Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

terppa kirjoitti:

Äkkiseltään tuntuu, että tuo ei ole riittävän "erikoinen", että voisi perustella esim. kalliimman hinnan, ostajat olisi "järki-ihmisiä", heillä kuvittelisin olevan hankinnoissa kipuraja alempana.

Mun näkemys aiemmin esitetyillä kriteereillä näyttää jokseenkin tältä:

Kuva

Heh, aika tutulta näyttää :D täällä Oulussa on M5 20/20 Ti jossa on tollanen boxi, tai ainakins saman näköinen.

terppa kirjoitti:

Jos tuollaisen poksi/pyörä yhdistelmän saisi kivan värisenä ja mahdollisesti tyyliin ja väritykseen soveltuvan yksipyöräisen perävaunun niin avot... järjellä ajatellen ne sähköt kannattaisi laittaa avittamaan sieltä perävaunusta käsin kun silloin vain sitä sähköä tosissaan kaipaa.

Tässähän on ajatusten lukijoita liikkeellä...

Itse tekisin takaboxin jonkin verran alemmas ja ehkä tilkan enemmän taakse yltäväksi. Mutta tuollakin lowracer kulkee jo heikommallakin kuskilla nopeimpien DF-kuskien vauhtia (mutta eri rytmillä mäissä) tarpeen tullen.

Joku ehdottikin että tehdä hiilikuidusta koko värkki. Jos kantti kestää tehdä rungon, penkin ja takaboxin yhtenä kappaleena ja siis vaikkapa kolme eri penkkikokoa (M/L/XL) niin painokin pysyisi aisoissa, runko olisi myös jäykkä vahvemmallekin mäkien runttaajille ja bling-puolikin olisi kunnossa.

Itsellä moinen on jo käynyt mielessä, saa nähdä milloin riittää nojailuilta virtaa aloittaa tekeminen... pitää aloittaa tuosta takaboxista ja sille asiallisimman muodon hakemisesta. Ehkä kätevin olis tehdä se "zotefoam" materiaalista jota voi muokata jonkin verran.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Ja jos kohderyhmänä on nyt kippurasarvisilla kilpapyörillä ajavat niin tuon mallisen saa kulkemaan kovaa, tosin vaan maantiellä.

Jonkun pitäisi ensin saada ne kippurasarvisilla ajavat uskomaan että nojapyörä kulkee kovempaa. Mua on muutaman kerran pyydetty Siikajoen/Raahen tempoajoon näyttämään nojapyörän nopeutta, mutta eihän minusta siihen ole ku ne hullut painaa tuon 29km:n pätkän yli 40km/h keskareilla :oops:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Ja jos kohderyhmänä on nyt kippurasarvisilla kilpapyörillä ajavat niin tuon mallisen saa kulkemaan kovaa, tosin vaan maantiellä.

Jonkun pitäisi ensin saada ne kippurasarvisilla ajavat uskomaan että nojapyörä kulkee kovempaa. Mua on muutaman kerran pyydetty Siikajoen/Raahen tempoajoon näyttämään nojapyörän nopeutta, mutta eihän minusta siihen ole ku ne hullut painaa tuon 29km:n pätkän yli 40km/h keskareilla :oops:

Jukka

Vähän sama vika täällä, itsekin ajelin 40+ km/h 90-luvulla tri-TT fillarilla. Nyt en 10km tempoa saa ajettua (vielä) alle 15 minuutin kun ennätys on 13 minuutin molemmin puolin. Toisaalta 55 km kulkee sitten jo vertailukelpoista vauhtia.

Tällä harjoittelulla pidemmät keskitehoiset vedot on niitä joilla pääsee näyttämään erot nojiksen eduksi. Tai sitten reilusti tuuliset kelit. Jotta nuo maksimitehoiset tempot kulkisi paremmin pitäisi tehdä ihan oikeasti kovempia veto- ja voimaharjoituksia. Tai sitten käydä ajamassa niitä tempoja viikon kahden välein.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Ei taida tuollasilla cf pyörillä pärjätä ollenkaan hintakilpailussa :( Jos pitää pyöräteitä (niitä pirun töyssyysiä) pitkin niin tuollanen on kyllä hyvä vaihtoehto..
Hieno konversio tuosta hammertruckista myös :shock:

Mutta tuo pyärä takaboxilla on yks yhteen melkeen mitä piirtelin töis aikani kuluksi. Kate/boxi vaan pitemmän mallinen ja lähtee penkin alta. Ja isommat renkaat.. ja sivulle lisälaukuille tangot, pitäs riittää kapasiteetti kyllä

PW kirjoitti:

Laskithan tuohon ittelles palkkaa kans , vaikett suurta bisnestä tekiskään ?
Monilla valmistajillahan on nyt runkomalli johon käy sekä lowracerin renkaat että midracerin. No jos samanlaista yrittää se on tietysti matkimista eikä kovin omaperästä. Mutt jonkinlainen muunneltavuus vois hyvä kans.

Petri

Vähiin kävis oma palkka tuolla 1100e hinnalla ... Paitsi jos sais suoraan 10 sarjan tehtyä ja kaupaksi kanssa :roll: mikähän se yrityksen tuloraja on että pitää alv maksaa.

Ehkä juuri virtaviivainen 2 pyöräinen "puolivelomobiili :mrgreen: , jossa tavaratila vakiona, pärjäisi jopa kansainvälisillä markkinoilla. En pikaisella haulla löytänyt kuin velokraftin ja sen hinnat taitaa olla jotain muuta ku perusnojakin :D

Onneks kaikki huonotkin ideat voi latoa tänne nettiin, ettei tarvi kylmiltään koittaa onneaan :)

Viimeksi muokannut Syväri, 02 Elo 2011, 18:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Ehkä juuri virtaviivainen 2 pyöräinen puolivelomobiili :mrgreen: , jossa tavaratila vakiona, pärjäisi jopa kansainvälisillä markkinoilla. En pikaisella haulla löytänyt kuin velokraftin ja sen hinnat taitaa olla jotain muuta ku perusnojakin :D

Jos velomobiili suojaa vain puoleksi sateelta niin se on melkein sama kuin ei sateen suojaa ollenkaan. Vai mitä tässä nyt tarkoitetaan puolivelomobiililla, velocraftilla kun ei pikaisella vilkaisulla ollut mitään kuskia suojaavaa mallia?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Lähinnä puoliksi katettua 2 pyöräistä. Siis tavaratilat vaan taakse. Ei pitäs hätäillen kirjottaa näitä viestejä :oops:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Piirtelinpä luonnoksen ajankuluksi, ideana siis medium racer jossa olis lasikuituboxi takana kamojen kuljetusta varten. Toki rengas jakaa pakostakin tilan kahteen osaan eikä hirveän leveää voi tehdä. Sivulle vois laittaa laukuille tollaset tangot eli ainaki patentoimalla sais lisää tavaraa mukaan.

Kuva
Penkin korkeus 48cm ja poljinkeskiön 68cm - melko ylhäälle menis

En tajua miks leikkaa kuvasta reunan pois.. No, 400mm halkaisijan kammet mahtuisi siis pyörimään ilman että ottaa renkaaseen.

Onko ideani mahdoton? :D

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Hienon näköinen konsepti! Eikä varmaankin mahdoton toteuttaa, yksityiskohdissa toki on paljon viilattavaa. Kampia ei saa tuolla rengaskoolla helposti noin alas jollei kuski ole 2-metrinen. Tuo 20 sentin korkeusero penkin ja keskiön välillä on aika maksimi - ainakin mulle.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jarcco kirjoitti:

Hienon näköinen konsepti! Eikä varmaankin mahdoton toteuttaa, yksityiskohdissa toki on paljon viilattavaa. Kampia ei saa tuolla rengaskoolla helposti noin alas jollei kuski ole 2-metrinen. Tuo 20 sentin korkeusero penkin ja keskiön välillä on aika maksimi - ainakin mulle.

Jep ja huomasinpa sellaisenkin että kuvassa penkki on liian lyhyt ja/tai liian kaukana. Mallia siis otin m5:n M-raceristä jossa on huomattavasti pystymmässä tuo putki penkin etupuolella.. Sanoisin että 180 cm aika minimi pituus tällaselle pyörälle, lyhyemmillä pitää jo eturenkaan kokoa pudottaa. Paitsi jos hyväksyy sen faktan että polkimet osuu käännettäessä renkaaseen :roll: Eipä se kääntyminen silti mahdotonta ole..

Jaa nyt on kuvaki oikeassa koossa taas :d

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Piirtelinpä luonnoksen ajankuluksi, ideana siis medium racer jossa olis lasikuituboxi takana kamojen kuljetusta varten. Toki rengas jakaa pakostakin tilan kahteen osaan eikä hirveän leveää voi tehdä. Sivulle vois laittaa laukuille tollaset tangot eli ainaki patentoimalla sais lisää tavaraa mukaan.

Miksi et aluksi alkaisi tekemään pelkkiä virtaviivaisia tavarabokseja? Etureunaan sen verran ylimääräistä tavaraa että jokainen voisi leikata omaan penkkiin/selkään sopivan muodon.

Syväri kirjoitti:

Mallia siis otin m5:n M-raceristä

Tässäpä se taas tiivistyy, joku jo huippu osilla euroopassa tekee sarjatuotantona. Ei ole helppoa lähteä autotalli tuotannolla kilpailemaan. Performeriltakin löytyy tuollainen, toivottabasti joku aloittaa maahantuonnin, minusta aika onnistuneen näköinen kokonaisuus vaikka tuo kampikorkeus minulle liikaa:
http://www.performer.com.tw/2010/user/p ... &sno=00458
Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:

Miksi et aluksi alkaisi tekemään pelkkiä virtaviivaisia tavarabokseja? Etureunaan sen verran ylimääräistä tavaraa että jokainen voisi leikata omaan penkkiin/selkään sopivan muodon.

Muuten hyvä idea, mutta ei ole mun "alaa". Sopiskohan sittenkään useampaan pyörään vaikka leikkelis?

Tässäpä se taas tiivistyy, joku jo huippu osilla euroopassa tekee sarjatuotantona.

En puhuisi vielä sarjatuotannosta.. Kuten sanoin, sitten kun taiwanista tuodaan laivakontillinen nojakkeja niin hanskat tiskiin :mrgreen:
Suomeen tuonti maksaa yksityishenkilönä 300e esim m5:ltä, maahantuojia on koko suomessa 2 vai 3? eivätkä ole paljoa halvempia. Mutta varsin hyvään laatuun pystyisin itsekin, kun vuokraisi jostain hallista nurkan ja sinne ostais sopivat koneet. Alihankintana koneistukset niin investoinnit n. 3000e.

Ei tarvis kuin ruveta :roll: tarvittavat yritykset ja vuokrattava hallinpala olis jo tiedossa, mutta tässä vaan mietiskelen :D

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Syväri kirjoitti:

Pyöräileekö tulevaisuudessa useampi (jalat edellä)?

Minun mielestä (ja havainnot tukevat mielipidettä) kyllä nojakkien määrä hissukseen kasvaa. Nojakkien määrän kasvu ei välttämättä näy nojakisti-tapaamisissa. Silloin kun homma on tosi pienien piirien juttu, mennään tapaamisiin hakemaan tietoa ja kokeilemaan pyöriä. Kun nojakkeja on naapurustossa, ei tuon takia tarvitse lähteä tapaamiseen toiselle puolelle suomea.
Homma arkipäiväistyy, enemmän on tavallisia 'mä vaan ajelen' tyyppejä. Olen minäkin koko ikäni ajanut tavallisella fillarilla, mutta missään pystäri tapahtumassa/ajoissa en ole ollut mukana.

Syväri kirjoitti:

Toinen kysymys: Olisiko nojapyöriä rakentavalle yritykselle kysyntää kotimaassa?

Tarkoituksenmukaisuus, laatu ja hinta varmaan ratkaisevat. Jos pystyy tekemään pyöriä kilpailukykyiseen hintaan, ja suunnittelu on mieleinen, niin miksipä suomalainen ei menisi kaupaksi, niin Suomeen kuin muuallekkin. Tietysti brändäys ja muu imagokin on merkittävä. Pelkkä Suomi on markkina-alueena pieni, joten pelkästään tänne suuntautumalla kyse on lähinnä harrastuksesta, luulen.

Jos tekee samanlaisia kuin muut, kilpailee samoista asiakkaista. Yksi mahdollisuus erottua on tehdä jotain sellaista jota muut eivät tee. Tietysti saattaa olla, että käyttökelpoisimpia malleja jo tehdään, mutta aina on ihmisiä jotka haluavat erilaisen. Esimerkkejä malleista joita ei kukaan tee kaupallisesti:

  • Python, 2 ja 3 pyöräinen. Pyörä on hankala ajaa, ja mielekäs konstruktio vaatii napavaihteen. Mutta yksipyöräisiäkin myydään, eikä niilläkään ole helppo ajaa.
  • Groundhugger. Ajoasento ei paras, lonkkakulma liian jyrkkä. Mallia voisi ehkä muuttaa hieman?
  • LWB lowracer, esim Jukan LWB Low, Atomic Zombien Marauder. Pitkä ja painavahko, pitkä runko helposti notkuva
  • Chopper-tyylinen, mutta kuitenkin nojakki. Ohjauksen voisi tehdä nivelellä kuten groundhuggerissa. Erikoisuuden tavoitteluun voisi tehdä auton tai moottoripyörän takarenkaalla.

Noita on tullut itse pohdittua, kun hetken aikaa mietiskelin että alkaisikos itse tekemään, tosin minulla ei ole nuo metallihommat hanskassa, joten siihen oikeaan tekemiseen olisi ollut yhteistyökumppani.
No, aika on kulunut muutenkin, ja se tuttava jolla oli silloin pajalla hiljaista on nyt ylityöllistetty. Eihän tuosta mitään kultakaivosta ole odotettavissa, eikä välttämättä edes kelvollista tuntipalkkaa, mutta jos on joutoaikaa niin saattaisi tuosta jotain suolarahoja saada. Kukaan ei tiedä mikä myy, ja kuinka paljon. Jos markkina alkaisi vetää, ja jostain tulisi kulttituote, niin sitten olisi sarjatuotannolla mahdollista päästä kiinni jo oikeaan elantoon. Se ei toki ole todennäköistä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja PW »

Nokialla oli puhetta mm nojapyörien valmistus määristä maailmalla ja suomessa. Suomalainen Härmäpyörä vuodessa kuulemma 40 kpl jos muistan oikein ja maailmalla eniten nojakkeja valmistava oliko se 700 kpl, korjatkaa jos meni väärin. Tuo Härmäpyörän valmistus määrä kuullostaa paljolta mutta tekee kuulemma kauppaa erilaisiin kuntoutuslaitoksiin ja valmistaa siis kolmipyörää. Tuo maailman suurin nojakki valmistaja taas kuullostaa hyvin pieneltä mutta kertoo just valmistuksen pirstoutuneen useisiin pajoihin ja malleihin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

- LWB lowracer, esim Jukan LWB Low, Atomic Zombien Marauder. Pitkä ja painavahko, pitkä runko helposti notkuva

Joo, älä tällaiseen lähde. Konstruktio on mukavimmasta päästä jos saa ajaa suoraa, penkki ja kammet matalalla, ei kramppaa pohkeet eikä tuuli ota. Mutta omani ainakin on vaarallisen veltto kaarteissa ja mutkissa. Kaarteissa pitää koko ajan ohjaamalla korjata kulkusuuntaa kun rungon taipuilu ohjaa pyörää mihin sattuu.

Mutta kyllä minä näen eurooppalaisessa pyörätarjonnassa yhden selvän puutteen:

Kuva

Nopea vaihtoehto heille joiden suoritus kyky laskee yläviistoon polkiessa. Helpporakenteinen ja minusta hienon näköinenkin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

- LWB lowracer, esim Jukan LWB Low, Atomic Zombien Marauder. Pitkä ja painavahko, pitkä runko helposti notkuva

Joo, älä tällaiseen lähde. Konstruktio on mukavimmasta päästä jos saa ajaa suoraa, penkki ja kammet matalalla, ei kramppaa pohkeet eikä tuuli ota. Mutta omani ainakin on vaarallisen veltto kaarteissa ja mutkissa. Kaarteissa pitää koko ajan ohjaamalla korjata kulkusuuntaa kun rungon taipuilu ohjaa pyörää mihin sattuu.

Mutta kyllä minä näen eurooppalaisessa pyörätarjonnassa yhden selvän puutteen:

Kuva

Tuossakin on pari putkea, eli jäykkyyttä haettu sillä. Paksumpi putki, tai useampi putki niin LWM lowracerkin vois toimia?

Niissä mitä ei tehdä on joku vika. Niissäkin mitä tehdään on jotain vikoja. Heitin vaan ideoita, mitä ei kukaan tee kaupallisesti. Jokaisessa noista on jotain hienoa ja poikkeavaa, mutta on vikaakin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin