sit toi katto siten että sen muoto synkkais ton perän muodon kanssa siten että katon kun kääntäisi taakse se seuraisi takaosan muotoja.
siten sitä voisi pitää avona lämpimällä tai lyhyitä siirtymiä tehdessä.
kuvassa tuo vihreä X olisi aika lähellä katon nivelpistettä josta sen vois kuvitella lähtevän kääntymään taakse...
Tänään hankin korin rakentamista varten 3,5mm muovista kennolevyä. Tämän tuotenimi on Vikuprop, mutta valmistajia on useita kuten myös käytettyjä nimiä. Levy on käytännössä kuin muovista tehtyä aaltopahvia, hieman jämäkämpää. Eikä kovin kallista 1,2x2,7m kokoinen palanen maksoi 20Euroa. Ostin kaksi levyä, vaikka oiken tarkoin leikkaamalla pitäis kori saada tehtyä yhdestäkin. Jos joku huonopuoli pitää keksiä, niin levy näyttää olevan aika arka naarmuuntumaan ja keräämään likaa. Peräkärryn pohja ja tuulessa lepattava kuormaliina oli jättänyt pintaan selviä hankauma jälkiä. Olisi siis syytä maalata tai muuten pintakäsitellä. Kiinnityksen korikehikkoon ajattelin suorittaa popniiteillä.
Tässä on sivukuva joka on räpsäisty katon suunnittelua varten:
Nyt on havainnollinen kuva laitteesta (siis tuo kuva tuolla edellisellä sivulla ilman katetta). Painopiste on aika takana. Miten on, keuliiko jyrkässä ylämäessä -edes yrittämällä.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Painopiste on aika takana. Miten on, keuliiko jyrkässä ylämäessä -edes yrittämällä.
Tämä selviää kun pääsen kokeilemaan vaihteiden kanssa.
Tähän mennessä ainoa haittapuoli on ollut herkästi lukkiintuva etujarru. Tai sekään ei olisi vielä ongelma jos eturengas pysyisi tiessä, mutta kun alkaa pomppimaan. Etuhaarukka/eturunko toimii kuin hyppykeppi sutijarrutuksessa, soralle jää 1-2m välein 20cm jarrutusjälkiä, etujarru sutina ei vauhti siis juuri hidastu. Piti laittaa toinen jarru takapyörään, vaikka runko on nyt kaikkien saumojen ja tuplppauksien jälkeen ehkä hieman ensimmäisiä koeajoja jäykempi.
Tähän mennessä ainoa haittapuoli on ollut herkästi lukkiintuva etujarru. Tai sekään ei olisi vielä ongelma jos eturengas pysyisi tiessä, mutta kun alkaa pomppimaan. Etuhaarukka/eturunko toimii kuin hyppykeppi sutijarrutuksessa, soralle jää 1-2m välein 20cm jarrutusjälkiä, etujarru sutina ei vauhti siis juuri hidastu. Piti laittaa toinen jarru takapyörään, vaikka runko on nyt kaikkien saumojen ja tuplppauksien jälkeen ehkä hieman ensimmäisiä koeajoja jäykempi.
Laita jarrut molempiin takarenkaisiin, muuten on turhan tappovehje.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Laita jarrut molempiin takarenkaisiin, muuten on turhan tappovehje.
Joo, olisi pitänyt laittaa, tuossa tosiaan tulee villejä tilanteita jos etujarrun vetää sudiksi ja sitte jarruttaa takapyörällä, siis jos tuo pomppimis efekti ei yhtään vähentynyt
Joo, olisi pitänyt laittaa, tuossa tosiaan tulee villejä tilanteita jos etujarrun vetää sudiksi ja sitte jarruttaa takapyörällä, siis jos tuo pomppimis efekti ei yhtään vähentynyt
Jukka
sehän kuulostaa että olet saamassa samanlaisia jarrutus ominaisuuksia aikaan kuten kikottimessa jo on.
isosti jarruttaessa automaatti väistö alkaa välittömästi.
Painopiste on aika takana. Miten on, keuliiko jyrkässä ylämäessä -edes yrittämällä.
Tämä selviää kun pääsen kokeilemaan vaihteiden kanssa.
KEULII tasasellaki ku sopivalla vaihteella kunnolla polkaisee.
Lähistön alikulkuja ja muita "jyrkempiä" nousuja kävin kokeileen mutta kaikki pääsee tasaisesti polkemalla ylös. Tuollainen pulkkamäeksi kasattu nurmirinne oli rajoilla, pyörä vedätti oikealle, mutta ylös pääsi kuitenkin. Oisko noiden alikulkujen nousut jotain 10% luokkaa, vai onko niinkään paljoa?
Mutta mitään raskaan tavaran tavaratilaa ei kyllä kannata enään taakse suunnitella, vaikka kate etupään painoa 2kg nostaaki. JOS joskus jotain sähköapua haaveilee niin akkupaketille syytä löytää tilaa jostakin edestä.
Etujarru oli parempi kuin aiemmin. Soralle jää lukko jarrutuksessa yhtenäinen jälki, mutta kuivalla asfaltilla vielä pompottaa.
Tavoitekkin fokusoituu pikku hiljaa projektin edetessä. Tällä hetkellä tavoittelen ykkös sijaa sarjassa:
Suomen kevein, lyhyt ketjuisin takavetoinen, keuloja nostava ja sateelta suojan antava omavalmisteinen nojakolmipyörä.
Vähempäänkään ei voi oikein tyytyä koska kaikilla aiemmilla projekteillakin on omassa sarjassaan ykkössija irronnut.
Laita jarrut molempiin takarenkaisiin, muuten on turhan tappovehje.
Joo, olisi pitänyt laittaa, tuossa tosiaan tulee villejä tilanteita jos etujarrun vetää sudiksi ja sitte jarruttaa takapyörällä, siis jos tuo pomppimis efekti ei yhtään vähentynyt
Nyt on yksi takajarru ja toimii jopa odotuksia paremmin. Takajarrun käyttö lisää eturenkaan pitoa, eli jarrujen yhteiskäyttökin onnistuu, toki harkiten. Hieman takajarrun käyttö vedättää ohjausta, joten käsien syytä olla kiinni tangossa.
Mutta jos pyörä lähtee valumaan mäessä taaksepäin niin sitten on ihmeissään. Etujarrun pito ihan onneton ja takajarrun käyttö nostaa eturenkaan ilmaan...
Kyllä tämän ulkonäkö henkii huomattavasti rauhallisempaa fiilistä:
Eli varsin "ruumisarkkumainen" on ulkomuoto, melkein pakko sössiä jotaki väriä pintaan. Kaikki kulmat ainakin pitää teipata, sen verran ruma tuo avoin puukolla leikattu kennolevyn reuna.
Hyvin pysyy kennolevy popniiteillä kiinni. Helppo työstää, puukko menee pudottamalla läpi ja pora pukkaamalla. Eli ei taatusti kestä jos joku pyörä kaatuu päälle tms.
Nopeuteen ei kate vaikuta. Aluksi luulin niin kun aiempaa kovempaan vastatuuleen ajelin samaa 20km/h nopeutta ku ilman katettakin, mutta myötätuuleen meni testimäessä saman 39km/h ku ennenkin. Tuuli taisi olla hieman pyörteistä kun heilutteli paljon enempi kuin ilman katetta, siis tuossa kovemmassa vauhdissa.