Sivu 1/6
De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 03 Kesä 2010, 12:48
Kirjoittaja propel
eli
Python-kuumeen seurauksia
Laitan vähän juttua miten tämmöinenkin projekti voi edetä.
Tartunta hankittiin näkemällä kaksi nojakkia samalla pyörälenkillä, vahvistus pari viikkoa myöhemmin kokeilemalla kolmea eri kaksipyöräistä
ja tonkimalla netistä Python-painotteista juttua.
Pysyvän aivovaurion todennäköisyys oli melko ilmeinen kun huomasin suuntaavani kohti kaatopaikkaa takapenkillä työkaluja ja taskussa kuva Magesin pyörästä, ajatuksena se että kaatiksen valvoja tajuaisi miksen mennyt pyöräkauppaan.
Se toimi.
Ja seuraavana päivänä uudelleen parempien työkalujen kanssa.
Paikan päällä tajusi että vaikka pyöriä olikin varmaan pari tusinaa, vain muutama oli sahanterän kuluttamisen väärti. Vanteet solmussa, liian paskoja osia, ei v-jarruja, väärä vannekoko, lukittu, ym ym ym. Mutta lopulta sain suunnilleen sitä mitä halusinkin.
Kotona vielä turhien osien irtiottoa ja reissun tuloksen arviointia.
Seuraavaksi pitäisi koluta jostain rautoja, Hgin Metallipurkauksesta ei ollut apua, sitten pitäisi suunnistaa kohti Selkiä jossa on firma nimeltä Vihdin Hyötyromu (tjsp).
Sen verran on tullut mietittyä että on seuraavia suuntaviivoja selvillä:
-Yritetään 26/26, otin kyllä yhden 24" vetävän kiekonkin varalle
-Jousitus, haaveena modattu Mages
-Väri joku tummanharmaa
-Hitsaus alihankintana Innofocuksella (kuulemma vähäiset hitsailut menee muun toimen ohessa)
Näin alkuun, jatkoa odotellessa....
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 03 Kesä 2010, 15:50
Kirjoittaja sauri
propel kirjoitti:Pysyvän aivovaurion todennäköisyys oli melko ilmeinen kun huomasin suuntaavani kohti kaatopaikkaa takapenkillä työkaluja ja taskussa kuva Magesin pyörästä, ajatuksena se että kaatiksen valvoja tajuaisi miksen mennyt pyöräkauppaan.
Mistä löytyi tällainen kaatopaikka josta sai hakea romupyörien osia?
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 03 Kesä 2010, 23:12
Kirjoittaja propel
Nummelan ja Vihdin väliltä, onko se nyt sitten Kumpunotkolantie. Koivissillan kaatopaikka.
Näin se kävi:
-Moro. Tiekkö kun olis tämmönen projekti menoillaan (näytin kuvaa), pystyisiksä jelppaa vähä?
-Jaa-ha... no en oikeen tästä pääse, tuol toi romukasa kyllä mutta...
-Juu, mää vaan et jos sais luvan kanssa itte penkoo....
-Niin täältähän ei sais mitään pois kyllä viedä, mutta kun noin hyvin pyysit ni mee ny sitte...
-Joo. kiitti hei tosi paljon!
Eihän toi mitään takaa ettäkö sieltä olisi aina helppo hakea...
Jos mulla olis ollu jotain romua vietävänä niin en ehkä olis alkanut näyttämään korttejani, kun ei ollu ja ilmoittautua pitää niin teimpä tempun terävän.
Kävin muuten Hyötyromussa.
Ei ihan paras paikka tähän hommaan, kaikki löytynyt rauta joko kovin järeää tai paksulti sinkattua. Mutta romua siellä on niin että ajotiet on reunustettu kuuden metrin romuvalleilla. Eikä mitään erottelua, kaikkea on kaikkialla. Mutta puoli euroa kilo
Sain sieltä kyllä pari uutta osoitetta, Hyvinkäälle päin on Teräskolmio ja Suotula joihin voisi soitella... Alkaa tosin olemaan jo Kuusakoskikin samoilla etäisyyksillä toiseen suuntaan mentäessä, että...
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 10 Kesä 2010, 22:41
Kirjoittaja propel
Hyvinkäältä ei ole kuulunut mitään, liekö sähköposteilu romufirmoihin se heikompi idea.
Mutta pitäkööt tunkkinsa, mulla on raudat kaveri kun näki listan, se tuhahti että onhan tollasia pätkiä nurkat täynnä.
Vain 30x30 jäi uupumaan, ja yritän korvata sen 20x30, kestää kestää!
Sitten sahailin etupään osia lähes hitsailuvalmiiksi, joista pari kuvaa:
Jarrut väärinpäin, ei se vielä haittaa!
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 12:07
Kirjoittaja propel
Nyt alkaa Feeniksi nousemaan tuhkasta!
Hitsailtu jo takapään kiinnikettä ja etupyöränkorvakkeet kiinni kuten myös ohjainlaakeri on upotettu 40x40 putken sisään.
Kuvia tulee vaiheista iltasella.
Silmiin osui muuten Säästöpörssin ilmoituksista 20e lepolasse jossa mielenkiintoinen verkko-osa, pitää päästä hiplaamaan sitä kunhan ehtii.
Jousitusratkaisuja ja geometriaa on myös tullut pähkäiltyä, kaatikselta tarttui mukaan n. 60mm halk. 15cm pitkä jousi jota olen yrittänyt sovitella, saa nähdä.
Nyt muotoilemaan etupään rautoja...
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 22:14
Kirjoittaja propel
No niin tässä vähän kuvia reinkarnaatiosta...
Koittavat olla aikajärjestyksessä.
40x40 putken sivuissa MIG hitsipisteille reiät. Mukava yhdistää kappaleita joissa suorat pinnat, siksi näin. Ja ei laakeri kuumene hulluna.
Vähän raivokas tausta mutta merkkasin punaisella oleelliset osat. Taaempi pötköttää 20x30 palikan päällä.
Kohtuu hyvä TIG hitsaus, älysin tässä vaiheessa poistaa pinnoitukset hitsuukohdista. Pyöränkorvakkeissa en muistanut, ja MIG hitsari oli kummissaan
Pienet lisäraudat vielä säätöjä helpottamaan.
Muodon hakemista, pitää olla tarkkana ettei tule mallia "ajokoira" varsinkin kun toinen korvake oli mennyt vähän vinoon pituussuunnassa.
Tämä se on vaikeaa, ei ole edes hyvää telinettä missä saisi yhdensuuntaisiksi 20x40 kepakot. Jigi pitäis varmaan tehdä...
Paha irvistys mutta kyllä me se siihen likistetään.
Huomenna eturungon TIG hitsaus paitsi laakeri röpötetään MIGillä, takarungon laittoa eli jousituksen akseliliitos, ohjauksen kammet vahvikkeineen pulteilla kiinni, poljinkeskiön paikalleen hakua tietty myös.
Kovasti on tyypit tulleet ihmettelemään että mitä noin innolla voi väsätä, runko-ohjaus on viimeistään vetänyt hiljaiseksi
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 15 Kesä 2010, 23:14
Kirjoittaja PW
Kiitos henoista yksityiskohtaisista kuvista, nuo auttaa muitakin python rakentelussa.
Petri
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 17 Kesä 2010, 11:31
Kirjoittaja propel
Kiitos kiitos, sillä mielellä niitä on vähän otettukin. Aina vaan ei osaa olennaista saada kuvaan.
Tänään hitsautin ohjainlaakerin paikalleen, ja nyt sain luvan verestää TIG taitoja... Mukavaa hommaa pitkästä aikaa.
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 18 Kesä 2010, 00:18
Kirjoittaja propel
Lisää kuvia epäolennaisuuksista
Huomenna ei paljoa ehdi tehdä ja sitten kiireellä viikonlopun viettohon.
Tätä tulee tehtyä yhtenään, eikä riitäkään kuten tulemme huomaamaan.
Pitäähän sitä muotoilla alustavasti...
...Ja TIGillä umpeen
Vähän asennon tsuumailua.
Hitsausloosissa on tunnelmaa...
Piti vähän harjoitella kuvan yläosan palikoihin ja sitten hommiin. Onnistui tuon kanjoninkin umpeen laitto.
Huoh. In Vino Veritas. Nyt kertokaa, pitääkö sahata ja vääntää ja uudelleen kiinni ??? Mahtaako vaikuttaa ajoon...
Tuohon vaiheeseen pääsin kuitenkin. Hot piece of metal!
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 18 Kesä 2010, 07:49
Kirjoittaja jviirret
En usko että ajoon vaikuttaa, mutta saattaa olla että tuohon et saa kampia kiinni. Hammasrattaat tai kampi ottaa haarukkaputkeen kiinni. Tai, no, jos olet pitkäjalkainen ja viet kammet kauas renkaasta niin sitten...
Jukka
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 20 Kesä 2010, 23:03
Kirjoittaja propel
No hemmetti, oon koittanut väsätä Magesin ohjeiden mukaan... Vaikuttaako putken paksuus tässä kohdin sitten? Olisi kiva jos tietäisi miten muut ovat etuosan kanssa joutuneet kikkailemaan.
Itse olen muuten 178 pitkä ja inseam jotakuinkin 83 cm, ettei niin hirmusti liikoja ole. Pitää huomenna sovitella keskiötä.
Teen joka tapauksessa tuon etupään valmiiksi, jos se ei mulle käy niin sitten joku muu saa siitä kokeilukappaleen...
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 21 Kesä 2010, 14:18
Kirjoittaja jviirret
propel kirjoitti:No hemmetti, oon koittanut väsätä Magesin ohjeiden mukaan... Vaikuttaako putken paksuus tässä kohdin sitten? Olisi kiva jos tietäisi miten muut ovat etuosan kanssa joutuneet kikkailemaan.
Itse olen muuten 178 pitkä ja inseam jotakuinkin 83 cm, ettei niin hirmusti liikoja ole. Pitää huomenna sovitella keskiötä.
Teen joka tapauksessa tuon etupään valmiiksi, jos se ei mulle käy niin sitten joku muu saa siitä kokeilukappaleen...
Joo, ei tuossa kannata vielä kirvestä kaivoon heittää. Putkiin voi huoletta tehä upotuksia, keskiön asentaa hieman laitaan, käyttää kapealle kampiakselille tehtyjä kampia leveän akselin kans...
Jukka
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 21 Kesä 2010, 21:28
Kirjoittaja propel
No, se on nyt kiinni eniveis. Myös rungon liitoksen sain tehtyä.
Taas suuntailua, pyöreä putki jossa puristin kiinni, joka hetki piti varmistaa että vielä suorassa.
Tuollatavoin ne sitten tuli laitettua, saa ainakin irti jos haluaa esim. alapuolelle siirtää.
Linja on hiukka epäsymmetrinen mutta toivottavasti suorahko. Kaikkia vaihteita ei ehkä pääse käyttämään.
Tämä se oli hauskaa. Minuutin verran pillillä lämmittelyä, ja kampi alkoi antaa periksi tosi hallitusti! Alumiinia siis on hän. Alla mallipala josta näkee kun kulma kohdillaan.
Päivän saldo. Akseliväli siinä 1350 mm paikkeilla. Ja takanakki onkin 28".
Huomenna olisi tarkoitus laittaa ketjut ja vaihtajat kiinni, rungon liitoksen voisi edes jäykkänä väliaikaisesti tehdä. Penkistä ei ole mitään hajua, oishan sekin kiva olla...
Porukka kattoo kummissaan, juttelee ja auttaa myös kyllä. Paskemminkin voisi mennä!
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 22 Kesä 2010, 20:51
Kirjoittaja propel
Nyt alkaa näyttää aikas häröltä...
Niin se vaan on että työn lomassa tulee ideoita jotka sitten toteutuvat. En aamulla vielä arvannut minkälainen jousitusratkaisusta kehkeytyy.
Jos ton nostais ja tukis noin niin...
Rälläkällä maha auki että saadaan liikkumavaraa ja putki putken sisään. Seuraavaksi jotain jonka voi myös tunkea putkeen (käteen tarttui viila) ja sen varaan tukee jousen, ja päälle koeistumista jousen poisluiskahtamista odotellessa. Pojong pojong melkoista kyytiä tulee olemaan
Vielä hitsaten ohjausraudat väliin, on ainakin jousto/säätövaraa!
Hitsausloosissa on tunn -gosta... Jarrujen korvakkeet jonglöörasin kiinni, välillä oli kolvi jossain pinnojen välissä ja lisäainelanka mutkan kautta kohteessa, mutta onnistuihan se sitten.
Näyttää pelottavan valmiilta kun laittaa osia kiinni. Vielä etuvaihtajan putki ja vaihtajien ja jarrujen kahvoille paikat jostain, ehkä penkin reunaan tms.
Huomenna pitäisi tehdä seisontatuki ja penkin takaosan kiinnitys mallia yleis, kun ei tiedä mitä siitä tulee. Sitten kamat kasaan, kirves käteen ja hullunkiilto silmissä etsimään niitä onnettomia jotka kehtasivat auttaa pyydettäessä...!
Re: De Vermis Mysteriis
Lähetetty: 23 Kesä 2010, 23:51
Kirjoittaja propel
Olipas se kiireinen päivä, ei ehtinyt edes kuvia ottaa.
Mutta nyt on takapihalla hevosen (Hipparion) lisäksi Python!
Vierekkäin ollessaan näkee hyvin kuinka erilaisia ovat, kyllä trike vie ihan simona tilaa.
Sain tosiaan hitsattua etuvaihtajan putken (hieman liian lyhyt), penkin takakorvakkeen ja seisontatuen jonka myötä käsittely helpottuu kyllä paljon!
Nyt alkaa se vaihe jossa näkee miten voisi tehdä paremmin, koululla jo pari kaveria heitteli hyviä ideoita mm. eturungon muotoilun suhteen.
Ensi viikolla jos ehtisi hieman jatkaa valmiiksi tekemistä, ennen pientä lomaturneeta.
Hyvää Jussia!
kosh