LiikkuvaLaiskanLinna

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja ihmo »

testit suoritettu
pienet perustelut pyörän rakenteelle taka-akselin jättö on tarkoituksella suuri (sattu oleen tommoset osat :mrgreen: )
koska oli tarkoitus siirtää kuljettajan painoa mahdollisimman paljon vetävälle pyörälle ja nyt se on aikalailla 50/50

rinteessä ajamista en saanut testattua mutta tiet joilla ajelen ovat vanhoja öljysorateitä ja hiekkateitä jotka reunoiltaan kallistavat ja ovat painuneet melko kalteviksi ja kuoppaisiksi ei siinä tartte mitenkään erityisesti ohjata suoralla osuudella kädet rennosti tangoilla ja "ajatuksen voimalla" niinkun normipyörääkin
kokeilin myös ajaa oikea takapyörä ulkona pieltä pudotus jotain 5-10 cm ja epätasaisuuksia riittävästi vauhtia lievässä alamäessä pikkasen yli 30km/h taka-akseli elää omaa elämäänsä eikä hakkaa ohjaukseen mitenkään häiritsevästi ja penkki pysyy vielä noinkin suurella kallistuksella melko suorassa

taka-akseli toimii (jälleen vahinko :mrgreen: ) kallistuksia ja kuoppia tasaavasti koska ylärinteen puoleinen rengas saa enemmän painoa se antaa enemmän periksi ---> taka-akseli siis kiertyy ja siinäpä meillä kelpo jousitus akselin materiaali on tavallinen 40x40mm 1,5mm putki ja kun se on vain keskeltä kiinni eturungossa siinä on mukavasti joustoa tiedä sitten kauanko kestää mutta tehdään sitten uusi pikkasen paksummasta
akselina on 50mm leveän ketjun liitos kappale (kuin pyörän ketjua mutta pikkasen järeempää) lenkin korvat hitsattu ammattilaisen toimesta jotta toi ei oo se paikka mistä ensiksi antaa periksi
kitkaa siinä on aikas vähän ohjaus on kevyt käännellä paikallaan ja vauhdissa

semmonen kuoppa joka heittää yli 100kg kuskin penkiltä luultavasti tekee myös vanteesta enemmän suksen näköisen laitteen ja pysäyttää pyörän pehmeän turvallisesti

ohjaus käännettynä kuoppaan ajo jo ennemmin vahingossa testattu ei ihan ollu liikeradat viä hallussa ja ajoin oikealle kääntyessä takapyörän ulos tieltä melkoisessa vauhdissa pomppas melko kovasti mutta ei se tuntunut jotta nurin ois
menossa
jotta aikas turvallista menoa on :mrgreen:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

ihmo kirjoitti:

semmonen kuoppa joka heittää yli 100kg kuskin penkiltä luultavasti tekee myös vanteesta enemmän suksen näköisen laitteen ja pysäyttää pyörän pehmeän turvallisesti

Ei tarvi kummosta vauhtia eikä kuoppaa että 100kg kevenee penkistä...
itellä on tossa työmatkalla tollanen "ojan" ylitys niin saa pitää kiinni tangosta että ei tipaha kyydistä. :lol:
Normi pyörällä kun voi helpommin keventää niin sitä ei edes ajattele mutta tolla 3 rattaisella joutuu himmaamaan ja vähän varomaan.

Mutta Jori varmaankin tarkoitti että ajella sillain varauksella koska se saattaa tehdä vähän hassuja juttuja kun se kevenee tarpeeksi.
ainakin omassa olen tuon huomannut kun ohjaus on pompusta alamäessä keventynyt niin ei kannata hirveästi silloin ohjailla :D

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tässäkin olisi siis varsin hyvä talvinojakki konsepti. Kolme suurta pyörää, paino vetävällä ja ohjaavalla pyörällä. Pyhton trikessä samat ominaisuudet, mutta ohjaus vaatii jalkoja ja kääntyvyyden vuoksi ei ole mahdollista käyttää ihan yhtä suurta eturengasta. Tämä olisi helpompi kattaakkin :roll:
Suuremmissa nopeuksissa mahdollisesti eteen tulevat vakausongelmat eivät ole talvinopeuksissa ongelma, jos ei nyt ihan hirveitä vuoria laskettele alas.
Kaupallisista valmisteistakin vastaava rakenne löytyi 80-luvulla kuolleesta Joutasta:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja ihmo »

saman tyyppinen lulla ja hienot levypyörät semmoset kiinnostaisi
täälä oli jossain linkki http://www.nic.fi/~shtky/tuotteet/1516c.htm tommosiin hevoskärryn levyihin tiiä mitä ne huippunopeuksiin vaikuttais mutta olishan ne rouheen näköset onko joku käyttänyt noita ja onnistuuko muokata 26 tuumaselle

MUSTASUDENKORENNON nelipyörässä näytti olevan levyt oliko omaa tuotantoa vai hankittua jos niin mistä

ja kiitokset varoituksista kyllä se joitain aika kummia liikkeitä on tehnyt varsinkin kovissa alamäkiajoissa saa olla varuillaan

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

ihmo kirjoitti:

onnistuuko muokata 26 tuumaselle

MUSTASUDENKORENNON nelipyörässä näytti olevan levyt oliko omaa tuotantoa vai hankittua jos niin mistä

Ne on hevoskärryn renkaat ja levyt olivat valmiiksi paikoillaan.
ne ovat aika paksut.
Kyllä ne varmaankin pystyisi muokkaamaan pienemmiksikin.

juttua aiheesta
http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=5
ohjeet
Pyörien levytys -ohje (kuvia)
http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=523

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin