Aate leviää

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Aate leviää

Viesti Kirjoittaja PW »

Imatrallakin, esittelin äsken pyöriäni imatralaiselle joka oli herännyt huomaamaan että tämmösiäkin pyöriä on olemassa. Matala pyörä sai koeajo kyytiäkin ja sehän suju pienen harjottelun jälkeen. Vastailin kysymyksiin minkä osasin.
Taidan jättää tuon penkin tuohon matalaan, tuntu ja näytti niin paljon hauskemmalta ku toi korkee :D
Terveisiä Jussille :D

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jaha olet sitten alottanut käänytystyön. Muista että ne harhaiset pystypyöräilijät , pitää saada alas. Eli lause kuuluu : poikani laskeudu sinäkin alas , ennen kuin lankeemus käy pinnojesi edessä.
Muista että nojapyörä mailmaa valvoo pastori, niin varmaan olis jäljellä kappalaisen virka nojapyörä mailmassa. :shock:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Jaha olet sitten alottanut käänytystyön. Muista että ne harhaiset pystypyöräilijät , pitää saada alas. Eli lause kuuluu : poikani laskeudu sinäkin alas , ennen kuin lankeemus käy pinnojesi edessä.
Muista että nojapyörä mailmaa valvoo pastori, niin varmaan olis jäljellä kappalaisen virka nojapyörä mailmassa. :shock:

:D Miun puolesta jokainen saa polkee miten tykkää mut jos ketä kiinnostaa mukavampi meno niin "saarnaan" mielelläni hyvän asian puolesta :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

:D Miun puolesta jokainen saa polkee miten tykkää mut jos ketä kiinnostaa mukavampi meno niin "saarnaan" mielelläni hyvän asian puolesta :wink:

Oikea asenne, tuputtaminen saa vastapuolen puolustuskannalle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pojat pojat!!! Huumorilla tässä parhaiten asiaa vie eteenpäin. Ei ne kuitenkaan käänny. Kyselevät ja eivät tohdi luopua vanhoista riiteistään. Keran opitusta on vaikea luopua. Pitävät kuitenkin meitä erikoisuuden tavottelioina. Niihän se on että mitä enenmäm " saarnaa " sitä vähemmän niitä loppupelissä tulee joukkoon.
Itse olen sanonut nykyään kun joku kysyy että katso netistä, laita hakusanaksi nojapyörä. Asia on sit ollut sillä läkki. :oops:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja PW »

No huumorillapa tottakai :) , jokuhan näissä vehkeissä on niin erikoista ja jopa pelottavaa kun tosi harva uskaltautuu kokeilemaan. Oisko epäonnistumisen pelko, itsensä nolaamisen pelko, jos ei onnistukaan eka kerralla ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

No huumorillapa tottakai :) , jokuhan näissä vehkeissä on niin erikoista ja jopa pelottavaa kun tosi harva uskaltautuu kokeilemaan. Oisko epäonnistumisen pelko, itsensä nolaamisen pelko, jos ei onnistukaan eka kerralla ?

No kyllähän kokeilijoita on, mutta ensimmäiset kysymykset "mistä ostit" ja "paljonko maksoi" :( noihin kun vastaa niin into kyllä laantuu. Ei osata tehdä ja kahden mopon hintaa ei pyörään haluta laittaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minun mielestä suurin este nojapyöräilyn leviämiselle on yleinen ihmisissä ilmenevä pelko joutua leimatuksi erilaiseksi. Suomalaisen yhteiskunnan kirjoittamattomat olemissäännöt ovat niin uomituneet jokaisen kansalaisen alitajuntaan, että tarvitaan rohkeutta niistä poiketa. Useimmilta puuttuu uskallusta joutua erilaiseksi ja silmätikuksi. :twisted:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:

Minun mielestä suurin este nojapyöräilyn leviämiselle on yleinen ihmisissä ilmenevä pelko joutua leimatuksi erilaiseksi. Suomalaisen yhteiskunnan kirjoittamattomat olemissäännöt ovat niin uomituneet jokaisen kansalaisen alitajuntaan, että tarvitaan rohkeutta niistä poiketa. Useimmilta puuttuu uskallusta joutua erilaiseksi ja silmätikuksi. :twisted:

Sakari

Kyllähän tuolla tuntee ittensä "erilaiseksi vanhaksi" välillä jopa rasittavuuteen asti jatkuvasti on osottelun ja ihmettelyn kohteena.
Toisaaalta itse ihmettelen suuresti näiden vähyyttä ja edelleen sitä ett täälläpäin ei juuri kukaan uskalla istahtaa nojakin penkille ja koittaa. Omat pojat on tietysti kokeilleet ja osa välillä ajaakin noilla mutt usein tulee semmonen vastaus ett "En mie ossaa/ pysy pystyssä" ym. vastaavaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

törpäkkö
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Touko 2011, 11:55

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja törpäkkö »

Kiitos Petrille valaisevasta demosta. Jonkinlaisen kääntymyksen olin jo kyllä päissäni tehnytkin, nyt usko vain vahvistui. Nojailu vaikuttaa hauskalta ja toisi vaihtelua vertikaaliseen sitkutukseen, joka pidemmillä rupeamilla väkisinkin aiheuttaa erilaisia puutumisia ja hiertymiä - seuraako nojailusta sitten makuuhaavoja(!), saapi nähdä. Enää ei ole muuta epäselvää kuin hankittavan laitteen merkki, malli, kokoonpano ja kauppapuoti, mistä tehdä hankinta. Oletan asioiden selkenevän tulevien kuukausien aikana jahka pääsen näkemään livenä lisää, varsinkin kaupan laitteita. Olen käsittänyt että jo se vaatii yritystä kun nämä melkolailla loistavat poissaolollaan lähes missä vain. Itse en ollut aikaisemmin edes rekisteröinyt nojakkien, siis nimenomaan kaksipyöräisten, olemassaoloa.

Salainen pidempi tähtäin saattaisi olla jopa retkeilyssä. Ainakin jonkunlaista kuljetuskykyä olisi hyvä olla, mutta sitä ilmeisesti löytyy jälkioptiona useimpiin malleihin. Rungon eli siis satulan (onko penkki oikeampi termi?) korkeudesta en ihan tiedä, jotenkin matalat mallit viehättävät. Jousituksen tarpeellisuutta olen aprikoinut. Etuvetoisuus vaikuttaa elegantilta idealta, aivan kuten kokeilemassani Petrin laitteessa. Takajouston plus etuvedon olen so far löytänyt valmiina vain Toxyn ZR:ssä. Liekö tuossa muuten järkeä kun on niin tajuttoman matala. Raptobike kiinnostaa mutta taitaa ostoprosessi itsessään jo kysyä hermoja. Heti jos pitäisi päättää niin ottaisin summassa luultavasti Challenge Fujin Tourin. Pirun arvokkaita tahtovat olla kaikki. Täytyy alkaa tähyämään käytettyjä. Jos olisi talli ja olisin joutilaampi, alkaisin varmaan oman projektin. Luultavasti mieltymykset muuttuvat vielä moneen kertaan enkä ylläty jos nurkistani löytyy kohta useampi erilainen vaakamankeli. Kaikki mielipiteet ja pointit otan kiitollisuudella vastaan.

jussi

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ensinmäisen nojarin hankimisessa kannattaa punnita sen käytötarkoitus. Oletko suunitellut retkiajoa, vai pelkää ruisailua ja kuntoilua. Ajatko paljon kaupunki alueella . Vai oletko maantie kiitäjä. Haluatko alaohjauksen , vai yläohjauksen.
Itselläni on Nazcan Pioneer. Joka on oiva retkillä ja kaupunkissa. Näkyvyys on hyvä ja muutkin sen näkee. En ole mikään kisakuski , vaan ennekin sellainen lörötteliä. Retkiajot ovat minulle mieleen. Nazcalla pärjää sorateilläkin kohtuudella. Vaikka sorateiden kunku ei olekaan. Itse olen rakentanut peräkärryn ja kokeilujen pohjalta se tuntuu paremmalta , kuin ajemmin panaani laukut sivuilla. Joka tietysti on henkilökohtainen mielipide. Kärry vaan tuntuu luontevammalta tavalta kuskata retkivarusteet. Aikaisempi pyöräni oli omavalmiste ja kyllä sillä tuli tehtyä pitkätkin reissut. Mutta se paino oli ratkaseva tekiä , josta annan Nazcalle pisteet entiseen nähden. Vanha oli pitempi akselivälinen ja levollisempi ajaa pitkillä rupeamilla. Mutta kaupunkissa hankalampi. Se mokoma kääntösäde oli vähän turhankin iso välillä. Kääntösäde on yksi arkumenti myös valittaessa pyörää käyttötarkotukseen sopivaksi. Omasta mielestä sopivan korkea ensipyöräksi on sellainen josta jalat saa luontevasti laskettua alas ja nouseminen ei tunnu liian makaavalta. Nazcoja on nyt meidänkin sivustolla ainakin pari myynissä ja Ronin Nojapyörästä saa myös lainattua eri malleja ja pääsee kokeilemaan. Että kun olet päätöksesi tehnyt , olet terve tullut joukoon makaavaan. :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja PW »

törpäkkö kirjoitti:

Kiitos Petrille valaisevasta demosta. Jonkinlaisen kääntymyksen olin jo kyllä päissäni tehnytkin, nyt usko vain vahvistui. Nojailu vaikuttaa hauskalta ja toisi vaihtelua vertikaaliseen sitkutukseen, joka pidemmillä rupeamilla väkisinkin aiheuttaa erilaisia puutumisia ja hiertymiä - seuraako nojailusta sitten makuuhaavoja(!), saapi nähdä. Enää ei ole muuta epäselvää kuin hankittavan laitteen merkki, malli, kokoonpano ja kauppapuoti, mistä tehdä hankinta. Oletan asioiden selkenevän tulevien kuukausien aikana jahka pääsen näkemään livenä lisää, varsinkin kaupan laitteita. Olen käsittänyt että jo se vaatii yritystä kun nämä melkolailla loistavat poissaolollaan lähes missä vain. Itse en ollut aikaisemmin edes rekisteröinyt nojakkien, siis nimenomaan kaksipyöräisten, olemassaoloa.

Salainen pidempi tähtäin saattaisi olla jopa retkeilyssä. Ainakin jonkunlaista kuljetuskykyä olisi hyvä olla, mutta sitä ilmeisesti löytyy jälkioptiona useimpiin malleihin. Rungon eli siis satulan (onko penkki oikeampi termi?) korkeudesta en ihan tiedä, jotenkin matalat mallit viehättävät. Jousituksen tarpeellisuutta olen aprikoinut. Etuvetoisuus vaikuttaa elegantilta idealta, aivan kuten kokeilemassani Petrin laitteessa. Takajouston plus etuvedon olen so far löytänyt valmiina vain Toxyn ZR:ssä. Liekö tuossa muuten järkeä kun on niin tajuttoman matala. Raptobike kiinnostaa mutta taitaa ostoprosessi itsessään jo kysyä hermoja. Heti jos pitäisi päättää niin ottaisin summassa luultavasti Challenge Fujin Tourin. Pirun arvokkaita tahtovat olla kaikki. Täytyy alkaa tähyämään käytettyjä. Jos olisi talli ja olisin joutilaampi, alkaisin varmaan oman projektin. Luultavasti mieltymykset muuttuvat vielä moneen kertaan enkä ylläty jos nurkistani löytyy kohta useampi erilainen vaakamankeli. Kaikki mielipiteet ja pointit otan kiitollisuudella vastaan.

jussi

Lappeenrannassa oli nimimerkki Api:lla Fujin jota kävin muistaakseni parikesää sitten kokeilemassa. Apista ei oo vähään aikaan täällä kuulunut, mutta laita hälle yksityisviestiä jos vaikka lukee vielä foorumia. Hänellä oli sillon myös toinen pyörä oisko ollut Nazcan Paseo.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja jviirret »

törpäkkö kirjoitti:

seuraako nojailusta sitten makuuhaavoja(!), saapi nähdä.

No sellaisista en ole kuullut kenenkään valittavan. Yleisimmät vaivat ovat jalkaterien puutumista ja pohkeiden kramppaamista, niistä pääsee näppärästi eroon sopivalla harjoittelulla, ruokailutottumuksia tarkkailemalla, neste- ja suolatasapainon ylläpidolla, oikeanlaisella vaatetuksella, pyörän hienosäädöllä.....

törpäkkö kirjoitti:

Rungon eli siis satulan (onko penkki oikeampi termi?) korkeudesta en ihan tiedä, jotenkin matalat mallit viehättävät.

Yhtä tärkeä kuin penkin korkeus on kampien korkeus suhteessa penkkiin, se yhdessä nojakulman kanssa kertoo pyörästä paljon enemmän kuin pelkkä istumakorkeus.

törpäkkö kirjoitti:

Takajouston plus etuvedon olen so far löytänyt valmiina vain Toxyn ZR:ssä.

Cruzbike( http://www.ruzbike.com ) on myös tällainen, ja Flevo, joita tosin ei saa kuin käytettynä enään. Minq on sitten näitä uudempia, josta tuskin on vielä suomessa kenelläkään kokemusta http://www.minq.nl

törpäkkö kirjoitti:

Pirun arvokkaita tahtovat olla kaikki. Täytyy alkaa tähyämään käytettyjä.

Uusien takajousitettujen ja alumiinirunkoisten hinnat alkaa alle 200eurosta:
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... =kenopyora
Onhan se tietenkin tuplat siitä mitä pystypyörä maksaa, mutta köyhäksi leimautumisen pelossa välttelisin kuitenkin sanontaa "pirun arvokkas". Hetken voi joutua käytettyjä haeskeleen jos aikoo halvemmalla saada :wink:
Itse kun tekee niin saa juuri sellaisen kuin haluaa eikä rahaa välttämättä mene muutamaa kymppiä enempää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

törpäkkö
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Touko 2011, 11:55

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja törpäkkö »

Wohoo, keltainen Nazca Fuego on tilattu.

Kuulin että tunnenkin tsadissa Paseon omistajan ja eikun tyypittämään. Alaohjaus tuntui ajossa todella leppoisalta kunnes sitten menin kaapelitehtaalle ja ihastuin vielä enemmän taittuvaan yläohjaukseen, joka jotenkin helpottaa kaikkea muuta käsittelyä tosi paljon. Sitten suunta Siilinjärvelle ja Fuego alle. Olin jo mielessäni valinnut Challenge Fujin Sportin kevytversiona mutta hiljainen ja itkuinen järjen ääni sisälläni sai pitämään vielä sen verran kukkarosta kiinni että päädyin edukkaampaan Nazcaan. Versio on sport plus jotain hilpettä päälle ja mielenhäiriössä vielä hiilaripenkki. Lisäksi asiointi Ronin kanssa oli niin kivutonta että en halunnut enää jatkaa omaa vatulointiani vaan hoitaa kerralla tilaus sisään. Ei sen puoleen ole pahaa sanottavaa Sähköpyörän Keijostakaan. Sähköpyörässä vierähti pitkä tovi ja sain kaiken tarvitsemani tiedon ja palvelun ynnä vieläkin enemmän tuli asiaan liittymätöntä muuta, mutta sinällään mielenkiintoista juttua. Ennen kuin astuu Sähköpyörään, on hyvä tarkistaa (laajentaa) omaa aikakäsitystään ja ehkä jopa yleistä elämänasennettaan. Oli kyllä hauska kruisailla Kaapelin käytävillä.

Keltaista Vaaraa odotellessa
jussi

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Aate leviää

Viesti Kirjoittaja PW »

Onneks olkoon uudesta hankinnasta, miten nopeesti lupasivat toimittaa ? Meitä on sitt ainaki kolme nojailijaa kaupungissa, tänään just tapasin kaverin joka ajelee Nazca Gaucholla.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin