Sivu 1/5

Kiekon rihtaus

Lähetetty: 02 Huhti 2010, 08:58
Kirjoittaja janx

Jatketaan keväisillä aiheilla. Ootteko rihdanneet kiekkonne itse vai teettäneet homman muilla? Jätetään tästä keskustelusta siis kiekon kasaus pois ja keskitytään vain keväthuollon yhteydessä tehtävään rihtaukseen.

Onko teillä omaa rihtauspukkia? Ostettu vai itsetehty? Kuvia?

Muita työkaluja? Mimmosia nippeliavaimia löytyy?

Linkkejä hyviin rihtausohjeisiin saa myös laittaa.

Valmiita rihtauspukkeja: http://www.bike-discount.de/shop/k475/t ... tands.html


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 02 Huhti 2010, 09:14
Kirjoittaja jviirret

Tavallaan omistan rihtauspukin, vaikka se onkin vain ruuvipenkkiin kiinnitetty pyörän takahaarukka ja pyykkipoika. Pystärin vanteen voi rihtata paikoillaankin ton pyykkipojan kans, nojakin vaikeampi ku niitä ei saa nurinpäin.
Löytyy bilteman nippeliavain, ÄLKÄÄ OSTAKO SITÄ, kaikki hahlot ovat liian isoja polkupyörän nipoille. Koska avain on muuten tukeva ja huomasin asian vasta kotona niin hitsasin yhden loven umpeen ja tein siihen oikena levyisen hahlon. Nyt se toimii.

Jukka


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 02 Huhti 2010, 12:52
Kirjoittaja jori

Minulla on myös rihtauspukkina vanha takahaarukka. Olen hitsannut siihen poikkiputken, joka pitää sen pystyssä pöydällä. Silti monet rihtauksistani olen tehnyt etuhaarukka ruuvipenkkiin -menetelmällä.
Viilaamalla viritetty lattapääruuvarin kärki, jossa on pieni pinnan reikään mahtuva keskiosa on kätevä keikon kokoamista aloittaessa. Nippelit voi kiertää akkukoneella kiinni, jolloin pinnan pää työntää ruuvarin irti nippelin hahlosta, kun nippeli on tarpeeksi syvällä. Minulla oli akkukoneena sellainen pikkuinen pökälemallinen väännin. Siinä kun oli tarpeeksi nopeat kierrokset tuohon hommaan.

Jori


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 03 Huhti 2010, 20:43
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Jos nyt jostain syystä olisi tarve, tekisin itse. Ei kyllä kuulu mihinkään vuosihuoltoideologiaani. Eipä nuo itse tehdyt käytännössä tunnu oikaisua ikinä kaipaavan. Hienot välineet on aika hienostelua, riittää kun on kunnollinen pinna-avain.


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 17 Helmi 2013, 14:34
Kirjoittaja mhelander

Lämmitellään tätä vanhaa aihetta kun tuli tehtyä tämmönen rihtausteline:

Kuva

Levyt on raakki keittiökaappien MDF:ää ja lisäksi tarvittiin vain pari lattaraudan pätkää akselia varten, M8 senkka pultteja, muttereita, prikkoja ja siipimuttereita.

Tuo renkaan alla oleva härpäke on sivuttaisheiton mittausta varten ja sen oikealla puolella oleva pystyheiton tarkastukseen. Halapa ja aivan mainio teline, kiekkoparin rihtaus sujui keittiön tammipöydällä ennätysvauhtia !


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 29 Heinä 2014, 09:37
Kirjoittaja kmb

Minulla taitaa olla edessä pinnojen kiristys kun tadpolen takarenkaan vanne hankaa vasten seisontajarrun jarrupaloja mutkissa. Tästä varmaan löytyy netistä monenlaista ohjetta, mutta kyselenpä täältäkin: mikä on raadin mielestä paras tapa varmistua pinnojen oikeasta kireydestä (kun kiristäjänä on aloittelija - "perstuntuma" ei siis kelpaa vastaukseksi)? Tietysti erityisesti niin, että en ylikiristäisi pinnoja ja näin aiheuttaisi vahinkoa.


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 29 Heinä 2014, 09:39
Kirjoittaja Nojanalle

Tuu käymään joku päivä , niin voin sulle opettaa.


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 29 Heinä 2014, 09:46
Kirjoittaja kmb
Nojanalle kirjoitti:

Tuu käymään joku päivä , niin voin sulle opettaa.

Kiitos tarjouksesta, siihen varmasti tartun! :) Palaan yksityisviestillä asiaan varmaan myöhemmin tällä viikolla.


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 29 Heinä 2014, 17:52
Kirjoittaja irakas

Myös kiinnostunut. Laitoin yv:tä!


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 28 Loka 2014, 09:59
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Lämmitellään tätä vanhaa aihetta kun tuli tehtyä tämmönen rihtausteline...

Tuli kiekon kasausvehkeille käyttöä. Lupasin kasata kaverille treeni- ja kisakiekot joissa täyshiilariset vanteet, litatut aero-pinnat ja kevyet navat.

Samalla kaavalla mennään kuin alunperin MP:n kiekkosetin päivityksessä, samat pinnat ja navat. Vanteet on 60mm eteen ja 88mm taakse. Eteen suoraan puolattuna 28 pinnaa ja taakse 32, vetävä puoli 2-ristiin vetämätön suoraan puolattuna. Navat tulee eteen ja taakse Superlight-Bikeparts:sta ja ovat Novatec-merkkiset. Litatut pinnat ehkä täältä.

Tämmöstä talvipuuhastelua...


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 00:18
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Kuva
Tavallisesti kun tilaan pinnat tulee niiden mukana nipat 12mm . Usein tilanne on ollut sellainen ettei ole saanut juuri sopivan pitusta pinnaa. Silloin on hyvä olemassa useamman pituista pinnaan sopivaa nippeliä . Markinoilla on ainakin kolmee pituutta . Itsellä on varastossa 12mm ja 14mm ,sekä tuo 16mm nippeliä . Monet pikku ongelmat on sillä ratkenneet , varsinkin kun ei ole ottanut mitottaessa huomioon vanteen vahvuutta . Onneksi avun on suonut pitemmät nippelit.
Joskus on edullisempaa ostaa koko laatikko pinnoja ja katsoa pinnauksessa keskipituus navan eri puolien välillä. Esimerkiksi jos toinen puoli olis 238.3mm ja toinen 240mm , saa nippelin pituus eroilla tasattua eron.
Tuli vaan tälläinen vinki mieleen , näin yön siimeksessä.


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 03 Joulu 2014, 09:26
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:

Tavallisesti kun tilaan pinnat tulee niiden mukana nipat 12mm . Usein tilanne on ollut sellainen ettei ole saanut juuri sopivan pitusta pinnaa. Silloin on hyvä olemassa useamman pituista pinnaan sopivaa nippeliä . Markinoilla on ainakin kolmee pituutta . Itsellä on varastossa 12mm ja 14mm ,sekä tuo 16mm nippeliä . Monet pikku ongelmat on sillä ratkenneet , varsinkin kun ei ole ottanut mitottaessa huomioon vanteen vahvuutta . Onneksi avun on suonut pitemmät nippelit.

Sellainen pieni varoituksen sana että pinnojen pituudet ja niiden nipat on suunniteltu niin että pinnan pää tulee ainakin nipan uran pohjaan asti tai sitäkin pitemmälle. Tällöin nippa on vahvimmillaan ja kestää kaiken järjellisen rasituksen, etenkin jos erehtyy käyttämään alumiininippoja tämä kannattaa pitää mielessä.

Ei siinä, nojakeilla tuskin kovin usein saa sellaisia pinnavoimia aikaiseksi normaalikäytössä että olisi ongelma. Maasturin kiekot kasasin kierrätyspinnoilla ja onneksi Bilteman kiekosta puretuissa oli 14mm:n nipat, muuten ei olisi pituus riittänyt. Molemmissa kiekoissa näkyi pinnojen kierteet nipan alla mutta yrityksestä huolimatta ei mitään ongelmia.

Nojanalle kirjoitti:

Joskus on edullisempaa ostaa koko laatikko pinnoja ja katsoa pinnauksessa keskipituus navan eri puolien välillä. Esimerkiksi jos toinen puoli olis 238.3mm ja toinen 240mm , saa nippelin pituus eroilla tasattua eron.
Tuli vaan tälläinen vinki mieleen , näin yön siimeksessä.

Ihan hyvä vinkki. Toinen hyvä on että mitoittaa pinnat mielummin 1-2mm liian pitkiksi ja jos sitten nippelit pohjaa kierteissä ja käytössä on ontelovanne niin pussillinen nippeleiden messinkisiä prikkoja auttaa siihen. Tulevat nippelin ja vanteen reiän/holkin väliin.

Tällaisia on ihan uudesta 2kpl per nippeli M5:n mukana tulleessa 451-kiekossa. Niihin kun uudelleen pinnatessa laitoin tipan moniasteöljyä (kuten myös pinnan kierteisiin) niin johan oli helppo rihtaus. Ja pysyy suorana... toisin kuin uudesta.


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 11 Heinä 2016, 14:13
Kirjoittaja PW
20160711_140044.jpg
20160711_140044.jpg (196.65 KiB) Katsottu 8493 kertaa

Yhden pinnankin voi laittaa kahdella tavalla väärin, ennenku kolmannella meni oikeeta reittiä. Ihmettelen miks pinnat menee ristiin, niin ett hankaavat toisiaan?


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 11 Heinä 2016, 15:33
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
20160711_140044.jpg

Yhden pinnankin voi laittaa kahdella tavalla väärin, ennenku kolmannella meni oikeeta reittiä. Ihmettelen miks pinnat menee ristiin, niin ett hankaavat toisiaan?

Minä myös. Olen itselleni selittänyt tuon lisäjouston lisäämisenä. Jousto tasaa voimia pinnojen kesken, mutta myös huonontaa kiekon jäykkyyttä ja vaikeuttaa rihtausta. Ihmetyttää silti, koska toisensa kiertävät pinnat saisi nätisti tasakireälle kuuntelemalla. Toisiinsa hankaavat pinnat tuottavat niin nopeasti vaimenevan ja epäpuhtaan äänen, ettei se onnistu kunnolla ainakaan minulta –ilmeisesti ei muiltakaan, koska pinnankireysmittaria käytetään.

Joo, tuo oli siis aivan pelkkää arvailua ja mekaanista analyysia tuosta rakenteesta. Jos joku tietää oikean selityksen tuolla pinnojen punomiselle toistensa yli ja ali, kuulen sen mielelläni, jotta oppisin. Itse en keksi sille perusteltua syytä.


Re: Kiekon rihtaus

Lähetetty: 11 Heinä 2016, 17:35
Kirjoittaja NikoK

Tuon voimientasaamis-selityksen olen jostain lukenut ja siihen uskonut. Esimerkkinä: ajat pahasti töyssyyn, vanne yrittää mennä soikeaksi ja sillä kohdalla oleva pinna pyrkii löystymään. Tämä ristiin puolattu pinna vetää silloin kireämmälle ko. löystyvää pinnaa sen verran ettei se löysty aivan kokonaan.