Streamliner-projekti käynnistymässä.

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

"Lowrides" ehdotti että tästä streamliner-projektista laittaisin teille jotain juttua tänne sivuille,
niin että tässä tätä sitten on, eli projekti on lähtenyt käyntiin. Tarkoitus on siis rakentaa streamlineri, eli katettu nojapyörä.
Oikeastaan sen verran voisi tässä valottaa syitä. Olen harrastanut jo kohta kymmenen vuotta pikaluistelua eri kilpailumuotoina ja
vauhti on aina kiinnostanut, mennä kovempaa, harjoitella ja mennä taas kovempaa, sitä ei ole ikinä tyytyväinen. Itseä on aina
kiinnostanut lihasvoimalla tehtävä vauhti, ja jos nopeinta kulkupeliä haetaan niin se on sitten tässä, streamliner. Eka kosketus ko
laitteeseen on 80-luvulta jolloin Vector niminen pyörä vaikutti olemassaolollaan. Se oli mielenkiintoinen, mutta olin vielä niin nuori
että mitään siitä olisin tajunnut, iso eturatas siinä oli, sen muistan, sen koomin Vectorin ennätykset ovat paukkuneet jo useasti
taivaan tuuliin.
80-luvun jälkeen urheilu on vienyt sinne ja tänne, pääasiassa olen luistellut kilpaa pikaluistelua rullilla ja jäällä,
pyöräillyt vaikka kuinka ja kauan pystypyörillä kunnes sitten kiinnostus makupyöriin heräsi 10 vuotta sitten ja kehittelin silloin
vanhoista fillarinromuista runko-ohjattavaa nojakkia joka valmistuikin nopean kyhäämisen jälkeen, kelvoton kuin mikä mutta pystyi
kokeilemaan ajoa. Aika veikeä kulkupeli. Sitten osat meni muihin tehtäviin ja runkokin tuli paloiteltua.
Homma oli taas piilossa 10 vuotta, kunnes sitten taas kiinnostus heräsi, lähinnä siksi että tuohon kilpaluisteluun oli vähän jo
leipääntynyt ja piti etsiä jotain uutta muotoa kilpailla. Pyöräilyä kun olen aina tehnyt, niin ajattelin että miksei sitten uudestaan
nojapyöräilyä. Nojapyöräily on erikoinen laji ja aiheuttaa ihmisissä tuntemuksia, on hienoa herättää ihmisissä ajatuksia ja esitellä
vaihtoehtoisia tapoja harrastaa liikuntaa sen eri muodoissa, sitähän varsinkin rullaluistelu kilpailumuotona on.

Koodi: Valitse kaikki

Tuossa kymmenessä vuodessa on sitten tapahtunut myös itsessäni uutta, olen töikseni tehnyt suunnittelua sekä mekaniikan että elektroniikan parissa

ja jotenkin se mitä 10 vuotta sitten en tiennyt niin tuntuu nyt päivänselvältä, sanotaan sitä vaikka
oppimiseksi .. :wink: , lopullinen niitti oli sitten Hollannin Cyclevision-tapahtuma ja tämän kesän MM-kilpailut samaisessa maassa. Koska
Hollanti on kuin toinen kotini luistelun takia ja muutenkin (...), niin projekti oikeastaan alkoi siitä kehittymään mielessä.

Olen miettinyt konsepteja, tapoja ja ratkaisuja ja tutkinut kaikki jenkkipään laitteet sen mitä netin yli voi tutkia, ja päätynyt
jonkinlaiseen ratkaisuun josta lähdin sitten varioimaan omanäköistä konseptia joka on tehty mittatilauksesta juuri omille mitoilleni.
Kokonaiskonseptin hallinta ei ole helppoa, se vaatii tarkkaa mitoitusta ja varmasti kompromisseja ja pahoja virheitä, ja miten niitten kanssa sitten
pärjätään, jäänee nähtäväksi.

Tämä projekti ei ole haudanvakavaa puurtamista vaan mukavaa harrastamista, en odota nopeaa etenemistä ja siinä saa olla muutkin mukana säätämässä,
mitä useampi kokki sen paremmat aromit :mrgreen:

Se mihin käyttöön projektia tehdään on lähinnä konseptimaisuus, voiko tällaisella päästä kovaa ja kuinka kovaa itselläni rahkeet
riittävät, miten omat näkemykseni toimivat ja onko lopputulos odotetunkaltainen. Erilaisten materiaalien käyttö ja hallinta kiinnostaa
suunnattomasti, ja loppupeleissä haluaisin nähdä työn joka miellyttää sekä toiminnaltaan että olemukseltaan itseäni, "fillari" on
varmasti erikoinen ja omalaatuinen. Mielessä on tietenkin käynyt tehdä tällä laitteella luokan epävirallinen Suomen ennätys sekä 200 metrillä että tunnin
ajossa, ja olla Suomen nopein HPV (ei mikään pieni tavoite :wink: ) joko itseni yrittämänä tai jonkun toisen,
sekä osallistuminen seuraaviin MM-kilpailuihin jos paikka sattuu sopivasti lähelle sekä tietysti osallistuminen erinäisiin nojapyörätapahtumiin Suomessa ja ulkomailla.
Mieleni ei ole yritysten suhteen vakava vaan äärimmäisen kiinnostunut, mitä näillä laitteilla voi tehdä, voi vain arvailla ennekuin sen kokeilee.

Jos projektin eteneminen kiinnostaa niin kannattaa käydä vilkuilemassa blogiani, jonne laittelen kaikenlaista epämääräistä projektin
etenemisessä tapahtuvaa. Kieli on helppoa englantia ja kuvia ilmaantuu sinne silloin tällöin.

Se vielä, että toinen projekti käynnistyy aika pian. Nimittäin putkirunkoinen lowracer-konsepti jossa testataan erilaisia
toteutusmalleja jotka löyhästi sitten liittyvät tähän streamliner konseptiin. Siitä tulossa aikanaan omat blogisivut Suomeksi.

Niin se osoite on tässä:

http://lowriderpilot.blogspot.com/

-LRPilot

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Jes! Kuulostaa erittäin jännittävältä projektilta! Jospa vihdoin saataisiin suomalainen osallistuja maailman nojapyörien kunikuusluokkaan :D . Cad-kuvat näyttivät lupaavilta, kovasti Whittinghamin ME-pyörän kaltaisilta 8) . Ajattelitko tehdä itse katteesta kantavan vai erillisen rungon katteen sisään? Missäs Suomesta mahtaisi löytyä paras paikka tällaisen vehkeen kanssa huippunopeusharjoitteluun? Muista päivitellä projektin edistymistä tiheään tahtiin, minä ainakin olen todella kiinnostunut enkä varmasti ole ainoa! Onnea!

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Hanke on suurenmoinen ja hieno!

Pidän haasteista ja pidän tavoitteista.

Mistä olet ajatellut rakentaa ja miten - tuon "tuulisuojan"- tai mikä sen nimi olikaan --- siis sen korin,,, tai kuvun,,, tai ilmanvirtausohjaimen...

Ystävällisesti
Teuvo
Turku

JK.

Olen jo tosiaan ja aidosti odottanut uudenaallon tuloa.
Uutena- aaltona pidä siitä iänikuisesta pataraudasta luopumista. Mielestäni muustakin aineesta voi pyöriä rakentaa kuin vain pataraudasta...

Hollanti on varmasi hieno maa...

Itseänikin vielä hiukan hiertää tämä tänne Suomeen jumittautuminen. Nuorena Teuvona kiehtoi muutto siirtolaiseksi Austraaliaan,,, molempi nyt jo parempi...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Teuvo kirjoitti:

Uutena- aaltona pidä siitä iänikuisesta pataraudasta luopumista. Mielestäni muustakin aineesta voi pyöriä rakentaa kuin vain pataraudasta...

Mutta aatelkaas nyt miten kovaa semmoinen parisataakiloinen valurautapyörä kulkis alamäessä :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teuvo kirjoitti:

Olen jo tosiaan ja aidosti odottanut uudenaallon tuloa.
Uutena- aaltona pidä siitä iänikuisesta pataraudasta luopumista. Mielestäni muustakin aineesta voi pyöriä rakentaa kuin vain pataraudasta...

Kestää odotella :roll: Teräs on kuitenkin kustannustehokas materiaali. Riittävän kevyttä ja riittävän jäykkää, eikä sen työstäminen ja liittäminenkään vaadi mitään kalliita ja harvinaisia laitteita. "Kuoret" voikin tehdä sitten jostakin muusta ;)

Se vielä, että toinen projekti käynnistyy aika pian. Nimittäin putkirunkoinen lowracer-konsepti jossa testataan erilaisia
toteutusmalleja jotka löyhästi sitten liittyvät tähän streamliner konseptiin.

Tässä kohden alkoi tuntumaan että joskus nähdään jotakin ajokelpoista :) Järkevä ja maanläheinen lähestymistapa mittavaan projektiin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

Höregrö kirjoitti:

Jes! Kuulostaa erittäin jännittävältä projektilta! Jospa vihdoin saataisiin suomalainen osallistuja maailman nojapyörien kunikuusluokkaan :D . Cad-kuvat näyttivät lupaavilta, kovasti Whittinghamin ME-pyörän kaltaisilta 8) . Ajattelitko tehdä itse katteesta kantavan vai erillisen rungon katteen sisään? Missäs Suomesta mahtaisi löytyä paras paikka tällaisen vehkeen kanssa huippunopeusharjoitteluun? Muista päivitellä projektin edistymistä tiheään tahtiin, minä ainakin olen todella kiinnostunut enkä varmasti ole ainoa! Onnea!

Tuo perustuu pitkälti nähtyihin ajokkeihin mutta kyllä siinä sitten on paljon omaa ajatusta mukana, ei sitä pyörää kannata ihan kokonaankaan uudestaan kehittää.. :wink: , noissa perusjuttuna on se, että kuskin on sovittava mahdollisimman pieneen tilaan ja silti oltava aerodynaaminen ajokin muoto. Eli kahta samanlaista laitetta ei ole, ellei ole kahta samanlaista kuskia. Ja kyllähän noilla monet ajelee samoillakin ajokeilla jos sisälle mahtuvat...
Hiilikuitu itsekantava kennorakenne tuossa on runkona ja apurunko putkesta etupään tekniikalle.

-LRPilot

PS. tänään ehkä päivittyy taas sivut uusilla kuvilla.

Viimeksi muokannut LowriderPilot, 09 Loka 2009, 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

Teuvo kirjoitti:

Hanke on suurenmoinen ja hieno!

Pidän haasteista ja pidän tavoitteista.

No aika vaikea motivoitua jos ei ole mitään tavoitetta :wink: , haastekin on mittari omalle pystymiselle.. :wink: :wink:

Teuvo kirjoitti:

Olen jo tosiaan ja aidosti odottanut uudenaallon tuloa.
Uutena- aaltona pidä siitä iänikuisesta pataraudasta luopumista. Mielestäni muustakin aineesta voi pyöriä rakentaa kuin vain pataraudasta...

Onhan kotiverstailla tehty pyöriä myös kuidusta ja alumiinista, materiaalit vaan ovat senverta "oudompia" ettei ne ihan heti terästä korvaa. Asenteet ovat myös vielä hieman "keskeneräiset", alumiinia kun pidetään edelleen heikkona "antenniputkena", ja kuitua avaruusmateriaalina.. 8)

-LRPilot

LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

Blogissa on nyt sisarprojekti: lowracer-konseptin paljastustilaisuus ;)

-LRPilot

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja Marzie »

En onnistunut kommentoimaan tuota sisarprojektia blogiisi niin kommentoin sitten tänne.
Oman Lowracerini (http://picasaweb.google.com/Malimaako/F ... 8421435874) kohdalla tuli vastaan ensimmäisenä johtuen istuimen mataluudesta, polvien osuminen etuhaarukkaan/etuakseliin. Korjauksena oli penkin nosto n. 7-8 cm ylöspäin ja tänä talvena kavennettava etuhaarukka. Tuo sisarprojektisi näyttää samanlaiselta konstruktiolta. Jos lisätään vielä kapeampi BB niin luulisin että olet vaikeuksissa jalkojesi suhteen. Varna streamereissa näyttäisi siltä että polkimet on sijoitettu suht ylös jotta jalat saadaan kulkemaan osumatta mihinkään voimansiirtoon.
Enivei...hieno homma että joku aloittaa tälläisenkin projektin. Peukutuksia :) T:Marko

LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

Marzie kirjoitti:

En onnistunut kommentoimaan tuota sisarprojektia blogiisi niin kommentoin sitten tänne.
Oman Lowracerini (http://picasaweb.google.com/Malimaako/F ... 8421435874) kohdalla tuli vastaan ensimmäisenä johtuen istuimen mataluudesta, polvien osuminen etuhaarukkaan/etuakseliin. Korjauksena oli penkin nosto n. 7-8 cm ylöspäin ja tänä talvena kavennettava etuhaarukka. Tuo sisarprojektisi näyttää samanlaiselta konstruktiolta. Jos lisätään vielä kapeampi BB niin luulisin että olet vaikeuksissa jalkojesi suhteen. Varna streamereissa näyttäisi siltä että polkimet on sijoitettu suht ylös jotta jalat saadaan kulkemaan osumatta mihinkään voimansiirtoon.
Enivei...hieno homma että joku aloittaa tälläisenkin projektin. Peukutuksia :) T:Marko

Kiitos kommenteista, jos sallit, kopioin tuon kommentin blogiin. Miksiköhän ei sinne voi kirjoittaa..hmmmm..... :?:

Etuhaarukka on työn alla ja optimoitu jalan liikeradalle. Tuo keskiö on jo melko ylhäällä suhteessa istuimeen, mutta mahdollista on työntää sitä eteenpäin, ylöspäin ei mielellään enää yhtään koska sitten alkaa kopan katto paukkumaan :) . mutta mutta...kaikki selkiytyy sitten aikanaan :wink:

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Oletko perehtynyt yhtään jo aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, joissa on tuota ajoasennon vaikutusta ja tehoja vertailtu? Ei just nyt tuu mieleen missä kirjassa noita koetuloksia oli listattuna, mutta pitää katsoa josko tulisi vastaan. Tietty lyhyt kestoisessa suorituksessa ei kai ole niin isoa merkitystä miten sydän jne on suhteessa jalkojen korkeuteen. Tietty tuo on aika tasapainoilua sen kanssa, että miten nuo jalkojen liikeradat ja näkemisen vaatimukset saa yhdistettyä. Minkä mittaiset kammet tuohon on tulossa? Useammassa paikassa missä on juttua ollut noista kampien pituudesta, tai lähinnä lyhyydestä, on mainittu että varsinkin katetuissa pyörissä ne lyhyet kammet on enemmän kun hyvät. Kannattanee siis ainakin miettiä selkeästi vakioa lyhkäsempiä (120-150mm korvilla kai ne tyypillisimmillään on).

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

visiopetteri kirjoitti:

Oletko perehtynyt yhtään jo aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, joissa on tuota ajoasennon vaikutusta ja tehoja vertailtu? Ei just nyt tuu mieleen missä kirjassa noita koetuloksia oli listattuna, mutta pitää katsoa josko tulisi vastaan. Tietty lyhyt kestoisessa suorituksessa ei kai ole niin isoa merkitystä miten sydän jne on suhteessa jalkojen korkeuteen. Tietty tuo on aika tasapainoilua sen kanssa, että miten nuo jalkojen liikeradat ja näkemisen vaatimukset saa yhdistettyä. Minkä mittaiset kammet tuohon on tulossa? Useammassa paikassa missä on juttua ollut noista kampien pituudesta, tai lähinnä lyhyydestä, on mainittu että varsinkin katetuissa pyörissä ne lyhyet kammet on enemmän kun hyvät. Kannattanee siis ainakin miettiä selkeästi vakioa lyhkäsempiä (120-150mm korvilla kai ne tyypillisimmillään on).

Kuten tuolla blogissa mainitsinkin niin streamlineri on kompromissien kulkupeli. Mitään yhtä osa-aluetta ei pysty optimoimaan mahdollisesti huonontamatta toisen osa-alueen optimia. Kampien pituus, vaihteisto, kadenssi, verenkierto, laitteen äärimitat, poikkipinta-ala, aerodynamiikka, vierintävastus, ajokäytös, ohjattavuus, visuaalinen havainnointikyky, paino jne. ovat kaikki optimoitavissa, mutta minkä suhteen? Eri ominaisuuksien punnitseminen ja arvottaminen on kaikkein hankalin tekemisen este, onko optimaalisempi ajoasento parempi kuin pienempi poikkipinta-ala tai isompi kadenssi parempi kuin kopan korkeus jne. rakennustyö sinällään on vain tekemistä, suunnitelma ja suunitelmien peruste on ohjeena kuinka hyvä laitteesta tulee. Tämä vaatisi paljon enemmänkin henkilökohtaista testausta ja arviointia. Siksi yksittäinen osa-alueen testitulos ei sinänsä auta kokonaisuuden suunnittelussa. Edes vuosia laitteita testanneet eivät osaa sanoa mikä on paras kohde optimointiin, siksi myös erinäköisiä laitteita on niin paljon. Toisen mielestä asia on näin, toinen väittää muuta, on paras luottaa omaan arviointikykyyn nojaamatta liikaa testeihin tai mittauksiin joita jotkin muut ovat tehneet. Yritän itse kokemuspohjaisesti päätellä mikä on oikein, mikä väärin, lowracer on testipelinä aivan pakollinen jotta ennenkuin yhtään kuitua on laminoitu voi sanoa että tämä on nyt tässä. :wink:, silti paljon jää vielä harmaaseen alueeseen, mutta sitä pyritään ennakkosuunnittelulla pienentämään.

Katetuissa pyörissä käytetään lyhyitä kampia koska tällöin katteesta saadaan matalampi ja poikkipinta-alaa täten pienemmäksi.. mutta koska olen melko pitkä, en näe kovin oleellista merkitystä kampien lyhentämiselle koska tällöin joudutaan taas nostamaan kadenssia joka taas kuluttaa voimia kokemusperäisesti. Usean laskurin perusteella optimikammet on 180+ jotka tuntuvat ajossa "oudoilta"(?), mutta olen ajanut myös 170 kammilla sen ihmeemmin huomaamatta eroa. 175 tuntuu erittäin hyvältä, joten valinta sijoittuu kutakuinkin 170-175 väliin. Kampien pituus tulee kuitenkin testattavaksi.

Laite ei ole rakennettu vain 200m aika-ajoon koska melko turhaa rakentaa sellaista laitetta joka yksinomaan suoriutuu tuosta tehtävästä, tai siis järkeväähän se on jos yrittää vain kyseista matkaa, mutta omat ambitiot eivät liity sellaiseen. Tämä on ns. keski-optimoitu pyörä nopeudelle. Eli pyörä on käyttökelpoinen myös monen tunnin kilpailuissa.

-LRPilot

PS. mutta jos dokumentin jostain saat käsiisi niin voihan sen läpi lukaista.. :wink:

Viimeksi muokannut LowriderPilot, 12 Loka 2009, 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

LowriderPilot kirjoitti:

Katetuissa pyörissä käytetään lyhyitä kampia koska tällöin katteesta saadaan matalampi ja poikkipinta-alaa täten pienemmäksi.. mutta koska olen melko isokokoinen, en näe kovin oleellista merkitystä kampien lyhentämiselle koska tällöin joudutaan taas nostamaan kadenssia joka taas kuluttaa voimia kokemusperäisesti. Usean laskurin perusteella optimikammet on 180+ mutta olen ajanut myös 170 kammilla sen ihmeemmin huomaamatta eroa. 175 tuntuu erittäin hyvältä, joten valinta sijoittuu kutakuinkin 170-175 väliin. Kampien pituus tulee kuitenkin testattavaksi.

Jos kokemuksesi on siitä että samalla kammenpituudella isompi kadenssi tuntuu kuluttavammalta, ei se taas välttämättä kerro mitään siitä mitä lyhyemmällä kammella olisi ollut. Itse asiassa kun kammen pituus puolitetaan ja kadenssi tuplataan, lihaksen supistumisnopeus pysyy samana, mitä taas ei tapahdu jos kadenssia muutetaan kun kampi pysyy samana.

LowriderPilot
Viestit: 53
Liittynyt: 12 Syys 2009, 11:18
Viesti:

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja LowriderPilot »

Teemu Kalvas kirjoitti:
LowriderPilot kirjoitti:

Katetuissa pyörissä käytetään lyhyitä kampia koska tällöin katteesta saadaan matalampi ja poikkipinta-alaa täten pienemmäksi.. mutta koska olen melko isokokoinen, en näe kovin oleellista merkitystä kampien lyhentämiselle koska tällöin joudutaan taas nostamaan kadenssia joka taas kuluttaa voimia kokemusperäisesti. Usean laskurin perusteella optimikammet on 180+ mutta olen ajanut myös 170 kammilla sen ihmeemmin huomaamatta eroa. 175 tuntuu erittäin hyvältä, joten valinta sijoittuu kutakuinkin 170-175 väliin. Kampien pituus tulee kuitenkin testattavaksi.

Jos kokemuksesi on siitä että samalla kammenpituudella isompi kadenssi tuntuu kuluttavammalta, ei se taas välttämättä kerro mitään siitä mitä lyhyemmällä kammella olisi ollut. Itse asiassa kun kammen pituus puolitetaan ja kadenssi tuplataan, lihaksen supistumisnopeus pysyy samana, mitä taas ei tapahdu jos kadenssia muutetaan kun kampi pysyy samana.

Kampien pituus on näitä iäisyyskysymyksiä :wink:

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Streamliner-projekti käynnistymässä.

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

LowriderPilot kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:
LowriderPilot kirjoitti:

Katetuissa pyörissä käytetään lyhyitä kampia koska tällöin katteesta saadaan matalampi ja poikkipinta-alaa täten pienemmäksi.. mutta koska olen melko isokokoinen, en näe kovin oleellista merkitystä kampien lyhentämiselle koska tällöin joudutaan taas nostamaan kadenssia joka taas kuluttaa voimia kokemusperäisesti. Usean laskurin perusteella optimikammet on 180+ mutta olen ajanut myös 170 kammilla sen ihmeemmin huomaamatta eroa. 175 tuntuu erittäin hyvältä, joten valinta sijoittuu kutakuinkin 170-175 väliin. Kampien pituus tulee kuitenkin testattavaksi.

Jos kokemuksesi on siitä että samalla kammenpituudella isompi kadenssi tuntuu kuluttavammalta, ei se taas välttämättä kerro mitään siitä mitä lyhyemmällä kammella olisi ollut. Itse asiassa kun kammen pituus puolitetaan ja kadenssi tuplataan, lihaksen supistumisnopeus pysyy samana, mitä taas ei tapahdu jos kadenssia muutetaan kun kampi pysyy samana.

Kampien pituus on näitä iäisyyskysymyksiä :wink:

On, mut pilkkaa keskustelukumppaniaan jos puhuu jostain viiden millin säädöistä. Rob English ajaa nykyään 80-millisillä kammilla.

Vastaa Viestiin