1 Jonkunlaisen lähtökohdan saat kun menet kyljelleen ison pahvin päälle ja käsket kaverin piirtää kylkiprofiilin. Alakaari vajaa 5cm ylemmäs(perse painuu kasaan) niin se on siinä.
Jos taas tarkoitat pehmeää pystyyn istuma-asentoon sopiaa niin selän muoto ei ole kovin nuukaa, pääasia että takamuksen alla on kunnon pehmuste ja selkänoja ei jousta liikaa.
Vanerinen on ollut mielessä. Tarvitseeko jotain erityistä, että kestää säät?
Toisena ajatuksena oli tehdä tuo selän muoto kahteen "peltiin" johon sitten taivuttaisi "pellin" istuimeksi. Tässä sen tyyppinen: http://s4.hubimg.com/u/1792595_f520.jpg . Useammin näkee muodon tehdyn putkesta taivutettuna. Se lienee helpompi?
n. 2008 Omatekele pakoputkikopio (työn alla), 2014 Nazca Fiero (Sram Dual Drive) ja M5 City Cruiser
Vanerinen on ollut mielessä. Tarvitseeko jotain erityistä, että kestää säät?
Toisena ajatuksena oli tehdä tuo selän muoto kahteen "peltiin" johon sitten taivuttaisi "pellin" istuimeksi. Tässä sen tyyppinen: http://s4.hubimg.com/u/1792595_f520.jpg . Useammin näkee muodon tehdyn putkesta taivutettuna. Se lienee helpompi?
Itse oon lakannut venelakalla, ens kesä näyttää miten kestää. Liimakin on ulkokyttöön tehtyä, purkin mukaan kestää kastumisen muttei jatkuvaa vedessä oloa.
Peltirunkoisissa on se hyvä puoli että kiinnikkeet saa hitsaamalla kiinni. Vaneri penkki on kuitenkin kevyempi, hienompi ja lämpöisempi. Putkirunkoiset olen taivuttanut loveamalla, sillä tavalla saa tarkkaan halutun muodon. Putkirunkoisen muokkaaminenkin onnistuu paremmin jos sattuu ettei tule heti hyvä. Istuin pinnaksi en kyllä peltiä laittais, on hankalan terävä reunainen ja kylmä kesähelteelläkin.
Sakarihan on tehnyt tuota "peltipenkki"-ideaa hyödyntäen vaneripenkin.