SH30

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja irakas »

samuel kirjoitti:
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Millasella koneella porasit, pylväs vai?

Yritin ensin porata omalla heppasella pylväsporakoneella, mutta ei onnistunut. Kiinnitin putken vain ruuvipenkkiin ja annoin mennä.

Ekaks aattelin että "heppasella" eli tuhatwattisella porakoneella, mutta taisit terkoittaa hämäläisittäin "heppoisella" eli "ei tukevalla" koneella.

Joo, porakone on 950 W. Pylväskone on tosiaan heppoinen ja halpa harrastelijan kone.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen joutunut ottamaan lusikan kauniiseen käteen ja yksinkertaistamaan SH30:n rakennetta. Olen jättänyt jousituksen kokonaan pois ja muuttanut istuimien rakennetta. Akselin väliä olen pienentänyt 10 cm ja ehkä voisi vieläkin pienentää. Muotoilu on kovasti tylsistynyt, mutta onpa paljon yksinkertaisempi rakentaa ja on kevyempi. Tuolien keskilinjassa kulkeva runko on 30x1,5 mm:n huonekaluputkea.

Liitteet
SH30 2016.08.24.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1873
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja Härski »

Vaatinee satulan malliset istuinosat, sillä muuten näyttäis istuimen etureuna ottavan hieman takareiteen(?).

Joo, pääsee varmaan puolta pienemmällä työmäärällä kun jättää krumeluurit pois! Ja pääsee ainakin nopeasti testaamaan toimivuutta, niin ei tule tehtyä sit ainakaan kauheasti turhaa työtä, jos joku ei jostain syystä toimi. Sillai mä ainakin kaiken aina teen. Nopeasti jotain yksinkertaista vaan niin pääsee kokeilemaan muutostarpeita. Kehitysversiot sit vasta kun on saatu hieman kokemusta..

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17896
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja PW »

Tylsä on kaunista :mrgreen:
Jos ois yläohjaus, etu penkkii vois vähän laskee - penkin tuet ehkä yksinkertastus vähän.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja irakas »

Härski kirjoitti:

Vaatinee satulan malliset istuinosat, sillä muuten näyttäis istuimen etureuna ottavan hieman takareiteen(?).

Joo, pääsee varmaan puolta pienemmällä työmäärällä kun jättää krumeluurit pois! Ja pääsee ainakin nopeasti testaamaan toimivuutta, niin ei tule tehtyä sit ainakaan kauheasti turhaa työtä, jos joku ei jostain syystä toimi. Sillai mä ainakin kaiken aina teen. Nopeasti jotain yksinkertaista vaan niin pääsee kokeilemaan muutostarpeita. Kehitysversiot sit vasta kun on saatu hieman kokemusta..

Ajattelin tehdä istuimet 6 mm:n vanerilevystä. Pehmustetta voisi paksuntaa, ettei niin ottaisi takareiteen.

Olen kovasti harkinnut yläohjausta, mutta olen arvellut, että istumaan meno olisi silloin hankalaa. Jos laittais nivelen stemmiin, niin se helpottuisi.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14209
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt on ryhdikäs. :)
Pari huomiota, jotka helpottavat, kun huomaat, että tulossa on nelipyöräinen. Etumainen kampikeskiö ei tarvitse olla noin korkealla, sillä renkaan osuminen kantapäähän ei juuri haitta, kun ohjaamalla ei pidetä pyörää pystyssä. Takakampikeskiötä voi sitäkin siirtää hitusen edemmäs, sillä jalat eivät osu etupyörään vielä lähellekään. Runkoa voi siis lyhentää. Etuistuintakin laskea viitisen senttiä. Ohjaustangon ei tarvitse välttämättä ulottua noin kauas taakse ja sivulle, ainakaan täyspitkänä ulkopuolella, sillä pyörää voi ohjata raidetangosta, joka on kiinni lyhyessä ohjainvarressa/tangossa. Tämäkin ominaisuus, jota nelipyöräisyys helpottaa. Pyörästä ei tule niin leveä, kun ohjaustangon ei tarvitse ulottua kauas sivulle sisäkaarteen puolelle, kun raidetangosta voi jatkaa ohjaamista kun sisäkaarteen puolen ohjauskahava katoaa istuimen alle. (Hitto kun on vaikea selittää :x )

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:

Ajattelin tehdä istuimet 6 mm:n vanerilevystä. Pehmustetta voisi paksuntaa, ettei niin ottaisi takareiteen.

Pehmusteen lisääminen aikaansaa persaukseen puristussiteen! Ei kierrä veri. Siksi pehmukalla penkillä ajelu on hengenvaarallista.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2065
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ajattelin tehdä istuimet 6 mm:n vanerilevystä. Pehmustetta voisi paksuntaa, ettei niin ottaisi takareiteen.

Pehmusteen lisääminen aikaansaa persaukseen puristussiteen! Ei kierrä veri. Siksi pehmukalla penkillä ajelu on hengenvaarallista.

Kyllähän istuminen tiedetään epäterveelliseksi, mutten sentään tuollaisestä ole kuullut! Eikö tuo ole verrattavissa sohvalla tai autossa istumiseen? Kyllä niissä aika kauan voi istuskella ennenkuin verenkierto loppuu?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jarcco kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ajattelin tehdä istuimet 6 mm:n vanerilevystä. Pehmustetta voisi paksuntaa, ettei niin ottaisi takareiteen.

Pehmusteen lisääminen aikaansaa persaukseen puristussiteen! Ei kierrä veri. Siksi pehmukalla penkillä ajelu on hengenvaarallista.

Kyllähän istuminen tiedetään epäterveelliseksi, mutten sentään tuollaisestä ole kuullut! Eikö tuo ole verrattavissa sohvalla tai autossa istumiseen? Kyllä niissä aika kauan voi istuskella ennenkuin verenkierto loppuu?

No ei ehken tommoinen iso penkki niin kauhee ole. Mutta semmoien turbopehmee normisatulan kokoinen kyllä. Jos ei kuole heti kun istuu niin viimeistään perillä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jooseha »

samuel kirjoitti:

"heppasella" eli tuhatwattisella porakoneella

Ihan vaan huomautuksena 1 hv on 736 wattia :wink:

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja samuel »

Tiedän, en jaksanu muokata kun heti enterin painamisen jälkeen huomasin.
Pitkään meni ennenkuin kukaan kommentoi. :D

Nimim. Autoteknikon planttu

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Nyt on ryhdikäs. :)
Pari huomiota, jotka helpottavat, kun huomaat, että tulossa on nelipyöräinen. Etumainen kampikeskiö ei tarvitse olla noin korkealla, sillä renkaan osuminen kantapäähän ei juuri haitta, kun ohjaamalla ei pidetä pyörää pystyssä. Takakampikeskiötä voi sitäkin siirtää hitusen edemmäs, sillä jalat eivät osu etupyörään vielä lähellekään. Runkoa voi siis lyhentää. Etuistuintakin laskea viitisen senttiä. Ohjaustangon ei tarvitse välttämättä ulottua noin kauas taakse ja sivulle, ainakaan täyspitkänä ulkopuolella, sillä pyörää voi ohjata raidetangosta, joka on kiinni lyhyessä ohjainvarressa/tangossa. Tämäkin ominaisuus, jota nelipyöräisyys helpottaa. Pyörästä ei tule niin leveä, kun ohjaustangon ei tarvitse ulottua kauas sivulle sisäkaarteen puolelle, kun raidetangosta voi jatkaa ohjaamista kun sisäkaarteen puolen ohjauskahava katoaa istuimen alle. (Hitto kun on vaikea selittää :x )

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Kampikeskiöitä edessä kannattaa tosiaan laskea. Etuistuimia voi laskea, jos laittaa yläohjauksen kääntyvällä stemmillä. Istuimiksi olen harkinnut tällaisen muovituolin http://www.tori.fi/satakunta/Muovi_tuol ... ?ca=18&w=3 istuinosaa, mutta, kun ovat niin hemmetin suuria.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7580
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

irakas kirjoitti:

Etuistuimia voi laskea, jos laittaa yläohjauksen kääntyvällä stemmillä.

Miksei Sakarimallin alaohjaus haarukkaputkien kyljistä?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14209
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Etuistuimia voi laskea, jos laittaa yläohjauksen kääntyvällä stemmillä.

Miksei Sakarimallin alaohjaus haarukkaputkien kyljistä?

Mietin samaa, mutta ymmärsin, että tarkoitus on päästä käyttämään erillistä stemmiä ja ohjainvartta säädettävyyssyistä –ainakin näin aluksi.
Kuva
Etuistuinta voisi siirtää kymmenisen senttiä edemmäs, jotta ohjainvarsi ei tarvitse olla pitkä ja ohjaaminen onnistuu suoraan raidetangosta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1873
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH30

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jos etupenkkiä siirtää vielä eteen, tulee pyörästä yksin ajaessa tosi etupainoinen. varsinkin kun pinopiste on myös korkealla voi alamäkeen jarrutettaessa olla vaarana, ei keuliminen, vaan periminen! Sano ulosottomies.

Vastaa Viestiin