Kumien leveys vs. rullaus

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Siirrämpä tänne:

jori kirjoitti:

Tuosta rullaavuudesta vielä. Samalle vanteelle samalla kuviolla varustettuja eri levyisiä renkaita voi verrata rullaavuuden suhteen laskemalla renkaan leveyden ja paineen tulon. Suurempi tulo > pienempi painuma > rullaa paremmin.

Pitääpä muuten jotenkin käytännössäkin paikkansa.

jviirret kirjoitti:

Oon vertaillu. 47mm kumit 3,5bar paineella on n.10% hitaampi kuin sama pyörä 35mm kumeilla ja 6bar paineilla.

47x3,5=164 ja 35x6= 210 Ero siis suunnilleen 20%, rullaavuus siis voi parantuakkin 20%, mutta nopeuden noustessa ilmanvastus kasvaa enempi niin huippunopeudessa ero vain tuon 10%. Ja tod näk oon noilla halvoilla ajanut vähän ylipaineella ja kalliimpia ja kapeampia säästellyt ja paine ollutkin vähän alle maksimin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Ja tod näk oon noilla halvoilla ajanut vähän ylipaineella ja kalliimpia ja kapeampia säästellyt ja paine ollutkin vähän alle maksimin.

Kapeat renkaat mieluummin ylipaineille kuin ali-, löysänä ne kuluu nopeammin! Maksimipaineet ylipäänsäkin on aika ohjeellisia ja ennen kaikkea varovaisesti asetettuja. Luultavasti rengas kestää painetta enemmän kuin vannekehä.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Muutkin asiat vaikuttaa renkaassa tietty. Jos vertaa minun maantiepyöräni 23 mm 8 bar rengasta vastaavan tyyppiseen kaupunkipyörään jossa on 35 mm rengas 6 barissa, jälkimmäisellä tulo on paljon isompi, mutta se on Marathon Plus sentin pistosuojauksella ja on tuntuvasti huonommin rullaava noista kahdesta. Eron huomaa ensi polkaisulla.

Pugsleyn 95 mm rengas vierii 1,1 barilla jo melko mukavasti. Kovaa se pyörä ei kulje ilman rakettimoottoria, mutta moni tuntuu olettavan että se on hirveän raskas ajettava, mitä se ei ole.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Pugsleyn 95 mm rengas vierii 1,1 barilla jo melko mukavasti. Kovaa se pyörä ei kulje ilman rakettimoottoria, mutta moni tuntuu olettavan että se on hirveän raskas ajettava, mitä se ei ole.

Sama ennakkoasenne minulla ja varmaan kaikilla muilla on autonrengasta kohtaan polkupyörässä. Uskomattoman kevyesti se kuitenkin tuossa chopperissa pyörii, kunhan sen saa ensin vauhtiin. 155 x 2 = 310 olis tulo 2bar:n paineella, ja kestää ajaa sepelillä :-)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itselläni on hyviä kokemuksi vähän ylipaineistetuista renkaista. Nazcan Pioneerin alla on Continentaalin SportContact ja laitan niihin 6bar. ilmaa. Rengas 42-559 lähes liksit. Olen käytössä huomannu että itseni kohdalla paras rullaavuus saavutetaan puolen baarin ylipaineella ja renkaan joustavuus ei ole siittä kärsinyt. Enenmäkin rullaavuuteen on vaikuttanut dynamonapa, sillä eräässä mäessä viimevuona sain huiput 56.8 , kun tänävuona pinnasin samalle vanteele tavallisen levynavan , sain vauhtia 70.9km/h . Sanoivat että navassa ei olisi sisäistä kuormaa kuin valastusta käytettäessä en kyllä usko. Mikään muu ei muuttunut kuin napa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Mikään muu ei muuttunut kuin napa.

Paitsi ilmanvastus erilaisen kuormauksen takia ja kenties alkuvauhti mäen päältä lähdettäessä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ilmanvastu titenkin onhan toi airokumpu suuri tekiä. Mikään muu ei kyllä suuresti ole muuttunut. Alku vauhtia en pysty enään muistamaan. Pinnaus on pysynyt samallaisena ainakin ja muita tekiöitä ei ole muutettu, paitsi alaohjaus on muutettu totaalisesti . Voi olla että sen muutos on ollut ratkaiseva. Sillä käsien ja pallon väliin ei muorostu enään erillistä pystypintaa. Alamäessä pystyy painamaan kädet kiini kylkiin. Taitaa mennä arvailuksi.

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

Kyllä se napadynamo vaikuttaa myös silloin kun valo ei ole päällä. Tämän tutkimuksen mukaan (http://www.vintagebicyclepress.com/VBQgenerator.pdf) vaikutus on 30km/h nopeudessa 3-2wattia vastustusta lisää kun valo ei ole päällä. Tutkimuksen laskelmien mukaan vaikutus on -0.1km/h, eli ei suuren suuri.

Mutta muistaa täytyy että (napa)dynamoissa on eroja ja tutkimus on 5v vanha. Tosin tuskin hirveästi takapakkia on otettu.

Mutu tuntumalta täytyy sanoa että vaikustus on minimaalinen. Otin kerran renkaan irti vaimon pyörästä ja kurvailin hetken parkiksella. Ja en voi väittää että osaisin sanoa mikä ero syntyy dynamosta ja mikä erilaisesta renkaasta. Toisaalta en koskaan huomaa eroa kun valo syttyy tai sammuu. Omassa lampussa on tunnistin joka sytyttää lampun automaagisesti, esimerkiksi kun ajaa pitemmästä alikulusta niin valo yleensä syttyy.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Shimanon dynamonapa ainakin tuotta älyttömiä jännitteitä ajaessa suuria nopeuksia. Parhaa mitatut olivat jopa 40 voltin luokkaa. Ei mitään virran rajoittimia. Ei siinä poltimot kestä. Saishan siittä hyvä laturin jos tuottas watteja tarpeeksi. Tais mennä hakoteille koko homma. Kysehän oli renkaiden vierintävastuksesta. Ongelma on kaksi jakoinen. Jos rullaa hyvin, niin kärsiikö muut ominaisuudet. Mielyttävä rengas ei ole aina paras rullaamaan, kun on painotettu muita ominaisuuksia.
Itse tykkään nopeanajon renkaista. Vaikka ominaisuudet eivät olekkaan parhaimillaan huonoilla keleillä. Tosin tälläinen helle saa ne suorastaa syömään asvaltia ja nauttimaan ajamisesta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Shimanon dynamonapa ainakin tuotta älyttömiä jännitteitä ajaessa suuria nopeuksia. Parhaa mitatut olivat jopa 40 voltin luokkaa.

Voltit ei jarruta, vain watit. Jännite laskee heti, kun siihen kytkee kuorman. Tämä on vaihtovirtalaturin ominaisuuus, jonka takia nissä ei tarvita muuta virranrajoitusta.

Nojanalle kirjoitti:

Itse tykkään nopeanajon renkaista. Vaikka ominaisuudet eivät olekkaan parhaimillaan huonoilla keleillä. Tosin tälläinen helle saa ne suorastaa syömään asvaltia ja nauttimaan ajamisesta.

Nopean ajon renkaat ovat juuri niitä ainoita, joilla nopeasti pääsee. Siksi ne ovat myös keveäkulkuisia matkarenkaita. Soratiellä pito ei ole paras mahdollinen, puhumattakaan talvikeleistä, mutta normikeleissä mitä mainioimmat.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Shimanon dynamonapa ainakin tuotta älyttömiä jännitteitä ajaessa suuria nopeuksia. Parhaa mitatut olivat jopa 40 voltin luokkaa.

Voltit ei jarruta, vain watit. Jännite laskee heti, kun siihen kytkee kuorman. Tämä on vaihtovirtalaturin ominaisuuus, jonka takia nissä ei tarvita muuta virranrajoitusta.

Jos siellä dynamossa ei sitten ole jotakin fiksua jännitteen rajoitinta joka tietyn jänniterajan jälkeen alkaa ottamaan niitä watteja ja muuttamaan lämmöksi "turvallisuussyistä" :roll:

Kumeista: Kojakeilla pääsin eilen ajamaan ihan neitseelliselle asfaltille ja siitähän jää sellainen tumma jälki kumin pintaan sille aluelle joka tiehen vastaa. Uskomattoman kapea jälki oli, silmällä arvioiden n. 1cm luokkaa vaikka painetta "vain" 5,5bar. Suositus tuolle kumille 4,5-6bar. Viime Lowridessä eräs lowracer kuski käytti noissa 8bar painetta, ja näytti kestävän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Siinä sen huomaa , eron renkaan ja renkaan välillä. Halvalla ei saa kuin...piip..
Hyvään rullaavaan renkaaseen kannattaa aina satsata, silloin pääsee nauttimaan todellisesta ajamisen nautinnosta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tuosta rullaavuudesta vielä. Samalle vanteelle samalla kuviolla varustettuja eri levyisiä renkaita voi verrata rullaavuuden suhteen laskemalla renkaan leveyden ja paineen tulon. Suurempi tulo > pienempi painuma > rullaa paremmin.

Voiko tähän samaan kaavaan sotkea renkaan halkaisijaa?
renkaan leveys x renkaan halkaisija x renkaan paine = rullaavuus lukema
eli 28" 35mm kumi 6bar paineella 35x28x6=5880 ja sama kumi 26" 35x26x6=5460 eli rullaa n.7% huonommin. Päässä pyörii suunnitelma 700c higracerista...

Kuva

http://www.performer.com.tw/2010/user/p ... &sno=00162

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Renkaan paineella ei ole suoranainen merkitys sen rullaamiseen. Paine kasvaa suureessa yleensä renkaan leveyden kanssa. Vaikka se ei yksin vaikuta renkaan rullaamiseen. Esimerkiksi renkaan rakenteella on suurempi merkitys kokonais tulokseen.
Renkaan sivujen ja kulutuspinnan rakenteella on suuri merkitys kuinka se käyttääytyy. Nopeanajon renkaissa päästään yleensä käyttämään suurempia paineita, kun renkaan muoto saalii suuremman kallistuman. Taasen karkeakuvioisissa renkaissa jourutaan käyttämään hieman pienempiä paineit. Että niihin saadaan kompensoitua tätä puuttuvaa ominaisuutta. tarkoita nyt maastorenkaita. Joka on oma luku sinäänsä.
Kapeissa kilparenkaissa on käytetty joskus jopa 12bar. paineita. Ei mikä herkku ajettavaksi, tärinä suurta , kun ei pahemmin jousta. Onko kukaan ajatellut renkaan vähentää renkaan sisäistä kitkaa ja täytää ne typellä. Samalla lisääntyy sisärenkairen kestävyys ja renkaan lämpeäminen pienenisi. On muuten kieletty kilpapyörissä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kumien leveys vs. rullaus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Renkaan paineella ei ole suoranainen merkitys sen rullaamiseen. Paine kasvaa suureessa yleensä renkaan leveyden kanssa. Vaikka se ei yksin vaikuta renkaan rullaamiseen. Esimerkiksi renkaan rakenteella on suurempi merkitys kokonais tulokseen.

Joo, näin todellakin. Rakenteiden rullaus ominaisuuksia on vain aika vaikea verrata niillä tiedoilla joita netistä löytyy.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin