Sivu 67/84

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Tammi 2016, 13:31
Kirjoittaja Nojanalle

Vaneri on helpoo kyllä muotoilla . :D


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Tammi 2016, 17:21
Kirjoittaja Premnas

Nonni. Sit sai riittää cheetahilla ajo kun kaaduin jo toisen kerran, tällä kertaa ajoradalla (pyörätie oli kokonaan auraamatta). Onneks taaskaan mitään ei hajonnut eikä sattunut mutta alkaa olla jo vähän liian korkea kaatumisprosentti. Olen niiiiin valmis kokeilemaan jotain muuta, vaikka sitä korkeaakin. Tai sitten pitää lopettaa koko talvipyöräily :evil: .


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Tammi 2016, 17:36
Kirjoittaja jooseha
jooseha kirjoitti:

Ei sitä arvailemaan kannata ryhtyä. Noin pitkälle tehdyn kanssa voin asian kokeillakin :wink:

Tuntui olevan nafti sovitus. 145 kammilla, jäykällä haarukalla ja 47-559 renkaalla ottaa kampeen pienen osuman.

Premnas kirjoitti:

OIiko ne sun penkit vanerista muotoiltuja kaikki? Onko vaikee työstettävä? Tekisi mieli matkia ja laittaa räsymattoa pehmikkeeksi :D . Räsymatto ja vaneri sopisivat niin hyvin yhteen. Tommosen kuitupenkin päällä räsymatto on turhan liukas.

Yksi on peltinen ja siinä reuna rajoittaisi jalan liikettä, mutta se on niin matalla että jalka ottaa maahan aiemmin.
Muotoon laminoidun vaneripenkin tekeminen on aika helppoa. Sahaa vanerista kolme lappua, laittaa liimaa väleihin ja puristaa oikeassa muodossa nippuun. Kuivumisen jälkeen sahaa vaan muotoonsa, raspaa reunat pyöreiksi ja hioo pikkuisen. Muutama yksinkertainen työkalu vaaditaan ja laminointimuotti sekä iso kasa puristimia. Raspauksen ja hiomisen voisi oikeastaan jättää hienosteluna tekemättä.
En tiedä onko se muista helppoa, mutta kyllä se ainakin huonekalujen ja ikkunoiden tekemiseen verrattuna on :wink:


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Tammi 2016, 17:42
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Sit sai riittää cheetahilla ajo kun kaaduin jo toisen kerran

Samana päivänä vai samalle talvelle? Sillon kun itse yritin etsiä hyvää talvinojapyörää niin mätkähtelin vähän väliä nurin, ei siitä pidä lannistua. Mulla toki se etu ettei ajoradalla tarvinnut juuri työmatkalla ajaa jos ei halunnut(800m pidempi matka).

Premnas kirjoitti:

Tai sitten pitää lopettaa koko talvipyöräily :evil: .

Tämä ei ole vaihtoehto, mutta jos luopuisit talvinojapyöräilystä?

jooseha kirjoitti:

En tiedä onko se muista helppoa

On helppoa. Suurempi työ on muotista ja jos tarve vain yhdelle penkille niin väitän että parempi tilata valmis. Menee niihin tarvikkeisiinkin muutama kymppi jos sään kestävän pinnan tekee. Muutama kymppi ei taida riittää jos muottivärkit ja puristimetkin on ostossa...

Jukka


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Tammi 2016, 18:16
Kirjoittaja Premnas
jooseha kirjoitti:

Tuntui olevan nafti sovitus. 145 kammilla, jäykällä haarukalla ja 47-559 renkaalla ottaa kampeen pienen osuman.

No voi pahus. Tuskin ne läskirenkaatkaan sitten mahtuvat pyörimään tai sitten koko laitoksesta tulee liian korkea.

jooseha kirjoitti:

Yksi on peltinen ja siinä reuna rajoittaisi jalan liikettä, mutta se on niin matalla että jalka ottaa maahan aiemmin.
Muotoon laminoidun vaneripenkin tekeminen on aika helppoa. Sahaa vanerista kolme lappua, laittaa liimaa väleihin ja puristaa oikeassa muodossa nippuun. Kuivumisen jälkeen sahaa vaan muotoonsa, raspaa reunat pyöreiksi ja hioo pikkuisen. Muutama yksinkertainen työkalu vaaditaan ja laminointimuotti sekä iso kasa puristimia. Raspauksen ja hiomisen voisi oikeastaan jättää hienosteluna tekemättä.

Laminointimuotti...puristimia on pajalla mutta ei sieltä taida isoa kasaa löytyä. Jää ehkä tekemättä.

jviirret kirjoitti:

Samana päivänä vai samalle talvelle? Sillon kun itse yritin etsiä hyvää talvinojapyörää niin mätkähtelin vähän väliä nurin, ei siitä pidä lannistua. Mulla toki se etu ettei ajoradalla tarvinnut juuri työmatkalla ajaa jos ei halunnut(800m pidempi matka).

Peräkkäisinä päivinä. En mie lannistukaan muuten mutta ens kerralla voi jo hajotakin jotain, eikä viittisi ottaa sitä riskiä että toi kesäkiituri ottaa enempikin osumaa kun vaihtoehtojakin on. Työmatkaa en muutenkaan aja ajoradalla, tämänpäiväinen oli silkkaa "huvi"ajoa.

jviirret kirjoitti:

Tämä ei ole vaihtoehto, mutta jos luopuisit talvinojapyöräilystä?

No on sekin käynyt mielessä...vaikka vannoin etten pystäreihin palaa koska ovat niin epämukavia. Tuntuu et nää mun jutut vatkaa sitä samaa kehää ympäri koko kesän, syksyn, talven,...


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Tammi 2016, 20:27
Kirjoittaja jooseha
Premnas kirjoitti:

Laminointimuotti...

Ei tarvi olla hieno. Joku penkin mallinen, jota vasten voi puristaa vanerit muotoonsa.
Yritän etsiä kuvan omastani. Tein sen pelkästään pistosahan ja poran kanssa :wink:

edit. En jaksanut etsiä, niin otin uuden kuvan.

muotti.jpg

Liimausta varten niputan nuo kahdella puristimella yhteen niin että välissä on pattingin pätkät. Rei'istä putket läpi. Putken päihin puristimet ja rima vanerin päälle puristimien kohtaan. Ylijääneet puristimet olen laittanut suoraan penkin reunohin.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Tammi 2016, 20:28
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Tai sitten pitää lopettaa koko talvipyöräily :evil: .

Tämä ei ole vaihtoehto, mutta jos luopuisit talvinojapyöräilystä?

Jukka

Ei kannata luopua, edes noja-etuliitteestä. Nyt on vaan väärät harrastusvälineet :mrgreen: Aika vähän kippurasarvikumarapyöriä on näkynyt viimepäivinä ja niihin Cheetahkin rinnastuu :wink:

Premnas kirjoitti:

Mites terpalla ulottuikaan jalka maahan, kokonaan vai kärki? Ja sullahan oli istumakorkeuskin enempi kuin tuossa joosehan täpärissä.

Lisäys: löysin kuvan jossa terpalla ylettyy koko jalka maahan läskin kyydissä ..mut se oli kyllä pioneeri eikä se toinen läski.

Kuva

Normaalisti kun tulee liikennevalopysähdys tms. niin pidän kokonaisuutta kengänkärjellä pystyssä, helppoa sen jälkeen kun kengän kärkeen asensi piikit :) koko jalankin saa maahan ja jos olisi vielä selkänoja pystymmässä niin helpommin, jos hylkää lukkopolkimet niin sitten voi paksumpipohjaisia ja "pitopohjia"/irtonastoja pitää ja tarkenee varpaatkin paremmin. Yhtään korkeampi ei pyörän kyllä enää passaisi olla, tai niin mä ajattelin 24" läskin jälkeenkin mutta kaikkea pitää kokeilla :mrgreen: muistaakseni muutama sentti on istuinkorkeudessa eroa.

PW kirjoitti:

Eikös Sailalla ole 24" läski käytössä - mites sen käyttökokemukset näin talvikelissä?

Toi odottaa kesää ja Saila on siirtynyt pystäriin :shock: Tuon pyörän renkaat on sellaiset, että ei ne oikein houkuta... pitäisi kyllä käydä koittamassa mutta kun olen niin nastarengasmiehiä ja mielellään kunnon nappulalla.

Kähvellät mieheltä Nazcan ja vaihdat etuhaarukan, hitsaat/hitsautat uuden takahaarukan, läskit kumit ja vanteet alle, cheetahista ohjaustanko jos nazcassa ei ole kierteetön haarukka, muita muutoksia ei tarvta, kun lumet sulaa niin palautat ennalleen :mrgreen: alle 400€ tulee pyörä jos takahaarukan teko onnistuu. tai parein ehkä tehdä jostain muusta aihiosta niin ei tule sanomista mutta noin periaatteessa :mrgreen:


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Tammi 2016, 21:50
Kirjoittaja Premnas
terppa kirjoitti:

Kähvellät mieheltä Nazcan ja vaihdat etuhaarukan, hitsaat/hitsautat uuden takahaarukan, läskit kumit ja vanteet alle, cheetahista ohjaustanko jos nazcassa ei ole kierteetön haarukka, muita muutoksia ei tarvta, kun lumet sulaa niin palautat ennalleen :mrgreen: alle 400€ tulee pyörä jos takahaarukan teko onnistuu. tai parein ehkä tehdä jostain muusta aihiosta niin ei tule sanomista mutta noin periaatteessa :mrgreen:

Mä luulen ettei mies kyllä tykkäisi tuosta :mrgreen: . Se kun pyöräilee Nazcalla myös talvella nastarenkaiden kera. Ja sitten siihen tarttisi loivemmin muotoillun penkin, ite en tykänny istua sen kyydissä. Jos tuohon laittaisi muunnossarjan, voisi käydä niin että mies lähtisi entistä useammin lenkille ja mie jäisin kotiin ihmettelemään mihin se läskinojakki taas hävisi :mrgreen: .

Tarkoittaako tuo joosehan nafti sovitus muuten sitä että jos siihen haluaisi läskirenkaan alle, keskiötä pitäisi saada joko ylös- tai eteenpäin?


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 16 Tammi 2016, 23:27
Kirjoittaja jooseha
Premnas kirjoitti:

Tarkoittaako tuo joosehan nafti sovitus muuten sitä että jos siihen haluaisi läskirenkaan alle, keskiötä pitäisi saada joko ylös- tai eteenpäin?

Nafti = hieman liian ahdas.
Riittävän pitkä haarukka tai eri runko.
Ei tuo taida olla kovin hyvä aihio, jos ei hyväksy korkeaa ja aika makaavaa pyörää. Keskiön paikka etuakselin päällä pitää sen väkisin korkealla ja pystyllä selkänojalla sylikulmasta tulee ahdas.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 17 Tammi 2016, 00:18
Kirjoittaja jori

Tilaa saa lisää lyhyemmillä kammilla. Satamilliset ovat oikein hyvät talvipyörään, niin ei tarvitse koukistaa polvia niin paljon paksujen housujen sisällä ja puomiakin voi pidentää. Vaikutus on huomattavasti suurempi kuin kammen lyhennyksen mitta. :)


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 17 Tammi 2016, 09:20
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:

Tilaa saa lisää lyhyemmillä kammilla. Satamilliset ovat oikein hyvät talvipyörään, niin ei tarvitse koukistaa polvia niin paljon paksujen housujen sisällä ja puomiakin voi pidentää. Vaikutus on huomattavasti suurempi kuin kammen lyhennyksen mitta. :)

Ja 20" läskirenkaalla saisi myös pelivaraa lisää. En ole nähnyt sellaista nojakissa vielä, mutta sopivia aihioita löytyy kohtuuhinnalla:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... atta-musta


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 17 Tammi 2016, 09:37
Kirjoittaja jooseha

Näh. Romuosien käytön järkevyys perustuu siihen että ne ovat sopivia. Mun mielestä tuon raakileen järkevä hyödyntäminen vaatii ettei keskiöön tai emäputkeen puututa. Nyt siinä on kaksi tarkkuutta vaativaa kohtaa valmiina.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 17 Tammi 2016, 09:51
Kirjoittaja PW

Keskustelussa vilahtelee pienemmät läskirenkaat, onko niin ett niihi ei oo kunnon renkaita saatavilla ja niiden ominaisuudet esim lumella ei sitten oo hyvät?
Toinen tuli mieleen, pystyykö pienempi tilavuuksisten läskien kanssa hyödyntämään alhaisia rengaspaineita?


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 17 Tammi 2016, 10:03
Kirjoittaja Premnas

Ja mä mietin noita renkaita myös senkin kannalta että mistä niitä saa lisää jos menee rikki. Ei mistään. Joten ne saa vielä toistaiseksi unohtaa koska mä en halua sellaista pyörää johon ei saa varaosia.

Mulla ei rajoita enää polvien koukistelu kun housut on sellaset että ne antavat niin paljon periksi kuin tarttee. Mutta toki en halua ajaa sellasella pyörällä että polvet osuvat mahaan saakka tai muuten ahdas sylikulma. Ehkä tämän mietinnän seurauksena päädyn sellaiseen ajatukseen, että pyörän penkki on suht pystyssä ja keskiön on oltava etukiekon akselin etupuolella tarpeeksi pitkällä (niin kuin cheetahissa, sillä erotuksella että cheetahissa lähes maataan eikä istuta ;)). Muuta rakennetta en ole ehtinyt miettimään. Tuleeko pyörästä liian etupainoinen tuollaisella rakenteella vai tarkoittaako se sitä että akseliväli lyhenee? Pitäisi kai piirtää havainnollistava kuva. Siitä tulikin mieleen että musta tuntuu etten nyt saanut tuosta joosehan laminointimuotista oikein kiinni kun palaset on irrallaan, ei sulla olisi kuvaa työstövaiheessa olevasta penkistä? Siis niin että kaikki putket, puristimet ja muut tykötarpeet kiinnitettynä?


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 17 Tammi 2016, 10:13
Kirjoittaja Jarcco
jooseha kirjoitti:

Näh. Romuosien käytön järkevyys perustuu siihen että ne ovat sopivia. Mun mielestä tuon raakileen järkevä hyödyntäminen vaatii ettei keskiöön tai emäputkeen puututa. Nyt siinä on kaksi tarkkuutta vaativaa kohtaa valmiina.

Olen ymmärtänyt että enemmän maksaisi ostaa renkaat, vanteet ja haarukat erikseen. Tuon Solikan osien laadusta en tiedä, mutta ainakin pääsisi kokeilemaan edullisesti. Tuo nyt oli vain esimerkki, pari satasta lisää niin saa enemmän vaihteita ja levyjarrut.
http://www.bikeshop.fi/S_cool_XXfat_20_ ... /pSCOOL20/