Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

On Hesassa turvapaikanhakijoitakin. Keskuksiakin. Tiedän kaksi ja montakohan niitä on enemmän?

Kuntarajojen rajat voi halutessaan määrittää tulemaan valtion rajalla vastaan hehe. Ei ihan heti tule varmaan kuntien lakkautusja ulkomaihin yhdistyminen vapaaehtoisesti vastaan, että siinä valtion rajalla loppunee kuntien mahdolliset rajat. Ei eri kuntia, ei syytä olla naapurille kateellinen? Mikään ei ole niin kade kuin suomalainen, leikataan kaikilta munat, niin on tasa-arvo? Ei voi valittaa, kun naapurillakaan ei ole, kärsitään yhdessä. Kun ei yhteisen edun edistäminen sovi nollasummapelin korvaajaksi. Muuten olen sitä mieltä, että Kartago on hävitettävä. Eli on pitkään politiikassa kateutta ym. harjoitettu ja tulokset eivät ole olleet aina kovin hyödyttäviä.

Tämä foorumi todistaa yhteen hiileen puhaltamisen eduista vs se, että naapurin kinneri on nopeampi, varastan joko renkaan tai koko laitoksen. Sitten ollaan köpiksen mallissa, että kaikki ajaa romuilla, jotka voivat laueta alle milloin vain, kun kukaan ei huolla pyörää, joka on huomenna eri kuskilla. Kun joka päivä ajat eri joka päivä varastetulla pyörällä, kuten muutkin. Monellako kallo halki huoltamattomien yhteisomaisuuspyörien jäljiltä? Lämmittänee paljon mieltä kuolan valuessa rinnalle, että eipä aja naapurikaan turvallisemmalla pyörällä ja mikä päivä tahansa liittyy kallloreikäisten kerhoon fyysisestikin, eikä vain henkisesti. Kröh wink wink take a hint. :wink: Tämä oli suunnattu ajatteluvirhettä, ei ketään ajattelijaa/ajattelematonta kohtaan.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3872
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

terppa kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Jos laajentaa vähän...pk-seudulla asuu 1,1 milj. ihmistä ja suomessa 5,4 miljoonaa niin se on palttiarallaa 20% väkiluvusta ja Helsinki, Espoo ja Vantaa sisältää 29500 valtion työpaikkaa (37,5%) niin veikkaisin, että ne jäljelle jäävät reilu miljoona maksaa kyllä verotuloissa virkakoneiston yliedustuksen

Mun vastaus olis alunperin kommentiin jossa naljailtiin siitä että Helsingissä käydään töissä ja maksetaan verot naapurikuntiin. Ei niitä nyt voi yhdistää samaksi kunnaksi kun käykin ilmi että rahavirta onkin toiseen suuntaan ;)

Jukka

No päästiin sitten yksimielisyyteen rahavirtojen suunnasta joka särähti :mrgreen:

Mutta kyllä mun mielestä nimenomaan tuolla pitäisi noi kolme kuntaa laittaa yhteen ja vielä enemmän kokonaisuutena kehittää ;) rajoja kun ei huomaa kun on samaa taajamaa...

Autoillessa ei ehkä selvästi huomaa rajoja, mutta kun liikkuu pyörällä rajat huomaa. Espoossa rakennetaan edelleen innolla uusiin risteyksiin kanttikiviä kun Helsingissä niitä jo poistetaan vanhoista. Itse en halua Espoon kanssa yhteen koska siellä on liialti kokkari valtaa joka tulisi jarruttamaan pyöräilyn edistämistä aivan liikaa. Espoosta kun on pyritty heidän toimesta tekemään suoranainen autoilun mekka. Sielläkin on kuitenkin pikku hiljaa alettu heräämään suunnittelu puolella, mutta poliittinen tahto on pelkkää korupuhetta.

Helsingissä on ainakin neljä vastaanottokeskusta näissä paikoissa: Koskela, Munkkiniemi, Metsälä ja Laajasalo

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Wacky kirjoitti:
terppa kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Jos laajentaa vähän...pk-seudulla asuu 1,1 milj. ihmistä ja suomessa 5,4 miljoonaa niin se on palttiarallaa 20% väkiluvusta ja Helsinki, Espoo ja Vantaa sisältää 29500 valtion työpaikkaa (37,5%) niin veikkaisin, että ne jäljelle jäävät reilu miljoona maksaa kyllä verotuloissa virkakoneiston yliedustuksen

Mun vastaus olis alunperin kommentiin jossa naljailtiin siitä että Helsingissä käydään töissä ja maksetaan verot naapurikuntiin. Ei niitä nyt voi yhdistää samaksi kunnaksi kun käykin ilmi että rahavirta onkin toiseen suuntaan ;)

Jukka

No päästiin sitten yksimielisyyteen rahavirtojen suunnasta joka särähti :mrgreen:

Mutta kyllä mun mielestä nimenomaan tuolla pitäisi noi kolme kuntaa laittaa yhteen ja vielä enemmän kokonaisuutena kehittää ;) rajoja kun ei huomaa kun on samaa taajamaa...

Autoillessa ei ehkä selvästi huomaa rajoja, mutta kun liikkuu pyörällä rajat huomaa. Espoossa rakennetaan edelleen innolla uusiin risteyksiin kanttikiviä kun Helsingissä niitä jo poistetaan vanhoista. Itse en halua Espoon kanssa yhteen koska siellä on liialti kokkari valtaa joka tulisi jarruttamaan pyöräilyn edistämistä aivan liikaa. Espoosta kun on pyritty heidän toimesta tekemään suoranainen autoilun mekka. Sielläkin on kuitenkin pikku hiljaa alettu heräämään suunnittelu puolella, mutta poliittinen tahto on pelkkää korupuhetta.

Helsingissä on ainakin neljä vastaanottokeskusta näissä paikoissa: Koskela, Munkkiniemi, Metsälä ja Laajasalo

Eli sinulle sopisi kuntaliitokset PK-seudulla vasta sitten kun Helsinki on paisunut niin isoksi että oma viiteryhmäsi pystyy dominoimaan kuntavaaleissa sinulle mieleiset päättävät elimet koko alueelle :) Veikkaan että ne Espoon kokkarit ajattelee pitkälti samalla tavalla, ja pelkää helsinkiläistä viherpyöräilymafiaa yhtä lailla :)

Kun kerran pyöräilyfoorumilla ollaan, kukaan täälä tuskin on pyöräilyn edellytysten parantamista vastaan isosti. Mutta kun ihmisten valintoja on politiikalla vuosikymmenet ohjattu tiettyyn suuntaan, niin ei niitä pidä rankaista liian kovalla kädellä niistä tehdyistä valinnoista. Yhteiskunta on sen verran iso laiva että se kääntyy hitaasti. Samalla sen koneisto on myöskin jossain määrin herkkä rikkoutumaan, jos liikaa vieraannutetaan ihmisiä tekemällä päätöksiä jotka vaikuttavat negatiivisesti isojen joukojen elämänlaatuun. Tuon edellisen voi lukea ihan yhtälailla autoilijan kuin pyöräilijän lasit silmillä, joku tasapaino pitäisi löytää ja yrittää nähdä asiat molempien kantilta.

Se on ihan fakta että kaupunkisuunnittelussa pyöräilijät ja kävelijät on altavastaajia, ja ovat olleet sitä pitkään. Itsekin kuitenkin sanoit että suunta on kääntymässä, mutta laiva on iso ja suuret sunnanmuutokset mitataan vuosikymmenissä, mikä on turhauttavaa.

Vielä tuohon julkisiin hypätäkseni, mielestäni pitäisi paljon enemmän kiinnittää huomiota julkisen liikenteen suunnittelussa erityisesti pienemmillä paikkakunnilla (sori en nyt keskity pelkästään Helsinkiin vudatuksessani, ketjun otsikko on yleinen :) siihen että syöttö kaupunkiliikenteestä kaukoliikenteeseen ja myös toisinpäin toimisi mahdolisimman hyvin. Esimerkiksi Porvoossa tämä on osittain ihan hyvässä mallissa, osa sisäisistä bussilinjoista jatkaa suoraan kaukoliikenteenä Helsingin suuntaan, mutta täällä ongelmana on se, että ne harvat sisäiset linjat ovat keskittyneet muutamalle kerrostalovoittoiselle alueelle, omakotiasujaa ne eivät kovin hyvin palvele. Muualla, jos bussi sattuu joskus menemään, se ei mene ainakaan työmatka-aikaan.

Lisäksi bussi on huono liikenneväline siinä mielessä, että se on muun liikenteen armoilla, ja pitkän linjan päässä aikataulu on enää viitteellinen, jolloin vaikkapa työmatkalaisen aikaa tuhraantuu pysäkillä odottamiseen. 5-10 minuuttia voi tuntua lyhyeltä ajalta mutta jos se toistuu kaksi kertaa päivässä joka ikinen päivä, silläkin alkaa olla merkitystä.

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Esimerkiksi Porvoossa tämä on osittain ihan hyvässä mallissa, osa sisäisistä bussilinjoista jatkaa suoraan kaukoliikenteenä Helsingin suuntaan, mutta täällä ongelmana on se, että ne harvat sisäiset linjat ovat keskittyneet muutamalle kerrostalovoittoiselle alueelle, omakotiasujaa ne eivät kovin hyvin palvele. Muualla, jos bussi sattuu joskus menemään, se ei mene ainakaan työmatka-aikaan.

Niin se on täälläkin. Aamu- ja iltapäiväliikenne toimii hyvin asumatihentymissä. OK- ja haja-asutusalueille bussit laitetaan ajelemaan keskellä päivää kun muilta kiireiltä ehtivät :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hehe en tiennyt yhtään noista vastaanottokeskuksista, joten ainakin kuudessa mennään.

Lentoliikenteessä tunnetaan termi syöttöliikenne. Toki Porvoon kaltaisessa kaupungissa ei riitä pyöräily omakotialueelta runkoliikenteeseen sairaiden ja vanhusten vuoksi. Siksi Helsingissä suburbiassa on sikahitaasti meneviä mutkittelevia bussireittejä, jotka pysähtyvät usein, jotta liukkaalla kelillä palvellaan harvaan asuttuja alueita. Kun sekään ei riitä, on täydennys olemassa kutsuttavien pienbussien muodossa ja sairaille joillekin Kelan päätöksellä takseissa avustusta, mutta Wacky voi kertoa kaiken jälkimmäisestä paremmin kuin minä. Hän on spesialisti liikenneasioissa monilla liikennemuodoilla Helsingissä.

Muokkaus Helsingin parkkipaikkatilanteen keskustassa tietäen, olisi mahtavaa, jos jokaisesta suunnasta tukevalle ulkopaikkakuntalaiselle työmatkalaiselle olisi julkisen liikenteen päätepisteiden lähellä riittävästi ilmaista parkkitilaa. Ja en ole autoilija. Jo ilmanlaatusyistä olisi hyvä rajata näin keskustan yksityisautoilumäärää ja levittää pakokaasukuormaa laajemmalle alueelle. Jos oikein käsitän, HSL rokottaa ulkopaikkakuntalaisilta enemmän julkisen liikenteen käytöstä kuin alueen asukkailta. Siitä pitäisi luopua ja ottaa iloisena vastaan ulkopaikkakuntalaisten rahat kaupungin hyväksi. Saasteen ja keskustan ruuhkien vähentämisen ansiosta. Toki olisi toivottavaa välillä ulkopaikkakuntalaisten pyöräparkit, joista jatkaa loppumatka autosta poistuttua.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mahe kirjoitti:

Lisäksi bussi on huono liikenneväline siinä mielessä, että se on muun liikenteen armoilla, ja pitkän linjan päässä aikataulu on enää viitteellinen, jolloin vaikkapa työmatkalaisen aikaa tuhraantuu pysäkillä odottamiseen.

Eikös tämä päde muihinkin liikkumismuotoihin? Se "odotus" niissä tosin kätketty sinne kulkemisen sisään, niin sitä ei yhtä helposti havaitse.

edit. Jaa, julkisilla joutuu odottamaan myös siitä osasta matkaa, jota kulkuväline ei omatoimisessa kulkemisessa edes tee.

Viimeksi muokannut jooseha, 31 Loka 2015, 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja yaana »

Wacky kirjoitti:
yaana kirjoitti:

Noihin liityntäpysäköinteihin joutuu ajamaan pitkän pätkän vielä motarin jälkeen, jolloin se ei lyhennä kokonaisaikaa. Lukittava pyöräparkki oiskin hauska ajatus, kun sais lenkkeilyn samalla :D
Mä nyt oonkin tämmönen porvari, jolla on ilmainen parkki työpaikalla... Menee vaan toisella meistä rahaa vielä metrolippuihin.

Eli sieltä myönnetään että autoilu on tehty niin helpoksi että sitä suositaan sitäsen takia. Mitäs jos pyöräilystä tehtäis yhtä helppoa? Varmaan olis suositumpaa..

Yrittäkää nyt yksityisautoilua puolustelevat saada päähän että yhteiskunta on rakennettu auton ympärille myös kaupunkien keskustoissa, mutta sen ei ole pakko olla niin vaan voidaan kohdella muitakin kulkutapoja sen mukaan miten ne soveltuvat kuhunkin ympäristöön joka voi tarkottaa että joissain paikoissa autoilu joutuu ottaa takapenkin ja hidastumaan antamaan tilaa muille.

Otahan se herne pois nenästä, kun et sarkasmia tunnista :D Eihän tässä autoilun ilosta kuljeta, vaan sen takia että työpaikat ja siedettävät asumiskustannukset eivät löydy samalta alueelta.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jooseha kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Lisäksi bussi on huono liikenneväline siinä mielessä, että se on muun liikenteen armoilla, ja pitkän linjan päässä aikataulu on enää viitteellinen, jolloin vaikkapa työmatkalaisen aikaa tuhraantuu pysäkillä odottamiseen.

Eikös tämä päde muihinkin liikkumismuotoihin? Se "odotus" niissä tosin kätketty sinne kulkemisen sisään, niin sitä ei yhtä helposti havaitse.

Ei oikeastaan. Menet pysäkille aikataulun osoittamaan aikaan, bussi on 10 minuuttia myöhässä. Nouset bussiin ja olet kotona vaikka 45 minuutissa. Kokonaisaika 55 min.

Sama vaikka ratikalla tms, vehje tulee ajallaan, aikaa menee liikenteessä luultavasti vähemmän, säästö jopa enemmän kuin se 10 min.

Kaukoliikenteessä sitten vertailu vaika junaan, tosin VR:n tapauksessa menee huumorin puolelle mitä paljon reissaavien tilityksiä kuuntelee, mutta noinniinkun periaatteessa :)

Yksityisautolla tai taksilla jää se 10 min odottelu pois, aikaa menee samassa liikenteessä sama 45 minuuttia.

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mahe kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Lisäksi bussi on huono liikenneväline siinä mielessä, että se on muun liikenteen armoilla, ja pitkän linjan päässä aikataulu on enää viitteellinen, jolloin vaikkapa työmatkalaisen aikaa tuhraantuu pysäkillä odottamiseen.

Eikös tämä päde muihinkin liikkumismuotoihin? Se "odotus" niissä tosin kätketty sinne kulkemisen sisään, niin sitä ei yhtä helposti havaitse.

Ei oikeastaan. Menet pysäkille aikataulun osoittamaan aikaan, bussi on 10 minuuttia myöhässä. Nouset bussiin ja olet kotona vaikka 45 minuutissa. Kokonaisaika 55 min.

Sama vaikka ratikalla tms, vehje tulee ajallaan, aikaa menee liikenteessä luultavasti vähemmän, säästö jopa enemmän kuin se 10 min.

Kaukoliikenteessä sitten vertailu vaika junaan, tosin VR:n tapauksessa menee huumorin puolelle mitä paljon reissaavien tilityksiä kuuntelee, mutta noinniinkun periaatteessa :)

Yksityisautolla tai taksilla jää se 10 min odottelu pois, aikaa menee samassa liikenteessä sama 45 minuuttia.

Tarkennetaan vielä sen verran että tämä ongelma tulee pitkillä bussireiteillä ja pitkillä vuoroväleillä harvassa verkossa. Tiheällä linjaverkolla ja vuoroväleillä voi koittaa ottaa jonkun muun sopivaan suuntana menossa olevan bussin joka osuu pysäkille tms. Vastaavasti esim. Vantaalla junaradan varressa asuessani lähiliikenteen myöhästely vaikka lumen takia ei ollut ikinä varsinaisesti ongelma, jos ei osunut asemalle juuri siihen aikaan kun myöhästely alkoi. 10 min vuoroväli on 10 min. vuoroväli vaikka kaikki vuorot kulkisikin vähän normaalia hitaammin. Silloin kun niitä ongelmia oli niin ihan yhtälailla autolla tai bussilla olisi mennyt normaalia pidempään.

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä voin kuvitella että tuossa olisi suomalaisen (auto)liikennesuunnittelijan jäljiltä järjettömän jyrkät rampit tuonne päälle. Tuossa ne on joko loivat tai ajoradat on jopa montussa :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Mä voin kuvitella että tuossa olisi suomalaisen (auto)liikennesuunnittelijan jäljiltä järjettömän jyrkät rampit tuonne päälle.

Ja semmoset aidat ettei lunta saa pois ku pyöräkuormajalla...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Mä voin kuvitella että tuossa olisi suomalaisen (auto)liikennesuunnittelijan jäljiltä järjettömän jyrkät rampit tuonne päälle. Tuossa ne on joko loivat tai ajoradat on jopa montussa :?

Näin vilahduksen Tampereen suunnitelmista Hervannan valtaväylän ja Sammon valtatien risteykseen. Juuri tuollaista sinne oli ehdotettu korkeilla ja jyrkillä rampeilla. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Koska kaupungissa on kaikkea muuta ylen määrin paitsi tilaa, täytyy liikennetarpeen lisääntyessa eniten tilaa vievän liikennemuodon olosuhteita heikentää, jotta liikenne siirtyy vähemmän tilaa vieviin liikennemuotoihin ja liikennemäärä mahtuu kasvamaan.

Tällä One Bicycle Light Cycle in Copenhagen videolla näkyy hyvin tilantarve. Autokaistoja on kolme, jotka kukin näyttävät leveämmältä kuin pyöräkaista. Autoja ehtii mennä yksillä vihreillä 54, mutta pyöriä 66. Pyöriä ehtisi mennä useampikin, jos ne ei loppuisi kesken :P

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

http://streetmix.net/

Täällä voi funtsii miten hommat vois mennä.

Vastaa Viestiin