Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Aiheen pohjaksi youtube-video Tim Hicksin kallistuvasta delta-trikesta.

Erään foorumin säikeessä esitetään aika kärkeviä mielipiteitä konstruktion kelpoisuudesta trike-kisoihin :o .

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mikäs tuosta tekee kallistuvaa kaksipyörää paremman?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Mikäs tuosta tekee kallistuvaa kaksipyörää paremman.

Kolmipyörä kestää pystyssä, vaikka välillä oltaisiin sladissa. Kaarteessa pyörä kallistetaan kurvin peruskallistuskulmaan ja lukitaan siihen. Jos kurvin aikana täytyy kaartosädettä muuttaa, onnistuu se kiityvyysvoimaresultantin pysyessä kolmipyörän tukikolmion sisällä. Jos kaartosäde kiristyy tai kitkakerroin (hiekkaa tiellä) pienenee niin, että etu- tai takapää luistaa, pystyy kaarteen kiihtyvyyskulma (keskipako-/painovoima) kuitenkin kapeankin kolmipyörän tukikolmion sisällä ja pyörä on hallittavissa. Kaksipyöräisellä takapään sladi kiristää kaartosädettä, jolloin tilanne voidaan pelastaa ohjaamalla luiston suuntaan (jos ehtii). Etupään sladi on yleensä menoa, koska etupyörän luistaessa kaarteesta ulos kaartosäde kasvaa ja pyörä kallistuu lisää sisään päin, vaikka kaartosäteen suuretessa täytyisi tapahtua toisin päin. Liiallisen kallistuman korjaaminen, kun pito ei riittänyt pienempäänkään, on yleensä toivoton yritys. Moottoripyörillä nämä tilanteet ovat vielä mahdollista hallita pyörän suuren nopeuden ja painavien pyörien kehittämien suurten hyrrävoimien ansiosta, fillarilla ainoa tuki tulee alustan pidosta.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mikäs tuosta tekee kallistuvaa kaksipyörää paremman.

Kolmipyörä kestää pystyssä, vaikka välillä oltaisiin sladissa.

No harvoin on tarvetta ajella sladissa, paitsi talvella, ja silloin harva jaksaa haalata kolmatta pyörää mukanaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mikäs tuosta tekee kallistuvaa kaksipyörää paremman.

Kolmipyörä kestää pystyssä, vaikka välillä oltaisiin sladissa.

No harvoin on tarvetta ajella sladissa, paitsi talvella, ja silloin harva jaksaa haalata kolmatta pyörää mukanaan.

Jukka

Kyllä kaikki ylimääräinen paino on pitemmän päälle huono asia.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Jos nyt oikein ymmärsin niin kyseessä oli trike kilpailu, eikä kolmi ja kaksipyöräisten sekakilpailu. Jolloin kallistuva trike saa trikeen joka ei kallistu huomattavaa etua mutkissa. Joka sitten saattaa aiheuttaa joissakin kilpailijoissa närää...

Mutta oli miten oli, lujaa se näytti menevän ja hienon näköinen vekotin. Toivottavasti eivät kiellä vaan saa jatkaa kilpailua.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

GodTdd kirjoitti:

Mutta oli miten oli, lujaa se näytti menevän ja hienon näköinen vekotin. Toivottavasti eivät kiellä vaan saa jatkaa kilpailua.

Jos eivät kiellä, niin seuraava askel on joku lowracer johon on lisätty tienpintaa seuraava "apupyörä" lukitustapilla. Jolloin se raahautuu passiivisena ajaessa mukana ja pysähtyessä saadaan tarvittaessa lukittua ja pidettyä pyörä sen varassa pystyssä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
GodTdd kirjoitti:

Mutta oli miten oli, lujaa se näytti menevän ja hienon näköinen vekotin. Toivottavasti eivät kiellä vaan saa jatkaa kilpailua.

Jos eivät kiellä, niin seuraava askel on joku lowracer johon on lisätty tienpintaa seuraava "apupyörä" lukitustapilla. Jolloin se raahautuu passiivisena ajaessa mukana ja pysähtyessä saadaan tarvittaessa lukittua ja pidettyä pyörä sen varassa pystyssä.

Ei pärjää apupyörälowracerilla trikekisassa. Trikekisoissa on tiukkoja mutkia peräkkäin molempiin suuntiin. Varsinkin äkkinäinen väistö satunnaiseen suuntaan on kaksipyöräisellä paljon vaikeampi ja hitaampi, kuin kolmipyörällä. Kolmipyörällä riittää, kun ohjaat vapaan tien suuntaan. Kaksipyöräisellä joutuu ensin ohjaamaan esteen suuntaan, jotta pyörä kallistuu riittävästi ja vasta tämän jälkeen ohjataan pois päin esteestä. Tässä muuten mainio kisaehdokas Jyväskylän LowRide 2010 iltaohjelmaksi.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Poljin kolmipyöräisellä viimeksi neljävuotiaana, joten kokemusta ei ole. Olen silti miettinyt millainen triken pitäisi olla, ja tämä vaikuttaa kyllä hyvältä. Etuvetoisena pyörä ei tarvitse pitkiä ketjuja ja kallistuvan rakenteen ansiosta laite voi olla myös kapea. Ehkäpä tärinäraidatkaan eivät haittaisi. Kaupalliset triket ja kinneritkin ovat minusta leveänpuoleisia. Videossa pyörällä ajetaan vapaata tietä pitkin eikä suuntavakaudesta ja ohjattavuudesta voi paljoa sanoa. Jos nämä asiat ovat kunnossa, niin tuossahan olisi kinnerille pohja.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kolmas pyörä hidastaa menoa yllättävän vähän, todisteena vaikkapa trikellä ajettu 24h ennätys:
http://www.recumbentjournal.com/views/c ... sport.html
Parhaimmillaan trike on kyllä minusta matkakamelina, esim. suurikaan kuorma ei kaada pyörää nurin paikallaan kuten 2-pyöräisen.
Umpikorisessa kinnerissä on melkein pakko olla ainakin 3 pyörää, jos käytännöllisyys on yhtään tärkeätä. Äkkipäätä ajatellen kallistuva etuvetotrike voisi olla tosiaan hyvä kinnerin alusta. Joitain haittojakin tulee mieleen, takapyörät ei mahdu katteen sisään ja tavaratila on vähäinen jos pyörät ovat lähekkäin. Ajajalta vaaditaan kallistustekniikan hallintaa: Helppo kaataa kallistus lukittuna.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ei pärjää apupyörälowracerilla trikekisassa. Trikekisoissa on tiukkoja mutkia peräkkäin molempiin suuntiin.

Aika loivalta tuossa videossa tuo mutka näytti ja jos näin on niin miksi kaksipyörät on säännöillä rajattu pois?

jori kirjoitti:

Varsinkin äkkinäinen väistö satunnaiseen suuntaan on kaksipyöräisellä paljon vaikeampi ja hitaampi, kuin kolmipyörällä. Kolmipyörällä riittää, kun ohjaat vapaan tien suuntaan. Kaksipyöräisellä joutuu ensin ohjaamaan esteen suuntaan, jotta pyörä kallistuu riittävästi ja vasta tämän jälkeen ohjataan pois päin esteestä.

Tämä vastaohjaus ja väistön hitausko ei koske kallistuvaa kolmipyörää?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Kolmas pyörä hidastaa menoa yllättävän vähän, todisteena vaikkapa trikellä ajettu 24h ennätys:
http://www.recumbentjournal.com/views/c ... sport.html

Aika yllättävää, mutta johtuuko tässä nopeus renkaiden määrstä vai siitä että trikessä on saatu "ergonomia" paremmaksi. Täsä pikaseen tavasin et tuossa on syke matalempi kuin samalla polkijalla tuotettua wattia kohden kaksipyörässä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Keskustelua aiheesta jenkkisivustolla:
http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=56105
http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=56690

Mulle kelpaisi Raptobikeen lisäosa, jolla siitä saisi raptotriken. Ja sitten kinnerin kuoria vääntämään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Aika loivalta tuossa videossa tuo mutka näytti ja jos näin on niin miksi kaksipyörät on säännöillä rajattu pois?

Tuo mutka oli loiva ja sopi siksi tuolle kallistuvalle kolmipyörälle hyvin. Kaksipyöräiset ja monipyöräiset samalla radalla tuottavat kolareita erilaisten ajolinjojen takia.

jviirret kirjoitti:

Tämä vastaohjaus ja väistön hitausko ei koske kallistuvaa kolmipyörää

Nimenomaan koskee myös tätä. Ainoa hyöty kaksipyöräiseen nähden on tällä kallistuvalla kolmipyörällä sladin kestävyys ja ajolinjan parempi korjausmahdollisuus kaarteen aikana.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mielipiteitä kallistuvasta deltasta

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Tekisi mieli tehdä haaste: voisin ajaa maastopyörälläni kolmepyöräistä nojakkia vastaan mutkaradalla. Jos häviän kisan, tarjoan voittajalle tölkillisen Kukko-lageria. Ehtona sellainen, että kisa ajetaan täällä Oulussa suljetulla radalla, esim. yliopiston parkkipaikalla viikonloppuna takaa-ajona.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin