Baronissa oli alunperin 61T ratas edessä. Siihen on vaihdettu sittemmin 52T ratas ja nyt mulla olisi taas 62T ratas olemassa. Tämä vaatinee ketjujen pidennystä - onko ohjetta miten ketjun saa oikean pituiseksi? Laitetaan isoille rattaille ja katsotaan että takavaihtaja ei näytä olevan ihan oikosenaan?
Toinen ongelma on erittäin jäykkä etuvaihtaja. Eli vaatii reippaasti voimaa saada ketju isommalle rattaalle. Vaijeri tuntuisi liikkuvan ihan ok... Vaihtaja on Ultegra ja kahvat SRAM attack twistit... Pitäisi saada tuota jotenkin kevennettyä niin ei tule niin isoa heilahdusta ajolinjaan kun vaihtaa.
Baronissa oli alunperin 61T ratas edessä. Siihen on vaihdettu sittemmin 52T ratas ja nyt mulla olisi taas 62T ratas olemassa. Tämä vaatinee ketjujen pidennystä - onko ohjetta miten ketjun saa oikean pituiseksi? Laitetaan isoille rattaille ja katsotaan että takavaihtaja ei näytä olevan ihan oikosenaan?
Ketju on kiinni eturattaassa noin puolikkaan kierroksen verran. Tälle puolikierrokselle menee 52T rattaalla 26 lenkkiä ja 62T rattaalla 31, eli viisi lenkkiä enemmän. Viittä lenkkiä ei voi lisätä, koska liitos vaatii aina sisälenkkiparin. Vaihtoehdoiksi jää 4 lenkkiä tai 6 lenkkiä. Jatka siis ketjua kaksi tai kolme tuumaa.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kyllä niitä mutkia olis hyvä saada loivemmiksi. Yksi hyvä konsti on vaihtaa kunnon vaijerit jotka on päälystetty teflonilla ja hyvät kuoret parantaa liukkautta.
Kyllä niitä mutkia olis hyvä saada loivemmiksi. Yksi hyvä konsti on vaihtaa kunnon vaijerit jotka on päälystetty teflonilla ja hyvät kuoret parantaa liukkautta.
Nimenomaan. Ei mitään öljyä ennen kuin on selvittänyt onko vaijerissa metalli metallia vasten vai onko sielä jotakin "muovituotetta" välissä. Öly kun saattaa pehmentää tuon muovin kokonaan ja sitte on vaijeri jumissa.
Silikoni-spräyt on turvallinen valinta jos vaijerityypin arviointi ei onnistu.
Vaihteensiirin ja vaihde eri valmistajilta. Ei ihan hyvä yhtälö. Niistä vaijereista voin sanoa että useinmiten juuri väärät öljyt ja rasvat syövyttävät muovipohjaiset kaapeli kanavat. Jukan ehdottama silikooni sopii aika moneen ja toimii talvellakin. Ei missään nimessä saippuapohjaisia rasvoja. Ne kuivuvat ja ryyniintyvä, näin tukkivat vaijerin kulkua.
Olen joskus uittanut vaijerit teflonia täyteen ja enkä ole tämänjälkeen muuta voidetta lisänny vaijerille. Hyvin ovat toimineet ja herkästi.