Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Hyödynnät selvästi kalamiesten optista harhaa, saalista roikotetaan niin että kala on lähellä kuvaajaa ja pyytäjä taaempana ;) Isoja möhkäleitä toki ovat, mutta milan on monta metriä kauempana kuvaajasta kuin autot...
Jukka

Eroa etäisyydessä tuskin on paria metriä enempää. Parkkiruudut ovat ehkä 5 m pitkiä ja Milan sentään on lähes 3 m siitä. Ja seinä takana.

No, ainakin korkeuseron pystyy arvioimaan kuvasta aika hyvin.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Hyödynnät selvästi kalamiesten optista harhaa, saalista roikotetaan niin että kala on lähellä kuvaajaa ja pyytäjä taaempana ;) Isoja möhkäleitä toki ovat, mutta milan on monta metriä kauempana kuvaajasta kuin autot...
Jukka

Eroa etäisyydessä tuskin on paria metriä enempää. Parkkiruudut ovat ehkä 5 m pitkiä ja Milan sentään on lähes 3 m siitä. Ja seinä takana.

Etäisyyseroa siis pari metriä. Kuvan ottoetäisyys autoista ehkä 5m, koska molempien kyljet näkyy noin selvästi. Milan siis 40% kauempana...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TJT
Viestit: 58
Liittynyt: 18 Huhti 2013, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja TJT »

Viime torstaina ajoin kotiin Tammisaaresta uudella Mango Sport Red Edition:lla. Toimitus tuli kaikkien yllätykseksi noin kuukauden etuajassa.

Kuvalinkki: http://www.kolumbus.fi/timo_torniainen/mango.JPG

Olivat tehtaalla muuttaneet hieman teippauksia / väritystä aikaisemmasta. Täytynee tehdä mainos suunnittelu uudestaan tai todennäköisesti vain poistaa osa tehtaan teipeistä. Myös peilit ovat vaihtuneet pyöreistä pitkulaisiin, ovat nyt mielestäni selvästi paremmat. Antavat todella leveän näkymän taaksepäin.

Vilkut on myös vaihdettu isompiin, näkyvät nyt paljon edellisiä paremmin.

Pieterin mukaan ovat muuttaneet myös penkin kiinnitystä, edestä ja takaa, nyt on enemmän vaihtoehtoja takaosan / kulman säätämiseen.

Olivat poistaneet varusteluettelosta kadenssianturin tilaukseni jälkeen. Pitänee itse lisätä Polarin mittari ja siihen tämäkin anturi. Mittari löytyy maantiepyörästä ja siihen olen jo tilannut (ja saaanut) nopeusanturin, mutta kadenssianturia en tilannut, koska luulin sen olevan mukana Mangossa.

Ajokilometrejä nyt kasassa vähän alle 200 km. Vielä pitää säädellä ainakin penkin asentoa ja sitä mukaan poljinkeskiön paikkaa ja ketjujen pituutta. Ajattelin nyt ensin etsiä hyvän / oikean ajoasennon ja vasta sen jälkeen säätää ketjun pituus täysin oikeaksi. Nyt ketju on vähän liian pitkä, en voi käyttää ihan kaikkia vaihteita, mutta se ei juurikaan haittaa ajamista.

Elimistö, varsinkin reidet, ovat ihan ihmeissään uudesta ajoasennosta ja rasituksesta. Eli TOTUTTELUA vaatii.

Laitan paremman kuvan kinnerirekisteri ketjuun, kunhan saadaan teippaukset tehtyä.

Timo

T.Timo

Mango Sport Red Edition 2013

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Onnea uudelle ajopelillesi! :D
Tiedän tuon tunteen onhan omasta vastaavasta vain puoli vuotta aikaa. ;) Ole huoleti, reidet sopeutuu nopeasti uuteen ajotyyliin. Itse olen jo ihan kasvanut kiinni ajopeliini ja se tuntuu oman kehon jatkeelta, on suorastaan vaikeata
joskus poistua siitä. :shock:
Ei rengassuojia? Vai puuttuiko vain tuosta kuvasta? Teipit näyttää hienoilta. Pitää sopia joku miitti jonnekin niin pääsee Mangosi tarkempaan syyniin. Olisiko kriitinen pyöräretki mitä eli tiistai 8.10. klo 18.00 Narinkkatorilla?

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja tm »

Tervetuloa velomobiilikuskien kasvavaan joukkoon!
Malttia vaan alkutaipaleelle, ottaa aikansa ennen kuin Mango alkaa kulkea kunnolla. Ylämäissä kuluu enemmän aikaa kuin "tavallisilla" nojakeilla, mutta alamäissä on sitten suupielet korvissa :).

TJT
Viestit: 58
Liittynyt: 18 Huhti 2013, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja TJT »

Rengassuojat puuttuu edestä, koska toinen irtosi ja hävisi neitsytmatkalla Tammisaaresta. Takarenkaassa oli suoja vain toisella puolella, joten irroitin toisenkin edestä ja laitoin taakse. Ovat jostain syystä vähän liian pienet / löysät. Pitäisi olla hieman isompi halkaisija. Lähettävät Hollannista uudet suojat laturin kanssa, jonka myös unohtivat.

Tuota kriittistä pyöräretkeä pitää yrittää tai ainakin joku tapaaminen olisi kiva.

Timo

T.Timo

Mango Sport Red Edition 2013

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Hieno on! Kelpaa ajella.

MetaPhrastic 2012

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Hieno homma että kinnerit lisääntyy. Pitäisköhän sitä koittaa tulla Kriittiselle pyöräretkelle kanssa.

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

En sitten pääsekään kriittiselle retkelle tällä kertaa perhepoliittisista syistä. Harmillista! :(

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Nyt kun vielä saisi aikaiseksi asentaa uuden etuvaihtajan vaijerin retkipyörääni Helkama Kulkuri, niin voisi ajaa silläkin muutaman pisteen graafeihin... Vartokaa.

Jep, korjautin etuvaihtajan vaijerin kippurasarvisesta Helkama Kulkuri -retkipyörästäni. Olen nyt ajanaut sillä neljä kertaa Ojakkalaan, jolloin on mahdollista lisätä myös sen arvot aikaisempiin graafeihin:

Nopeus vs syke: Milan SL, Performer Agenda, Helkama Kulkuri
Nopeus vs syke: Milan SL, Performer Agenda, Helkama Kulkuri

Tuosta näkee sen, että kun pystypyörällä ei pääse nojailemaan rennosti, niin syke nousee selvästi, vaikka ei liikkuisi mihinkään...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Tuosta näkee sen, että kun pystypyörällä ei pääse nojailemaan rennosti, niin syke nousee selvästi, vaikka ei liikkuisi mihinkään...

Ilmeisesti tämä ilmiö aiheuttaa sen, että pystypyörän ja nojapyörän käyrät näyttäävät leikkaavan koordinaatiston ulkopuolella?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Tuosta näkee sen, että kun pystypyörällä ei pääse nojailemaan rennosti, niin syke nousee selvästi, vaikka ei liikkuisi mihinkään...

Ilmeisesti tämä ilmiö aiheuttaa sen, että pystypyörän ja nojapyörän käyrät näyttäävät leikkaavan koordinaatiston ulkopuolella?

Jukka

Periaatteessa kyllä, mutta muista että X-akseli on prosenttiluku maksimisykkeestä eli yli 100% ei voi saavuttaa missään tilanteessa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Tuosta näkee sen, että kun pystypyörällä ei pääse nojailemaan rennosti, niin syke nousee selvästi, vaikka ei liikkuisi mihinkään...

Ilmeisesti tämä ilmiö aiheuttaa sen, että pystypyörän ja nojapyörän käyrät näyttäävät leikkaavan koordinaatiston ulkopuolella?

Periaatteessa kyllä, mutta muista että X-akseli on prosenttiluku maksimisykkeestä eli yli 100% ei voi saavuttaa missään tilanteessa.

Joo, ei, mutta "jännä" mielikuva tulee, nojapyörän ja pystypyörän nopeusero kapenee tehojen kasvaessa, vaikka oma kokemus on päinvastainen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Arvaan, että vika on mitattujen pisteiden epäedustavuudessa. Nojakin käyrän pisteet eivät yletä yhtä korkeille sykearvoille, kuin pystärin ja kinnerin. Olisiko kyseessä ns. huono päivä tai sitten pidempi reissu, jonka takia syke nousee väsymyksen takia, eikä huvita rehkiä korkeammalla sykkeellä. Jotta nuo olisivat vertailukelpoisia mittauksia, pitäisi kaikilla pyörillä ajaa summittain samoja reittejä, vähintäänkin saman pituisia, samoilla sykkeillä, jotta väsymyksen vaikutus olisi kaikissa sama. Nyt nojakkikäyrän matalammat sykearvot viittaavat erilaiseen ajoon, kuin kinnerillä ja pystypyörällä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Arvaan, että vika on mitattujen pisteiden epäedustavuudessa. Nojakin käyrän pisteet eivät yletä yhtä korkeille sykearvoille, kuin pystärin ja kinnerin. Olisiko kyseessä ns. huono päivä tai sitten pidempi reissu, jonka takia syke nousee väsymyksen takia, eikä huvita rehkiä korkeammalla sykkeellä. Jotta nuo olisivat vertailukelpoisia mittauksia, pitäisi kaikilla pyörillä ajaa summittain samoja reittejä, vähintäänkin saman pituisia, samoilla sykkeillä, jotta väsymyksen vaikutus olisi kaikissa sama. Nyt nojakkikäyrän matalammat sykearvot viittaavat erilaiseen ajoon, kuin kinnerillä ja pystypyörällä.

Kaikki pisteet on ajettu täsmälleen samalla reitillä: Nummelasta Ojakkalaan ja takaisin, yhteensä 11,1 km. Eli perinteinen fillarilenkki: sinne ja takaisin samaa reittiä. Mutta toki sää ja päivän kunto vaihtelee ajan mittaan. Lenkin alkupisteeseen on kotoa matkaa n. 1,5 km, jonka olen aina ajellut hyvin kevyesti eli varsinaisesti väsymystila ei vaikuta tuloksiin.

Ja niin kuin jo joku ehti todetakin, tuon käyrän x-akseli on prosenttia maksimisykkeestä, joten se ei voi ylittää arvoa 100 %, vaikka kuinka näyttäisi siltä, että pystypyörän käyrä leikkaisi nojakin käyrän jossain kaukana oikealla.

Tämä riittää nyt tältä syksyltä. Jos saan inspiraation, voin kenties innostua ajamaan lenkin vielä talvipakkasilla nastarenkaallisella pystypyörälläni. Siis vieläkin hitaampaa kuin tällä Helkamalla.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin