Uutena täällä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
makekooLsa
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Marras 2009, 18:07
Paikkakunta: Lieksa / Kuopio

Uutena täällä

Viesti Kirjoittaja makekooLsa »

Hei! Olen Markku K. Lieksasta, jo "ikämies-sarjaa". Harrastellut ympärivuotisesti pyöräilyä kuntoilumielessä, vaihtelevasti toista kymmentä vuotta.
Lähinnä niskaongelmien vuoksi "etunoja" pyöräily alkoi olla ongelmallista. Tämän vuoden alussa jotenkin hakeuduin nojapyörätietouden pariin netissä ja siitä se sitten lähti.
Erinlaisia rautarakenne töitä harrastelleena nyrkkipajassani, päätin sitten kokeilla ensimmäisen nojapyöräni tekemistä.
Perusmalliksi otin lyhyt akselivälisen, yläohjauksella varustetun vempaimen. Valmistin - ja muotoilin lähinnä erilaisista kierrätysosista ja materiaaleista mittojeni mukaan mielestäni sopivaa.
Maaliskuun vapaapäivät sitä rakensin ja ensimmäiset koeajolenkit yleisillä teillä pääsin suorittamaan työpaikkakuntani Kuopion uusilla saaristokaupungin väylillä huhtikuun alussa.
Heti alkuun kokemukset olivat vallan positiivisia, eikä kommelluksia liikenteessäkään ole sattunut. Huomasin heti, että lenkit sujuivat nojakilla ilman minkäänlaisia ongelmia, eikä erityistä puutumista ja kipuilua esiintynyt ollenkaan. Sittemmin huomasin pystypyörieni jäävän jo kovin vähälle käytölle kohdallani.
Pyöräilyä tuli harrastettua enimmäkseen alkukesästä, yhteensä nojakilla n. 1500 km. (sitten pahus.. yksi Pappatunturi projekti vei aikaa pyöräilyltä).

Nyt, talvea ootellessa - ja kun saatavissa oli kunnon ? nastarengas eteenkin (20 tuumainen) päälle 100 piikkinen ja taakse samainen saksalainen 28, 240 piikkinen, niin tarkoitus on harrastella tällä nyt myös talvipyöräilyä. Toiveena olisi edellisten talvien tapaan jossakin vaiheessa lumetonta jäänpintaa Kallavedellä, sekä perinteinen marathon-luistelurata järven jäälle, jossa olisi hyvä lenkkeillä myös pyöräille. Kokeilen, jos onnistuisi jonkinmoinen kuva mukaan tekeleestäni.

SUC53195.JPG

n

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uutena täällä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tervetuloa nojailijoiden alati kasvavaan joukkoon. Näyttää pyöräsi sopivan korkuiselta myös talviajoon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Uutena täällä

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Hienon pyörän olet saanut aikaiseksi. Tervetuloa!

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Uutena täällä

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Teretulemast vaan joukkoon tummaan. Siisti on pyörä. Onko kärrykin omaa tekoa?

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

makekooLsa
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Marras 2009, 18:07
Paikkakunta: Lieksa / Kuopio

Re: Uutena täällä

Viesti Kirjoittaja makekooLsa »

Kiitoksia paljon vastanneille. Kärri on jo lähes kymmenen vuoden takaa, jolloin sen rakensin silloisen harj.kilpurin perään. Sen olen kokenut käytännölliseksi retkipyöräilyssä.
Tulevaksi kesäksi on tarkoitus rakentaa jonkinmoinen jousitettu nojakki. Hakusessa on sitä varten esim. joustomaasturin peräpää. Nykyisellä pyörällä ainoana ongelmana ovat olleet näistä heikoista kevyen liikenteen väylistä johtuvat yllättävät tärskyt, joihin pitäisi kehitellä vaimennusta. Hiekkateillekin olisi mukava välillä poiketa.
Toisaalta mietinnässä on, josko saisi kehiteltyä nykyiseen jousitetun penkin. Hankaluutena lienee ylimääräinen painon lisäys ja riittävän jämäkkyyden saanti. Ideoita kaipaisin.

Muuten: Kun olin joskus aiemmin lukenut kommentteja yläohjaus-mallien aiheuttavan käsien ja hartioiden väsymistä, niin rakensin tuon penkin lapojen seutua tukevaksi. Mielestäni siinä yläkroppa lepää suht. rentona, enkä em. ongelmaa ole itse kokenut.
Alapäästä taas tein penkin mahd. kapeaksi, ettei pakarat / lonkanojentajien toiminta kovin estyisi.
Mielestäni toimii hyvin, mutta toisaalta - kun ei minulla ole kokemustakaan paremmasta.
Onko esim. tasapainon hallita helpompaa, jos hartiaseutu pääsee vapaammin liikkumaan?
Itse en ole tasapaino-ongelmia kokenut, kunhan ei niskatuki ole liikaa tukeva. t. M.K.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Uutena täällä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Joo, tervetuloa vaan joukkoon!

makekooLsa:
"Tulevaksi kesäksi on tarkoitus rakentaa jonkinmoinen jousitettu nojakki. Hakusessa on sitä varten esim. joustomaasturin peräpää. Nykyisellä pyörällä ainoana ongelmana ovat olleet näistä heikoista kevyen liikenteen väylistä johtuvat yllättävät tärskyt, joihin pitäisi kehitellä vaimennusta. Hiekkateillekin olisi mukava välillä poiketa."

Minulla sattuu olemaan tällä hetkellä kaksikin tämäntapaista maasto/alamäkipyörän runkoa:

Kuva

Tuosta rungosta tein sh10:n:

Kuva

Kirjoittele: saholm(miau)hotmail.com!

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Uutena täällä

Viesti Kirjoittaja optimistx »

irakas kirjoitti:

Tuosta rungosta tein sh10:n:

On likimain sama runko odottamassa työstämistä. Kuukkeloin kirjoitelmiasi sh10:stä, mutta ei pikku yrittämällä sattunut silmään. Oletko jonnekin listannut negatiivisia seikkoja? Miksi vaihdoit etupyörän pienemmäksi?

Kuvittelin, että ehkä saisin ilman hitsaamista rungosta ajokelpoisen soveltaen kahta vanerilevyä yhteen pultattuina (1. puuprotoni) ja pääsisi siten kokeilemaan ajo-ominaisuuksia. Mutta jos jo sinä tiedät, niin säästyisi oppirahat :)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Uutena täällä

Viesti Kirjoittaja irakas »

optimistx kirjoitti:

On likimain sama runko odottamassa työstämistä. Kuukkeloin kirjoitelmiasi sh10:stä, mutta ei pikku yrittämällä sattunut silmään. Oletko jonnekin listannut negatiivisia seikkoja? Miksi vaihdoit etupyörän pienemmäksi?

Kuvittelin, että ehkä saisin ilman hitsaamista rungosta ajokelpoisen soveltaen kahta vanerilevyä yhteen pultattuina (1. puuprotoni) ja pääsisi siten kokeilemaan ajo-ominaisuuksia. Mutta jos jo sinä tiedät, niin säästyisi oppirahat :)

sh10:stä löytyy juttua täältä: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=678

Negatiivisia seikkoja ovat minun mielestä yläohjaus ja istuimen suuri korkeus. Etupyörän vaihdoin pienemmäksi juuri tuon korkeuden vuoksi. Jos olisin pitempi jalkainen, olisin tietenkin säilyttänyt alkuperäisen etupyörän.

sh7 eli Wol on saman tapainen, mutta en löytänyt siitä muuta kuin tämän ketjun: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=644

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin