunkeihin:
eli siinä on ideana luoda noin 400m x 400m alueita mistä karsitaan autot
ja autoliikenne "superblockin" ulkopuolelle ja rauhoittaa alue mahdollisimman
auto-vapaaksi alueeksi.
aikovat kieltää vanhoilla, saastuttavilla autoilla ajon
päiväsaikaan eli pimeässä vain saa saastuttaa
Liekö Espanjan 700-vuotisen muslimihallinnonaikaista vaikutusta, kun säännöt pätevät vain valoisaan aikaan ja vain osaan "kansasta".
Ajatus sääntöjen suhteellisuudesta henkilöiden ja ajan suhteen on voinut adoptoitua muslimihallinnonaikaisista käytännöistä. Nykyäänkin Ramadanin paastoa noudatetaan vain valoisaan aikaan ja kaikki muutkin säännöt ovat erilaiset riippuen uskonnosta ja sukupuolesta.
Voiko tätä pitää kulttuurisena omimisena.
Vakavasti:
Tietääkö kukaan, miten tuota kieltoa valvotaan. Miten nuo kymmenen vuosittaista kertaa kirjataan ja miten tuota muutenkin hallinnoidaan. Tuon säännön oikeudenmukaiseen soveltamiseen vaaditaan todella tarkkaa automaattista ajoneuvojen liikkeiden valvontaa sekä kaupunkiin tullessa, että lähtiessä. Vai onko rekisterikilven kuvaus vain kaupunkiin tullessa ja lähtiessä, milloin huijausmahdollisuus noiden kymmenen kerran hyödyntämisessä moninkertaisena helposti vesittää idean. Uudemman auton rekisterikilpien monistaminen saattaa muodostua pieneksi bisnekseksi. Ilmeisesti tuo yöaika on siksi, että pimeässä on vaikeampi nähdä onko auto uusi.
Tuo huijausmahdollisuus antaa perustelun kirjata ajoneuvojen liikkeitä muuallakin kuin rajoilla, jolloin mennään helposti yksityisyyden rajan yli ja totutetaan ihmiset siihen, että kaikkien rehellisten kansalaisten kaikkia liikkeitä valvotaan hallinnon taholta.
Vaikuttaa autoteollisuuden markkinoidenedistämiskampanjalta, josta myös hallintofasismi hyötyy. Rehellinen järjestelmä ei rajaisi ajoneuvoja mielivastaisen rekisteröintivuoden mukaan luoden privilegiota rikkaille uuden auton omistajille. Jos henkilöautoliikennettä halutaan rajoittaa, onnistuu se liikennesuunnittelun keinoin myös ilman syrjintää, kuten mm. edellinen esimerkki osoitti.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 03 Tammi 2020, 14:50
Kirjoittaja jooseha
Vanhojen autojen kiellot on helpompi ajaa hallituksissa läpi. Ei koske päättäjiä henkilökohtaisesti.
Pelkästään päiväaikainen kielto voinee johtua siitä että ilmanlaatuongelma on päivällä. Ei yöllä
Mutta eikös nuo etelä-Euroopan säännöt ole vain ohjeellisia. Ei niitä kukaan ota kirjaimellisesti
jori kirjoitti:
Jos henkilöautoliikennettä halutaan rajoittaa, onnistuu se liikennesuunnittelun keinoin myös ilman syrjintää, kuten mm. edellinen esimerkki osoitti.
Minusta näyttää ettei Parseloonassa halutakaan kieltää autoilua. Ainoastaan rajoittaa niiden päästöjä.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 03 Tammi 2020, 15:30
Kirjoittaja wwhv
jori tarkoitti tuota aikaisempaa superblocks-ajatusta
mistä oli linkki ylempänä.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 14 Tammi 2020, 08:22
Kirjoittaja PW
Kouvola - Koskenkylä välille laittoivat niitä uusia kameroita nopeutta valvomaan. Ainakin pari on niin lähellä (arviolta 100m) nopeusrajotusmerkkiä, ett pitää oikeesti jarruttaa siinä 80:n kyltin kohalla Ei siis riitä, ett nostat kaasujalkaa vähän ennen rajotusta, saati kohdalla.
Miltähän matkalta nää kamerat mittaa sen nopeuden?
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 14 Tammi 2020, 20:02
Kirjoittaja yaana
PW kirjoitti:
Kouvola - Koskenkylä välille laittoivat niitä uusia kameroita nopeutta valvomaan. Ainakin pari on niin lähellä (arviolta 100m) nopeusrajotusmerkkiä, ett pitää oikeesti jarruttaa siinä 80:n kyltin kohalla Ei siis riitä, ett nostat kaasujalkaa vähän ennen rajotusta, saati kohdalla.
Miltähän matkalta nää kamerat mittaa sen nopeuden?
Muistelisin lukeneeni 150 m. Tekniikan maailma kirjoitti uusien kameroiden tekniikasta hyvin joku aika sitten.
Porvooseen niitä tuli kolme ihan kaupunkialueelle. Yksi tarkkailee nopeuksien lisäksi liikennevalojen noudattamista koulun kohdalla.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 14 Tammi 2020, 21:23
Kirjoittaja PW
yaana kirjoitti:
PW kirjoitti:
Kouvola - Koskenkylä välille laittoivat niitä uusia kameroita nopeutta valvomaan. Ainakin pari on niin lähellä (arviolta 100m) nopeusrajotusmerkkiä, ett pitää oikeesti jarruttaa siinä 80:n kyltin kohalla Ei siis riitä, ett nostat kaasujalkaa vähän ennen rajotusta, saati kohdalla.
Miltähän matkalta nää kamerat mittaa sen nopeuden?
Muistelisin lukeneeni 150 m. Tekniikan maailma kirjoitti uusien kameroiden tekniikasta hyvin joku aika sitten.
Porvooseen niitä tuli kolme ihan kaupunkialueelle. Yksi tarkkailee nopeuksien lisäksi liikennevalojen noudattamista koulun kohdalla.
Niistä uusista kameroista kuutostiellä on liikkeellä vaikka mitä juttuja. Jos tuo 30 metriä pitää paikkansa, se selittää pari siellä näkemääni juttua...
Itse tuota väliä usein ajavana olen havainnut, että kun jalan nostaa kaasulta heti nopeusrajoitusmerkin nähdessään, ei tarvitse missään vaiheessa jarruttaa. Se Korian ABC:n ja 12-tien välinen pätkä on häijy, 70 km/h -rajoituksella on kaksi kameraa molempiin suuntiin alle kilometrin päässä toisistaan. Toisaalta, eivät ne minua haittaa. Ihan viran puolesta tulee ajelluksi rajoitusten mukaan.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 19 Helmi 2020, 09:04
Kirjoittaja PW
Velogi nostaa videossaan esiin uuden kesällä voimaan tulevan tieliikelain tärkeimpiä kohtia.
Mielenkiinnolla katselen tapahtuuko kotikaupunkini kevarimerkinnöille jotain