Karppaajien ruokavaliosta

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Taannoisen umppariepisodini alkuvaiheessa työterveyslääkäri ja -hoitaja meinasivat vallan sätkyn saada, kun ketoaineet olivat kohdallani koholla (4 plussaa), onneksi äkkäsin siinä heitä valistaa, että karppaan. Lääkäri silminnähden rauhoittui, totesi vain, että katotaas se sokeri myös, se oli kuutosen pintaan. Eli aivan täysin normaali tilanne. Happomyrkytys eli ketoasidoosi uhkaa diabeetikoilla veren sokerin laskiessa liian alhaalle. Itse asiassa aika moni ihminen on aamuyöstä ketoosissa (aamuhengityksen hajustakin voi päätellä). Verensokeri on karpeilla melkoisen tasaista.

musti

Viimeksi muokannut musti&siippa, 17 Elo 2011, 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Painotan tätä lääkäriä viellä. Monella Suomalaisella on piilevä 2 tyypin diapeetes ja silloin ei pirä leikkiä ja katua jälkikäteen . Parempi tutkia ja sitten aloittaa . :)
itse näistä karpauksista välitä. Mutta välitän niistä jotka ottavat riskin. Itse olen koko ikäni tapellut näiden ruokavaljojen kansa ja tiedän itseni kohdalta mikä käy. :)
mutta olenhan itse aineen vaihdunnan syntymä mutanti niinkuin hienosti ilmaistaan. Eikä siittä enempää muuten siirrymme genetiikan puolelle. :)

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Nojanalle: Oletko oikeasti kokeillut myös karppausta (riittävän pitkään)? Karppauksen avulla moni on nimenomaan parantunut 2-tyypin diabeteksestaan. Ja monesta muusta vaivasta. Valitettavaa on nähdä mediassa jatkuvasti hyökkäyksiä karppausta vastaan ja virheellisin argumentein. Lääkärit ja ravitsemusasiantuntijat (monet) eivät edes tiedä, mitä karppaus oikeasti on.

musti

Viimeksi muokannut musti&siippa, 17 Elo 2011, 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Haa ! Tässä ongelma !! En voi karpata . Sairastan hyvin harvinaista geneetistä sairautta. Meitä on kahdeksan Suomenmaassa ja Euroopassakin alle sata. Yksi. Diabetes ei riitä syyksi.
En voi syödä mitään eläin rasvoja sellaisenaan , enkä syö mitään maalaliikkuvaa eläintä . Enempää en tällä palstalla selvitä. Vaatii aikamoista genetiikan tuntiaa joka ymmärtää ;)
nyt jatkan tätä turinaa.
Niin tämä ravinto ja muukin siihen viittaava ei ole mitää yksi oikoista asiaa. Luin tässä mielenkiintoisen tutkielman fatussesta Afrikasta ja heidän ruokavaljosta . Joka romutti kerralla kaiken länsimaisen ennakkoluuloisen ruokaopin. Heidä ruokavaljonsa sisältää pääasiassa maitoo ja nauranlihaa , sekä verta . Ja kuitenkaan heillä ei ole vitamiinn puutostiloja , eikä muitakaan puutostauteja. Ovat mailman pisintä kansaa ja elävät lähes länsimaisten ihmisten ikäisiksi ja jopa pidempi aikaisesti. Niukka ravinto ei ole perisynti. Vaan tämä ylenpaltinen mässäys. Niin he kyllä liikkuvat huomattavasti enenmän kun me täällä asuvat peltilehmä kansat. Mailma on täynä tälläisiä esimerkejä ja nämä kyseenalaistavat länsimaisen tiedon siittä mikä on oikea ja onko sellaista yleensä olemassa.
Itse kyllä luotan lääkäreihin ja ravintoterapeutteihin jotka minulle on kaiken tutkinut ja ohjeet laatineet. Ja itse parannusta elämänlaatuun näillä saanut. Itse olen pystynyt heidän valvonnassa purottaan yli 50 kg ja kiitos heille siittä . Jori kyllä pystyy todistamaan nähtyjen arkumentien pohjalta toteen tän painon purotuksen. :)

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

En kommenteillani tarkoittanut vain sinua yksistään - yksittäisen ihmisen ruokavalio on riippuvainen siitä kyseisestä yksilöstä. Sinä puutuit jyrkästi ketoosiin, jonka teilasit täysin yksiselitteisesti hengenvaaralliseksi. Ja sitä se ei todellakaan ole, ketoasidoosi sen sijaan on. Yleisellä tasolla kovin moni ihminen on saanut apuja monenmoisiin vaivoihinsa. Karppaajissa on myös kasvissyöjiä. Sitä en tiedä, kuinka hyvin he onnistuvat ruokavalionsa toteuttamaan.

musti

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Olen yhä sitä mieltä ja suosittelen kaikille jotka jotain yrittää. Vaikka karpausta . Ihan sama mitä yrittää . Oman terveyden tilan kartottaminen ensin ja sitten vasta ruveta " leikkimään" .
Jotain mitä keho kestää. Se mitä näyttää nopeasti tuovan hyötyä , ei kaikille sovelle ja toisille aiheuttaa vaikka mitä pitkällä aikavälillä komlikaatioita. :)
kaiken muun tyrmää , ennenkuin joku osoittaa puolueettomasti tämän olevan se yksi ja ainut oikea tapa laihtuu ja hallita elämäänsä ruokavaljon suhteen. :)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Olen yhä sitä mieltä ja suosittelen kaikille jotka jotain yrittää. Vaikka karpausta . Ihan sama mitä yrittää . Oman terveyden tilan kartottaminen ensin ja sitten vasta ruveta " leikkimään" .
Jotain mitä keho kestää. Se mitä näyttää nopeasti tuovan hyötyä , ei kaikille sovelle ja toisille aiheuttaa vaikka mitä pitkällä aikavälillä komlikaatioita. :)
kaiken muun tyrmää , ennenkuin joku osoittaa puolueettomasti tämän olevan se yksi ja ainut oikea tapa laihtuu ja hallita elämäänsä ruokavaljon suhteen. :)

Ihmiset eivät ole samanlaisia, ja kyllähän noista karppauksen profeetoistakin osa (ainakin Heikkilä) sanoo, että ei homma kaikille sovi. Itselle sopi kerralla, ei mitään vaikeuksia aloittamisessa.
Reilu vuosi karppauksen aloittamisesta kävin lääkärissä, ja ensimmäistä kertaa elämässäni kolesterolit olivat niin kuin piti (tai paremminkin), ja aiemmin olin syönyt juurikin niin kuin virallinen totuus neuvoo.

Toisaalta, en tiedä/ole kuullut kenestäkään joka olisi karppausta kokeillut yli kuukauden, ja sen jälkeen todennut että 'ei sovi mulle', paitsi niitä jotka lopettavat karppauksen koska on helpompaa syödä sitä samaa kuin kaikki muutkin.

Eihän karppaus ole todellakaan ainoa tapa laihtua, eikä ainoa tapa voida hyvin. Monenlaisilla menetelmillä on laihduttu. Monelle tämä on helppo ja toimiva, ja riittävä määrä proteinia laihtumisen aikana tuntuu aika monelle tekevän sen että laihtuessa ulkonäkö ja lihaskunto sen kun kohentuvat, eikä niin että paino lähtee myös lihaksista.

En ainakaan minä ole kuullut kenenkään päätyneen sairaalaan ketoosin takia. Jos ketoosi olisi niin vaarallista kuin Nalle pelottelee, kyllä meillä olisi lööpeissä tapauksia jatkuvasti.
Se ettei erikoisen geenivirheen takia homma sovi Nallelle on jo kokonaan eri juttu.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Sitä minä en myöskään ymmärrä, mitä vaarallista on jättää puhdistetut viljat, sokeri, lisäainepitoiset einekset, limut, oluet, keksit ja paakkelsit, etc. pois ruokavaliostaaan? Sekin on karppausta, nuo kun vähentelee, on hiilarit jo aika vähissä (riippuu tietysti paljonko sitä leipää pupeltaa).

musti

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

musti&siippa kirjoitti:

Sitä minä en myöskään ymmärrä, mitä vaarallista on jättää puhdistetut viljat, sokeri, lisäainepitoiset einekset, limut, oluet, keksit ja paakkelsit, etc. pois ruokavaliostaaan?

Riippuu tietenkin siitä että millä nuo korvaa :roll: Puhdistetu viljat korvataan potuilla ja olut suonensisäisillä huumeilla?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
musti&siippa kirjoitti:

Sitä minä en myöskään ymmärrä, mitä vaarallista on jättää puhdistetut viljat, sokeri, lisäainepitoiset einekset, limut, oluet, keksit ja paakkelsit, etc. pois ruokavaliostaaan?

Riippuu tietenkin siitä että millä nuo korvaa :roll: Puhdistetu viljat korvataan potuilla ja olut suonensisäisillä huumeilla?

Jukka

Noin ilman karppausta noistahan voi korvata viljaa - vähän paremmalla viljalla > pienemmiltä myllyiltä saa luomua ja spelttiä jne. Sokerin voi vaihtaa tummempaan ja olennaisesti vähentää. Itseasiassa oluessa jossa energiasisällöstä on keskimäärin 39% hiilareita - on niitä kuitenkin sadassa grammassa vain 4.1g. Viimeksi juomassani oluessa oli vain 2.jotain.

Ai niin. Tämä siis mikäli ei syö valmista ruokaa jossa kaikki pahuus on aktiivisesti läsnä :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo karppaus sanana kuulostaa oudolta ja ihmeelliseltä -vaaralliselta joidenkin mielestä. Kuitenkin kyseessä on vain ruokavalio, jossa vältellään viljaa ja sokeria ja syödään niiden sijaan enemmän rasvaa ja vihanneksia. Miten tuo voisi olla vaarallista. Terveellistähän vihannesten syöminen piti olla. Eikä rasvan syömisessäkään mitään vikaa ole, jos energian kokonaismäärä ei ylity. Missä se vaarallisuus siihen ilmestyy, kun sitä aletaan kutsua karppaamiseksi. -No, oikeastaan minuakin ärsyttää moinen anglismi.

Ennakkoluulot ovat syvässä, siksi eräs karpparikaverini ei kerro julkisesti että karppaa, vaan esittää, että on geliaakikko, eikä siksi voi syödä viljaa. Kaikki ymmärtävät, eikä kukaan pelottele, että se voi olla vaarallista. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Ennakkoluulot ovat syvässä, siksi eräs karpparikaverini ei kerro julkisesti että karppaa, vaan esittää, että on geliaakikko, eikä siksi voi syödä viljaa. Kaikki ymmärtävät, eikä kukaan pelottele, että se voi olla vaarallista. :mrgreen:

Toinen hyväksyttävä metodi omille älyttömyyksille on se että kertoo kyseessä olevan vedonlyönnin. Siihen uskovat aina kaikki ja hyväksyvät mitä tahansa nyökytellen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei kasvissyöjien tai dietillä olevien tarvi selitellä mitään, miks karppaajat on aina "takajaloillaan" kun joku vähän kyseenalaistaa heidän oppejaan? Johtuuko se kaljan tai sokerin puutteesta vai mistä?
Vaikka ois kai sitä itekki pahalla tuulella ku kaveri vieressä vetää pitsaa/grilliruokaa/karkkia/jäätelöä tms. ja ite söis kuudetta päivää putkeen kaalimunakasta :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Ei kasvissyöjien tai dietillä olevien tarvi selitellä mitään, miks karppaajat on aina "takajaloillaan" kun joku vähän kyseenalaistaa heidän oppejaan? Johtuuko se kaljan tai sokerin puutteesta vai mistä?
Vaikka ois kai sitä itekki pahalla tuulella ku kaveri vieressä vetää pitsaa/grilliruokaa/karkkia/jäätelöä tms. ja ite söis kuudetta päivää putkeen kaalimunakasta :wink:

Karppaus on dieetti. Oletko ihan varma, ettei kasvissyöjien tarvitse selitellä mitään. Minulla on toisenlaisia kokemuksia. Takajaloillaan tässä ollaan siitä syystä, että täällä on väitetty vaaralliseksi dieettiä, jota on noudatettu kymmeniä kertoja pidempään, ennen kuin viljaa, puhumattakaan sokerista, on ollut edes olemassa. Me kaikki olemme olemassa siksi, että esi-isämme olivat karppareita, ei siksi, että olemme muutaman tuhat - pohjoismaissa vasta muutama sata- vuotta syöneet viljaa ja muutama kymmenen vuotta teollista sokeria.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Oletko ihan varma, ettei kasvissyöjien tarvitse selitellä mitään.

Ei mun kasvissyöjätutut ainakaan selitä eikä "käännytä".

jori kirjoitti:

Takajaloillaan tässä ollaan siitä syystä, että täällä on väitetty vaaralliseksi dieettiä, jota on noudatettu kymmeniä kertoja pidempään, ennen kuin viljaa, puhumattakaan sokerista, on ollut edes olemassa. Me kaikki olemme olemassa siksi, että esi-isämme olivat karppareita, ei siksi, että olemme muutaman tuhat - pohjoismaissa vasta muutama sata- vuotta syöneet viljaa ja muutama kymmenen vuotta teollista sokeria.

Tuona aikana odotettavissa oleva elinikä on noussut alle 50vuodesta yli 70vuoteen, terveellistä siirtyä takaisin tuohon alle 50vuoden eli-iän tuottavaan ruokavalioon :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin