nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Ja jos taipumisesta loppuu kesken, niin kelvollisten vatsalihastan kanssa selkä nousee penkistä ihan huomaamatta.

Tämä edellyttää saranoitua stemmiä jotta sen saa nostettua edestä pois tai aerobar tyylistä ohjaustankoa.
Kyllä minäkin yli 60sentin istumakorkeuksista varpailla maahan yletän, mutta voin kuvitella että ihminen joka juuri opettelee nojapyöräilyä ei koe pysähtymisiä ja liikkeelle lähtöjä kovin turvallisina noin korkealla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Ja jos taipumisesta loppuu kesken, niin kelvollisten vatsalihastan kanssa selkä nousee penkistä ihan huomaamatta.

Tämä edellyttää saranoitua stemmiä jotta sen saa nostettua edestä pois tai aerobar tyylistä ohjaustankoa.

Tai sellaista alaohjausta, joka ei ole jalkojen tiellä.

jviirret kirjoitti:

Kyllä minäkin yli 60sentin istumakorkeuksista varpailla maahan yletän, mutta voin kuvitella että ihminen joka juuri opettelee nojapyöräilyä ei koe pysähtymisiä ja liikkeelle lähtöjä kovin turvallisina noin korkealla.

Voipa tuo niinkin olla.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

thomsva
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Huhti 2011, 11:41

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja thomsva »

Jarcco kirjoitti:

LWB on minusta ihan hyvä vaihtoehto vielä 180 pitkälle, jolloin pyörästä ei vielä tule kohtuuttoman pitkää. Akseliväli olisi luokkaa 165-175 cm, 622 renkailla. Ohjaustangosta tulee pitkä ja joustava, mikä on minusta huonoin puoli. Jos ajoasento olisi pystympi, niin pärjäisi lyhyemmällä kannattimella. Jos päädyt highracer tyyppiseen ratkaisuun, niin kannattaa lukea tuo: http://www.recumbents.com/wisil/stickbike/

Jep, johonkin lähelle 175cm jäisi akseliväli ja kokonaispituus renkaineen olisi jo yli 240cm. On sitten makuasia onko tuo kohtuullinen pituus. :)

Erinomainen linkki! Tuossa hiilikuitu taipuu kyllä näppärästi. Tuosta inspiroituneena olisi yksi mahdollisuus tehdä ensin LWB suoralla rungolla, ja jos se tuntuu käyttötarkoitukseen sopimattomalta voisi rungon muuttaa highraceriksi siirtämällä emäputken paikkaa rungossa. Haarukka ja osa ohjausosista menee toki uusiksi.

thomsva
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Huhti 2011, 11:41

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja thomsva »

Testailin vähän tuota istuinkorkeusasiaa sohvan selkänojalla istuen. Aika vaikealta tuntuu kun korkeus lähentelee 70cm. Ehkä penkin istuinosan kaventaminen voisi helpottaa jalan ylettymistä maahan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jori »

Miksei se hiilikuitu -jos sen nyt on ainoa vaihtoehto rakennusmateriaaliksi- taipuisi myös ässän muotoiseksi rungoksi. Matala istuinkorkeus ja isot pyörät vaativat, että etupyörä on aivan kuskin jalkojen välissä, jotta jalat ulottuvat riittävän kauas kiekon etupuolelle.

Lyhytakselivälisellä aivan etupyörää vasten istuttaessa painopiste pitää saada riittävän alas, jotta kippaaminen etupyörän ympäri muuttuu mahdottomaksi, mikä on luonteva vaatimus, kun tehdään aloittelijan pyörää. Yhdistelmä suuret pyörät lyhyt akseliväli ja riittävän matala istuinkorkeus onnistuu helposti vain etuvetoisilla. Takavetoisella täytyy tehdä monimutkaisia ketjulinjoja ja venyttää ketjua vieläkin pidemmäksi matalan isutimen kiertämiseksi.

Pitkäakselivälisellä, kun etupyörä on kuusikymmentä senttiä edempänä, etupyörälle ei riitä kuormaa ja se pomppii epätasaisella alustalla helposti, jolloin sen pito on olematon. Tasaisella se tietysti pitää paremmin, mutta suunnittelijan näkökulmasta etupäässä on paljon materiaalia kantamassa mitätöntä kuormaa.

Huomatteko, kuinka perusteluni kiertyvät osoittamaan Pakoputkipyörän mitoitusta. ;)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Pitkäakselivälisellä, kun etupyörä on kuusikymmentä senttiä edempänä, etupyörälle ei riitä kuormaa ja se pomppii epätasaisella alustalla helposti, jolloin sen pito on olematon.

Lyhytakselivälisessä eturengas taas myötäilee jokaisen tien pompun ja välittää ne suoraan kuljettajaan :roll:
"Jos olisi olemassa yksi ratkaisu ylitse muiden, ei niitä muita olisi olemassakaan"

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

"Jos olisi olemassa yksi ratkaisu ylitse muiden, ei niitä muita olisi olemassakaan"

Joku ideahan pitkissä (LWB) nojakeissa on, kun jenkkilässä ne taitavat olla yleisimpiä.
Jenkeillä on isot autotallit, ja isot lava-autot joiden kyydissä kulkee pidempikin nojakki, euroopassa tallit ja autot ovat ahtaampia?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

"Jos olisi olemassa yksi ratkaisu ylitse muiden, ei niitä muita olisi olemassakaan"

Joku ideahan pitkissä (LWB) nojakeissa on, kun jenkkilässä ne taitavat olla yleisimpiä.
Jenkeillä on isot autotallit, ja isot lava-autot joiden kyydissä kulkee pidempikin nojakki, euroopassa tallit ja autot ovat ahtaampia?

Onhan niillä jenkeillä metsänkorjuuhommissakin kaivinkoneita ja helikoptereita. Ei se silti tarkoita, että se olisi tarkoituksenmukaista. Olen yhä sitä mieltä, että kilometrit ajetaan lyhyellä akselivälillä.

Normaaleista pyörän osista koottu pitkäakselivälinen sopi vain sileälle alustalle, jossa ei ole raskaita mäkiä, sillä normipyörän osista ei kevytkulkuista pitkää pyörää saa. Jos olisi hyvin kevyitä, mutta kohtalaisen suuria kiekkoja tarjolla, joista voisi tehdä järkevästi mitoitetun pehmeästi jousitetun pitkän pyörän keulan, tilanne voisi olla toinen.

Ongelmahan on pitkässä pyörässä se, että etupyörällä on vain neljäsosa, tai enintään kolmasosa kokonaiskuormasta. Silti kiekon ja haarukan paino on lähes sama kuin takana tai lyhytrunkoisen paljon kovemmin kuormitetussa etupäässä, joten jousituskaan ei oikei pelasta mitään.

Kovarenkainen kiekko kevyesti kuormattuna hyppii töyssystä töyssyyn, eikä ilmassa ollessaan välitä ohjausvoimia. Koska pitkärunkoisissa nojapyörissä keula kantaa vain tuon vajaan kolmasosan kuormasta, täytyisi myös jousituksen alapuolisen jousittamattoman osan (etupyörän ja -haarukan) painaa vain tuon neljäs- tai kolmasosan takakiekon painosta, jotta ohjattavuuden mielessä etupää toimisi kunnolla. Noin kevyitä osia ei kuitenkaan ihan helposti mistään saa.

Pitkärunkoisen nojakin rakentajan täytyy siis tyytyä käyttämään vakio osia ja ajamaan huonosti ohjautuvalla ja raskaalla pyörällä paremmin soveltuvia osia odotellessa. Lisäksi se, että pitkärunkoisessa kampikeskiön saa alemmas, saa aikaan sen, että selkänojakin nostetaan pystymmäksi. Se on kyllä mukavampi kymmenen ensimmäistä kilometriä, mutta sitten vaivat ovat samat kuin pystypyörässä. Sitä ei kyllä moni viitsi kauaa tehdä, ainakaan enää sen jälkeen, kun on kokeillut parempaa versiota nojapyörästä. Tästä voi vakuuttua katsomalla youtubevideoilta nojakistien joukkotapaamisia. Niissä ei ole monia pitkärunkoisia, ainakaan kun matkaa taitetaan pidemmälti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

"Jos olisi olemassa yksi ratkaisu ylitse muiden, ei niitä muita olisi olemassakaan"

Joku ideahan pitkissä (LWB) nojakeissa on, kun jenkkilässä ne taitavat olla yleisimpiä.

No siis eihän millään nojapyörällä pääse tuollaiseen letkeään jenkkimeininkiin sen paremmin kuin näillä TourEasy tyyppisillä LWB:llä, jossa kammet ovat penkkiä alempana. Kaukana olevalta eturenkaalta ei töyssyt välity kuljettajalle ja istumaosan sohvamainen pehmuste vaimentaa takapyörän töyssyt. Pysähtyessä jalka lipasahtaa kuin itsestään polkimelta maahan ja sen ote alustaan on tukeva. Pystystä istuma-asennosta ympäristö havainnointikin on helppoa ja mukavaa, toisin kuin selinmakuulta. Ohjausliike joka vippaa SWB.n risukkoon saa tällaisessa LWB:ssä aikaan hädin tuskin laiskan laivamaisen kurssimuutoksen.

Ei oo kevyt, eikä nopea, eurooppalaiset ei näitä tee kun ei ole järkevä ja aika turhaa yrittää perustella insinööreillekkään :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.lowride.info/category/suomeksi/# , kelpaisko tuo Rapide Jorille pitkärunkoseks,i näyttää etupää tosi kevytrakenteiselta. Mie ihastun tämän yksinkertaisuuteen, tulihan sitä kokeiltuakin viime kesänä lowridessä :D
En saa tuota pelkkää kuvaa liitettyä tänne mutt tarkotan tuota ainutta pitkärunkosta joka on noissa lowride 2010 kuvissa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

http://www.lowride.info/category/suomeksi/# , kelpaisko tuo Rapide Jorille pitkärunkoseks,i näyttää etupää tosi kevytrakenteiselta. Mie ihastun tämän yksinkertaisuuteen, tulihan sitä kokeiltuakin viime kesänä lowridessä :D
En saa tuota pelkkää kuvaa liitettyä tänne mutt tarkotan tuota ainutta pitkärunkosta joka on noissa lowride 2010 kuvissa.

Onhan se yksinkertaisen näköinen, mutta painava pyörä, jossa kevyesti kuormitettu jousittamaton etupää, joka on epävarma ohjattava epätasaisella ja ajoasento niin pysty, että takapuoli on kipeänä varmasti ihan pystypyörämäiseen tyyliin.

Ei se ole sattumaa, että noita oli silloin -90 luvulla, mutta eipä juuri näy enää noita varsinaisia LWB pyöriä. Nykyiset pitkät ovat MWB malleja, joissa jalat väistävät etupyörää yläpuolelle, eivätkä ole siksi aivan niin kevytkeulaisia.

MWB-pyörässä ohjausnivelen kohdalla jalat mahtuvat pyörimään, vaikka vähän leikkaisivatkin etukiekon siluettia, sillä kääntyvä etupyörä ei nivelen lähellä siirry sivulle edes kampien sisäleveyden vertaa. MWB pyörässä etupyörälle tulee enemmän kuormaa, eikä se ole ihan niin epätoivoinen ajettava edes nupukivellä.

Tuo Rapide on kuitenkin oikea LWB, eli jalat väistävät kokonaan etupyörän taakse ja etupyörää pitää maassa lähinnä vain sen oma paino. :D
Kuva
Kursori kuvan kohdalle ja hiiren väärän näppäimen takaa "kopioi kuvan osoite". Sitten viestin lähetysikkunaan ja tuolta ylärivistä kohdasta "Img" ja siihen sitten liitetään tämä kopioitu linkki.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ei se ole sattumaa, että noita oli silloin -90 luvulla, mutta eipä juuri näy enää noita varsinaisia LWB pyöriä.

