PW kirjoitti:Noista puolauksista en mitään ymmärrä, mitä tuolla suorapuolauksella olet hakenut ?
Minä olen vain hakenut nuo rattaat Tukholmasta pyöräkaupasta... kehuivat nopeiksi ja hinta oli kohntuullinen.
Radiaali puolaushan on sellainen jossa pinnat menevät säteittäin, eivät ristikkäin, navasta vanteelle. Tällä saadaan lujempi ratas, siis ristikkäinen pinna joustaa enemmän kuin säteittäinen. Samalla tulee napaan suurin mahdollinen voimavektori, siksi radiaali ei sovi kaikkien napojen kanssa käytettäväksi.
Näissä Roval-rattaissa on pyritty vähentämään pinnojen aiheuttamaa ilmanvastusta. Tehokkaimmin tavoitteeseen pääsee vähentämällä pinnojen määrää ja niiden pituutta sekä muotoilemalla jäljelle jäävät mahdollisimman vähän ilmaa vatkaaviksi. Roval käyttää 2mm pinnoja jotka on litistetty. Edessä on 18 pinnaa, 9 per puoli. Takana on vetävällä puolella 16 pinnaa jotka menevät yhden yli ristiin ja toisella puolella on 8 pinnaa säteittäin. Molemmat vanteet ovat samanlaiset, profiili-mallia (ei niitä muutoin 90-luvulla käytetty).
PW kirjoitti:Miksi mäet nousee paremmin ku matalalla pyörällä ?
2-4 kg vähemmän painoa, pienempi etupyörän vierintävastus sekä runko jonka jäykkyys keskiöstä takapyörään tuntuu ratakiskolta verrattuna lowracerin pitkään "spagettirunkoon".
PW kirjoitti:Mikä on voimalinja ?
Kaikki mitä on jalkojen, jotka polkimia pyörittävät, ja takapyörän välissä. Siis keskiöpalkki, päärunko, takahaarukka ja penkki tuentoineen joiden välityksellä/tuella pyörän liike synnytetään.