DUUDIH! Jotain tänää taas saanu tehtyä ja vähän nytkähtäny taasen eteenpäin rojekti. Koitan sillon aina tehdä kun lapset on ulkona ja illalla hetken sen jälkeen kun lapset on nukkumassa, siinä hetken kehtaa rälläköidä 21 aikoihin.
Mennäänpä suoraan asiaan, ja muutamia kuvia esille:
Tukivarsien tekoa "jigissä". Uskalsi hyvän tuennan ansiosta päästellä yhtenäisiäkin saumoja kun ei tarvinnut pelätä vääntymistä, jotka tosin häipyi kuitenkin osittain pois sattuneesta syystä, huomaat kun katsot kuvat.=)
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5925.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5927.jpg (lisää tukea ettei vääntele)
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5930.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5928.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5933.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5935.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5936.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5938.jpg
Ja sitten kokeilu sovitusta päärunkoon. Tulee olemaan haasteellinen tehtävä, laskin että 6 eri suuntaa pitää huomioida ettei mene väärin:D No töissä aikoinaan tottui tollaiseen hankalaan kokoamisvaiheeseen jossa piti ottaa monta mittaa yhtäaikaa huomioon eikä oikein mitään voinut hepata kunnolla kiinni, koska sitten taas ei olis voinut jotain toista mittaa muuttaa, kun ei olis pystynyt liikuttamaan enää. Mutta noihinkin on konstinsa. Pitää vaan aloittaa oikeasta asiasta ja niin että voi sitten muut mitat naputella kohdalleen.
Ensin vetää linjat suorakulmalla runkoon että tulee oikea akseliväli, sitten suorakulmalla tukivarsien etu/taka kallistus rungon kanssa 90 asteen kulmaan. Ne kun saa alta pois, voi keskittyä siihen että onko tukivarret kierteellä siis sillai että jompi kumpi varsista eteenpäin ja toinen taaksepäin, tai sivulle kallellaan. Myöskin tarkistaa leikkaus että tulee varmasti oikealle korkeudelle.
Ja tässä siis se sovitus kuva:
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5939.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5941.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5942.jpg (jätin tarkotuksella tukiputken tukivarsiin kiinni, tueksi syvennyksen leikkauksen ajaksi ja tulevan runkoon hitsauksen ajaksi´ettei sitten "kärkiväli" muutu.
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5944.jpg
Sitten olkavarsien jatkoksi renkaan akselin kiinnitystä varten tulee tälläiset 2millin 40x40 putkesta tehdyt kotelot. Joihin luultavasti tulee kiinnitys vain yhteen seinämään, tai molempien seinien läpi. Tuntuis jollakin tapaa tukevammalta ajatuksean kiristää vain yksi seinä väliin, silloin mutterit on lähekkäin, puristus tiukempi ja ehdottomampi ja kierteinen akseli ei pääse syömään ulompaa reikää. Kun taasen jos mutterin kiristäisi putken toiselle puolen, tuntuisi siltä, että akseli pääsee enemmän kampeamaan sitä ulompaa reikää. Teen silti akselille reiän molempiin seinämiin, koko neliöputken läpi, vaikka kiristäisinkin mutterilla vain yhden seinämän väliin, niin saa sitten pitkän akselin pois törröttämästä renkaan ulkopuolelta.
Osa siis vielä kesken, siksi nuo lipareet, ne pitää vielä kääntää. alapuoli on jo käännetty mutta ylimääräisiä ei ole leikattu pois eikä vielä hitsattu. Jos kiristän vain yhden seinämän väliin, silloin täytyy jättää joko pohja tai takaseinä auki tuosta, että pääsee kiristämään mutteria neliöputken sisään.
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5945.jpg (ohjauslaakeriputki tulee tohon kaltevalle pinnalle, jahka taitan tuon lipareen siihen päälle hatuksi. Hattuu reikä ja sitten olkavarsi siihen kiinni.
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5946.jpg (rengas tulee mutterin puolelle, mutteri osoittaa vain tulevan reiän paikkaa.
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... G_5948.jpg (tässä kuvassa näkyy kuinka suuri mutteri on suhteessa putkeen, joten melkoisen tukeva tästä rakenteesta tulee. Ja jos vielä laittaa prikan lisäksi)
Lisäksi kävin metalliromu lavalla tänään, josta löyty kaikkea hyödyllistä, melkein pitäs ottaa kuva niistäkin.=) Mm. vanha liikuteltava työpöytä lamppu joka oli tehty 4kpl:sta 9x9 pientä neliöputkea. No arvatkaas vaan mihin aion käyttää sellasta neliöputkea?=) Noh tietysti kanttisen linjan vallitessa pyörässä, niin raidetankona=) On meinaan yllättävän vahvaa tavaraa noin pieneksi! Koitin pöydän reunan yli pitää noin 30cm jännevälillä ja päähän 12kg kahvakuula roikkumaan, ei se ollut moksiskaan! Joten varmasti ajaa asiansa raidetankona.
Sitten löyty 25x25x1 neliöputkea 2kpl, molemmat reilu 30cm, joka on varmasti ihan kätevää kamaa tehdessä esim. olkavarsiin raidetankoja varten kääntövarret. Ja ne kääntövarret sitten pitää sahata/rälläköidä 17 asteen kulmaan åckermanin korjausta varten.=) Pitää nyt katsoa, laitanko ohjaustangot suoraan niihin raidetangon varsiin vai niinkuin polkupyöris yleensä eli ohjauslaakeriputken päästä lähtemään. Mutta jos ohjaus tulee ohjauslaakeriputkeen, nii silloin nuo raidetangon varret sais olla jotain kevyempää kamaa kuin 25x25x1 neliöputki. Katsoo nyt mitä...