Titaania ja alumiinia

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Titaania ja alumiinia

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Ajattelin keventää tuota nykyistä lowracerkonstruktiota titaaniputkesta tehdyllä rungolla. Nyt olis sit mitat hakusessa kun ei ole hajuakaan millaista halkaisijaa/ainevahvuutta olisi hyvä käyttää.
Miten titaanin hitsaus? Pystyykö naittamaan yhteen teräksen kanssa jos vaikka ei löydy ihan kaikkia osia varten sopivaa titaaniputkea?...lähinnä tulee mieleen poljinkeskiö.

Edit: Mitkäköhän olis alumiiniputkelle sopivat mitat...senverran sain selvitettyä että paikallisesta rosteri/alumiinipajasta sais ainakin 60mm x 5mm ja 40mm x 3mm putkea
Editin edittiä. Tänhetkinen runkomateriaali 51mm teräsputki 1,5mm seinämällä
http://picasaweb.google.com/Malimaako/F ... 8421435874
T: Marko

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Titaania ja alumiinia

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Marzie kirjoitti:

Ajattelin keventää tuota nykyistä lowracerkonstruktiota titaaniputkesta tehdyllä rungolla.
Miten titaanin hitsaus?

Edit: Mitkäköhän olis alumiiniputkelle sopivat mitat...senverran sain selvitettyä että paikallisesta rosteri/alumiinipajasta sais ainakin 60mm x 5mm ja 40mm x 3mm putkea
Editin edittiä. Tänhetkinen runkomateriaali 51mm teräsputki 1,5mm seinämällä

Mutta eikös titaanin hitsaus ole aikamoisen vaativaa? En tiedä hitsauksesta juuri mitään, mutta jotain juttuja sen haastavuudesta olen joskus kuullut. Alan kirjallisuus varmaan auttaa, tai guugle.

Alumiinista taas ei kannata harkita tuota 60x5 mm, koska se on painavampaa kuin tuo 51 mm teräsputki. Omassa nojakissani taivanilaiset ovat käyttäneet 60x2 mm:n alumiiniputkea runkona. Ajaessa oikein hyvä. Alumiini on vanhennettua (7005) eli ei ihan pakasta vedettyä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Titaania ja alumiinia

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

anteeksi OT mutta paljonko tuo sinun lr painaa nyt?

ps; on muuten pirun nätti, nostaa hattua ja kumartaa.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Titaania ja alumiinia

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Juu en ihan tuota 5milliä paksua olisi ajatellutkaan käyttää mutta mietin vaan sitä oikeaa paksuutta. Hätätapauksessa putki sorviin ja oikeaan mittaan :) Lupasivat hankkia eri vahvuuksia tuota 60mm putkea kuitenkin.

Titaanin hitsauksesta lueskelin että tigillä menee ja että terästä on turha yrittää naittaa yhteen ko. materiaalin kanssa.

Nykyisen pyörän kokonaispaino on siinä 14-15kiloa josta runko n:5kg ja etuhaarukka kilon.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Titaania ja alumiinia

Viesti Kirjoittaja PW »

Pyörää haluat keveämmäksi mutta toimiiko tuo muuten hyvin ? Lähinnä tuo etuveto kiiinnosta minuakin. Kääntyykö miten jyrkästi ja ottaako ketjut renkaaseen kiinni helposti. Minkälaisiin nopeuksiin olet päässyt ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Titaania ja alumiinia

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Toimii, ei, joo, 48,5km/h :D
nojoo :)...pyörä toimii moitteettomasti ja keveys on vaan itserakentajana haaste mihin haluaisin vastata. Ei tuo nyt liikaa paina mutta vähän haluaisin laihduttaa...kuskista ei saa pois kovin montaa kiloa :)

Kääntyy leveällä maantiellä mutta ei ole kauhean kätevä. Johtuu tietty ketjun paluutoteutuksesta sekä matalasta istuinkorkeudesta (rengas hinkkaa käännöksessä sisäreiteen) Omaan käyttööni sopii ihan hyvin kun asun maalla ja ajelen lähinnä maantietä.

Paluuketju kannattaa laittaa kiertämään rissalla yläkautta kuten monissa etuvedoissa (mm.Jarccon Jive klooni) jos ajelee paikoissa missä tarvitaan kääntyvyyttä.

Etuhaarukka on omassani myös aavistuksen liian leveä tuohon penkin mataluuteen nähden. Polvet ottaa vähän etuhaarukkaan mutta ei liian pahasti.

Huiput tasaisella 48,5km/h suht heikkokuntoisilla jaloilla ja 127mm kammilla (nyt 294km ajettu) keskarina 28-32km/h 21-70km matkoilla.

8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Titaania ja alumiinia

Viesti Kirjoittaja jori »

Marzie kirjoitti:

... ja 127mm kammilla

Mistä hommasit, mitä maksoi?

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Titaania ja alumiinia

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Siinä ne lojui romukasassa ulkona :) jostain lastenpyörästä alunperin. 52 piikkinen ratas hitsaamalla kiinnitetty pienempään :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Titaania ja alumiinia

Viesti Kirjoittaja PW »

Löytyyks levee etuhaarukkakin romu kasasta ? Jos etu vetosta meinais niin normaali haarukkaan ei näköjään takapyörää saa mahtumaan. Vai pitääkö sitä vääntämällä leventää ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Titaania ja alumiinia

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Löytyyks levee etuhaarukkakin romu kasasta ? Jos etu vetosta meinais niin normaali haarukkaan ei näköjään takapyörää saa mahtumaan. Vai pitääkö sitä vääntämällä leventää ?

MIeluummin tietenkin kapea etuhaarukka, joka alapäästään levitetään. Kapea siksi, että ei ota kiinni reisiin polkiessa.

Se levittäminen onnistuu joko ihan käsin vetämällä, tai jos on liian kovaa kamaa, laittamalla kierretanko akselin paikalle ja muttereilla kiertämällä työntää haarukka leveämmäksi. Kierretanko kannattaa köyttää kiinni haarukkaan niin, ettei se kimpoa ulos dropoutista kun muttereita pyörittelee.

Joskus takapyörissä rengas ei ole ihan keskellä, joten pitää olla tarkkana, että haarukka venyy oikein siten, että renkaan kohta on tarkasti haarukan akselin kohdalla ja akselin kanssa samalla linjalla. Dropoutteja saattaa joutua rälläköimään leveämmäksi, koska etuakseli on tavallisesti ohuempi kuin taka-akseli, ja kenties syvemmäksi, jotta epäsymmetrisen takapyörän saa istumaan suorassa. Vähintäänkin renkaan alapää pitää olla akselilinjalla, muuten ohjaus puoltaa.

Kerran oli niin jämy maastopyörän haarukka, ettei se halunnut taipua. Sen haarat jouduin katkaisemaan ja vaihtamaan dropoutit puolelta toiselle, mikä levitti akselimittaa juuri sopivasti.

Jori

Viimeksi muokannut jori, 05 Syys 2009, 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Titaania ja alumiinia

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Löytyyks levee etuhaarukkakin romu kasasta ? Jos etu vetosta meinais niin normaali haarukkaan ei näköjään takapyörää saa mahtumaan. Vai pitääkö sitä vääntämällä leventää ?

MIeluummin tietenkin kapea etuhaarukka, joka alapäästään levitetään. Kapea siksi, että ei ota kiinni reisiin polkiessa.

Se levittäminen onnistuu joko ihan käsin vetämällä, tai jos on liian kovaa kamaa, laittamalla kierretanko akselin paikalle ja muttereilla kiertämällä työntää haarukka leveämmäksi. Kierretanko kannattaa köyttää kiinni haarukkaan niin, ettei se kimpoa ulos dropoutista kun muttereita pyörittelee.

Joskus takapyörissä rengas ei ole ihan keskellä, joten pitää olla tarkkana, että haarukka venyy oikein siten, että renkaan kohta on tarkasti haarukan akselin kohdalla ja akselin kanssa samalla linjalla. Dropoutteja saattaa joutua rälläköimään leveämmäksi, koska etuakseli on tavallisesti ohuempi kuin taka-akseli, ja kenties syvemmäksi, jotta epäsymmetrisen takapyörän saa ustumaan suorassa. Vähintäänkin renkaan alapää pitää olla akselilinjalla, muuten ohjaus puoltaa.

Kerran oli niin jämy maastopyörän haarukka, ettei se halunnut taipua. Sen haarat jouduin katkaisemaan ja vaihtamaan dropoutit puolelta toiselle, mikä levitti akselimittaa juuri sopivasti.

Jori

Sbasiba harasoo !
Eli oikein hyvä selostus kiitos !

t. Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Titaania ja alumiinia

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Kerran oli niin jämy maastopyörän haarukka, ettei se halunnut taipua. Sen haarat jouduin katkaisemaan ja vaihtamaan dropoutit puolelta toiselle, mikä levitti akselimittaa juuri sopivasti.

Hallitunkilla leveää jäsäkämpikin haarukka, toki yo. konsi hienovaraisempi ja antaa varmaan symmetrisemmän lopputuloksen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Titaania ja alumiinia

Viesti Kirjoittaja PW »

Marzie kirjoitti: (Paluuketju kannattaa laittaa kiertämään rissalla yläkautta kuten monissa etuvedoissa (mm.Jarccon Jive klooni) jos ajelee paikoissa missä tarvitaan kääntyvyyttä.)
Voisko sen paluu puolen kääntörissan kiinnittää etuhaarukkaan niin et se kääntyy pyörän kääntyessä ja ketju ei osuis renkaaseen vai tuleeko ongelmia ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin