Sivu 1/2
ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 10:07
Kirjoittaja heitar
olen etsimässä itselleni ensi nojaria, ja tuollaiseen T-rex gx trike pyörään törmäsin.
olisko kellään neuvoja kyseisen pyörän suhteen, onko vikoja/ominaisuuksia joita muissa ei ole?
en T-rexistä tiedä kuin tieten priteissä valmistetaan? myydäänkö pyörää suomessa ja jos niin missä?
ja olisko jollakin tieto t-rexin arvosta etten mene liikaa maksamaan käytetystä 
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 10:50
Kirjoittaja Syväri
Googlekaan ei oikein tiedä...?
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 11:03
Kirjoittaja tavasti
heitar kirjoitti:olen etsimässä itselleni ensi nojaria, ja tuollaiseen T-rex gx trike pyörään törmäsin.
olisko kellään neuvoja kyseisen pyörän suhteen, onko vikoja/ominaisuuksia joita muissa ei ole?
en T-rexistä tiedä kuin tieten priteissä valmistetaan? myydäänkö pyörää suomessa ja jos niin missä?
ja olisko jollakin tieto t-rexin arvosta etten mene liikaa maksamaan käytetystä 
Onkos pyörä tälle sukua: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2105
Jos on tuon pajan tuotosta, niin paljoa ei kannata maksaa
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 11:10
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Britti foorumilla oli kyseisestä laitoksesta juttua ja ilmeisesti joku "perhe" yrityksen kaltainen autotalli firma nuita rakentelee.
ilmeisesti alunperin päätarkoitus on ollut rakentaa pyöriä liikuntarajotteisille...
Mutta jos ei aja lujaa eikä ajo-ominaisuudet ole niin justiinsa niin kyllä kai tuollaisella ajelee varsinkin jos halvalla saa, ja voihan sitä sit muokata paremmaksi...
pistä kuvia kyseisestä värkistä niin osaamme sanoa paremmin, onhan siellä voinut kehitystä tapahtua...
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 11:57
Kirjoittaja heitar
tuollainen kapistus oli tarjolla.
ja en minäkään löytänyt googlella tietoja tuollaisista.
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 12:02
Kirjoittaja Mustasudenkorento
onko etupään olkanivelistä kuvaa jossa niiden kulma näkyisi?
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 12:08
Kirjoittaja heitar
ei ole tuon parempaa kuvaa tarjolla.
mitä kannattaa ja pitää tarkistaa pyörästä kun sen näkee livenä?
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 12:21
Kirjoittaja Syväri
Näyttäs samalta mallilta kuin tuo yllä mainittu keskusteluketju, sieltä voitki kattoa tyyppiviat 
Toki voi olla laatu parantunut 
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 12:43
Kirjoittaja heitar
tuon keskusteluketjun perusteellahan tuo T-rex on täyttä sontaa koko laitos?
eli oliskohan enempi harrastaneiden mielestä tuo T-rex parempi unohtaa ensipyöränä?
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 12:56
Kirjoittaja Mahe
On ihan mahdollista että tuossa keskusteluketjussa mainitut laatuongelmat on tuotantoprosessista saatu korjattua sittemmin. On oma valintasi otatko sen riskin että saat samanlaisen ongelmapesäkkeen kuin ketjun aloittaja.
Sensijaan, tuon laittamasi kuvan perusteella tuo pyörän perusongelma eli aivan ketuilleen suunniteltu ohjausgeometria näyttäisi olevan edelleen suureksi osaksi tallella.
Fiksummat korjatkoon jos puhun ihan pehmeitä, mutta näkisin nuo ongelmat näin:
Kuvan perusteella ohjausnivelten olkatapit osoittavat suoraan alaspäin, eivätkä renkaan maakosketuskohtaan tai jopa sen ulkopuolelle kuten pitäisi. Tämä aiheuttaa sen, että kuoppaan ajaessa tai etupyörän osuessa kiveen ohjaus pyrkii kääntymään kuopan suuntaan. Ärsyttävää ja kovissa nopeuksissa vaarallista.
Lisäksi samojen olkatappien pitäisi olla kallistettuna taaksepäin, eli osoittaa myös jokusen sentin eturenkaan maakosketuskohdan etupuolelle (ns. jättö) mikä vaikuttaa ohjauksen vakauteen. Kuvan pyörässä tätä jättöä ei ole lainkaan tai vain hyvin vähän, jolloin ohjaus ei keskitä kunnolla ja on muutenkin levoton. Lisäksi tuo levottomuus vaihtelee nopeuden mukaan?
Ackerman näyttäisi sen sijaan otetun ohjauksessa huomioon, sikäli kun kuvasta pystyy näkemään. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjausnivelet yhdistävän raidetangon päät on kiinnitetty niveliin hiukan kapeammalle kuin olkatappienn välimatka. Tämä aiheuttaa sen että ulompi etupyörä kääntyy vähemmän, eikä laahaa mutkissa, mikä vähentää eturenkaiden kulumista.
Eli näyttäisi siltä, että ohjausgeometriassa on edelleen rutkasti korjaamisen varaa, muuhun työn laatuun ei voi tuon kuvan perusteella ottaa oikein kantaa.
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 13:06
Kirjoittaja heitar
jouduin pienentämään kuvaa että sai lisättyä foorumille niin ei tarkasti tuon mukaan voi sanoa olkatapin kulmia
isompaa kuvaa katseltuani voisin väittää että olkatapit ovat kulmassa eikä pystysuorassa.
ja eikä tuossa ole jarrulevyjä hitsattu vanteeseen, niinkuin oli projekti pyörässä.
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 13:30
Kirjoittaja Syväri
heitar kirjoitti:jouduin pienentämään kuvaa että sai lisättyä foorumille niin ei tarkasti tuon mukaan voi sanoa olkatapin kulmia
isompaa kuvaa katseltuani voisin väittää että olkatapit ovat kulmassa eikä pystysuorassa.
ja eikä tuossa ole jarrulevyjä hitsattu vanteeseen, niinkuin oli projekti pyörässä.
Joo no tuo jarrulevy saattoi olla edellisen omistajan tekosia, kun oli käytettynä ostettu.
Halpahan tuo kai on, mutta kyllä minä ainakin koeajaisin ennen kuin ostan, tai jos löytäis jotain arvosteluja tms.
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 14:08
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Ehdottamasti suosittelen koe ajamaan, jos se tuntuu kivalta ja ajo-ominaisuudet sinulle riittää ja hinta on sopiva niin osta pois.
Trikeissä on kuiten eroja aika paljon riippuen valmistajasta, ei ne "kalliitkaan" aina ole "hyviä"...
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 25 Marras 2011, 22:44
Kirjoittaja jori
Mahe kirjoitti:
Ackerman näyttäisi sen sijaan otetun ohjauksessa huomioon, sikäli kun kuvasta pystyy näkemään. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjausnivelet yhdistävän raidetangon päät on kiinnitetty niveliin hiukan kapeammalle kuin olkatappienn välimatka. Tämä aiheuttaa sen että ulompi etupyörä kääntyy vähemmän, eikä laahaa mutkissa, mikä vähentää eturenkaiden kulumista.
Eli näyttäisi siltä, että ohjausgeometriassa on edelleen rutkasti korjaamisen varaa, muuhun työn laatuun ei voi tuon kuvan perusteella ottaa oikein kantaa.
Tuo kapeammalle yhdistäminen pitää paikkansa vain, kun raidetanko on olkanivelten takapuolella. Minusta näyttä, että raidetanko on etupuolella, jossa Ackerman pidentää nivelväliä olkaväliin nähden. Ackerman toimii siis väärin päin, eli ulkopuolen rengas kääntyy enemmän kuin sisäkaarteen puoleinen. No, mittoja on vaikea nähdä tuosta suunnasta otetusta kuvasta, mutta minusta ei näytä siltä, kuin pitäisi.
Re: ensi pyörä
Lähetetty: 26 Marras 2011, 13:12
Kirjoittaja Mahe
jori kirjoitti:Mahe kirjoitti:
Ackerman näyttäisi sen sijaan otetun ohjauksessa huomioon, sikäli kun kuvasta pystyy näkemään. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjausnivelet yhdistävän raidetangon päät on kiinnitetty niveliin hiukan kapeammalle kuin olkatappienn välimatka. Tämä aiheuttaa sen että ulompi etupyörä kääntyy vähemmän, eikä laahaa mutkissa, mikä vähentää eturenkaiden kulumista.
Eli näyttäisi siltä, että ohjausgeometriassa on edelleen rutkasti korjaamisen varaa, muuhun työn laatuun ei voi tuon kuvan perusteella ottaa oikein kantaa.
Tuo kapeammalle yhdistäminen pitää paikkansa vain, kun raidetanko on olkanivelten takapuolella. Minusta näyttä, että raidetanko on etupuolella, jossa Ackerman pidentää nivelväliä olkaväliin nähden. Ackerman toimii siis väärin päin, eli ulkopuolen rengas kääntyy enemmän kuin sisäkaarteen puoleinen. No, mittoja on vaikea nähdä tuosta suunnasta otetusta kuvasta, mutta minusta ei näytä siltä, kuin pitäisi.
Jaa? Muistelen nähneeni jossain kuvan jossa tuota ackermania ja eri tapoja toteuttaa nuo tadpolen ohjauksen raidetangot selitettiin ja siinä sen raidetangon voi pistää joko etu-tai takapuolelle samalla tavalla. En nyt vaan muista missä se oli joten voi olla että muistan väärin, tai sitten kuvan tekijä ei ollut ymmärtänyt asiaa sen paremmin kuin minä
Jotenkin tuo on kauhena vaikea hahmottaa mielessään...