Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TKorho kirjoitti:

Saman luiskahduksen merkitys astelukuun joo voi jo selittää paljon. Ja juu, nyt kun tarkemmin mietin niin kyllähän sillä painopisteellä on paljonkin matkaeroa liikuttavana, kumpaankin suuntaan. Nojakin tukemisesta toisella jalalla en vielä tiedä mitään - mutta vauhdistahan sitä pystypyörälläkin kaadutaan, eikös? Ei siinä mitään tukia...

No mulla nuo liukkaalla kaatumiset on kyllä yleensä aika hitaasta vauhdista, tiukoissa 90asteen mutkissa rengas luisuu alta tai olen hidastanut vauhtia liukkaalle tullessa, mutta silti lipsahtaa. No juu, on joku lowracerilla vauhdissakin kaatuminen, kun rengas lähti seuraamaan uraa. Pystärillä vastaavissa nopeuksissa ehtii kyllä jarruttaa paljon vauhtia ennen kuin jalkaa tarvii laskea maahan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Voi tulla vähän väärä kuva jos vertaa kaverinsa A, nojapyöräilijä, 10 000 km vuodessa, kaatumisia kaveriinsa B, pystypyöräilijä, 100 km vuodessa. Minulla kun tulee pystärikilometrejä jonkun verran enemmän kuin nojakilometrejä, tuntuu nuo kaatumisetkin menevän aika tasan. Viimeisen viiden vuoden aikana olen kaatunut nojakilla kolme kertaa ja pystärillä kuusi. Kaksi pystärikaatumista oli kolareita jotka oli jonkun muun vika kuin oma. Muut oli ihan omaa kädettömyyttä.

On huomattava, että kaksi nojakkikaatumista on ollut etupyörän suistumisonnettomuuksia, ja vain yksi pystärikaatuminen, vaikka pääsääntöisesti ajan liukkaalla aina pystärillä. Eli voisi kuvitella että liukkaalla tulee nojakilla tosiaan kaatuiltua, ainakin tämän tilaston mukaan. Aika pieni otanta kyllä.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja TMS »

Viittasin tuolla aiemmin kohtaamisia- viestiketjussa M5 ShockProofin rikkoneeseen kolariin. Kolari tapahtui Espoossa viime syksynä eräänä aamuna suurin piirtein näin: ajoin Espoon Perkkaalla Majurinkulma nimistä tietä pitkin suuntana lounas/etelä ja Turunväylä alittava alikulku kunnes kerrostalon parkkipaikalta tuli henkilöauto kylkeen oikealta tuosta risteyksestä : http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60.21 ... 63,,0,6.48
Minulla oli vauhtia noin 25 km/h enkä kerennyt kuin hiukan ohjaamaan vasemmalle pois alta siinä vaiheessa kun huomasin että auto tuleekin päälle. ShockProof on 26 kiekoilla on onneksi sen verran korkea etten itse osunut autoon kuin hiukan persustalla konepeltiin, muuten suurin isku kohdistui jalkojeni alle etuhaarukkaan. Törmäyksen jälkeen liike jatkui hiukan eteenpäin ja pyörä kuskeineen kaatuin vasemalle kyljelle aikalailla keskelle tietä. Onni onnettomuudessa ketään ei tullut takaan eikä vastaan (tai no eihän se auto sitten olisi sieltä parkkikselta kyllä tielle tullutkaan, kun sillä oli tarkoitus kääntyä vasemmalle). Itse selvisin pienillä naarmuilla. Pyörän etuhaarukka ja kiekko vääntyivät käyttökelvottomiksi ja päärunkoon tuli pieni murtuma emäputken lähistölle kohtaan, jossa ovat runkoputken sisäiset viennit jarru- ja vaihdevaijeria varten. Google mapsista näkee hyvin että risteyksen kohdalla on viihtyisyyttä lisäävät istutukset, jotka edesauttoivat onnettomuutta (mapsin kuva otettu näköjään alkukesästä, tapahtumahetkellä puskat olivat massiivisemmassa kunnossa). Auton kuski ei kuulemma nähnyt minua ollenkaan. Illalla hain pyörän pois ja samalla mallinsimme tyttöystävän kanssa hiukan tuota tilannetta. Minusta näkyi kuulemma lähinnä vain pää ja hiukan muutakin sieltä puskan takaa, mutta selvästi jäin siis pyöräni kera katveeseen puskan taakse. ShockProofilla ajaessa pää on suurin piirtein samalla korkeudella kuin henkilöautossa istuttaessa joten kaiken järjen mukaan kuski olisi voinut minut huomatakkin. Ei kuitenkaan tälllä kertaa huomannut. "Hauska" yhteensattuma asiassa on että kyseinen kuski oli jo ennen kolaria ottanut yhteytä Espoon kaupunkiin ja toivonut risteysalueen näkyvyyden parantamista. Asialle ei vain oltu tehty mitään. Muutaman viikon päästä kolarista oli puskat käyty ajamassa nurin.

Kolarin jälkeen tilanne eteni rauhallisesti ja molemmat ottivat tilanteen asiallisesti. Korvausvastuun osalta tilanne mutkisti kuitenkin se että itseasiassa jopa tien molemmilla puolilla on kevyenliikenteenväylät joita pyöräilijän tulisi lain mukaan käyttää, joten soitimme paikalle poliisin että saamme selvyyden syyllisyydestä ja korvausvelvollisuuksista. Poliisi ratkaisi tilanteen siten, että autokuski oli tilanteeseen syyllinen ja pyörän sekä auton (etumaski meni rikki ja lisäksi konepeltiin lommo ja joitain naarmuja) vahingot korvattiin hänen vakuutuksestaan. Poliisin tulkinnan mukaan auton pitää parkkipaikalta tullessaan väistää kaikkia tienkäyttäjiä, myös "väärässä" paikassa olevaa pyöräilijää. Kuski ei kuitenkaan saanut sakkoa, vaan varoituksen, sillä pyörä oli tilanteessa poliisin tulkinnan mukaan selvästi vaikea havaita. Tämä oli minusta aivan oikea tulkinta.

No joo, tärkeintä näissä tilanteissa on tietysti ottaa oppia, minkä takia tämän tänne kirjoitankin, jos joku muukin asiaa hiukan miettii. Koe olleeni tilanteeseen itse osasyyllinen, sillä en huomioinut puskan aiheuttamaa katvetta kunnolla. Ajan/ajoin paikan ohi lähes päivittäin, sillä se on työmatkan varrella, mutta en silti kokenut paikkaa erityisen vaaralliseksi, sillä luulin että minut nähdään ihan hyvin. Ajoradalla ajamista en tilanteesta kuitenkaan syytä. Google Mapsista näkee että tien oikealla puolella kulkevalla klv:ä katve tuossa risteyksessä on paljon pahempi kuin tiellä ajaessa. Tien vasemmalla puolella olevaa klv:ä en käyttänyt siitä syystä että ennen tuota risteystä on Siemenssin jonkun sortin iso toimipiste, jonka pihalta tullaan välillä aivan katsomatta klv:n yli/päälle odottamaan tielle pääsyä. Siemenssin aluetta rajaava verkkoaita ilmeisesti lisää näköestettä tuossa kohdin. Jotta voin sujuvasti ja vauhdikkaasti kulkea tuon tien päästä päähän olen huomannut ajoradan olevan ainoa oikea paikka. Lähtökohtaisesti näkisin että myös pyöräilijällä pitää olla oikeus liikkua sujuvasti ilman jatkuvaa jarruttelua ja kyttäilyä.

Nykyään koitan tapauksen johdosta huomida pienemmätkin näkemäesteet paremmin ja sovittaa vauhdin niiden mukaan. Nojapyörä kun tuppaa sitten kuintenkin olemaan sen verran matala että se jää monessa paikassa vaikeasti havainnoitavaksi taajama/kaupunki olosuhteissa. Taajaman ulkopuolella voi sitten päästellä vapaammin menemää ja nauttia vauhdista.

Toinen asia on sitten tuo pyörän korkeus asia. ShockProofin tilalle valitsin Challengen Furain joka on hiukan matalampi kuin SP, mutta ero ei ole iso. En kuitenkaan juurikaan edes harkinnut mitään lowraceriä tuon kolarin jälkeen. En haluaisi olla samassa tilanteessa yhtään matalammalla pyörällä. Kaikkea voi kuitenkin sattua vaikka ajaisi varovasti. Pitäisin itse pyörän valinnassa aika hyvä kriteerinä sitä että tavanomaisen henkilöauton puskuri on matalammalla kuin pyörän kuski.

Highracer suuntaus on tässä mielessä ihan tervetullut, on hienoa ettei aerodynaamisuudessakaan tunnu olevan kauheasti eroja high- ja lowracerien välillä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Itse meinasin ajaa auton alle CLWB:llä tilapäisen lumikasan vuoksi tuossa työmatkalla. Onneksi autoilija oli hereillä ja lukkojarrutuksen lisäksi osasi löysätä ja tehdä oikean väistöliikkeen. Kolarin syy olisi ollut minun. Ajatuksissani ajelin ja luotin siihen että ko. suuntaan on aina ennenkin nähnyt riittävän kauas. Lunta oli vain kasaan lapattu lisää aamun aikana :(
Pystäriin verrattuna tuossa ei niinkään ole korkeudella merkitystä, vaan sillä että nojakissa istutaan hyvin takana. Jalat on puoli toista metriä tiellä ennen kuin pää tulee tielle. Toinen syy on se, että nojakilla pitää risteysalueiden lumipöperössä olla enempi vauhtia kuin pystärillä. Varsinkin noin pienirenkaisella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

Hieno kertomus TMS. Selkeä, havainnollinen ja opettavainen. Nuo googlen katukuvat auttavat tilanteen hahmottamisessa myös mainiosti. Tällaiset kertomukset vähentävät onnettomuuksia, jos vain on mitenkään kuviteltavissa, että myös toisen onnettomuudesta voi oppia.
Minulla rupesi väikkymään mielessä jonkinlainen hälyytysvalo, jonka voisi painaa päälle vain näissä pahoissa paikoissa. Valkeaa valoa vilkkuva ledi- tai purkausputkivalo, joka sijoitetaan kypärään, viiriin tai niskatukeen, tai vielä paremmin poljinkeskiöön kiinnitettyyn valomastoon.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

TMS auts :(

Lamppua helpompi vois olla ihan perinteinen viiri. Sillä vaan on aikapaljon huonompi sosiaalinen huomioarvo.

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

Bysmyyr kirjoitti:

TMS auts :(

Lamppua helpompi vois olla ihan perinteinen viiri. Sillä vaan on aikapaljon huonompi sosiaalinen huomioarvo.

Tuon lampun ajatus oli, että se on päällä vain tarvittaessa, jolloin se ei ärsytä ketään kun ei pala (vilku). Tavallaan on kyse valolla toimivasta soittokellosta, joka vaikutus ulottuu myös auton sisälle. Se viiri on vähän niin kuin se Paavon rämistin -aina päällä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2011
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

kunnes kerrostalon parkkipaikalta tuli henkilöauto kylkeen oikealta tuosta risteyksestä : http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60.21 ... 63,,0,6.48
Minulla oli vauhtia noin 25 km/h enkä kerennyt kuin hiukan ohjaamaan vasemmalle pois alta siinä vaiheessa kun huomasin että auto tuleekin päälle.

Hmm, eikös tieliikennelaki tai -asetus sano aivan selkeästi, että pihasta ja parkkipaikalta tielle tuleva väistää kaikkea tiellä olevaa liikennenettä ja myös kevyen liikenteen väylällä olevaa liikennettä. Toisin sanoen sinun ei kuulunut väistää eikä mitenkään huomioida parkkipaikalta tulevaa liikennettä, koska sen kuuluu väistää sinua. Ei tässä ole mitään epäselvää. Parkkipaikalta tiellä ajavien eteen tuleva on aina väärässä.

Ihan toinen asia on sitten turvallisuusnäkökohta: aina pitäisi lähteä siitä, että nojakki ja polkupyörä ovat näkymättömiä ja ajaa sen mukaan. Eli siis katselee ympärilleen niin paljon, että näkee muut tienkäyttäjät, vaikka ne eivät sinua näkisikään. Ja ajaa sen mukaan, että muut ajavat eteen, kun eivät näe. Mutta aina se ei onnistu: monessa tapauksessa näkee jo kaukaa, että vasemmalta tulee auto, mutta se ei todellakaan aio pysähtyä ennen pyörätietä, joten jo itsesuojeluvaisto kehottaa jarruttelemaan vaikka olisi miten hyvä alamäki takana. Päähän tällainen ottaa ja keskisormea näytän aina näissä tapauksissa, vaikkei se kovin eleganttia olekaan. Ja jos vielä ehdin, niin huudan asiaankuuluvat kommentit kirosanojen kera. Näin meillä Vihdissä...

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Noiden villiintyneiden puskien kanssa eri pyörien korkeudet johtavat voimakkaasti erilaisiin näkyvyyksiin. Jäykkä kirkkoherra -asentoisella pystärillä näkee melkein aina, lowracerilla ei juuri koskaan. Lisäksi pienikin kohotus voi jossain paikassa parantaa näkyvyyttä ratkaisevasti, kuten oman pyöräni 15 sentin nostossa huomasin.

Toni
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Joulu 2009, 15:21
Paikkakunta: Tampere

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Toni »

Onkos kukaan pyllähtänyt tadpolella? Olen tässä huomannut, että jos on vähän vauhtia kaarteessa ja pikkusen irtosoraa tiellä niin takarengas saattaa pyrkiä "rinnalle". Vaarallista tämä olisi jos pidon äkillisesti palautuessa kulma olisi liian jyrkkä ja heittäisi pyörän (ja kuskin) nurin ulkokaarteen puolelle. Ei muuten kiinnostaisi tietää mikä ruumiinosa tulee ensimmäisenä maahan...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

2 kertaa olen KMX-tadpolen saanut paniikkijarrutuksessa nurin n. 35-40 vauhdissa
(turvaviiri mulla noin 2,5 m. korkea, silti autot tulleet parkkipaikalta suoraan eteen).
Mulla on takana levyjarru ja edessä vain oikealla puolella levyjarru, vasen pyörä ilman jarrua.
Molemmilla kerroilla pyörä kaartui oikella eli vasen olkapää edellä maahan (nurmikko ja hiekka),
joten ei juuri vaurioita mulle ja pyörälle.
Kummallakin kerralla sain pysähtymään ajoissa ja
autoilijat eivät edes huomanneet koko tapahtumaa!
Mainitaan vielä se että molemmilla kerroilla ajoin pyörätietä,
jos olisin ajanut katua pitkin, luultavasti olisin osunut oikealla tien sivussa
parkissa olevaan autoon kaatuessa, sillä pyörä sinkoutui oikealle jarrutuksessa
noin parin metrin verran.
Nuo kyseiset tapahtumat ovat kummasti opettaneet ennakoimaan ajoissa.
Ja jarrut on kyllä pidettävä kunnossa, monta kertaa ajokaudessa säädätän ne.

Tapani

Viimeksi muokannut Stapani, 09 Huhti 2010, 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Stapani kirjoitti:

Tosin mulla on edessä vaan oikealla puolella levyjarru.

Tadpolessa kuulostaa kyllä hurjan vaaralliselta ettei edessä ole molemmilla puolilla tasavahvat jarrut. Muuten jarruttaessa pyörä kääntyy holtittomasti.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Teemu Kalvas kirjoitti:
Stapani kirjoitti:

Tosin mulla on edessä vaan oikealla puolella levyjarru.

Tadpolessa kuulostaa kyllä hurjan vaaralliselta ettei edessä ole molemmilla puolilla tasavahvat jarrut. Muuten jarruttaessa pyörä kääntyy holtittomasti.

:oops:

juuh, toistaseksi vastaohjauksella ja ennakoinilla on itsekkin pärjännyt, on siinä kuiten se että ojaan menee eikä tielle jos ei ehi ennakoimaan...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:
Stapani kirjoitti:

Tosin mulla on edessä vaan oikealla puolella levyjarru.

Tadpolessa kuulostaa kyllä hurjan vaaralliselta ettei edessä ole molemmilla puolilla tasavahvat jarrut. Muuten jarruttaessa pyörä kääntyy holtittomasti.

:oops:
juuh, toistaseksi vastaohjauksella ja ennakoinilla on itsekkin pärjännyt, on siinä kuiten se että ojaan menee eikä tielle jos ei ehi ennakoimaan...

Eikä taida olla ihan helppoa rungollakaan, kun vain toinen etupyörä jarruttaa. Ristiliitos on aika lujilla.

Toinen asia, joka tuossa kiinnitti huomioni oli tuon turvaviirin hyödyttömyys. Väitän, että se on liian pieni esine edustamaan kokonaista ajoneuvoa ja näin varoittamaan törmäysvaarasta, sitäpaitsi se liikkuu tuulessa epämääräisesti poukkoillen. Ei sellaista kukaan ota vakavasti. Autoilijan silmä on harjaantunut etsimään törmäyssektorista lähinnä autoa muistuttavia merkkejä. Suuria vakaasti liikkuvia pintoja ja valoja.

Olen yhä vakuuttuneempi, että vilkkuva varoitusvalo toimii tässä tarkoituksessa paremmin kuin viiri. Sen kun vielä suuntaa etusektoriin ja käyttää vain tarvittaessa, niin luulisi toimivan. Vilkkuva valo näkyy jopa pensasaidan läpi. Onkos niitä ärsyttävästi vilkkuvia varoitusvaloja myös valkoisia?

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17784
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja PW »

Autoilija ei myöskään, vaikka viirin huomaisikin, ymmärrä että sieltä on tulossa aikuinen ja kovaa vauhtia. Yleensä on totuttu näkemään viirejä, vasta ajamaan opettelevien pikkulasten pyörissä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin