Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
terje
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Heinä 2009, 10:12

Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja terje »

Talvi sen kun pimenee, ja aina vain aikaisemmin olisi tarve kunnon valolle jotta pyörää voisi käyttää. Olen vähän mallaillut, mihin kohti yläohjattavaa nojapyörää lamppu pitäisi sijoittaa. Pari vaihtoehtoa on tullut mieleen:

  • Ohjaustanko. Pyörässäni ohjaustanko on jo aika ahdas ja jo mittarin mahduttaminen oli hankalaa. Lisäksi jalat tuovat ikävät varjot, kun valo osuu niin paljon niihin.

  • Etuvaihtajan puomi. Useimmat valot, ja myös ne, mitä minulla on, on suunniteltu kiinnitettäviksi vaakaputkeen, joten tässä joutuisi miettimään kiinnitystä.

Olisiko muita hyviä ideoita, tai vinkkejä tuosta valon kiinnityksestä etuvaihtajan puomiin?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tangossa ei tosiaan ole hyvä paikka. Valaisee kyllä kengät hyvin ja niistä heijastuva valo sokaisee sen verran ettei tietä näe vaikka sinne valoa riittäisikin.
Monen näköistä patenttia tuohon puomikiinnitykseen on harrastelijat kehitellyt. Oikean yläkulman etsi toiminnolla niitä voi hakea, esim etuvalo tai etulamppu hakusanalla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

terje kirjoitti:

Etuvaihtajan puomi. Useimmat valot, ja myös ne, mitä minulla on, on suunniteltu kiinnitettäviksi vaakaputkeen, joten tässä joutuisi miettimään kiinnitystä.
Olisiko muita hyviä ideoita, tai vinkkejä tuosta valon kiinnityksestä etuvaihtajan puomiin?

Täällä on jo jossain aiemmassa keskustelussa esitetty, että sen normaalisti (vaakasuoraan) tankoon tarkoitetun lampun pidikkeen saa kiinnitetyksi etuvaihtajan puomiin letkunkiristimellä. Alle kannattaa kiertää pari kierrosta eristysnauhaa pehmikkeeksi ja siihen letkunkiristimellä pidike kiinni. Helppoa, vaikkei kovin eleganttia.

Hmm, miten tässä softassa lisätään kuva? Täytyykö se olla jossain netissä, kun tämä kysyy urlia?

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuvan liittäminen onnistuu kyllä omalta tietsikalta. Tuolta alhaalta löytyy liitetiedosto - ja sieltä selaa.
Miekii oon osannu :D
Saattaa herjata kuvan kokoa pitää pienentää jos on liian iso.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Omassani lamppu on naularaudan päällä vaahtomuovin kanssa nippusiteillä.

Mielikuvitus on rajana.

Lisäksi osan poikki putkeen tarkoitetuista kiinnikkeistä saa myös pystyputkeen kiinni, valo kuvio vain voi olla himpun outo ellei linsiä pääse kääntämään.

ajarmala kirjoitti:

Hmm, miten tässä softassa lisätään kuva? Täytyykö se olla jossain netissä, kun tämä kysyy urlia?

T. Ari

joko netissä tai sitten liitetiedostona.
Liitetiedoston lisäys on |Tallenna | Esikatselu |Lähetä | nappien alapuolella viestiä kirjoitettaessa.

Ja PW oli nopeampi.. :D

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

sauri
Viestit: 104
Liittynyt: 17 Touko 2009, 11:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja sauri »

Itse olen käyttänyt tällaista kiinnikettä etuvaihtajan puomiin Azub Ibexissä:
http://www.hostelshoppe.com/cgi-bin/rea ... 1233694253

Sillä saa kätevästi tilaa kahdelle laitteelle (valo, mittari). Omani ostin Helsingin Annankadulla olevasta pyöräliikkeestä (nimi ei nyt tule mieleen).

Liitteet
la_09tpk_barxtender.jpg
la_09tpk_barxtender.jpg (20.84 KiB) Katsottu 4069 kertaa
terje
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Heinä 2009, 10:12

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja terje »

Sain vihdoin lampun DealExtremesta ja kiinnikkeen. Ei ole ihan vakuuttava, joten taidan vielä kokeilla toista taktiikkaa. Mutta tässä konfiguraatio:

Tuo kiinnike kääntyy aika vapaasti. Tuon kasan kiinnitin etupuomin alle niin, että kiinnikkeen kuminauhalla kiinnitän lampun kiinnekkeeseen, ja tuolla ylinmääräisellä silikoninauhalla kiinnikkeen etupuomiin. Vielä en ole päässyt pimeään kokeilemaan, että miltä tuntuu, mutta ainakin aamuisen pyöräilyn se pysyi paikallaan. Vähän epäilen tuota kiinnitystä, sillä silikoninauha on vähän löysän oloinen, joten harkitsen vielä toisen kiinnikkeen hankkimista.

terje
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Heinä 2009, 10:12

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja terje »

sauri kirjoitti:

Itse olen käyttänyt tällaista kiinnikettä etuvaihtajan puomiin Azub Ibexissä:
http://www.hostelshoppe.com/cgi-bin/rea ... 1233694253

Tätä vastausta en huomannutkaan jostain syystä aiemmin. Miten tuo kiinnitetään etupuomiin?

sauri
Viestit: 104
Liittynyt: 17 Touko 2009, 11:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja sauri »

terje kirjoitti:

Tätä vastausta en huomannutkaan jostain syystä aiemmin. Miten tuo kiinnitetään etupuomiin?

Tuossa on ruuvilla kiristettävä teräsrengas (ja väliin kumipehmuste). Puomin kiinnikettä voi pyörittää 90 asteen välein joten sen saa sekä pysty- että vaakaputkeen kiinni.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Kuvan liittäminen onnistuu kyllä omalta tietsikalta. Tuolta alhaalta löytyy liitetiedosto - ja sieltä selaa.

No minulla on kiinalainen etulamppu letkunkiristimellä kiinni etuvaihtajan putkessa:

T. Ari

Liitteet
Etulamppu.jpg

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

saass
Viestit: 116
Liittynyt: 13 Maalis 2009, 08:50
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja saass »

Minä ostin etupuomiin tuollaisen halvan Motonetin Led lampun... pystyy kääntämään ja vääntämään portaattomasti joka suuntaan :?

Liitteet
lamppu.jpg
lamppu.jpg (50.31 KiB) Katsottu 3824 kertaa
terje
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Heinä 2009, 10:12

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja terje »

ajarmala kirjoitti:

No minulla on kiinalainen etulamppu letkunkiristimellä kiinni etuvaihtajan putkessa:
T. Ari

Tuo näyttää todella hyvältä. Minä pistin tuollaisen telineen tilaukseen, kun muutenkin olin tilaamassa toista lamppua. Kokeillaan sillä. Nykyinen teline ei kyllä pysyisi tuossa asennossa edes letkunkiristimellä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja Pastori »

saass kirjoitti:

Minä ostin etupuomiin tuollaisen halvan Motonetin Led lampun... pystyy kääntämään ja vääntämään portaattomasti joka suuntaan :?

Fenixin vastaava on hanurista - ei ole hintansa väärti.
Kuva

Eka särkyi kylmässä ja toisen kanssa operointikin on hankalaa.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Etelänmaalaisten koskaan pakkasesta mitään kuulemattomienkaan ihmisten suunnittelemien muoviesineiden kanssa on tosiaan Suomessa joskus pahoja ongelmia. Jostain syystä lähes kaikki fillarien valojenripustussysteemit on juuri tällaisia.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Lampun kiinnittäminen nojapyörään

Viesti Kirjoittaja irakas »

Lampun, nopeusmittarin ja pirikellon kiinnittämisen olen sh2:ssa tehnyt onkivavasta leikatun putken avulla:

Kuva

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin