Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
terje
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Heinä 2009, 10:12

Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja terje »

Siirryinpä minäkin sitten nojapyöräilijäksi, ja hankin itselleni Sähköpyörän kautta Grasshopper fx:n. Osat ovat suunnilleen vakiotavaraa, eli SRAM DualDrive, Avid V-jarrut, Ergomesh-penkki, perusjousitus ja yläohjaus. Nyt olen muutaman kerran käynyt polkemassa sillä, ja pyöräily on kyllä todella mukavaa. Tilauksessa on jo Fillariforumista tuttu Kiinan ihme valoiksi, ja autotallissa odottaa Sigman nopeusmittari asennusta. Bilteman pyörälaukut kiinnittyvät nätisti myös tähän pyörään.

Yksi kiusallinen ongelma minulla kyllä on: ketjulinja tuo enemmän vastusta kuin odotin, ja polkeminen on huomattavan raskasta. Koska kuntoni on kolmen pienen lapsen johdosta mitä on, ajattelin tämän johtuvan lähinnä vain huonosta lihaskunnosta ja tottumattomuudesta. Pyörää hakiessani ketjuputkien kanssa oli vähän ongelmia (ketjuihin oli jäänyt muovipala, joka meni ekalla polkaisulla putken sisään, jumitti ketjun ja piti repiä pois), joten tietenkin mietin, että olisiko sinne putkeen jäänyt jotain ylinmääräistä vastusta. En osaa sanoa, oliko pyörä ensimmäisellä pyöräilyllä yhtään kevyempi tai raskaampi, mutta nyt on vain muutama pyörälenkki takana.

Kokeilin pyörittää polkimia taaksepäin käsin, ja myös silloin tuntuu huomattavasti isompi vastus kuin ketjuvaihteellisessa pystypyörässäni. Syitä voisivat tietenkin olla myös pidemmät ketjut, ketjunohjausputket ja napavaihde. Taakse pyörittäessä kuuluu myös ylinmääräistä rohinaa ketjuista (en osannut ihan paikallistaa), joten aloin epäillä, että onkohan tuossa nyt kaikki kunnossa. Kun polkaisen tavallisesti pystypyörälläni polkimia taaksepäin, ne menevät puolitoista kierrosta, mutta Grasshopperissa samalla voimalla korkeintaan puoli kierrosta.

Kokeilin myös antaa renkaille vauhtia käsin kun ne ovat ilmassa, ja tuntuvat pyörivät suunnilleen sen verran kuin pitääkin, eli perinteinen jarrun laahaminen ei pitäisi olla. Kokeilin myös ottaa ketjut irti edestä ja pyörittää vain kampia, ja pyörivät hyvin kevyesti.

Miten kevyttä pitäisi taaksepäin polkemisen olla ja kuinka paljon vastusta pitäisi odottaa, että pitkät ketjut ja ketjuputket normaalisti tuovat?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Onhan tuo Grasshopper kivan näköinen kapistus.

Mulla on siis vanha Azub - jossa oli tuommoiset putket. Mulla oli kanssa semmoinen tuntuma että ne kyllä ikävästi kihnasivat vastaan. Heitin ne sitten veke - ja tuntuma on nyt sitten ainakin mentaalisesti parempi :)

Jos miettisi saisiko jonnekin noihin putken kiinnitykohtien tienoille tienoilla ketjua ohjaamaan ihan vaan ketjurissat. Nyt kun olet investoinut kalliiseen pyörään - niin kestäiskö lompakko vaikka noita Terracyclen tuotteita? http://www.icletta.com/

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

terje kirjoitti:

...Pyörää hakiessani ketjuputkien kanssa oli vähän ongelmia (ketjuihin oli jäänyt muovipala, joka meni ekalla polkaisulla putken sisään, jumitti ketjun ja piti repiä pois), joten tietenkin mietin, että olisiko sinne putkeen jäänyt jotain ylinmääräistä vastusta...

kannattaa katkaista ketjut ja tarkastaa

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllähän nuo putket ikävästi laahaa jos ovat väärin kiinnitetty/säädetty. Taaksepäin polkiessa on kyllä kankeampi kuin ilman putkia, mutta sillä ei ole oikeastaan merkitystä. Tärkeintä on että "vetopuolen" ketjua ei ohjata putkilla vaan ohjainpyörillä . Jos kireälle vedetty ketju hinkkaa putkeen sellaisessa kohdassa jossa putki ei pääse joustamaan(esim. kiinnikkeen kohdalla) niin taatusti ahdistaa.
Omavalmisteissa olen pistänyt ensin ketjun putkeen, sitten polkimesta painamalla vetopuolen ketju kireälle ja tässä katsonut sitten mistä kohden putki pitää kiinnittä jottei se vedätä ketjua mihinkään suuntaan. Kaupallisissa voinee samoin kokeilla onko kiinnikkeet oikein. Ketjuputki vaan irti kiinnikeistä ja polkimesta painaen katsoo asettuuko putki kiinnikkeen kohdalle vai pitääkö sitä väännättää että saisi kiinni.
Paluupuolen(polkiessa löysällä) ketjun ohjaamien ei ole niin tarkkaa, koska ketju ei välitä sillä puolen voimaa niin häviötkin ovat pienet.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

terje
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Heinä 2009, 10:12

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja terje »

Kiitos vastaajille. Ilmeisesti tuo taaksepäin polkeminen oli vähän huono tapa vertailla vastuksia. Ongelma saattaisi siis edelleen olla vain siinä, että jalkani eivät vain ole tottuneet uuteen asentoon.

Rissoja ja putkien poistoa en haluaisi kokeilla, sillä ketjut menisivät aika läheltä jalkoja ja pelkään että saisin vastentahtoisen epilaation. Kokeilen nyt ensin käsillä eteenpäin pyörittämistä ja sitä kautta saisi ehkä tuntumaa siitä, että onko tuossa kaikki kunnossa. Tämä on lievästi haastavaa, sillä takapyörää on aika hankala pitää käsin ilmassa kun toisella pyörittää polkimia.

Jos ylinmääräistä vastusta vielä tuntuu, kokeilen tuota putkien suuntausta ja pahimmillaan opettelen tuon ketjun katkaisun ja katson, onko putkien sisällä jotain.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terje kirjoitti:

Kiitos vastaajille. Ilmeisesti tuo taaksepäin polkeminen oli vähän huono tapa vertailla vastuksia. Ongelma saattaisi siis edelleen olla vain siinä, että jalkani eivät vain ole tottuneet uuteen asentoon.

Tämä on se todennäköisin vaihtoehto. 100-200km ajokilometrin jälkeen voit jo tehdä tasapuolisempia vertailuja.
Jokos siellä on teillä hiekoitus sepeliä? Mun mielestä se jarruttaa hieman enempi tuommoista 20" renkaan rullaamista kuin 26".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
yuruki
Viestit: 39
Liittynyt: 29 Touko 2009, 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja yuruki »

terje kirjoitti:

...takapyörää on aika hankala pitää käsin ilmassa kun toisella pyörittää polkimia.

Tee kuten ammattimiehet: pyörä seisontatuen varaan (jos on), tuen puolelle ite ja penkin yläpäästä oikealla kädellä kiinni, vedät ittees päin ja kas takarengas nousee ilmaan (jos seisontatuki on takahaarukassa). En olis varmaan tätä itte hokannut, mutta Nazcan pomo vaihteli koeajajille vaihteita messuilla tällä tavalla.

Nazca Gaucho 24"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
terje kirjoitti:

Jokos siellä on teillä hiekoitus sepeliä? Mun mielestä se jarruttaa hieman enempi tuommoista 20" renkaan rullaamista kuin 26".

Jukka

Olen tarkalleen samaa mieltä. Ajamisen ilo katoaa, kun ajelee 20":n eturenkaalla pyörätiellä, jolle on levitetty teräväreunaista karkeaa sepeliä. En tiedä auttaisiko etupyörän jousitus. Pitäisipä kokeilla, kun hyppyyttää niin pirusti. :twisted:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Ketjun pitäisi kulkea ihan kevyesti riippumatta putkista ja rissoista. Nojapyörät on tehty yleensä sen verran hyvistä osista, että vastuksen eroa pystypyörään ei pitäisi huomata.

Itselleni kävi uutta pyörää koottuani niin, että ketju kulki ohjausrissan vieressä vähän aikaa. Vastus todella tuntuu kun ketju menee väärässä paikassa. Laittamalla ketjulinja kokonaan kuntoon kolmen erillisen putken aiheuttamaa vastusta ei enää huomannut kuin äänestä. Taiwanin poikien putket ei olleet ihan yhtä korkealaatuisia kuin saksalaisten...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

terje
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Heinä 2009, 10:12

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja terje »

jviirret kirjoitti:

Tämä on se todennäköisin vaihtoehto. 100-200km ajokilometrin jälkeen voit jo tehdä tasapuolisempia vertailuja.
Jokos siellä on teillä hiekoitus sepeliä? Mun mielestä se jarruttaa hieman enempi tuommoista 20" renkaan rullaamista kuin 26".
Jukka

Kiitos, pitää vain sitten ajella. Pimeät illat ja kolme lasta haittaavat harrastusta aika pahasti, mutta viikonloppuna ehtii taas kartuttaa taitojaan. DealExtremestä tilasin kunnon lampun ja kun se tulee, voi iltaisinkin ajella.

Kyllä täällä Espoon Olarissa ja lähimailla kaikki tiet ovat sepelissä. Ajelin myös hiekkateitä pitkin Puolarmaarista Olariin. Täysjousituksen kanssa tuota sepeliä ei kyllä pahemmin huomaa.

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Grasshopperissa ja Scorpionissa taitaa olla muuten kovin samanlainen voimansiirto ja komponentit. Kun aloitin Scorpparilla ajamisen kesäkuussa, ensivaikutelma oli myös, että voimansiirto: pitkä ketju, putket, yksi pystypyörään nähden ylimääräinen rissa, SRAM Dualdrive... ei siis mikään yksinään vaan kaikki summattuna on hieman kitkaisempi kuin normaalin pystypyörän voimansiirto. Enään en tunne asiaa, tuntuma on hävinnyt, kun ei ole ajanut muulla viime aikoina.
Kuvan perusteella Grasshopperin ketjun paluuputki tekee mutkan etuhaarukan yläpuolella. Scorpparissa ei tällaista ole.

Ilmiö siis voi olla todellinen, eteenkin jos on huonokuntoinen, mutta oletan että kovemmassa vauhdissa, kunnon noustessa suurempien nopeuksien vastukset kuitenkin muuttuvat hallitseviksi ja voimansiirron kitkat jäävät taustalle. Ehkä minulla on käynyt näin.

Muuten minäkin ajelen Espoossa ja lähialueilla.

terje
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Heinä 2009, 10:12

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja terje »

Kokeilin tuota eteenpäin käsin polkemista ja onnistuin tuolla seisontatuki-kikalla. Eteenpäin pohjettaessa tuntuu edelleen vähän vastusta, mutta ääni on hyvin pehmeä ja ei ainakaan sen perusteella ole mitään ylinmääräistä putkissa. Ketjut menevät ihan oikein rissoista. Muita kikkoja en vielä kokeillut.

Kiinnitin tuohon pyörään nyt mittarin, jotta voin seuraavalla kerralla vertailla oikeasti vauhtia ja sitä, miten raskaalta tuo tuntuu - ja jatkaa harjoittelua.

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Itse huomasin juuri omassa perinteisessä Grasshopperissa että ylempi ketjun suojaputki oli kulunut puhki, koska ketju oli kiristyessään painanut penkin alimman kiinnityksen pikalinkkua vasten. Eli suosittelen siirtämään kaikki penkin pikalinkut pyörän vasemmalle puolelle, jos ketju menee läheltäkään niitä.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

terje
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Heinä 2009, 10:12

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja terje »

Tuntuu, että nojapyörillä on enemmänkin tätä ominaisuutta, keskustelu toisella foorumilla.

Nyt talvella tätä ei pahemmin huomaa. Eilen tein perinteisen kauppareissun Grasshopperilla ja Bilteman peräkärryllä ja enemmän ajatukset oli pystyssä pysymisessä kuin tarvittavassa voimassa.

Tuo ketjuputkien "flaring" pisti silmään. Onkohan tälle jotain hyvää suomennosta? Ilmeisesti kyse on putkien leventämisestä päistä niin, että ketju ei ota kiinni putken reunoihin. Grasshopperilla tuo oli tehty jo valmiiksi.

terje
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Heinä 2009, 10:12

Re: Uusi Grasshopper fx raskas poljettava?

Viesti Kirjoittaja terje »

Nyt kun pyörällä on tullut harjoiteltua muutama kuukausi lumessa, loskassa, jäällä ja nyt soralla ja asvaltilla, pyöräily alkaa luistaa. Jalat lienevät tottuneet ajoasentoon, joten en enää huomaa ylinmääräistä raskautta polkiessa. Hieman raskaampi se on kuin pystypyöräni, mutta se on ymmärrettävää. Lapsenkin veto peräkärryssä sujuu helposti ylinopeutta (16km/h ohjeiden mukaan).

Ketjuputkista kuuluu vielä pientä hankaamisääntä. Terracycleltä tilasin vielä rissapaketin korvaamaan suurimman osan ketjuputkista, joten tästäkin pääsen eroon kunhan saan paketin asennettua.

Vastaa Viestiin