Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Low74
Viestit: 25
Liittynyt: 15 Loka 2011, 20:58

Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja Low74 »

Täällä puhutaan aika usein 26" vanteista. Itsestäni tämä tuntuu tyhmältä kysymykseltä, mutta miksi ei esim. 28" vanteita nojakkiin? Olen varmasti aivan täysin väärässä, eikä vannekoolla ole suurempaa merkitystä, kuin, että isompi halkaisija on kait tasaisempi. Onko asia näin?

Etsiessäni osia ensimmäiseen projektiin olen löytänyt netistä tällaisen osien myyjän, kuin www.vekastore.fi onko kukaan tilannut mitään ko. mestasta ja millaiset ovat kokemukset?

Onko kenelläkään linkkiä käytettyjen pyörien myyjään? Onko sellaisia netissä vai onko kierrettävä pyöräliikkeet läpi? En haluaisi kuitenkaan satoja euroja laittaa pelkän luovuttajapyörän hankkimiseen. Mitkä ovat hyväksi havaittuja konsteja tässä asiassa?

Edelleen kysyisin mistä saa penkkejä? Siis hyviä ja halpoja, sellaisia ei varmaan ole? Onko huono idea tehdä penkki itse vaikka rst levystä?

Varmaankin vielä tulee paljon tyhmiä kysymyksiä, mutta erittäin suuri kiitos kaikille, jotka ovat jo auttaneet eteenpäin!...

  • How low can you go -
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Low74 kirjoitti:

Täällä puhutaan aika usein 26" vanteista. Itsestäni tämä tuntuu tyhmältä kysymykseltä, mutta miksi ei esim. 28" vanteita nojakkiin? Olen varmasti aivan täysin väärässä, eikä vannekoolla ole suurempaa merkitystä, kuin, että isompi halkaisija on kait tasaisempi. Onko asia näin?

26" MTB-rattaat ovat aika yleisiä. Niiden etu on gummien hyvä saatavuus ja tarvittaessa leveämpääkin on tarjolla.

28", tai 27" tai 622 tai 700c ovat kilpapyörien renkaan kokomerkintöjä. Koolle on tarjolla avovanteita (lienee yleisimpiä nykyään) ja tuubivanteita (jossa vanne on vain kouru johon liimataan/teipataan tubeless-rengas).

Itse valitsen aina 700c tuubivanteet jos mahdollista. Kevein vaihtoehto, siis renkaan kokonaispainon kannalta, ja kisakäyttöön parhaat renkaat ovat lopulta tuubirenkaita. Huono puoli on talviajo, eipä nastoja ole tyrkyllä ja noin parista kuvioidusta tuubirenkaasta pääsee valitsemaan...

Low74 kirjoitti:

Edelleen kysyisin mistä saa penkkejä? Siis hyviä ja halpoja, sellaisia ei varmaan ole? Onko huono idea tehdä penkki itse vaikka rst levystä?

Varmaankin vielä tulee paljon tyhmiä kysymyksiä, mutta erittäin suuri kiitos kaikille, jotka ovat jo auttaneet eteenpäin!...

Penkkejä on kaupallisissakin pyörissä tehty alumiinista (CruzBike, Slyway jne), rosteristakin lienee, muovista, lasikuidusta, hiilikuidusta, kevlarista ja näiden (komposiittien ja muovien) sekoituksesta.

Itse rakentajat tekevät jopa vanerista. Itse mietin vaneripenkin tekoa mutta painon takia hylkäsin ajatuksen. Hiilikuidusta on tarkoitus tehdä pari penkkiä mutta muotti pitää tehdä ensin. Oma hommansa...

Kannattaa kelata foorumin itserakentajien keskusteluita, ja käy ihmeessä kattelemassa WISIL:stä sekä BROL:sta mitä näissä on rakenneltu. WISIL-projektit on ennätyksiä tekevien projekteja, ovat kokeilleet aika monet eri tavat rakentaa itse pyöriä, penkkejä, katteita, trikejä jne.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Low74 kirjoitti:

Täällä puhutaan aika usein 26" vanteista. Itsestäni tämä tuntuu tyhmältä kysymykseltä, mutta miksi ei esim. 28" vanteita nojakkiin? Olen varmasti aivan täysin väärässä, eikä vannekoolla ole suurempaa merkitystä, kuin, että isompi halkaisija on kait tasaisempi. Onko asia näin?

Se 26" (559) alkaa olla kipurajalla keskivertomittaiselle noin korkeuden puolesta. Toki kapeilla 28" renkailla pyörä on aika saman korkuinen kuin leveillä 26". 28" (622) koossa saa paremmin kapeita & nopeita maantierenkaita.

Jos itse tekisin pyörää, niin tekisin ehkä niin että laittaisin levyjarrut, ja haarukoihin tilaa käyttää kumpaa rengaskokoa tahansa.

Low74 kirjoitti:

Edelleen kysyisin mistä saa penkkejä? Siis hyviä ja halpoja, sellaisia ei varmaan ole? Onko huono idea tehdä penkki itse vaikka rst levystä?

Halvimmat valmiit penkit taitavat tällä erää olla: http://www.recumbentparts.com/cat/0/50/ ... hells.html

Itse tehden se vaneri voisi olla näppärä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1231
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja Mahe »

EBayssa myyjällä marcin5753 http://myworld.ebay.co.uk/marcin5753 on aina toisinaan ollut pintavikaisia maanantaikappaleita lasikuitupenkeistä myynnissa edullisesti. Ovat maksaneet jotain 60 euron paikkeilla toimituskuluineen muistaakseni. Ostin reilu vuosi sitten yhden, ja se oli aivan hyvä, parissa kohtaa oli pinta tarttunut muottiin ja sen vuoksi karhea, ei mitään muuta vikaa. Tällä hetkellä ei ole kuin priimaa tarjolla, ja menee samoihin hintoihin, kuin tavastin mainitsemat recumbentpartsin penkit.

Tyhmänä myin penkin pois muiden triken osien kanssa, nyt sitä taas tarttis, eli penkin etsintä mullakin työn alla :( Empä tiennyt silloin kuin pian rakenteluinto taas iskee :)

Kantsii siis seurailla eBayta, "recumbent seat" hakusanana, jos sitä penkkiä ei tartte justnytheti tilata.

Markus Heikkilä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17773
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja PW »

Vanerista aika helpp tehdä ainakin eka penkki. 4mm vaneria 3 kpl liimataan epoksilla sopivassa jigissä muotoonsa. Kevennys reikiä voi tehdä jos haluaa painoa vähemmäksi. Koivuvaneri on painavinta mutta jäykintä. Havu kevyempää, mie tein mahonkivanerista joka tuntuu aika paljon koivua kevyemmältä.
Romuliikkeestä löytyy tosi edullisesti raatoja joista saa sopivia osia.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Low74
Viestit: 25
Liittynyt: 15 Loka 2011, 20:58

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja Low74 »

Karhut vierastavat rakenteissa metallia ja minä ihmisenä taas puuta :mrgreen: Pyörä ja puu ei oikein aukene, vähän kuin jenkki-farkku ja puu tai edes kojelauta, joka on tehty puusta. Kyllä sen pitäisi olla joko metallia tai muovia. Nämä on tietty vaan hankalia asioita, kun se pitäisi itse muotoilla jne. Metallista ehkä, mahdollisesti, voi olla, että onnistuisi, jotenkuten, mutta muovin käsittely on aivan utopiaa... Lämmöllä kait, jonkinlainen puhallin?

Kävin tsekkaamassa nuo penkit ja ei-hiilikuitu penkit oli aika kohtuullisen hintaisia. 75e voisi olla siinä kipurajan tuntumassa. 250 euroa on kyllä niin hirvee raha penkistä, että ei ainakaan ekaan projektiin missään nimessä.

Miten te muuten säilytätte näitä teidän vehkeitä? Siis mietin vain, että teillä on kuitenkin vehkeet, jotka maksaa maltaita ja kyllä nuo alan miehet tietää miten arvokasta palikkaa on alla, niin nehän lähtee penkit ja kaikki kävelemään alta aikayksikön. Itseltäni on helsingissä kerran viety triathlon sarvet, kun olin n. tunnin pois fillarin luota. Uskaltaako näitä nojapyöriä jättää mihinkään yksin?

  • How low can you go -
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17773
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja PW »

Heh, miun pyörän uskaltaa :D en edes lukitse sitä . Toistaiseksi niin harva on uskaltanut sitä kokeilla ett uskon ett varkaatkaan ei siihen koske.
Onhan siinä ihan hyviäkin osia kuten kiekot mutt 20" kiekot ei taida niin paljon kiinnostaa vaikk ne aika nopeesti saa irti tuosta.
No ostovehkeet on erikseen varsinkin kiiltävät :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

Heh, miun pyörän uskaltaa :D en edes lukitse sitä . Toistaiseksi niin harva on uskaltanut sitä kokeilla ett uskon ett varkaatkaan ei siihen koske.

Omatekeleen hyviä puolia, ettei sellaista myytäväksi niin helposti varasteta. Pitäisköhän toi omakin pyörä maalata pensselillä uusiksi, niin että näyttäis huonommalta?

Se ettei kyetä ajamaan ei estä varastamasta. Pyörä pakettiautoon ja itärajan taakse myyntiin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17773
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja PW »

tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:

Heh, miun pyörän uskaltaa :D en edes lukitse sitä . Toistaiseksi niin harva on uskaltanut sitä kokeilla ett uskon ett varkaatkaan ei siihen koske.

Omatekeleen hyviä puolia, ettei sellaista myytäväksi niin helposti varasteta. Pitäisköhän toi omakin pyörä maalata pensselillä uusiksi, niin että näyttäis huonommalta?

Se ettei kyetä ajamaan ei estä varastamasta. Pyörä pakettiautoon ja itärajan taakse myyntiin.

Joo, tottakai nuo saa kyytiin ja meillä raja on tosilähellä ja Vuoksi/koskiuoma vielä lähempänä ihan vaan huvinvuoksi varastelijoita varten. ( joskus paikalliset sukeltajat siivosivat sillan kupeesta pohjaa ja pyöriä oli aika runsaasti )
Tuo miun "jätänlukitsematta" tyyli on vaan tämmönen "kapina" jota uskaltaa tällä miun pyörällä harjoittaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Low74 kirjoitti:

Täällä puhutaan aika usein 26" vanteista. Itsestäni tämä tuntuu tyhmältä kysymykseltä, mutta miksi ei esim. 28" vanteita nojakkiin? Olen varmasti aivan täysin väärässä, eikä vannekoolla ole suurempaa merkitystä, kuin, että isompi halkaisija on kait tasaisempi. Onko asia näin?

Kun puhutaan vanteista kannattaa nuo tuumakoot hylätä kokonaan. Esim 26" kiekoissa on käytössä ainakin kolmea eri vannekokoa 559, 584 ja 590mm. Tuo 559 on tänä päivänä yleisin käytössä oleva, mutta jos käytetyistä pyöristä alat osia kierrättään niin saatat törmätä vielä noihin muihinkin.
559 on 622(28", 700c) vannetta yleisempi koska sillä saa pyörästä tehtyä vähän matalemman ja näin kuljettajan pituus suosituksen laajemmaksi.

Low74 kirjoitti:

Onko kenelläkään linkkiä käytettyjen pyörien myyjään? Onko sellaisia netissä vai onko kierrettävä pyöräliikkeet läpi? En haluaisi kuitenkaan satoja euroja laittaa pelkän luovuttajapyörän hankkimiseen. Mitkä ovat hyväksi havaittuja konsteja tässä asiassa?

Kierrätyskeskukset, romuliikkeet(ennen kuin kippaavat romulavat sen jälkeen ei ole yhtään ehyttä osaa), tutut ja naapurit lajoittelee myös kun harrastukseni tietävät.

Low74 kirjoitti:

Edelleen kysyisin mistä saa penkkejä? Siis hyviä ja halpoja, sellaisia ei varmaan ole? Onko huono idea tehdä penkki itse vaikka rst levystä?

Jos aiot tehdä yhden pyörän jolla ajelet loppu ikäsi niin kannattaa ostaa heti tehdastekoinen. Ei ole ihan helppo homma saada kerralla hyvä. Pelti(teräs/alumiin) ovat kylmiä, teräväreunaisia ja raskaita. Itse olen tykännyt vaneerisesta, mutta muodon saaminen just hyväksi ei ole helppoa eikä muokkaaminen onnistu jälkikäteen vaan pitää tehdä aina uusi.
Pystyhkössä nojakulmassa selkänoja ei tarvi muotoa, vaan riittää suora levy, mutta näissä pitää vähintään istumaosan olla pehmustettu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Sitten on vielä se 650c = 571mm? Käytetään joissakin levytetyissä/aero kiekoissa. Meni aika kauan ymmärtää nuo vannekoot :roll:

Muttajoo olit, jos oikein muistan, 187cm pitkä, kaikki koot käy.

Low74
Viestit: 25
Liittynyt: 15 Loka 2011, 20:58

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja Low74 »

Rst:ä olen miettinyt, jos siihen tekisi reikiä tms. Siitähän hienon kyllä kun taittelee kulmat ja vetää mattamustaa päälle.

Oletteko muuten nimennyt ajokkejanne? Millaisia nimiä? Olen itse ajatellut tuollaisia lievästi dominoivia nimiä, kuten: Idi Amin sport tms.

Mites sitten osamyyjät suomessa. Esim. vekastore? Sen firman osia olen katsellut... Onko kenelläkään kokemuksia?

  • How low can you go -
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Low74 kirjoitti:

Oletteko muuten nimennyt ajokkejanne? Millaisia nimiä? Olen itse ajatellut tuollaisia lievästi dominoivia nimiä, kuten: Idi Amin sport tms.

Joku projektinimi on kaikilla, mutta kuvaa enempi peruskonstruktiota kuin on varsinainen nimi
26LWB=26 tuuman renkailla oleva LWB
24SWB=24 tuuman renkailla oleva SWB
Kinneri=Kinneri
CLWB=20" renkailla oleva CLWB
Ainoa jolla on lempinimi on LowLWB=Pitkä musta :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Low74
Viestit: 25
Liittynyt: 15 Loka 2011, 20:58

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja Low74 »

Niinpä! Miksi sitä mitään nimiä antamaan? Malli vaan and thats it... Tuntuu jotenkin hölmöltä, jos alkaisi kutsumaan pyöräänsä vaikka kullaksi, muruksi tai kaunokaiseksi :mrgreen:

Kauheasti tulee tätä informaatiota, ehkä siitä jotain jää päähänkin? Ainakin jossain vaiheessa.

  • How low can you go -
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kysymyksiä ekaan projektiin liittyen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Halvan penkin saa kun vääntää putkesta sopivan kokoisen ja tekee jostain lämpökäsiteltävästä muovista siihen päälle istuimen ja laittaa poppareilla kiini metallirunkoon. Eikä painoa tule liikaa. Jos haluu niin poraa sen muoviosan täyteen reikiä . Saa hyvän ilmastoinin siihen. Itse tein tällä systeemillä ensimmäisen penkin ensimmäiseen nojariin. Rungon putket sain sopivasti taiteltuna kierätyskeskuksesta , tälläisestä aalto jäljitelmä tuolista. Vähän rälläkkää pitkille ja hitsausta , niin sai sopivan levysen istuimen. Sen suuremmitta ressaamisia. Hyvin kesti koko pyörän iän minulla. :mrgreen:

Vastaa Viestiin