Sivu 1/1

juu letkusta löyty tommonen

Lähetetty: 11 Tammi 2010, 14:50
Kirjoittaja PW

Tuommoseen en oo ennen törmänny. Saksan tunnilla lähinnä nukuin joten tarinasta en paljoo ymmärtänt :wink:


Re: juu letkusta löyty tommonen

Lähetetty: 11 Tammi 2010, 19:53
Kirjoittaja Mustasudenkorento

levottoman näköistä ajoa..
tuota voi sanoa jo liikunnaksi...

mahtaa olla kivat huoltaa nuo vaijeri hässäkät ja muut...


Re: juu letkusta löyty tommonen

Lähetetty: 12 Tammi 2010, 23:55
Kirjoittaja Paavo

Minulla on vastaava systeemi pystypyörässä. Siihen se on paljon yksinkertaisempi liittää. Pyörällä (jonka ristin Oravanpyöräksi) pystyy myös ajamaan kohtuullisia matkoja seisten, jolloin vatsa ja selkä saavat hitusen liikuntaa. Jalat eivät tällöin liiku, mutta rasitus tuntuu niissäkin yllättävän selvästi.

Minusta lupaavin käsiavusteinen nojakki on Swing:

Rakenne on simppeli: stongasta lähtee vaijeri keskiöön, jossa on vapaarattaalla varustettu hihnapyörä. Vieteri kelaa vaijerin pyörälle, kun stonga työnnetään eteen. Testasin laitetta Jyväskylän Eco Tripillä ja vakuutuin. Ihmettelen miksei näitä myydä /rakenneta enemmän. Käsivoiman käyttö on paitsi terveellistä, myös hauskaa. Pyöräilyyn tulee uusi ulottuvuus, kun voi jakaa voimankäyttöä ylä- ja alavartalon kesken. Ylämäet menevät vauhdikkaammin. Jos pelkää vetävänsä itsensä piippuun esim. pidemmällä matkalla, voi Swingiä ajaa kuin mitä tahansa yläohjattua nojakkia. Painonlisäyskin on minimaalinen.


Re: juu letkusta löyty tommonen

Lähetetty: 13 Tammi 2010, 11:05
Kirjoittaja ihmo

[quote="Paavo"]Minulla on vastaava systeemi pystypyörässä.

oisko oravasta kuvaa itte suunnitellu etuvetoista kolmipyörää tuplatyöllä ja kaikki kiinnostaa
toi linkki oli just samoin toteutettu paitsi ohjaus oli fiksumpi/erilainen :idea:

kyllä se niin on että kaikki on jo tehty hyvistä ideoista pitää vaan kerätä ittelleen toimivin paketti :evil:


Re: juu letkusta löyty tommonen

Lähetetty: 13 Tammi 2010, 11:24
Kirjoittaja Hopea

Ei siinä äänessä mitään ihmeellistä ollut. Kerrottiin vaan kuinka mukava tuollainen on ja kuinka nopeasti sitä kuitenkin oppii käyttämään.

Erityisesti minua hirvittivät ne naisen ajaman pyörän vaijeriviritykset. Kun molempien olkapäiden yli menee paksu nippu vaijereita, ei todellakaan tekisi mieli kokeilla minkäänlaista kaatumista. Ja kun sitä ei useinkaan itse voi valita...

Kuinka muuten tuollainen nojapyörä pysyy pystyssä lopussa näkyvässä dynamokäytössä? Pystypyörän rullilla ymmärrän vielä, mutta tuo alkaa olla varmaan aika hyvin tuettava, ettei olut läiky.


Re: juu letkusta löyty tommonen

Lähetetty: 13 Tammi 2010, 14:34
Kirjoittaja irakas
Paavo kirjoitti:

Minulla on vastaava systeemi pystypyörässä. Siihen se on paljon yksinkertaisempi liittää. Pyörällä (jonka ristin Oravanpyöräksi) pystyy myös ajamaan kohtuullisia matkoja seisten, jolloin vatsa ja selkä saavat hitusen liikuntaa. Jalat eivät tällöin liiku, mutta rasitus tuntuu niissäkin yllättävän selvästi.

Minusta lupaavin käsiavusteinen nojakki on Swing:

Rakenne on simppeli: stongasta lähtee vaijeri keskiöön, jossa on vapaarattaalla varustettu hihnapyörä. Vieteri kelaa vaijerin pyörälle, kun stonga työnnetään eteen. Testasin laitetta Jyväskylän Eco Tripillä ja vakuutuin. Ihmettelen miksei näitä myydä /rakenneta enemmän. Käsivoiman käyttö on paitsi terveellistä, myös hauskaa. Pyöräilyyn tulee uusi ulottuvuus, kun voi jakaa voimankäyttöä ylä- ja alavartalon kesken. Ylämäet menevät vauhdikkaammin. Jos pelkää vetävänsä itsensä piippuun esim. pidemmällä matkalla, voi Swingiä ajaa kuin mitä tahansa yläohjattua nojakkia. Painonlisäyskin on minimaalinen.

Tosi mielenkiintoinen idea. Vahinko vain, kun menee ylimääräistä energiaa vieterin virittämiseen. Tarkoititko Paavo Jyväskylän Eco-Tripillä sitä soutupyörää?

Sakari


Re: juu letkusta löyty tommonen

Lähetetty: 13 Tammi 2010, 21:42
Kirjoittaja Paavo

Eipä ole kuvaa Oravanpyörästä. Täytyy napsaista jahka ehtii. Lyhyesti kuvailtuna käsikammet ovat stongan etupuolella, ketju kulkee suoraan alas vetävälle etupyörälle. Taittopyöriä ei ole. Käsikammet ovat samansuuntaiset ja keskiö kiinnittyy toisaalta stongaan, toisaalta etuhaarukan yläpäähän. Stongaa on taivuteltu sen verran, että käsikammet mahtuvat pyörimään. Muuten ajokki on tuiki tavallinen pystypyörä.

Jyväskylässä oli tosiaan myös soutupyörä, merkiltään Thys. En kuitenkaan tarkoittanut sitä, vaan tätä:
http://www.special-bike.net/

Vipuveto ei varmaankaan hyötysuhteeltaan pärjää pyöriville kammille, sillä voimantuottoon tulee aina tauko palautusvaiheen ajaksi. Se on kuitenkin yksinkertainen tapa liittää käsiveto nojakkiin, eikä ajokin painokaan juuri nouse. Käsikampinojakki näyttää videon perusteella teknisesti taidokkaalta, mutta käytännössä turhan monimutkaiselta kapistukselta.