Kyytsis kirjoitti:Kiitos neuvoista, kokeilen ajaa tuolla vielä ja katsoa miten käyttäytyy ennen muita toimenpiteitä.
Ongelmaa ei siis ole kuin takapakan pienillä rattailla ja ilmiö tuntuu ketjun luistamiseltä, ei siltä että takavaihtaja yrittäisi vaihtaa. Luin Sheldon Brownin ohjeita ja "skipping" sopii tähän paremmin kuin "auto shifting". Vaihteet menevät hyvin päälle ja kliksujen numerot vastaavat rattaita.
Mutta voihan se olla että asettuvat kun ajaa lisää. Mukava vekotin! Kruise on siinä 33km/h...
Kun takana ketju kiertää pientä rissaa tulee takavaihtajan säädöt myös suurempaan rooliin. Tällä tarkoitan vaihtajan asennon säätöä jolla vapaarattaita kierretään vastapäivään niin että saadaan mahdollisimman monta hammasta ketjulle paluupuolelle.
Samoin osassa vaihtajia voi säätää vapaarattaiden kehikon vastajousen jäykkyyttä. Tai jos vaihtajassa on nk maantiekehikko (eli lyhyt) tarvitaan vielä jäykempi jousi etenkin takavetoisissa nojakeissa.
Kannattaa myös säätää ketju vaikkapa Sheldon Brownin ohjeiden mukaan mahdollisimman lyhyeksi. Lyhyin mitta millä kaikki vaihteet toimii saadaan seuraavasti:
- ketju vedetään suurimman takarissan yli (minulla 23t)
- ja suurimman eturissan (53t)
- vaihtajan vapaarattaat eivät ole ketjulinjassa
- vedä ketju niin tiukalle kuin saat, anna sitten yksi linkkipari lisää mittaa ketjulle.
Katkaise ketju niin että saat liitettyä tai pikalukon väliin.
Itselläni oli viime kesänä (ja osin talvellakin) ongelmia kun ketju hakkasi eturattaan pinnoihin. Suurin osa ratkesi kun vaihdoin Campon maantievaihtajan SRAM X.9 keskimittaisella kehikolla. Loput sillä että lyhensin yo ohjeilla ketjun mittaansa.
Nyt on hiljainen ketjulinja, ketjut ei hakkaa eturattaaseen ja hyvin vaihtaa.