No jos niitä ei omasta ikkunasta näy niin ei tarkoita etteikö näitä jossakin olisi. Tässä muutama valmistaja:

http://www.bacchettabikes.com/bikes/tou ... ikes/bella
http://www.ransbikes.com/Stratus_XP-N.htm
http://www.easyracers.com/toureasy.html
http://www.lightfootcycles.com/ranger_r ... icycle.htm
http://www.linearrecumbent.com/index.htm
http://www.sunbicycles.com/product_deta ... =RECUMBENT
http://www.longbikes.com/2/Bikes/Slipst ... tream.html
http://www.cyclegenius.com/rdx.html
http://www.cambiecycles.com/

Jos tuota nyt pitää jonkunalisena merkkinä konstruktion toimivuudesta niin noiden valmistajiahan on moninkertaisesti enempi kuin näiden ylistämiesi kiertyväketjuisten etuvetojen valmistajia :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ei se ole sattumaa, että noita oli silloin -90 luvulla, mutta eipä juuri näy enää noita varsinaisia LWB pyöriä.

No jos niitä ei omasta ikkunasta näy niin ei tarkoita etteikö näitä jossakin olisi. Tässä muutama valmistaja:

http://www.bacchettabikes.com/bikes/tou ... ikes/bella
http://www.ransbikes.com/Stratus_XP-N.htm
http://www.easyracers.com/toureasy.html
http://www.lightfootcycles.com/ranger_r ... icycle.htm
http://www.linearrecumbent.com/index.htm
http://www.sunbicycles.com/product_deta ... =RECUMBENT
http://www.longbikes.com/2/Bikes/Slipst ... tream.html
http://www.cyclegenius.com/rdx.html
http://www.cambiecycles.com/

Jos tuota nyt pitää jonkunalisena merkkinä konstruktion toimivuudesta niin noiden valmistajiahan on moninkertaisesti enempi kuin näiden ylistämiesi kiertyväketjuisten etuvetojen valmistajia :roll:

Okei, onhan noita valmistajia. Jostain syystä pitkärunkoiset ovat aina olleet vähemmistönä, kun nojapyörillä ajellaan oikeasti matkoja, vai löydätkö myös kuvia amerikkalaisesta nojapyörätapaamisesta, jossa vallitsevasti pitkärunkoisilla nojapyörillä ajetaan vaikkapa vain 50 mailin päivämatkoja. Yksittäisiä matka-ajelijoita löytyy tietysti siinä missä pystypyöräilijöistäkin. Jonkun perse vaan kestää, vaikkei se muilta onnistukaan.

Konstruktion tekninen toimivuus on testattavissa esim. kilpailuissa. Monastiko nojapyöräkilpailun on voittanut pitkärunkoinen. Toisaalta kaupallinen toimivuus perustuu ihan muihin tekijöihin kuin konstruktion toimivuuteen. Lähinnä "Easy Rider" elokuvaan ja sen luomaan kulttiin. Nimetkin viittaavat tuohon. Jotenkin minulla on sellainen tuntuma, että noita pitkärunkoisia ostetaan esim. 50-vuotislahjoiksi, eikä niillä ole tarkoituskaan ajella säännöllisesti. :D

Viimeksi muokannut jori, 05 Touko 2011, 09:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Onhan niillä jenkeillä metsänkorjuuhommissakin kaivinkoneita ja helikoptereita. Ei se silti tarkoita, että se olisi tarkoituksenmukaista.

Tervetuloa maaseudulle! On noita kaivinkoneita korjuu hommissa täälläkin :D ja sähköyhtiöt käyttää helikoptereita karsintaan sähkölinjojen varsilla.

jori kirjoitti:

Konstruktion tekninen toimivuus on testattavissa esim. kilpailuissa. Monastiko nojapyöräkilpailun on voittanut pitkärunkoinen. Toisaalta kaupallinen toimivuus perustuu ihan muihin tekijöihin kuin konstruktion toimivuuteen.

Kilpailuissahan ratkaisee ainoastaan nopeus kaikki muu on toisarvoista. Lisäksi säännöt rajoittavat AINA kilpailuissa!

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: nojapyöräprojekti (lwb, highracer vai joku muu?)

Viesti Kirjoittaja PW »

Ameriikan halki http://www.ransbikes.com/ITR79.htm polkasu , :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin