Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahvuus?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei mene putki hammaspyörän sisään vaan kylkeen, tässä näkyy toiselta puolelta ja kiinnitys runkoon:

Kuva

Noin laitettuna 1,5mm putki kestää taatusti kiinnityksen.
Pultteja on tosiaan 8, 10, 12, 16 ja 20millisiä, eli kannattaa valikoida laakeri sitä silmällä pitäen.
Laakereita on taatusti jokaiselle millin kymmenykselle joka suuntaan, mutta jos toinen maksaa 4e/kpl ja milliä suurempi/pienempi 50e/kpl, niin mun mielestä kannattaa suunnitella noiden standardi kokojen mukaan eikä mennä erikoismitoitettujen hyllylle ollenkaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Ai niin ja tänään ostin tuohon yhteen bmx vanteeseen sisuskumin ja päällyskumin. :) 47-406 ja ihan sellasen 3.0 baarin version. Vaikka olis 60/40 painojakauma, niin mun ja pyörän yhteispainolla yht.90kg, painoa tulis yhdelle etupyörälle 27kg. Ja jos sattuis 50/50 suhde niin painoa tulisi 22.5kg. Ja kyllä noihin aina vähän enempi uskaltaa ilmaa laittaa ennenku repeilevät. 3.5 ainakin. Että kaikki tuntuu varmasti kevyemmälle oli mitkä tahansa renkaat alla jos verrataan siihen kokoonpanoon millä oo ajanu viimeset kaksi kesää;) Eli pystypyörällä 2-3 lapsen kanssa. 2 kärryssä ja 1 lastenistuimes tarakalla. Meillähän oli yhteispaino silloin melkoinen.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Joo hyvä kiinnitystapa, mistä sait tollasen holkin? Mulla ei tollasia ole valmiina nurkissa, joten myydänkö noita? Joo peruslaakereita vain.. Bilteman valikoimissa ei ollut 12/35. Tai 10/35. Vain 15/35. Kyllä se on tuo vuorenmaa ainut josta saisi normipulttia ajatellen sopivan laakerin. 10/35 löytyy. Tietysti laakerin voisi hitsata rattaan kylkeenkin. Tai sitten lyö niihin kiilakumpareiden kohtaan pistepuikolla jokaiseen niin että ne vähän laajenee ja sitten 32 laakeri sisään.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

jviirret kirjoitti:

Ei mene putki hammaspyörän sisään vaan kylkeen, tässä näkyy toiselta puolelta ja kiinnitys runkoon:

Kuva

Noin laitettuna 1,5mm putki kestää taatusti kiinnityksen.
Pultteja on tosiaan 8, 10, 12, 16 ja 20millisiä, eli kannattaa valikoida laakeri sitä silmällä pitäen.
Laakereita on taatusti jokaiselle millin kymmenykselle joka suuntaan, mutta jos toinen maksaa 4e/kpl ja milliä suurempi/pienempi 50e/kpl, niin mun mielestä kannattaa suunnitella noiden standardi kokojen mukaan eikä mennä erikoismitoitettujen hyllylle ollenkaan.

Jukka

Hei onko tosta pyörästä koko kuvaa? Komean värinen.=)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tops kirjoitti:

Joo hyvä kiinnitystapa, mistä sait tollasen holkin? Mulla ei tollasia ole valmiina nurkissa, joten myydänkö noita?

Se on 15x1,5 tai 16x2 putkea. Sitä on 60mm pätkä rungossa. Sitten siinä on toinen pätkä 2cm, johon on hitsattu tuo rauta mihin paluuketjun ohjuri on kiinnitetty. Kun se on tällainen irtonainen sen voi laittaa kasatessa oikeaan asentoon ja muutenkin muokata/vaihtaa ilman että menee rungon maalaus aina uusiksi. Pultti on 120mm pitkä 12mm ja senhän voi hitsata runkoon ilman tuota "holkkiakin", mutta runkoa tehdessä en tiennyt vielä minkälaisen ohjurin tekisin joten saa vapaammat kädet kun pulttikin on vaihdettava.
Pyörähän on tämä:

Kuva

Ja rakentelukeromus: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/yescom.htm ja foorumin keskustelu rakentelun tiimoilta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3158

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

jviirret kirjoitti:
Tops kirjoitti:

Joo hyvä kiinnitystapa, mistä sait tollasen holkin? Mulla ei tollasia ole valmiina nurkissa, joten myydänkö noita?

Se on 15x1,5 tai 16x2 putkea. Sitä on 60mm pätkä rungossa. Sitten siinä on toinen pätkä 2cm, johon on hitsattu tuo rauta mihin paluuketjun ohjuri on kiinnitetty. Kun se on tällainen irtonainen sen voi laittaa kasatessa oikeaan asentoon ja muutenkin muokata/vaihtaa ilman että menee rungon maalaus aina uusiksi. Pultti on 120mm pitkä 12mm ja senhän voi hitsata runkoon ilman tuota "holkkiakin", mutta runkoa tehdessä en tiennyt vielä minkälaisen ohjurin tekisin joten saa vapaammat kädet kun pulttikin on vaihdettava.
Pyörähän on tämä:

Kuva

Ja rakentelukeromus: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/yescom.htm ja foorumin keskustelu rakentelun tiimoilta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3158

Jukka

Huomaa että on valvonut paljon kun ei aivot raksuta nykysin yhtään:D Niin tosiaan ei tuo holkki välttämätön ole, että kun mielestään hyvän paikan löytää niin iskee kii vaan runkoon suoraan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tops kirjoitti:

Niin tosiaan ei tuo holkki välttämätön ole, että kun mielestään hyvän paikan löytää niin iskee kii vaan runkoon suoraan.

Jos taas paikkaa ei ole tiedossa niin sen saa runkoon kiinni kahden lattaraudan avullakin, tähän tapaan:

Kuva

Vasemman puoleisin ratas, kaksi muuta on kiinni runkoon hitsatuissa pulteissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Kiitos vinkistä, ei tartte hitsata kiinni siis välttämättä. :wink:

Arvaas Jukka kuule mistä saa noita holkkeja hyvin? :D Tutkin tuossa vähäisiä rauta värkkejäni, ja katselin noita pyörän raatoja, ja niiden lukkoja. Niissähän on monesti sellanen putki joka käännetään sit lukkoon. Niin toises pyöräs oli tosi timmi 10mm sisäreiällä oleva putki ja sopivan pituinenkin voi jopa lyhentää vähän ja toisessa lasten pyörässä oli tarkka 12mm sisäreikä. Jotenka ihmiset jos tarvitsette 10-12mm holkki ainesta niin lukon sahaamalla poikki sellaisen saat=) Ainakin Avan lukoissa käytetään. Joten eikun vain hommaamaan nyt sitten 10/35 laakeri tai 12/35 laakeri=) Kuva löytyy lukko holkista samasta albumista jota oon linkittänyt aiemmin. Tai koitanpa laittaa suoran linkin, tai siis linkkejä, niin helpottaa teidän selausta.

Kuvisssa siis 10mm sisäreiällä oleva "holkki" pyörän lukosta:

http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5879.jpg

http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5877.jpg

http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5872.jpg

http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5876.jpg

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Noniin yllätyksiäkin sattuu matkalle. Nyt vasta mittasin neliöputkien seinämävahvuuden. Se mitään 1,5 milliä ole! Vaan digi työntömitta näytti jotakin 1.92. Joten eikö tuo 2 milliin mene. Joten eipä ihme kun olin ostanut neliöputkeni 40x40 ja 50x50 ja kokeilin seisoa niiden päällä päistä tuettuna ja ihmettelin miksi monet oli hylänneet 40x40 liian lepsuna, sehän oli yllättävän jämäkkää, tosin pientä taipumista havaittavissa oli verrattuna 50x50. Mutta eipä ihme että sekin oli niin tukevaa, ne olikin myyny mulle 1.5 sijasta 2 millin seinämävahvuudella. No sehän tietysti turhana painolisänä vähän harmittaa mieltä, mutta mulla on edelleen varaa se pieni erotus laihtua;) Ennen painoin 94kg enimmilläni ja vuosia vähän alle 90 kilon ja nyt tällä viikolla näytti 69.6kg. Joten sillä lailla ajateltuna ei pitäs harmitella tälläsiä pikku asioita;) Onhan tässä itsekin jo keventynyt roimasti. Tosin oli takana 10 vuotta voimailua, joten paljon on lähtenyt voimia ja lihastakin..Ja siitä treenin lopettamisesta on jo kulunut hyvän aikaa 2008 marraskuussa lopetin, joten yli 5 vuotta. Siinä ajassa kuihtuu kyllä aika paljon.

Ihanne olis olla kuitenkin aika rasvaton ja sitten hyvässä kunnossa. Voimailu vuosina en välittänyt painosta, tärkeintä oli syödä vain riittävästi ettei ainakaan ruuan takia kehity huonosti. Ja lisäravinteikin kului paljon.. Noh mites tämä näin lipsahti. Noh kai se kuitenkin oikeesti harmittaa, kun jokainen varmaan yrittää tehdä mahdollisimman kevyttä menopeliä joka on kuitenkin riittävän jäykkä. Tässä jo palasinkin Ruukin sivulle katsomaan noita painoeroja, että mitä se käytännössä tarkottaa http://www.ruukki.fi/Tuotteet-ja-ratkai ... einaputket

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Itse asiassa tuollainen pieni jousto on jopa toivottavaa ylös-alas suuntaan, mutta kiertojäykkyyden ja ketjuvoimien vuoksi valitaan vähän jämäkempää. mun mielestä 45x45x1,5 tai 45x1,5 ois optimi koko, mutta niiden harvinaisuuden vuoksi olen päätynyt 50mm. Ketjussa on runtatessa melko voima, kammen pituuden ja hammasrattaan säteen vipusuhde moninkertaistaa sen siihen mitä jaksat jalalla painaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja PW »


Laitoin tuon videon jos sattus oleen jotain hyötyä, tässä rojektissa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Varmasti hyviä ideoita. Hitsaussaumoista ei kannata ottaa oppia... :roll:

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Juu hitsausaumat yhtenäiset ja kauniit joutuu näissä ohutputki hommissa unohtaa, jos pitää vielä saada osat suoraankin ja välttyä lämpövääntymisiltä. Siksi näissä vehkeissä saumat on enemmän tai vähemmän heppaillun näköisiä. Ja myös isot sovitus raot saattaa aiheuttaa omat ongelmansa. Pitää valita kumpi on tärkeämpää että pyörä kulkee suoraan vai mahdollisimman kaunis sauma;)

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Tukivarren putket katkaisin kulmaan tänään, muuta juuri en tehnyt. No suunnittelin millaiset kiinnitykset teen renkaalle ja kuinka ne kiinnittyy ohjauslaakeriputkeen. Teen sen 40x40x2 putkesta, jonka yhden seinän sit muutan oikeaan kulmaan.

Kuvia uusia:

Tukivarret

http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5892.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5890.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5889.jpg

Etupyörä uusine kumineen

http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5897.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5898.jpg

Sopii mun mielestä hyvin tollanen valkokylkinen rengas tollaseen mattamustaan bmx vanteeseen.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

DUUDIH! Jotain tänää taas saanu tehtyä ja vähän nytkähtäny taasen eteenpäin rojekti. Koitan sillon aina tehdä kun lapset on ulkona ja illalla hetken sen jälkeen kun lapset on nukkumassa, siinä hetken kehtaa rälläköidä 21 aikoihin.

Mennäänpä suoraan asiaan, ja muutamia kuvia esille:

Tukivarsien tekoa "jigissä". Uskalsi hyvän tuennan ansiosta päästellä yhtenäisiäkin saumoja kun ei tarvinnut pelätä vääntymistä, jotka tosin häipyi kuitenkin osittain pois sattuneesta syystä, huomaat kun katsot kuvat.=)

http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5925.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5927.jpg (lisää tukea ettei vääntele)
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5930.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5928.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5933.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5935.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5936.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5938.jpg

Ja sitten kokeilu sovitusta päärunkoon. Tulee olemaan haasteellinen tehtävä, laskin että 6 eri suuntaa pitää huomioida ettei mene väärin:D No töissä aikoinaan tottui tollaiseen hankalaan kokoamisvaiheeseen jossa piti ottaa monta mittaa yhtäaikaa huomioon eikä oikein mitään voinut hepata kunnolla kiinni, koska sitten taas ei olis voinut jotain toista mittaa muuttaa, kun ei olis pystynyt liikuttamaan enää. Mutta noihinkin on konstinsa. Pitää vaan aloittaa oikeasta asiasta ja niin että voi sitten muut mitat naputella kohdalleen.

Ensin vetää linjat suorakulmalla runkoon että tulee oikea akseliväli, sitten suorakulmalla tukivarsien etu/taka kallistus rungon kanssa 90 asteen kulmaan. Ne kun saa alta pois, voi keskittyä siihen että onko tukivarret kierteellä siis sillai että jompi kumpi varsista eteenpäin ja toinen taaksepäin, tai sivulle kallellaan. Myöskin tarkistaa leikkaus että tulee varmasti oikealle korkeudelle.

Ja tässä siis se sovitus kuva:

http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5939.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5941.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5942.jpg (jätin tarkotuksella tukiputken tukivarsiin kiinni, tueksi syvennyksen leikkauksen ajaksi ja tulevan runkoon hitsauksen ajaksi´ettei sitten "kärkiväli" muutu.
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5944.jpg

Sitten olkavarsien jatkoksi renkaan akselin kiinnitystä varten tulee tälläiset 2millin 40x40 putkesta tehdyt kotelot. Joihin luultavasti tulee kiinnitys vain yhteen seinämään, tai molempien seinien läpi. Tuntuis jollakin tapaa tukevammalta ajatuksean kiristää vain yksi seinä väliin, silloin mutterit on lähekkäin, puristus tiukempi ja ehdottomampi ja kierteinen akseli ei pääse syömään ulompaa reikää. Kun taasen jos mutterin kiristäisi putken toiselle puolen, tuntuisi siltä, että akseli pääsee enemmän kampeamaan sitä ulompaa reikää. Teen silti akselille reiän molempiin seinämiin, koko neliöputken läpi, vaikka kiristäisinkin mutterilla vain yhden seinämän väliin, niin saa sitten pitkän akselin pois törröttämästä renkaan ulkopuolelta.

Osa siis vielä kesken, siksi nuo lipareet, ne pitää vielä kääntää. alapuoli on jo käännetty mutta ylimääräisiä ei ole leikattu pois eikä vielä hitsattu. Jos kiristän vain yhden seinämän väliin, silloin täytyy jättää joko pohja tai takaseinä auki tuosta, että pääsee kiristämään mutteria neliöputken sisään.

http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5945.jpg (ohjauslaakeriputki tulee tohon kaltevalle pinnalle, jahka taitan tuon lipareen siihen päälle hatuksi. Hattuu reikä ja sitten olkavarsi siihen kiinni.
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5946.jpg (rengas tulee mutterin puolelle, mutteri osoittaa vain tulevan reiän paikkaa.
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5948.jpg (tässä kuvassa näkyy kuinka suuri mutteri on suhteessa putkeen, joten melkoisen tukeva tästä rakenteesta tulee. Ja jos vielä laittaa prikan lisäksi)

Lisäksi kävin metalliromu lavalla tänään, josta löyty kaikkea hyödyllistä, melkein pitäs ottaa kuva niistäkin.=) Mm. vanha liikuteltava työpöytä lamppu joka oli tehty 4kpl:sta 9x9 pientä neliöputkea. No arvatkaas vaan mihin aion käyttää sellasta neliöputkea?=) Noh tietysti kanttisen linjan vallitessa pyörässä, niin raidetankona=) On meinaan yllättävän vahvaa tavaraa noin pieneksi! Koitin pöydän reunan yli pitää noin 30cm jännevälillä ja päähän 12kg kahvakuula roikkumaan, ei se ollut moksiskaan! Joten varmasti ajaa asiansa raidetankona.

Sitten löyty 25x25x1 neliöputkea 2kpl, molemmat reilu 30cm, joka on varmasti ihan kätevää kamaa tehdessä esim. olkavarsiin raidetankoja varten kääntövarret. Ja ne kääntövarret sitten pitää sahata/rälläköidä 17 asteen kulmaan åckermanin korjausta varten.=) Pitää nyt katsoa, laitanko ohjaustangot suoraan niihin raidetangon varsiin vai niinkuin polkupyöris yleensä eli ohjauslaakeriputken päästä lähtemään. Mutta jos ohjaus tulee ohjauslaakeriputkeen, nii silloin nuo raidetangon varret sais olla jotain kevyempää kamaa kuin 25x25x1 neliöputki. Katsoo nyt mitä...

Vastaa Viestiin