Alaohjausta virittelemässä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minä olen SH9:ssä ja SH16:ssa ratkaissut alaohjaustangon säädettävyyden näin:

Kuva

Sorry, että SH9 oli kuvanottohetkellä tuollaisessa kunnossa! :oops:

Lyhyehköön ohjaustankoon on kiinnitetty pystypyöristä tutut vakiosarvet. Kädensijojen asentoa voi säätää tarvittaessa joka suuntaan. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Taivutetusta nousukahvasta?

Ei nyt aukene miten siitä tekisi nivelen jonka voisi kesken ajon nostaa pysyyn, ja olisi vielä riittävän luotettava?

Nähän pyörii tankoputkessa, kun jättää sopivan löysälle. Voi tietysti laittaa peukaloruuvikiristyksen.

No pyörii, ja tipahtaa kokonaan poiskin. Tankojen päissä pitäis olla topparit ettei irtoa.
Siihen kahvojen taivutteluun ei kyllä löydy omasta pajasta vermeitä. No, pitää harkita.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Viikonloppuna olin taas ajelemassa. En nyt tiedä mahtaako se liukuholkki-viritys tai vastaava olla tarpeen, ja sekin tietysti mietityttää, että jos on käännettävissä pystyyn, niin onko liian irtonaisen ja huteran tuntoinen?

Ohjaustangon runkokiinnike saisi olla taaempana, tanko on tiellä pyörän päälle kiivetessä. Saikos Jori kaiveltua RemmiTeamilta niitä vanhoja kuvia ohjauksesta?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Viikonloppuna olin taas ajelemassa. En nyt tiedä mahtaako se liukuholkki-viritys tai vastaava olla tarpeen, ja sekin tietysti mietityttää, että jos on käännettävissä pystyyn, niin onko liian irtonaisen ja huteran tuntoinen?

Ohjaustangon runkokiinnike saisi olla taaempana, tanko on tiellä pyörän päälle kiivetessä. Saikos Jori kaiveltua RemmiTeamilta niitä vanhoja kuvia ohjauksesta?

Remmin kaveri on täällä meillä töissä, mutta ne olivat sotkeneet servereitä, eikä homma ollut ihan helppo. Asiaa paremmin tuntevat kaverit olivat tuolloin Saksassa kilpailemassa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt ovat linkit taas kunnossa.
tuosta pääsee katselemaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Nyt ovat linkit taas kunnossa.
tuosta pääsee katselemaan.

No nyt selkeni. Aika radikaali nojakkia ajatellen.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

No nyt selkeni. Aika radikaali nojakkia ajatellen.

Kaali on hyvää, eikä se kokeilematta ole varmaa toimiiko vaikoeikö. Tuollainen viritys mahdollistaa ohjaustangon pään painamisen alemmas, milloin istuimen reuna tulee tielle. Eikä niin helposti rikkoudu, kun pyörä ja kuski kaatuu päälle, kun ohjaustanko pääsee pakoon pyörän alle. Ohjaustangon nivelen saat juuri sille kohdalle, kuin parhaalta tuntuu ja käätönivelen voit tukea haluamallasi tiukkuudella välillä: ei lainkaan tuettu - täysin jäykkä, eikä tämä vaikuta lainkaan ohjauksen tarkkuuteen. Alaohjauksesta takaisin yläohjaukseen siirtyminen vaatii vain kahden pallonivelen ruuvin irroittamisen, jolloin mitään ylimääräistä ei jää pyörään (kahta reikää lukuun ottamatta) muistuttamaan alaohjauksesta. Miksei tuo toimisi oravamallisena yläohjauksenakin. Pitkän tillerin epästabiilisuusongelmat poistuisivat kerralla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alaohjausta virittelemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Kaali on hyvää, eikä se kokeilematta ole varmaa toimiiko vaikoeikö. Tuollainen viritys mahdollistaa ohjaustangon pään painamisen alemmas, milloin istuimen reuna tulee tielle. Eikä niin helposti rikkoudu, kun pyörä ja kuski kaatuu päälle, kun ohjaustanko pääsee pakoon pyörän alle. Ohjaustangon nivelen saat juuri sille kohdalle, kuin parhaalta tuntuu ja käätönivelen voit tukea haluamallasi tiukkuudella välillä: ei lainkaan tuettu - täysin jäykkä, eikä tämä vaikuta lainkaan ohjauksen tarkkuuteen. Alaohjauksesta takaisin yläohjaukseen siirtyminen vaatii vain kahden pallonivelen ruuvin irroittamisen, jolloin mitään ylimääräistä ei jää pyörään (kahta reikää lukuun ottamatta) muistuttamaan alaohjauksesta. Miksei tuo toimisi oravamallisena yläohjauksenakin. Pitkän tillerin epästabiilisuusongelmat poistuisivat kerralla.

Yläohjauksena en oikein usko, tulisi jo liikaa viistosta, ja jalatkin tökkisivät niihin tankoihin. Mutta kyllä minä tuota alaohjaukseen harkitsen ja tutkin. Tuo oma haarukka kiinnitys on sellainen, että samanlaisen voi laittaa myös toiselle puolen haarukkaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin