Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi

Viesti Kirjoittaja jori »

Naapurilla on tanskalainen tavarapyörä. Sellainen Kristiania laatikko: kaksi pyörää edessä ja muuten kuin mummopyörä. Tämmöinen siis. Kuva
Sen etujarrussa on seisontajarruvivulla varustettu kahva ja laatikon alla vaijeri kahdentuu levyjarruille molemmin puolin. Vaijeri jäätyi kiinni, eikä liiku --kele minnekään. Etupyörät on lukossa, kunnes tulee suojakelit.
Minkäslaisia hankintoja tarvittaisiin, jos vaijerit vaihdettaisiin hydraulisiin putkiin. Hydrauliset jarrusatulat nyt ainakin, mutta levyt varmaan käyvät vaihtamatta.
Pitäisi siis saada yhdelle kahvalle soveltuva kahden levyjarrun setti. Mistäs sitä kyselisi ja paljonkos semmoisesta pyydetään edullisimmillaan? Onkos kellään kolmipyöräilijällä tällaista yhden kahvan parijarruviritystä hydraulisena?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1089
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Minulla ei ole kokemusta hydraulisten jarrujen puolelta, mutta ajattelin spekuloida nykyisten jarrujärjestelyiden muuttamista paremmin pakkasta sietäviksi.

Itse yrittäisin tuossa tapauksessa vaijerilinjan muuttamista niin, että siirtäisin sen kahdennuksen laatikon alta sen taakse vähän ylemmäs. Näin saisi aikaan vaijerilinjan, joka menee kahvoista alaspäin jarruja kohti käymättä niiden alapuolella. Vaijereita asentaessa kuoreen runsaasti pakkasenkestävää voitelua, esim. aseöljyä tai teflonpohjaista. Uskoisin vaijerin liikkuvan kun linjat on vedetty niin että niihin ei pysty kertymään vettä missään oloissa.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä sen vanhan systeemin saa toimimaan. Täytyy vaihtaa sellaisiin vaijereihin joissa on liukas teflon päälystys ja vaijeriputket ovat myös teflonia. Käyttäisin näiden asennus vaiheessa vain silikoonia . Jos ei toimi ni on ihme. Kyllä se kolmen pyörän hoitaminen onnistuu yhdellä kahvalla. Tarvitaan jonkinlainen jakopukki. Ongelma on vaan se kuinka säätää kuormanmuuttumisesta tuleva jarrujen tasapainotus. Vaikka ei kai se ongelma ole tämmösessä pyörässä kun nopeudessa on vähäisiä eroja. Kyllä siltin ensin kokeilisin ensinmainittua konstia. 8)

kkolja
Viestit: 83
Liittynyt: 24 Touko 2007, 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi

Viesti Kirjoittaja kkolja »

jori kirjoitti:

Pitäisi siis saada yhdelle kahvalle soveltuva kahden levyjarrun setti. Mistäs sitä kyselisi ja paljonkos semmoisesta pyydetään edullisimmillaan? Onkos kellään kolmipyöräilijällä tällaista yhden kahvan parijarruviritystä hydraulisena?

Ainakin Maguralta löytyy valmis Big Twin -niminen setti, jossa on yhdellä kahvalla kaksi levyä. Kuva
Bestbrakes.net myy Suomessa hintaan 390,- Ulkomailla näyttäis olevan vähän halvemmalla.

Tuosta saat 5GB ilmaista tallennustilaa pilvessä: http://goo.gl/yzV3R

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi

Viesti Kirjoittaja jori »

kkolja kirjoitti:

Ainakin Maguralta löytyy valmis Big Twin -niminen setti, jossa on yhdellä kahvalla kaksi levyä.
Bestbrakes.net myy Suomessa hintaan 390,- Ulkomailla näyttäis olevan vähän halvemmalla.

Aika tyyriiltä vaikuttaa. Eihän tuossa tarvita muuta, kuin riittävän isotilavuuksinen kahvasylinteri ja t-haara. Taitaa olla kallis ratkaisu tuo hydrauliseksi muuttaminen.
Avasin äsken sen kahdentajarasian. Vettähän siellä oli nyt, kun oli tuossa tallissa hetken lämmennyt. Itse asiassa jarru heltisi jökistään alle viidessä minuutissa sisälle tuonnin jälkeen. Vähästä oli kiinni.
Tunnistaako noista vaijereista jotenkin, onko ne niitä teflonpintaisia, joita ei ole sopivaa rasvata. Tekisi niin mieli panna öljyä sinne veden tilalle. Vai meneekö se pilalle moisesta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos on teflonpinnotus. Mössöksi menee , pinnotus sulaa. Kokemuksesta sanon jos laita silikooni öljy. ei syö . :lol:

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Etujarrut yhteen kahvaan pakkasenkestävästi

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

jori kirjoitti:

Naapurilla on tanskalainen tavarapyörä. Sellainen Kristiania laatikko: kaksi pyörää edessä ja muuten kuin mummopyörä. Tämmöinen siis. Kuva
Sen etujarrussa on seisontajarruvivulla varustettu kahva ja laatikon alla vaijeri kahdentuu levyjarruille molemmin puolin. Vaijeri jäätyi kiinni, eikä liiku --kele minnekään. Etupyörät on lukossa, kunnes tulee suojakelit.
Minkäslaisia hankintoja tarvittaisiin, jos vaijerit vaihdettaisiin hydraulisiin putkiin. Hydrauliset jarrusatulat nyt ainakin, mutta levyt varmaan käyvät vaihtamatta.
Pitäisi siis saada yhdelle kahvalle soveltuva kahden levyjarrun setti. Mistäs sitä kyselisi ja paljonkos semmoisesta pyydetään edullisimmillaan? Onkos kellään kolmipyöräilijällä tällaista yhden kahvan parijarruviritystä hydraulisena?

Kyllähän normilevareistakin saa rakenneltua yhden kahvan systeemin, jättää vain toisen kahvan pois. Oletan että nestesäiliön tilavuus riittää, on männän liike niin pieni. Mulla on tämän vuoden ollu käytössä Magura Big jarrut, jotka on suunniteltu nimen omaan trikeen. Tilasin Optimalta, Recumbent.com, 225 ekee. 145 millin levy. On ehdottomasti hyvä jarru. PS. Best Brakesin hinta on aika suolanen.

Vastaa Viestiin