Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Minulla rattaat on n. viisi astetta ennakolla.

Näistä asteluvuista on ollut puhetta usein, mutta en minä kyllä ole ymmärtänyt piiruakaan mitäs niillä tarkoitetaan. :oops:

Viisi astetta mistä mihin? Korkein kohta viisi astetta ennen kuin kammet ovat 90 asteen kulmassa (molemmat jalat yhtä paljon ojentuneina), vai miten?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Minulla rattaat on n. viisi astetta ennakolla.

Näistä asteluvuista on ollut puhetta usein, mutta en minä kyllä ole ymmärtänyt piiruakaan mitäs niillä tarkoitetaan. :oops:

Viisi astetta mistä mihin? Korkein kohta viisi astetta ennen kuin kammet ovat 90 asteen kulmassa (molemmat jalat yhtä paljon ojentuneina), vai miten?

Olen mielestäni jo ainakin kertaalleen selittänyt mitä tämä ennakko tarkoittaa. Mutta otetaan uusiksi...

Hyppäät nojiksen selkään, jalkaan pyöräilykengät ja pyörittele vastapäivään kunnes olet tyytyväinen asentoosi. Pyöritä sitten ketjurattaan puoleinen kampi niin että jalka on täysin suorassa. Tämä on nolla astetta, ota siitä kuva tai merkkaa isompaan lehteen takapuolelle täsmälleen keskiön korkeudelle, ketjusta alaspäin mitattuna, merkki.

Nyt voit tätä pyöreässä rattaassa olevaa merkkiä käyttää hyväksesi kun haet ovaalille nollan asteen kohdan (muistithan merkitä sen rattaaseen reijityskaavion kanssa ?). Jos porasit 35 kiinnitysreikää (viidelle kammen sormelle), on yksi reikä myötäpäivään 10 astetta ja niiden "välissä" vastakkaisella puolella 5 astetta.

Eli: pyöreän rattaan päälle ovaali ja 0-asteen merkit kohdakkain. Ovaalista vastakkaiselta puolelta myötäpäivään seuraava reikä on 5-asteen ennakko, ja tähän tulee kammen vastapuolen sormi kiinni.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ennakko tarkoittaa sitä että ratas on ennakossa ja kampi jäljessä. Kun lihaksen hermotuksessa on viivettä väkisinkin tulee reaktiokin myöhässä. Siksi rattaalle ennakko. Lisää tietoa täältä kuvin...

Edit: taisi itsellä vähän mennä termin käyttö sekaisin. Kampi on siis jäljessä viisi astetta yo biomekaniikan takia. Tämä on saavutettu asettamalla ketjurattaat viisi astetta ennakkoon kampiin nähden.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

http://www.fleettrikes.com/tth8.htm

Ajatus tuollakin, eli että tekee vain joka toisen hampaan. Vähemmän duunia..

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyytsis kirjoitti:

http://www.fleettrikes.com/tth8.htm

Ajatus tuollakin, eli että tekee vain joka toisen hampaan. Vähemmän duunia..

No sekin on mahdollista... Itsekin kattelin tuolta saitilta vinkkejä ja inspiraatiota.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Toimisiko muuten yläjyrsin tässä hommassa? Levy nyt hommattu.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyytsis kirjoitti:

Toimisiko muuten yläjyrsin tässä hommassa? Levy nyt hommattu.

Se voi olla kätevä. Jos poraviilan saa siihen kiinni. MInun yläjyrsimeen ei sopinut ja en viitsinyt uutta viilaterää alkaa hommaamaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Tänään pääsin ensimmäistä kertaa oikeasti ajamaan noilla ovaaleilla. 39 hammasta, 25% ovaali, ja 25 hammasta 35% ovaali.

Heti alkuun kun lähti ajamaan, tuntui että jalat pyörivät hassusti, nykäisee jotenkin siellä kuolokohdassa. Jo 1.5 kilometrin päässä tuntui ihan luontevalta.
8 km päässä oli sitten se iso mäki jonka joutuu aina kiipeämään. Toki mäkiä oli sitä ennenkin, mutta siinä se ovaalin ero pyöreään tuntui. Kun normaalisti mäessä polkeminen menee kulmikkaan oloiseksi ellei ole todella pieni vaihde ja kova kadenssi, niin ovaalilla meni oikein mukavasti. Kovalla väännöllä ja kohtuullisella kadenssilla pyritys oli sujuvaa ja miellyttävää.

Kun 10 km oli ajanut 25% ovaalilla, kokeilin pyöreää ratasta. Ällöttävää, juuri siinä kohtaa kun olisi kovin voima karkaa poljin alta. Ei taida olla pyöreisiin paluuta.

Ajelin 66 km. Mukavasti meni, ajelin oikeastaan koko reissun tuolla 39 hampaisella. Ovaalin kanssa pienemmilläkin kadensseilla saa sujuvasti pyöritettyä, mutta en huomannut että olisi mitään ongelmaa saada isoakaan kadenssia. 39/11 välityksellä 26" renkaalla ajoin alamäessä lisää vauhtia polkien 58 km/h, eli kadenssi reilusti yli 120.

Pienemmän rattaan kanssa oli vähän hankalampaa. Se oli se ruma, täälläkin näytillä ollut testikappale. Olin käyttänyt sen irti ja viilannut toimivaksi, mutta ei se kuitenkaan toiminut. Ketju takelteli vähinsä, vaikka on välillä toiminut ok. Kun aloin katsoa mikä mättää niin johan selvisi:
Kuva
Kun noita kiinnitysreikiä on porattu koko kierros, niin on jäänyt noin pieneen rattaaseen liian vähän materiaalia, ja ei ole kestänyt vääntymättä. Tuon pienimmän rattaan kuvassa suoraan ylös oleva kiinnitysreikä ei todellakaan ole enää pyöreä. No, eipä suuri tappio, ratas on muutenkin väärän kokoinen, eli ei kun uutta tekemään.

Noin kaiken kaikkiaan, ainakin tämän hetkinen fiilis on, että reilusti ovaalilla ja pyöreällä rattaalla on todella paljon eroa, ja se ovaali on todella loistava. Mutta ajaahan monet pystypyörälläkin, joten miksei pyöreillä hammasrattaillakin. Ja voipa se olla, että etuvaihtajan kanssa ei noin reilusti ovaalien kanssa tulisi mitään muuta kuin hermoromahdus.

Nyt tarvi vaan tehdä pieni (28 hampainen) ja suuri (50 hampainen) ratas, niin on setti valmis.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Tänään kävin toisen kerran ajelemassa, hyvin toimii. Ovaalin kanssa pärjää vähemmillä vaihteilla, kun voi tarpeen vaatiessa ajaa hitaasti vääntäen. Toisaalta, en edelleenkään huomannut että ovaaliudesta olisi varsinaisemmin haittaa kovemilla kadensseillakaan.

Käytin pyörän ovaaleineen myös Konstruktiivisen nojapyörätieteen professorilla arvioitavana :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

62_110_10pros_5deg.pdf
(13.97 KiB) Tiedosto ladattu 403 kertaa

No ni. Nyt olis win koneassaria käytetty ja tämmöisella piirroksella voisi alkaa treenaamaan. Mikäli meni oikein. Voisko ammattimiehet tarkistaa.

110 PCD - 10% ovaali - 62 hammasta - ja pitikös default kääntö olla 5 astetta?

Ketjun paksuuden määrittelyllä ei liene olennaista merkitystä?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:
62_110_10pros_5deg.pdf

No ni. Nyt olis win koneassaria käytetty ja tämmöisella piirroksella voisi alkaa treenaamaan. Mikäli meni oikein. Voisko ammattimiehet tarkistaa.

110 PCD - 10% ovaali - 62 hammasta - ja pitikös default kääntö olla 5 astetta?

Ketjun paksuuden määrittelyllä ei liene olennaista merkitystä?

Ei tarvi ketjun paksuutta määritellä, itse tulostin kaikki nämä muuten default-asetuksilla. Muutin vain BCD:tä, kiinnityspulttien lukumäärää, ovaaliutta ja hammasukua.

Tuo ennakon määritys asteina on lähinnä kai pystypyöräilijöille, tai siis en tiedä miten sillä saa rattaan kohdalleen. Ainoa varmasti luotettava tapa on että selvität itse pyörän päällä istuen ja avustajaa käyttäen 0-asteen kulman, avustaja merkkaa tämän ja sitten mittaamaan montako astetta se poikkeaa kammen & rattaan 0-asteesta. Tästä saadusta asteluvusta sitten lisäämään/vähentämään asteita.

Tästä johtuen (mittauksen vaikeudesta jotta menisi kerralla oikein) tein ensimmäiset rattaat niin että niissä oli kiinnitysreikiä noin 2.5 asteen välein joten oikea asento löytyi käytännössä varmasti. Vasta myöhemmin kun sopivat pultinreiät oli tiedossa tulostin edelleen rattaat 35 pultin reiällä mutta porasin vain ne oikeat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

110 PCD - 10% ovaali - 62 hammasta - ja pitikös default kääntö olla 5 astetta?

Komppaan Oulun ratas-spesialistia.

Ennakko riippuu täysin pyörästä, se missä kulmassa ketju lähtee suhteessa jalkoihin voi olla nojakissa melko monenlainen. Laita kiinnitysreikiä niin paljon kuin järjellisesti mahtuu, ja sovittele niillä. Seuraavaan rattaaseen voi sitten laittaa just prikulleen oikein.

Jos pultit ovat 10 mm, ja 110 5-jalkainen BCD, niin 30 reikää taitaa olla maksimi. 8 mm pulteilla menisi 35, ehkä jopa 40 reikää.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Itseasiassa aattelinkin että reikiä tulee se koko rinkula - sitä mahista ei tossa softassa ollut joten pitää kopioida rinkiin lisää merkkejä illussa. Tuo kevennysaukkohan on tuossa defaulttina - joten sen kun ottaa poijes niin vot. Laitan korjatun version tänne kun kohta sen teen. On sitten kaikille tarvitsijoille jemmassa.

EDIT: Lisätty PDF

62_110_10pros.pdf
(109.84 KiB) Tiedosto ladattu 244 kertaa
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

Itseasiassa aattelinkin että reikiä tulee se koko rinkula - sitä mahista ei tossa softassa ollut joten pitää kopioida rinkiin lisää merkkejä illussa.

Kyllä siihen saa, siellä asetuksissa on 'Number of bolt holes, of size XX mm'

Sinne vaan 30 reikää, 10 mm reikä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pitänee sitten vissiin mennä ite win koneelle. Tää on hoidettu pikkubroidin koneella - chattiohjauksella. No. Saipa osviittaa miltä toi näyttää.

Onko vinkkiä saisko pdf:n konvertoitua jotenkin dwg tai muuhun cad formaattiin?

Edit. Laitetaas toi ikkuna muillekin katsottavaksi. Niinhän tuossa lukee että reikieän määrää voipi lisätä. Pitääkin teettää veljellä tänään uusi versio.

sprocket_settings.png
sprocket_settings.png (34.74 KiB) Katsottu 2793 kertaa

Pitäiskö tohon web thickness kohtaan laittaa jotain?

Vastaa Viestiin