Sivuvetojarrut

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Sivuvetojarrut

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Sanotaan että jarrut ovat vauhdin surma, mutta hyvät jarrut voivat jopa lisätä vauhtia, koska ei tarvitse hidastaa niin aikaisin kuin heikoilla pysäyttimillä. Minulla on Lwb:ssä vanhat Weinmannin lukkiutumattomat "tinajarrut" joilla kyllä pärjää, mutta mitään äkkipysäytyksiä niillä ei tehdä.
Näihin oli tyydyttävä kun v- jarrutapit on 406 ja 559 vanteille ja nyt on 451 ja 622. Koska en halua nyt vaihtaa rengaskokoa, pitäisi löytää tehokkaammat sivuvetojarrut. Länkien väliin pitäisi mahtua 37 mm leveä rengas, toimiikohan enää normi maantiepyörän jarrujen kanssa vai pitääkö olla pitkälänkinen versio? Tuolla olisi jokunen vaihtoehto:
http://www.fillarikellari.fi/index.php? ... 37&sd=3703
On selvää että länkien pituuden kasvaessa heikkenee jarrun teho. Onkohan kunnollista pitkälänkistä (long reach) side pull- jarrua olemassakaan? Jos uudemmat ei ole entisiä parempia niin pitää katsella sitten muita vaihtoehtoja.

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sivuvetojarrut

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Eikös se onnistu modaamalla? Tähän tyyliin: http://www.yamaiko.com/community/custom/v.html

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Sivuvetojarrut

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Tektro R556 voisi olla hyvä, jos pitkällä yletyksellä tarkoitetaan tuollaista 5-7 senttiä.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sivuvetojarrut

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Tektro R556 voisi olla hyvä, jos pitkällä yletyksellä tarkoitetaan tuollaista 5-7 senttiä.

Joo, siihen väliin osuu. Maantiejarrukahvoissa on eri vipusuhde kuin V-jarrukahvoilla joten nekin menisi kai vaihtoon? Jarrun kiinnityskin on erilainen kuin vanhoissa:
http://sheldonbrown.com/gloss_ra-e.html#recessed

TeemuN kirjoitti:

Eikös se onnistu modaamalla? Tähän tyyliin: http://www.yamaiko.com/community/custom/v.html

Tuo on hyvä idea, todennäköisesti toimii edessä kun palan kohta on vain 22,5 mm ylempänä. Takana teho ehkä heikentyy liikaa.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Sivuvetojarrut

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Jarcco kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Tektro R556 voisi olla hyvä, jos pitkällä yletyksellä tarkoitetaan tuollaista 5-7 senttiä.

Joo, siihen väliin osuu. Maantiejarrukahvoissa on eri vipusuhde kuin V-jarrukahvoilla joten nekin menisi kai vaihtoon? Jarrun kiinnityskin on erilainen kuin vanhoissa

Minulla oli sellainen kuva että Tektrolla olisi herätty ymmärtämään tuon mallin merkitys vanhojen klassikkopyörien elvyttäjänä, ja sitä olisi saatavilla sekä uudella että vanhalla kiinnityksellä. Runkoja ja haarukoita nyt suhteellisen suoraviivaisesti poraakin uutta kiinnitystä varten.

Jarrukahvat pitäisi varmaan vaihtaa, joo.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sivuvetojarrut

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ongelma ratkesi puolittain, tein eteen v-jarrun modauspalat kuten tuossa:
Kuva
Pito on varsin riittävä, ainakin soralla menee kevyesti lukkoon. Länget jää hiukan enemmän levälleen mutta se ei vaikuta toimintaan. Pitänee kokeilla josko takanakin toimisi sama homma.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sivuvetojarrut

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Minulla oli sellainen kuva että Tektrolla olisi herätty ymmärtämään tuon mallin merkitys vanhojen klassikkopyörien elvyttäjänä, ja sitä olisi saatavilla sekä uudella että vanhalla kiinnityksellä. Runkoja ja haarukoita nyt suhteellisen suoraviivaisesti poraakin uutta kiinnitystä varten.

Jarrukahvat pitäisi varmaan vaihtaa, joo.

Pitää paikkansa, molemmilla kiinnityksillä löytyy: http://www.sheldonbrown.com/harris/brak ... html#55-73
Jos olisi sporttisempi pyörä kyseessä niin voisihan noita harkita. Tässä laitteessa ei muutama ylimääräinen gramma haittaa joten pysyttelen halvoissa ja hyviksi havaitussa v-jarruissa.

Vastaa Viestiin