LiikkuvaLaiskanLinna

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja ihmo »

Tommosen kummajaisen vasäilin :idea:
Eipä kipeydy enää peppu pyöräillessä :mrgreen:
penkin säädöt riittää 150-200cm tyypille ja nopea säätää ohjaus-sauvat liikkuu penkin kanssa ja ohjaustangoissa taka-akselilla kiristysruuvit
24 vaihdetta jouduttaa matkustamista ja paino pitää huolen kuntoilupuolesta

Liitteet
IM000814.JPG
IM000814.JPG (39.54 KiB) Katsottu 4160 kertaa
IM000813.JPG
IM000813.JPG (42.32 KiB) Katsottu 4156 kertaa

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Siistin näköinen. Onko takapyörissä jousitus, vai mikä systeemi noissa haarukan kiinnityksissä on?
Eikö lonkkakulma tunnu yhtään liian tiukalta? Eli polkimet liian ylhäällä suhteessa istumakorkeuteen ja selkänojan kulmaan. Vai saako penkkiä kallistettua taaksepäin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja ihmo »

jviirret kirjoitti:

Siistin näköinen. Onko takapyörissä jousitus, vai mikä systeemi noissa haarukan kiinnityksissä on?
Eikö lonkkakulma tunnu yhtään liian tiukalta? Eli polkimet liian ylhäällä suhteessa istumakorkeuteen ja selkänojan kulmaan. Vai saako penkkiä kallistettua taaksepäin?

Jukka

oli tarkoitus laittaa pv-suzukin takajouset mutta tuli turhan kiikkerä ja pitkä runko imee montut hyvin
penkki ei kuvassa ajoasennossa ajossa liki makuuasento on hyvä

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa vissiin takaohjaus, miten toimii ? Saisko tuosta takaa kuvaa niin ymmärtäis miten oot tuon rakentanut ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Ymmärränkö kuvasta oiken että tuo taka aksli on jäykkä?
eli molemmat takahaarukat kääntyvät samanverran?

onks nuo 26 renkaat?

millaisia vauhteja tuon LLL kanssa olet saanut?

Asiallisen oloinen vekotin.. 8)

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onpa oikeen mersu-nojis.

Tuohonko laitat sähkömoottorin niin jo kulkee. Olisi mukava tietää mikä on kokonaispaino, kääntöympyrän säde ja miten käyttäytyy alamäissä. Kuvista pähkäilemällä päättelisin, että takapyörät ovat kytketty yhdeksi teliksi, joka kääntyy istuimen takana olevassa akselissa. Vai miten asia on?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Tervetuloa ja onnittelut hienosta nojakki projektista. On vaan pakko ihmetellä tuota penkkiä. Se näyttää meinaan aika mukavalta :P

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja ihmo »

takaohjaus on eli akseloitu keskeltä niin että koko takapää kääntyy kokonaisuutena
kääntösäde on jotta normi kantatiellä pääsee ympäri ja risteykset selvittää hienosti

huonokuntoinen polkija oikein vauhtia viä saanu mutta matkanopeus on helppo pitää 25km/h
ja huiput alamäessä 62km/h meni kuin juna ilmeisesti vahingossa oikee ratkaisu että takapyörät on ikäänkuin vedossa ehkä se vakauttaa ajoa

26 tuumaset maasturin kiekot joka kulmassa

mitattiin painot vekotin 45kg :oops: ei mikään keijju etuakseli kuskin kanssa 78kg takapää 82kg että yllättävän paljon sai vetopyörälle painoa

ja penkistä se ajatus sitten lähtikin :D kallistus on nyt niin makuullaat jotta mahtuu just kääntymään tosi lokosa ajaa tyyny vaan niskantaa niin hakkaa monet tv-tuolit ja tulee toi poljinvoima suoraa selkärangan jatkeeksi

Liitteet
IM000817.JPG
IM000817.JPG (46.91 KiB) Katsottu 4072 kertaa

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja ihmo »

tuosta näkyy ehkä ohjaus
ja halpahallista löyty tommoset "hälyvalot" iskee melko kirkkaasti aina mangneetin kohdalla
siinä näkyy myös ohjausvarren säätöputket "ne pykälletyt"

Liitteet
IM000816.JPG

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Jos matkavauhti on noinkin kova niin sehän on sitten vallan onnistunut.
Alamäessäkin kun kerran on vakaa niin loistavaa...

Hienosti on onnistunut ja työn jälkikin on loistava...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ihmo kirjoitti:

tuosta näkyy ehkä ohjaus
ja halpahallista löyty tommoset "hälyvalot" iskee melko kirkkaasti aina mangneetin kohdalla"

Eikös noiden valojen pitäisi olla taaksepäin punaiset?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja ihmo »

vois kai ne jollain värittää muttä hälyvalon on tarkoitus herättää huomiota notta mikä helkkari tuola menee ja kiitettävästi autot on väistänyt huomattavasti kauempaa kiertävät kuin pystypyöräilijän

säälittelevät varmaan että mikähän vamma poikaparalla on kun joutuu tommosella kulkea ressukka :wink:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Kaikenlaiset valot herättävät huomiota, mutta "Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1250":ssa valoista, heijastimista ja niiden väreistä määrätään hiukan tarkemmin.

Perusajatuksena on, että eteenpäin heijastimet ja valot ovat valkoisia, taakse heijastimet ja mahdollinen valo punaisia.

Lisäksi tulevat sivusuunnan keltaiset ja ruskeankeltaiset heijastimet.

Asetusta miettineillä on ehkä ollut mielessä, että huomion herättämisen lisäksi värieroilla välitetään viestiä myös pyörän kulkusuunnasta: valkoiset tulevat kohti, punaiset nähdään takaa ja keltaiset ovat edessä poikittain.

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja ihmo »

täyttä asiaa valoista täytyy yrittää seuraavaan katsastukseen vaihtaa punaiset linssit
siihen asti herätän hämmennystä :twisted:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LiikkuvaLaiskanLinna

Viesti Kirjoittaja jori »

ihmo kirjoitti:

täyttä asiaa valoista täytyy yrittää seuraavaan katsastukseen vaihtaa punaiset linssit
siihen asti herätän hämmennystä :twisted:

Hassu tilanne. Punaiset ledit ovat paljon vanhempaa, ja halvempaa tekniikkaa kuin nuo valkoiset ja tuollaisen vilkkuvan valon tarve olisi paljon suurempi nimen omaan takana. Silti noita myydään vain valkoisina eteen tarkoitettuina. Markkinat perustuvat siis enemmän keksintövetoiseen hyprikseen kuin kuluttajan oikeaan tarpeeseen. Sellaisen, ilman patteria toimivan, taakse päin vilkkuvan punaisen ostaisin itsekin heti.

Minussa herättää hämmennystä takaohjauksesi noin 400 mm jättö. Voisitko tehdä pari pientä koetta: Aja LLL-pyörälläsi vaikkapa nurmikkorinteessä korkeuskäyrän suuntaan pitämättä kiinni ohjauksesta. Kiinnostaisi tietää, kuinka pitkän matkan pääset ennen kuin pyörä kääntyy suunnasta selvästi ylämäen suuntaan. Entäpä tavallinen muutaman asteen ojia kohti kallistettu maantie. Voiko sellaisen reunaa ajaa ilman, että pitää kiinni ohjausvarsista.

Kuvista vähän huonosti näkyy, mutta tulkitsin, että kääntyvä taka-akseli on kiinni eturungossa pultti reikään systeemillä lattarautahaarukan ja taka-akseliputkeen hitsatun putkenpätkän läpi. Arvelen, että pyöräsi stabiilius perustuu ohjausnivelen lyhyen laakerivälin ja suurehkon kitkakertoimen yhdessä aikaansaamaan kitkavoimaan. Tämä kitka lakkaa, kun ajoalustassa on kuskin hypäyttävän kokoisia kuoppia. Kun kuopat ovat niin pieniä, että kuski pysyy penkissään koko painollaan, pitänevät kitkavoimat huolen ohjauksen stabiilisuuudesta ja pyöräsi on ihan turvallinen ajaa.

Jos taas ohjaus on kääntyneenä ja ajat varomattomasti liian suureen töyssyyn pitämättä kunnolla kiinni ohjausvarsista, on seurauksena kuperkeikka, jonka vaarallisuus riippuu paitsi vauhdista, myös muusta liikenteestä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin