Sivu 2/7

Re: Polkukuljin nuorisolle

Lähetetty: 24 Loka 2011, 21:51
Kirjoittaja PW

Eikös tuon luulis kestävän jos tekis kokonaan tuosta 20 mm putkesta, jos se kestää akselina kai se kestää tuossa muutenkin ?

Petri


Re: Polkukuljin nuorisolle

Lähetetty: 24 Loka 2011, 22:49
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Eikös tuon luulis kestävän jos tekis kokonaan tuosta 20 mm putkesta, jos se kestää akselina kai se kestää tuossa muutenkin ?

Eiköhän, ja jos ei kestä ni tekee sitten jämäkemmän. Akselihan kannattaa ensin kokeilla ennen kuin alkaa sen tukevammin kinneriin kiinnitteleen. Kahden tuen varaan päistään jä päälle polkeen, jos se sen kestää niin kestää myös paikoillaan.
Laakerit on mulla tavalliset muovisuojilla olevat 6204:t, joita saa esim. biltemasta 3e kappalehintaan. Näiden ulkohalkaisija on 47mm, eli sopivat laakeripesät saa kätevästi 50x1,5 putkesta.

Jukka


Re: Polkukuljin nuorisolle

Lähetetty: 27 Loka 2011, 21:27
Kirjoittaja Jarcco

Vähän kerrassaan homma etenee, lopullinen muoto alkaa paljastua:Kuva
Painoa on tässä vaiheessa 25 kg ilman penkkiä.


Re: Polkuauto

Lähetetty: 27 Loka 2011, 22:05
Kirjoittaja PW

Näkeekö tuon konepellin yli, näyttää etureuna aika korkeelta ?

Petri


Re: Polkuauto

Lähetetty: 29 Loka 2011, 01:22
Kirjoittaja Jarcco
PW kirjoitti:

Näkeekö tuon konepellin yli, näyttää etureuna aika korkeelta ?

Petri

Kyllä ainakin itse näen. Penkki ei ole oikealla paikalla kuvassa, vaan tulee ylemmäs ja pystympään. Juniori kuskeja varten pitänee nostaa vielä lisää.


Re: Polkuauto

Lähetetty: 29 Loka 2011, 08:14
Kirjoittaja jviirret

Kirjoitat tuolla blogissasi(http://muurjar.wordpress.com/) että vääntöjäykkyyttä pitää parantaa, eikö se jäykisty riittävästi kori"muoveilla"?

Jukka


Re: Polkuauto

Lähetetty: 29 Loka 2011, 08:43
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:

Kirjoitat tuolla blogissasi(http://muurjar.wordpress.com/) että vääntöjäykkyyttä pitää parantaa, eikö se jäykisty riittävästi kori"muoveilla"?

Jukka

Ajattelin laittaa kuvan mukaiset tuet sivuille. 4-pyöräisessä runkoon kohdistuu aika paljon vääntöjännityksiä mikä väsyttää hitsausliitoksia ajan kanssa. Muoveissa on se huono puoli että jäykistävät vain tason suunnassa.


Re: Polkuauto

Lähetetty: 29 Loka 2011, 08:48
Kirjoittaja PW

Saisko tuosta vähän muitakin materiaali mittoja ja rakenteen mittoja leveyttä, akseliväliä ym. ?

Petri


Re: Polkuauto

Lähetetty: 29 Loka 2011, 22:32
Kirjoittaja Jarcco

Lisäsin ed. viestin kuvaan mittoja.


Re: Polkuauto

Lähetetty: 30 Loka 2011, 09:07
Kirjoittaja jori

Onkos tuo leveys raideleveys renkaiden keskeltä, vai kokonaisleveys akselien päistä.
Noita korikaaria ihastelin. Ovatko lumikolan sankoja. Noin ohutseinäistä tuskin itse olet taivuttanut.


Re: Polkuauto

Lähetetty: 30 Loka 2011, 11:13
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:

Onkos tuo leveys raideleveys renkaiden keskeltä, vai kokonaisleveys akselien päistä.
Noita korikaaria ihastelin. Ovatko lumikolan sankoja. Noin ohutseinäistä tuskin itse olet taivuttanut.

Renkaiden keskeltä. 25 mm putket on luovuttanut puutarhatuoli, sellainen keskeltä taittuva. Siitä jäi vielä istuinverkot odottamaan uusiokäyttöä. Valmiin putken käytössä on riesana pitkästyttävä maalien poistaminen hitsauskohdista. Tässä tapauksessa stripperillä sai maalia pehmennettyä sen verran että lähti puukolla rapsimalla.


Re: Polkuauto

Lähetetty: 06 Marras 2011, 18:04
Kirjoittaja Jarcco

Meinasin toteuttaa ohjauksen yhdellä ristinivelellä, mutta ei onnistukkaan niin, koska tanko osuu nyt kampirautaan ja jos nivelen nostaa ylemmäs menee kulma liian suureksi. Tuli mieleen jos kokeilisi laittaa ohjaustangon ja raidetangon väliin vaijerit, vähän niinkuin oli Fantomissa. Kuvasta ei tosin näy miten liitos raidetankoon on toteutettu:
Kuva


Re: Polkuauto

Lähetetty: 06 Marras 2011, 22:16
Kirjoittaja jviirret

mun mielestä rattiohjaus vaatii hyvän itsekeskittyvyyden ja tuollaisilla vaijerisysteemeillä se tuskin kovin helposti onnistuu. Vähän hassussa paikassa tuo rattiakselin vaijeripyörä tuossa phantomissa. Itse laittaisin sen raidetangon kohdalle, siitä vaijerit alas ja välipyörän kautta sivuille raidetangon päihin.
Mahtuisiko tekemään kampia joissa tuo keskiputki olisi vino, silloinhan siihen jäisi tilaa ohjausakselille.
Jos kyseessä ei olisi auto vaan kinneri niin hylkäisin koko ratti ajatuksen...

Jukka


Re: Polkuauto

Lähetetty: 07 Marras 2011, 12:01
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:

mun mielestä rattiohjaus vaatii hyvän itsekeskittyvyyden ja tuollaisilla vaijerisysteemeillä se tuskin kovin helposti onnistuu. Vähän hassussa paikassa tuo rattiakselin vaijeripyörä tuossa phantomissa. Itse laittaisin sen raidetangon kohdalle, siitä vaijerit alas ja välipyörän kautta sivuille raidetangon päihin.
Mahtuisiko tekemään kampia joissa tuo keskiputki olisi vino, silloinhan siihen jäisi tilaa ohjausakselille.
Jos kyseessä ei olisi auto vaan kinneri niin hylkäisin koko ratti ajatuksen...

Jukka

Kaipa vaijerit kulkisi suht herkästi jos ne ohjaa rullilla kuten kuvailit. Jos vaijeri mahtuisi menemään kampien edestä niin 2 rullaa riittäisi. Voipi olla parempi laittaa kuitenkin kaksoisnivel ohjaustankoon, niin saisi sen riittävän ylös eikä tarvitse muokata kampia. "oikeat" ristinivelet ovat arvokkaita, mutta jos laittaisi vaan pari räikän niveltä peräkkäin?
Joo eihän autoa millään joystickillä ohjata...


Re: Polkuauto

Lähetetty: 17 Joulu 2011, 13:25
Kirjoittaja Jarcco

Täytyy vielä yrittää sovittaa ohjaustanko yhdellä nivelellä, vaikka kulma menee aika lähelle 40 astetta, joka alkaa olla toimivuuden rajoilla. Olisi vaan rattiakseli muuten paremmassa kulmassa, ja korkeus helposti säädettävissä. Jälkiviisaasti ajatellen Z- kampeen olisi pitänyt tehdä keskelle kolo tankoa varten. Kampi on kylläkin tehty lähes niin kapeaksi kuin pystyy että korin etuosasta ei olisi tullut liian leveä.