Sivu 4/11

Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 09 Kesä 2016, 12:48
Kirjoittaja NikoK
Mahe kirjoitti:

Oot käyttänyt take-a-lookia ja pystyt vielä ajamaan ilman?? :shock:

Tuntuu aina tosi oudolta ja turvattomalta sillon harvoin kun lähtee vaikka jopolla liikenteeseen ilman taustapeiliä :)

Sain uuden pyörän mukana Zefal Spy peilin, otin Take-a-Lookin pois käytöstä. Hyvin se Spy toimii (itseasiassa erittäin hyvin), mutta muutaman kerran olen peiliin katsoessa yrittänyt päätä kääntämällä nähdä vielä enemmän :mrgreen:


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 09 Kesä 2016, 18:39
Kirjoittaja yaana
Mahe kirjoitti:

Oot käyttänyt take-a-lookia ja pystyt vielä ajamaan ilman?? :shock:

Tuntuu aina tosi oudolta ja turvattomalta sillon harvoin kun lähtee vaikka jopolla liikenteeseen ilman taustapeiliä :)

Käviskö siihen sunnuntain nudistipyöräilyyn se, että tuntee itsensä alastomaksi? Sit mä lähtisin ilman take-a-lookia ja pyöräilykenkiä.


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 11 Kesä 2016, 09:19
Kirjoittaja Stapani

Tärinäraitaa ulkomailta...... :

Nojapyöräilijä kuollut

http://www.cbc.ca/news/canada/newfoundl ... -1.3617778

https://www.google.ca/maps/@47.3269572, ... 312!8i6656

Amerikanraitaa.png

lisäsin kuvan -jori


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 11 Kesä 2016, 10:04
Kirjoittaja PW

Osataan Ameriikassakin sijottaa raidat päin P:tä :evil: :shock:


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 11 Kesä 2016, 10:08
Kirjoittaja jori

Toivotaan, että amerikkalaiset nostavat oikeusjutun noiden tärinäraitojen rakentajaa vastaan. Nuohan todellakin opettavat autoilijat ajamaan unissaan. Tärinäraita on niin kaukana pientareen puolella, että tuohon herääminen on enää turhaa. Pyöräilijä on jo konepellillä, ennen kuin noihin herää. Tärinäraita on vastuuton ja yksisilmäinen liikenne"turvallisuus"idea. :evil:

Pyöräilijän –syyttömän uhrin– syyllistäminen on tyypillinen ensiajatus. Tyypillinen kommentti asiaa vähemmän ajatelleelta on: "Mitäs meni sinne ajelemaan". Tähän pitää valmistautua ja opetella vastaamaan.

Pyöräily kiellety merkki on ainoa, jolla pyöräilijän syyllistämistä voi puolustella. Joka paikkaan ei mene pyöräteitä, joten noitakin tärinäraidoilla pyöräilykelvottomiksi saatettuja teitä pitää voida käyttää myös pyöräilyyn. Siksi ei voi olla järkevä idea tehdä pientareelle tärinäraitaa, joka houkuttelee ajamaan autolla unissaan ja tekee mahdottomaksi pientareella pyöräilyn ja jopa sinne väistämisen. :evil:


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 11 Kesä 2016, 12:00
Kirjoittaja Syväri

No voi helv :shock: on näköjään idiotismi maksimoitu ja huolella. Tärinäraita on aivan järkyttävän leveetä ja jyrsitty eniten haittaavaan paikkaan.. Sitte on vielä aita mihin saa tehokkaasti liiskattua kaikki mikä ei liiku 2 tonnin painoisella katumaasturilla.


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 00:55
Kirjoittaja ajarmala

Huomasin lauantaina, että VT 25:lle Rajamäen ja Hyvinkää E:n välille oli laskettu uutta hienoa ja sileää asfalttia. Joku taulapää oli kuitenkin mennyt jyrsimään uutta mukamas modernia siniaaltokuvioista tärinäraitaa aika leveälti pientareen puolelle. Pöh! Mistä näitä neropatteja oikein siunaantuu? Kuka on vastuussa tästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta? Juoskoon järveen...


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 08:32
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:

Huomasin lauantaina, että VT 25:lle Rajamäen ja Hyvinkää E:n välille oli laskettu uutta hienoa ja sileää asfalttia. Joku taulapää oli kuitenkin mennyt jyrsimään uutta mukamas modernia siniaaltokuvioista tärinäraitaa aika leveälti pientareen puolelle. Pöh! Mistä näitä neropatteja oikein siunaantuu? Kuka on vastuussa tästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta? Juoskoon järveen...

Kyllä se on tilaajan, Tielaitoksen, siihen vartavasten tilaamaa työtä. Tielaitos tilaa tärinäraitaa, vaikka oman tutkimuksensa perusteella tietää, ettei pientareen puolen raidan ole osoitettu olevan hyödyllinen, vaan näkökulmasta riippuen jopa haitallinen. Tielaitoksen oman tutkimuksen johtopäätösosassa sanotaan, että tieltä suistumiset lisääntyivät 4% tärinäraitojen takia. Täristävien reunaviivojen vaikutuksesta ei saatu pätevää evidenssiä kumpaankaan suuntaan. Tutkimus antoi niin epämääräisen tuloksen, ettei se mahdollistanut päätelmien tekoa, jotka kuitenkin tehtiin.
Kuva

http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf ... en_web.pdf
Ei perkele, eihän tällaista tutkimusta voi kukaan ottaa tosissaan ja vielä tehdä siitä kalliisiin toimenpiteisiin johtavia hallintopäätöksiä ja aiheuttaa niillä polkupyöräilijöiden kuolemia ja vakavia vammautumisia. :evil:


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 08:46
Kirjoittaja vaaka

Joukkokanteen paikka.


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 09:37
Kirjoittaja jori

Rupesin tavaamaan läpi tuota tutkimusta. Tässä yksi ote:

Teillä, joille tehtiin täristävä reunaviiva, sekä henkilövahinko- että omaisuusvahinko-onnettomuuksien onnettomuusaste kasvoi verrattuna täristävää viivaa edeltävään tilanteeseen (taulukko 8). Täristävien reunaviivojen alueen onnettomuusasteen muutoksista kuitenkin ainoastaan kaikkien poliisin tietoon tulleiden onnettomuuksien lisäys ja näistä muiden kuin yksittäis-, kohtaamis- tai ohitusonnettomuuksien lisäys oli tilastollisesti merkitsevää, muut muutokset saattavat olla seurausta satunnaisvaihtelusta. Kaikkien poliisin tietoon tulleiden onnettomuuksien onnettomuusaste kasvoi 33 %. Henkilövahinko-onnettomuuksien aste kasvoi 23 %. Henkilövahinkoon johtaneet suistumiset oikealle reunaviivan yli vähenivät 10 %, ja kaikki poliisin tietoon tulleet suistumiset oikealle 7 %.

Täristävien reunaviivojen alueella henkilövahinkoon johtaneet suistumiset oikealle reunaviivan yli vähenivät 10%, kun henkilövahinkojen kokonaismäärä sen sijaan kasvoi 23% kaikkien onnettomuuksien määrä 33%. Ovatkon nämä 23% lisäys siis yliajettuja pyöräilijöitä, jos kerran ajetaan 10% vähemmän oikealta ulos, mutta aiheuttuu henkilövahinko täristävän reunaviivan tilanteessa. :shock:


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 09:45
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Rupesin tavaamaan läpi tuota tutkimusta. Tässä yksi ote:

Teillä, joille tehtiin täristävä reunaviiva, sekä henkilövahinko- että omaisuusvahinko-onnettomuuksien onnettomuusaste kasvoi verrattuna täristävää viivaa edeltävään tilanteeseen (taulukko 8). Täristävien reunaviivojen alueen onnettomuusasteen muutoksista kuitenkin ainoastaan kaikkien poliisin tietoon tulleiden onnettomuuksien lisäys ja näistä muiden kuin yksittäis-, kohtaamis- tai ohitusonnettomuuksien lisäys oli tilastollisesti merkitsevää, muut muutokset saattavat olla seurausta satunnaisvaihtelusta. Kaikkien poliisin tietoon tulleiden onnettomuuksien onnettomuusaste kasvoi 33 %. Henkilövahinko-onnettomuuksien aste kasvoi 23 %. Henkilövahinkoon johtaneet suistumiset oikealle reunaviivan yli vähenivät 10 %, ja kaikki poliisin tietoon tulleet suistumiset oikealle 7 %.

Täristävien reunaviivojen alueella henkilövahinkoon johtaneet suistumiset oikealle reunaviivan yli vähenivät 10%, kun henkilövahinkojen kokonaismäärä sen sijaan kasvoi 23% kaikkien onnettomuuksien määrä 33%. Ovatkon nämä 23% lisäys siis yliajettuja pyöräilijöitä, jos kerran ajetaan 10% vähemmän ulos, mutta aiheuttuu henkilövahinko täristävän reunaviivan tilanteessa. :shock:

Satunnaisvaihtelua tai satunnaisesti yliajettuja pyöräilijöitä - mitä väliä, kunhan nukkuautoilijat pysyy tiellä :twisted:


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 12 Kesä 2016, 13:58
Kirjoittaja jori

Tunteeko joku Osmo Soininvaaraa. Hänellähän on tilastotieteilijän tutkijan ura takanaan ja tunnetusti pyörämies. Kiinnostaisikohan häntä tutkia, onko näistä tuloksista tähän tutkimukseen- ja tästä tutkimuksesta ylipäätään tehty oikeat johtopäätökset kalliiden tärinäraitajyrsintäinvestointien tilaamiseksi.

Täristävien reunaviivojen vaikutus.png

Minusta näin maallikkona on aivan käsittämätöntä, miten näiden tulosten perusteella on mahdollista tehdä kallis investointipäätös tien reunojen tärinäraidoittamisesta, kuin täydellisestä ymmärtämättömyydestä tai halusta ostaa työtä jyrsintää tekevältä urakoitsijalta (=korruptio).
Siinä on tilastollisesti merkitseviä havaintoja vain kaksi ja nekin onnettomuuksia lisäävän evidenssin suuntaan. Kaikki muu on sikin sokin pienillä eroilla vähentävään tai lisäävään suuntaan.


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 18 Kesä 2016, 14:44
Kirjoittaja jori

Lisään tämänkin havaittavuuteen liittyvän kirjoituksen tähän ketjuun, kun ei tälle omaakaan ole. Jos näitä havaintopsykologisia juttuja tulee vielä lisää, teen niille oman ketjun ja siirrän sitä aihetta käsittelevät tästäkin sinne. Tämä juttu siis MTV sivulta.

Kuva

Moottoripyöräilijälle on tärkeää erottua liikenteessä. Henkilöautoa pienempänä moottoripyörä voi jäädä herkästi katveeseen tai kuljettajalta huomaamatta.

Riittävä etäisyys muihin, ajolinjan valinta ja katveessa ajamisen välttäminen parantavat motoristin näkyvyyttä. Liikenneturva kannustaa kuljettajia kiinnittämään huomiota moottoripyörän havainnointiin, etenkin risteystilanteissa.

Moottoripyörä on kapeampi ja huomattavasti pienempi ajoneuvo kuin henkilöauto. Talven aikana kaksipyöräisiä on näkynyt tien päällä vain harvakseltaan, joten oman havainnoinnin uudelleen totuttaminen moottoripyörään vaatii valpastumista.

Mitä pienempi lähestyvä ajoneuvo on, sitä vaikeammaksi etäisyyden ja nopeudenarviointi muuttuu. Pääsääntöisesti etäisyydet yliarvioidaan ja nopeudet aliarvioidaan.

Yksittäisonnettomuuksien jälkeen yleisimmät kaksi moottoripyöräonnettomuutta ovat kolmion takaa moottoripyörän eteen tuleva auto ja vastaantulevan auton kääntyminen vasemmalle motoristin eteen.

– Onnettomuuksissa näkyy selvästi auton kuljettajan havaintovirhe. Risteyksessä suoraan kohden lähestyvä moottoripyöräilijä voi jäädä rekisteröimättä, jos katse hakee auton kokoista tulijaa. Mikäli mahdollista, kannattaa sivutieltä tullessa aloittaa päätien havainnointi jo ennen risteystä. Näin tien liikenteen huomaaminen ei jää vain yhden havainnointikohdan varaan, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo selventää.

Olennaista on myös tarkistaa kuollut kulma aina ennen kaistanvaihtoa ja seurata taustapeilistä liikenteen kehittymistä.
Näkyvyyttä voi parantaa ajotavalla ja -varusteilla

Hyvissäkään sääolosuhteissa ei motoristia aina havaita. Moottoripyöräilijä voi parantaa havaittavuuttaan pitämällä riittävää etäisyyttä edellä ajavaan ja kiinnittämällä huomiota ajolinjaan.

– Kunnon turvavälillä moottoripyörällä ei ajaudu edellä kulkevan katveeseen. Samoin kannattaa varoa ajamasta kovin lähellä tien oikeaa reunaa, näin motoristi erottuu ympäristöstä paremmin. Liikenteessä toisen etäisyys ja nopeus arvioidaan yleensä nopeusrajoituksen mukaan. Kun välttää kovia kiihdytyksiä ja noudattaa rajoituksia, motoristi ei yllätä muita liikkujia ja on paremmin ennakoitavissa, koulutusohjaaja Erkka Savolainen toteaa.

Myös valojen käyttö vaikuttaa moottoripyöräilijän näkymiseen. Kaukovalojen käyttö valoisan aikaan vaikeuttaa muiden tekemiä arvioita moottoripyöräilijän nopeudesta ja etäisyydestä. Valoisana aikana kannattaakin käyttää lähivaloja.

Valkoinen tai kirkkaan värinen kypärä ja ajoasu erottuvat myös liikenteestä paremmin kuin mustat varusteet.

Soveltuvin osin tuo kaikki pätee myös nojapyöriin.


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 18:27
Kirjoittaja janx

Katsoin kaverin jussireissun kuvaa. Nelostie ennen Toivakkaa pois päin Helsingistä. Onko tuossa tärinäraita täytetty umpeen? Vai mikä on tuo raita pientareella?


Re: Tärinäraidat

Lähetetty: 22 Kesä 2016, 20:02
Kirjoittaja terppa
janx kirjoitti:

Katsoin kaverin jussireissun kuvaa. Nelostie ennen Toivakkaa pois päin Helsingistä. Onko tuossa tärinäraita täytetty umpeen? Vai mikä on tuo raita pientareella?

Eikun toi on jotain uudenmallista tärinäraitaa, yli 30 cm leveä, vaikka näyttää jyrsityltä uralta tms. niin on ihan yhtä täristävä ja mahdoton ajaa kuin vanhanmallinen raita. Veikkaisin, että tuon ainoa hyvä puoli on se, että vanhaan raitaan verrattuna asfaltti lohkeilee vähemmän. Tosin jättämällä jyrsimen parkkiin päästäisiin siitä asfaltin lohkeilusta niinkin.