Ketju - rattaat

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Ketju - rattaat

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Talvella lisäsin noin 30cm ketjua kun vaihdoin pyörään pidemmän puomin. Nyt on alkanut kiusaamaan ilmiö, että kun edestä on isoin ratas käytössä ja takaa joku pienemmistä (5 - 9) niin ketju tuntuu hyppivän. Tosi pottumaista kun tuo tapahtuu kruisailuvaihdissa ja aina heilauttaa vähän pyörää... Isoilla takarattailla ongelmaa ei ole.

Voisiko hyppimien johtua siitä, että takakasetti on kulunut ja nyt uusi ketju ei sovi sinne? Jos vaihdan kasetin, niin onko vanha ketju ongelma? Eli pitäisikö vaihtaa koko ketju ja kasetti... Kuulostaa kalliilta.

t.Ville

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketju - rattaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyytsis kirjoitti:

Voisiko hyppimien johtua siitä, että takakasetti on kulunut ja nyt uusi ketju ei sovi sinne?

Tästä nimenomaan on kysymys, tai sitten uuden ja vanhan ketjun liitoskohta ei ole notkea.

Kyytsis kirjoitti:

Jos vaihdan kasetin, niin onko vanha ketju ongelma? Eli pitäisikö vaihtaa koko ketju ja kasetti..

Jep, ja jos kampien rattaat on kuluneet niin myös ne.

Kyytsis kirjoitti:

Kuulostaa kalliilta.

Elämä on... tai sitten ostat Biltemasta ja vaihdat vähän useammin. Ketjut 5e/kpl, takapakka 10e ja kammet jossa uudet rattaat alle 20e. Kustantaa yhteensä 45euroa ja kestää 500-10.000km kuskin voimista riippuen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Ketju - rattaat

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Eturattaat on uudet, vaihdoin siellä olleet 39 ja 52 hampaiset 44 ja 62 hampaisiin.

Chain Reaction Cyclesistä tähystin jo osia. Tiagran 11-25 kasetti ja HG73 ketju x 2. = 53e, ei kovin paha.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Ketju - rattaat

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

44 ja 62 rattaat, eroa 18 hammasta........
Mulle joku myyjä joskus väitti että 14 on max
vaihtajalle, riippuen häkin koosta.
Tosin kilpapyörissäkin nykyään on usein on edessä 34-50,
eli ilmeisesti jotain kehitystä on matkan varrella tapahtunut.
Voi tietysti olla, että ymmärsin myyjän ihan väärin......

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketju - rattaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Joissakin eturattaissa on mahdollista vaihtaa pyörimissuuntaa. Silloin pystyy hyödyntämään eturattaan hampaat täysin. :oops:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketju - rattaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei kannata vaihtaa ketjuja ja rattaita, jos ne eivät ole kuluneet. Kulumisen mittaamiseen on parempikin menetelmä, kun ketjun hyppimisen seuraaminen. Ketjun hyppiminen voi, ja usein johtuukin, muusta syystä. Rutina kovaa polkiessa on venyneen ketjun ja kuluneen rattaan merkki -ei hyppiminen.
Onkos varma, että ei ole kysymys vaihteensiirtimen väärästä säädöstä. Jos sinulla on naksullinen vaihteensiirrin, voivat naksut olla hitusen pielessä. Vaihteiden hyppiminen isoilla vaihteilla , muttei pienillä johtunee vaihdevaijerin kiinnityksen joustoista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketju - rattaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Huomasin tässä että uusikaan vaijeri ei aina luista kuoressaan hyvin. Niin sanottu teflon pinnotetussa vaijerissa oli ruvennut 700km käytönjälkeen pientä poimutusta. Eli se ei ollut tartunut varsinaiseen vaijeriin hyvin. Vaihdoin vaijerin uuteen ja kalliinpaan . Niin kyllä ei enään hyppyyttänyt takavaihtaja.
Tässä Jori on kyllä oikeassa että hyppyyttäminen ei ole ketjusta johtuvaa. :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketju - rattaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kyllä se ketju hyppii rattailla jos on kulunut eri tavalla. Näinhän ei käy jos osat on koko ajan samassa pyörässä. Mutta noita prototyyppejä tehdessä näin ei useinkaan ole, vaan tulee sekoitettua uutta ja käytettyä eri pyöristä. Tässäkin on laitettu uutta ketjua käytetyille rattaille, joten siitä johtuva hyppiminen on mahdollista. Toki kannattaa nuo halvemmat vaihtoehdot sulkea ensin pois.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ketju - rattaat

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

On tullut myös laitettua pari kertaa uusi ketju hieman kuluneille rattaille. Muutama kymmenen km ajomatka on riittänyt mukauttamaan ne toisiinsa ja hypyttely loppunut. Eturattaita en ole vaihtanut kulumisen takia kuin kerran. Takapakan ollessa vaihtokunnossa on käynyt mielessä että kasetin voisi purkaa ja kääntää rattaat toisinpäin. Mutta on jäänyt kokeilematta.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketju - rattaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hyvin harvan takapakan voi tilanteeseen vaikuttaa . Sillä kääntämällä hampaan pyörimissuunta ei ratkaise tätä. Sillä hampaiden evolventi ei ole tarkoitettu kuin ketjun toisensuuntaisen veron välittämiseen. Toiseen suuntaan nykyrattaat on muotoiltu niin että ketju pystyy liielmittä kitkoitta siirtymään seuraavalle hampaalle. Jotkin eturattaa pystyy viellä kääntämään. Tosin nykyään nekin ovat rakenteelta sellaisia , että niissä on ketjun nousua helpottavia siirto nastoja ja jyrsittyjä muotoja , joita ei voi kääntää tästä syystä. 8)

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Ketju - rattaat

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Kiitos neuvoista, kokeilen ajaa tuolla vielä ja katsoa miten käyttäytyy ennen muita toimenpiteitä.

Ongelmaa ei siis ole kuin takapakan pienillä rattailla ja ilmiö tuntuu ketjun luistamiseltä, ei siltä että takavaihtaja yrittäisi vaihtaa. Luin Sheldon Brownin ohjeita ja "skipping" sopii tähän paremmin kuin "auto shifting". Vaihteet menevät hyvin päälle ja kliksujen numerot vastaavat rattaita.

Mutta voihan se olla että asettuvat kun ajaa lisää. Mukava vekotin! Kruise on siinä 33km/h...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketju - rattaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyytsis kirjoitti:

Kiitos neuvoista, kokeilen ajaa tuolla vielä ja katsoa miten käyttäytyy ennen muita toimenpiteitä.

Ongelmaa ei siis ole kuin takapakan pienillä rattailla ja ilmiö tuntuu ketjun luistamiseltä, ei siltä että takavaihtaja yrittäisi vaihtaa. Luin Sheldon Brownin ohjeita ja "skipping" sopii tähän paremmin kuin "auto shifting". Vaihteet menevät hyvin päälle ja kliksujen numerot vastaavat rattaita.

Mutta voihan se olla että asettuvat kun ajaa lisää. Mukava vekotin! Kruise on siinä 33km/h...

Kun takana ketju kiertää pientä rissaa tulee takavaihtajan säädöt myös suurempaan rooliin. Tällä tarkoitan vaihtajan asennon säätöä jolla vapaarattaita kierretään vastapäivään niin että saadaan mahdollisimman monta hammasta ketjulle paluupuolelle.

Samoin osassa vaihtajia voi säätää vapaarattaiden kehikon vastajousen jäykkyyttä. Tai jos vaihtajassa on nk maantiekehikko (eli lyhyt) tarvitaan vielä jäykempi jousi etenkin takavetoisissa nojakeissa.

Kannattaa myös säätää ketju vaikkapa Sheldon Brownin ohjeiden mukaan mahdollisimman lyhyeksi. Lyhyin mitta millä kaikki vaihteet toimii saadaan seuraavasti:

  • ketju vedetään suurimman takarissan yli (minulla 23t)
  • ja suurimman eturissan (53t)
  • vaihtajan vapaarattaat eivät ole ketjulinjassa
  • vedä ketju niin tiukalle kuin saat, anna sitten yksi linkkipari lisää mittaa ketjulle.

Katkaise ketju niin että saat liitettyä tai pikalukon väliin.

Itselläni oli viime kesänä (ja osin talvellakin) ongelmia kun ketju hakkasi eturattaan pinnoihin. Suurin osa ratkesi kun vaihdoin Campon maantievaihtajan SRAM X.9 keskimittaisella kehikolla. Loput sillä että lyhensin yo ohjeilla ketjun mittaansa.

Nyt on hiljainen ketjulinja, ketjut ei hakkaa eturattaaseen ja hyvin vaihtaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin