Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mangon takahaarukka...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eli haarukkaputki on päinvastaisella puolella kuin ketju :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos Janne. :)
Nämä googleplussan kuvat ovat vähän vaikeita käyttää, joten ähräsin takahaarukan kuvat yhteen kuvaan projektiosääntöjen mukaisesti. :mrgreen:

Liitteet
Mangon-takahaarukka.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

jviirret kirjoitti:

Eli haarukkaputki on päinvastaisella puolella kuin ketju :shock:

Jukka

Ketju siirtyy väliakselilla toiselle puolelle...

Pahoittelut noista google+ kuvista, mutta kännykällä tuo linkinkin laittaminen ihan tarpeeksi hankalaa...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Kovin ohuelta vaikuttaa tuo takapyörän akseli. Onkohan se 12 mm. On aivan selvä, että noin ohut akseli taipuu melkoisen paljon. Takahaarukkaputken seinämänvahvuutta ei kuvista näy, mutta senkin vääntymä on tuolla matkalla jo merkittävä. Kolmas vaikuttava seikka on heilurin akselin laakerointi, joka vaikuttaisi olevan liukulaakeri vain noin 120 mm laakerivälillä. Välystä kuluu niveleen ja taipumien kanssa yhdessä kaarteen sivuvoimien avustama rengas alkaa hälppiä suojaan.

Laskeskelin tuon 12 mm akselin rasituksia ja näyttävät kyllä siltä, että on oikeastaan kumma, että ovat kestäneet. Normaaliajossa rasitus on kohtuullinen, vain noin 160 MPa. Kaarreajossa sen sijaan näyttäisi jännitys nousevan ylimmillään yli 600 MPa, jota harva rauta kestää pitkään väsymättä. Ehkäpä se ahdas kotelo on omiaan estämään käyttäjiä kurvailemasta niin rajusti, että taka-akseli väsyisi poikki. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Olenkin aina miettinyt ettei yisipuoleinen takaakseli ole kovin hyvä ajatus trikessä kun vääntävää voimaa tulee aika reilusti

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Olenkin aina miettinyt ettei yisipuoleinen takaakseli ole kovin hyvä ajatus trikessä kun vääntävää voimaa tulee aika reilusti

Ei asiaa noin voi ilmaista tekemättä vääryyttä yksipuoleisen tuennan hyville puolille. Autoissa tapaa olla kaikissa yksipuoleiset tuennat. Yksipuoleinen on itse asiassa (teoriassa) kevyempi tapa tuottaa heilurituenta sivuvoimia vastaanottavalle pyörälle. Oikeastaan ainoa asia, joka estää tekemästä hyvää yksipuoleista tuentaa on valmistustekniikan rajoitukset ja perinteen rasitus. On ollut tapana rakentaa polkupyöriin kaksipuoleisia haarukoita ja siksi osat sopivat paremmin niiden tekemiseen. Jos tehtäisiin aivan alusta aloittaen uusi joustava ripustus polkupyörään, olisi se varmaankin yksipuoleinen. Se vaatii ohutseinäisiä kotelomaisia rakenteita, mutta jos ne saadaan aikaan, on tulos kevyempi ja jäykempi kuin kaksipuoleinen. Paljon on kuitenkin vielä kehityksellä matkaa kehittyä, ennen kuin peruspyörässä on yksipuoleiset tuennat.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kovin on heppoisen näköisiä noi kotelorakenteet noissa kuvissa.
Ohan noita lefty haarukoita näkyny. Joustokeulojen pyöreisiin putkiin yksi puoleinen varmaan onkin parempi, mutta vaikea uskoa että jäykästä keulasta sais paremman yksipuoleisena kun kaksi. Hiilarista kaksi kapeeta lapaa ja väliin jäykkä kiinteä akseli.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Mangon rakennehan eroaa aika radikaalisti Stradan takahaarukasta, tämän ketjun sivulta 8 löytyy kuvia Stradan rakenteesta. En niitä osa tällä mobiilivehkeellä tähän liittää, mutta siltä niitä löytyy jos kiinostaa. Jotenkin muistelisin että Stradan taka-akseli on 15 mm paksu, mutta aivan varma en nyt ole (edit: olen sittenkin, sillä parin sivun takaisista jutuista tämäkin selvisi että 15 mm se on). Umpitankoa se joka tapauksessa on. Mutta varmaan se on suurin yksittäinen tekijä tuossa elämisessä.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Olenkin aina miettinyt ettei yisipuoleinen takaakseli ole kovin hyvä ajatus trikessä kun vääntävää voimaa tulee aika reilusti

TMS kirjoitti:

Jotenkin muistelisin että Stradan taka-akseli on 15 mm paksu, mutta aivan varma en nyt ole (edit: olen sittenkin, sillä parin sivun takaisista jutuista tämäkin selvisi että 15 mm se on). Umpitankoa se joka tapauksessa on. Mutta varmaan se on suurin yksittäinen tekijä tuossa elämisessä.

Mun M5 CrMo lowracerissa on edessä 1-lapainen monofork. Etunapa ETRTO 451 -kiekossa on vain 55mm leveä ja siinä on umpiteräksestä tehty 12mm:n akseli joka menee haarukassa olevaan tukevaan putkeen, on kiinni vain rosterisella M5-pultilla.

Silti keulassa ei ole kertakaikkiaan minkäänlaista joustoa. Ei lähellekään niin lepsu kuin vaikkapa MetaPhysic:n tehdasvarusteinen hiilarikeula. Onhan haarukalla ja akselilla painoakin enemmän mutta turha lonkalta tuomita 1-lapaisia rakenteita.

Joskus kiinnosti tehdä haarukka hiilarista ja ehkä myös navan akseli. Muut nojakit on vieneet kiinnostuksen rakenteluun...

Brittivirtuoosi rakensi täyshiilarisen streamlinerin ja teki siihen itse hiilikuidusta 1-lapaisen haarukan vetävälle etupyörälle. Lapa on kuten M5:ssä vasemmalla puolella ja modasi Hope Pro -takanavan kapeammaksi, teki pikalinkun ja akselin väliin korvakon takavaihtajalle oikealle puolelle, muutahan siellä ei ole jotta ketjut mahtuu. Näin haarukalle tulee tien iskut renkaaseen sekä polkemisen ketjuvoimat hoidettavaksi, ja jälkimmäisessä on jo vipuvarttakin navan akselin verran.

En muista nähneeni missään mainintaa että olisi ollut heikko rakenne.

Mutta siitä olen yhtä mieltä että noiden kuvien perusteella vähän hontelolta näyttää rakenteet.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

TMS kirjoitti:

Mangon rakennehan eroaa aika radikaalisti Stradan takahaarukasta, tämän ketjun sivulta 8 löytyy kuvia Stradan rakenteesta. En niitä osa tällä mobiilivehkeellä tähän liittää, mutta siltä niitä löytyy jos kiinostaa. Jotenkin muistelisin että Stradan taka-akseli on 15 mm paksu, mutta aivan varma en nyt ole (edit: olen sittenkin, sillä parin sivun takaisista jutuista tämäkin selvisi että 15 mm se on). Umpitankoa se joka tapauksessa on. Mutta varmaan se on suurin yksittäinen tekijä tuossa elämisessä.

Noissa sun kuvissa näkyy että on hieman toista maata, mutta touhonkin voisi olla hyvä jos kyseessä olisi levenevä putki penkkiä lähestyttäessä jotta kierto jäykkyys ei ole liian heikko juuri niille sivuttaisille voimille. DFässä on hiilikuituinen levenevä, kolmiomainen, tukivarsi tuossa suoran alumiinisen paikalla joka on varmaan juuri kiertojäykempi kuin tuo alumiininen putki.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Stradassa jo paljon tukevampi takaripustus. Pitääkin tietysti olla suuremman takakiekon takia.
Kuva
Kuva
Aika rajusti ovat edellä mainitsemani asiat muuttuneet Mangon rakenteesta. Laakeriväli kasvanut, varren ulkohalkaisija kasvanut ja akselin paksuus kasvanut. Kaikki summittain tuplalujuuteen ja -jäykkyyteen. (Muuttuvat ulkohalkaisijan kolmannessa potenssissa) Laakeroinnissa kiinnittää huomion keskilinjalla olevan laakerin suurempi kuormitus. Joskin molempien laakerien kuormat ovat pienehköt iskarin äärimmäisenä takana sijaitsevan kiinnityspisteen takia. Pitkää laakeriväliä tarvitaan kuitenkin kaarreajon aiheuttamassa kuormituksessa.

Tässä vielä vertailun vuoksi Mangon takripustuksen kuva samaan viestiin.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Näitä DFässä käytettyjä onkin tarjolla hiilikuituisena myös stradaan
Kuva

Tässä näkee sitten DFän vastaavan jossa on hiilikuitukotelorakenne, muuten aika saman mallinen kuin stradassa näyttää olevan.
https://youtu.be/B7oiMiFhKao?t=1m51s

Liitteet
2015-03-17-screenshot.png
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Syväri »

^ voisi todeta näihin velomobiileihin että kehitys kehittyy :D

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Vähän sillä silmällä olen katsonut tuota uutta takahaarukkaa, mutta sen verran arvokas päivitys on että hinta ja hyöty ei minusta oikein kohtaa. Lisäksi pitäisi varmaan ensin laminoida jäykisteet runkoon ennen kuin tuosta saa koko hyödyn irti.

Vastaa Viestiin