Sivu 1/1
Katteen materiaali?
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 20:33
Kirjoittaja Pastori
Liekö sitä tutkittu muuten rekkojen polttoaineen kulutuksen osalta - onko katteen materiaaleilla merkitystä aerodynamiikan kannalta. Onko tuo kate parempi, huonompi vai yhtä hyvä kuin joku hiilikuituinen? Miksei näitä ole enemmän? Tuohan on halpakin? Mitähä?
Re: Katteen materiaali?
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 20:46
Kirjoittaja jori
Hemmetin Pastori, kysymys siirtyi alta pois, kun yritin vastata. Löysinpäs kuitenkin. 
Takoitatko etu- vai takakatetta? Takakatteen pressurakenne on aerodynaamisempi, kuin kova rekoissa. Pressu muotoutuu etukulmien jälkeen vähän pullolleen ja siis pyöristää terävän etukulman ympäri kiertävän ilman reittiä. Samoin takasärmän kohdalla.
NOjapyörässä takakatteen materiaalilla voisi olla tällaisiakin ominaisuuksia -tai sitten ei. Ei tiedä, ennen kuin mitataan ja mittarin teko on optimistxilla vielä vähän kesken. 
Etukatteessa saattaisi olla eduksi vähän ennen katteen takasärmää jonkinlainen turbulaattorivyöhyke, joka saa ilman kiertelemään kuskin vähemmän aerodynaamisia muotoja lähempää pintoja.
Re: Katteen materiaali?
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 22:12
Kirjoittaja Pastori
Tarkoitin takakatetta, pääosinhan kaupalliset ovat kovia. Esim. Lowracereissa näkyvät tuntuvat kaikki olevan jotain kuitubokseja. Eikö tällä kuvan metodilla saavuteta sama aerodynaaminen etu? Rakenne on mahdollista tehdä simppelimmäksi ja keveämmäksi? Miksei näitä näy, onko tämä jotain semmoista että kovat kotelot ovat miehekkäämpiä, vai mitä?
Re: Katteen materiaali?
Lähetetty: 13 Helmi 2012, 23:32
Kirjoittaja optimistx
jori kirjoitti:...
ja mittarin teko on optimistxilla vielä vähän kesken. 
...
Kuulin, kun sanoit, vaikka aika hiljaisella äänellä
. Joo, täytyy myöntää, että keskenpä on. Mutta melkein joka päivä jotain osaa potkitaan eteenpäin. Tänään onnistui siirrellä sensoridataa noin 5 megabittiä /s vauhdilla prosessorille työstettäväksi; ts. noin puoli miljoonaa mittausarvoa voisi ottaa käsittelyyn joka sekunti.
Re: Katteen materiaali?
Lähetetty: 14 Helmi 2012, 07:57
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Tarkoitin takakatetta, pääosinhan kaupalliset ovat kovia. Esim. Lowracereissa näkyvät tuntuvat kaikki olevan jotain kuitubokseja. Eikö tällä kuvan metodilla saavuteta sama aerodynaaminen etu? Rakenne on mahdollista tehdä simppelimmäksi ja keveämmäksi? Miksei näitä näy, onko tämä jotain semmoista että kovat kotelot ovat miehekkäämpiä, vai mitä?
Taitaa olla aika turhaa väittelyä että kumpi on parempi. Aerodynaamisen edun ratkaisee kummassakin tapauksessa muoto, sillä eihän tuollainen kankaan pala ilman ainoatakaan ommelta/tukea toimi. Paljonko sinne pitää päästää ilmaa sisään että pullistuu sopivasti? Pitääkö tikut olla nurkissa vai keskempänä rakenteita? Kiinnitetäänkö kangas niihin vai ei?
Kova kate on taas aika kätevä tavaroiden kuljettamista varten, kankainen taas hiljaisempi. Jos yksi olisi merkittävästi toistaan parempi kaikissa käyttötarkoituksissa niin ei muita valmistettaisi...
Jukka
Re: Katteen materiaali?
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 08:44
Kirjoittaja tavasti
Pastori kirjoitti:
Liekö sitä tutkittu muuten rekkojen polttoaineen kulutuksen osalta - onko katteen materiaaleilla merkitystä aerodynamiikan kannalta. Onko tuo kate parempi, huonompi vai yhtä hyvä kuin joku hiilikuituinen? Miksei näitä ole enemmän? Tuohan on halpakin? Mitähä?
Niitä ei ole enemmän koska se ei ole seksikkään näköinen. Takakatteesta on oikeasti apua kovakuntoisille, tosissaan kovaa ajajille. Muille se takakate on ulkonäkötuunausta, ja tuollaisen ulkonäkö ei ole niin 'urheiluautomainen' kuin lasikuitulaatikoilla.
Ja tietysti sekin, että tuosta ei ole tavaroiden kuljetukseen?
Re: Katteen materiaali?
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 15:41
Kirjoittaja terppa
Pastori kirjoitti:Tarkoitin takakatetta, pääosinhan kaupalliset ovat kovia. Esim. Lowracereissa näkyvät tuntuvat kaikki olevan jotain kuitubokseja. Eikö tällä kuvan metodilla saavuteta sama aerodynaaminen etu? Rakenne on mahdollista tehdä simppelimmäksi ja keveämmäksi? Miksei näitä näy, onko tämä jotain semmoista että kovat kotelot ovat miehekkäämpiä, vai mitä?
Pari pointtia kovan katteen puolesta... se on yleensä poksin mallinen eli mahdollistaa tavarankuljetuksen matalassa pyörässä, ei kilpavehkeessä tärkein ominaisuus mutta ihan kiva jos varakumi, työkalut ja sadevaatteet kulkee kätevästi, toisaalta miksei nopea pyörä voisi olla myös arkiajossa hyödyllinen? Toisekseen kovia koteloita saa saa valmiina useammasta kaupasta ja ahkerasti kun surffailee niin omaan pyörään saattaa löytyä useampiakin vaihtoehtoja, kangaskatteen olen vain yhdessä kaupassa nähnyt ja se oli muistaaksen rapakontakainen nettikauppa. Jos mies on kätevä käsistään ja se ovaaleja rattaita myöten värkkää pyörän kasaan omassa kototallissaan niin villi veikkaus, että katetta halutessaan hän ei kaiva ompelukonetta esiin vaan menee talliin kuituhommiin, vähän stereotyyppistä ajattelua mutta... 
Tuollaisen etukatteen varmaan jossainvaiheessa elämää hankin, ehkäpä ennen Nokiaa jos ei saa pyörää muuten kulkemaan haluttua nopeutta
siitä kun ajatuksen antaa lentää tuleviin vuosiin niin varmaan mikään ei riitä ja kypärä kourassa nöyränä pitää Anin Soppiin lampsia, että saa kuvan kaltaisen kokokatteen, omat ompelutaidot riittää nippanappa sukkien parsimiseen ja nappien kiinnittämiseen 

Re: Katteen materiaali?
Lähetetty: 16 Helmi 2012, 16:11
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:Toisekseen kovia koteloita saa saa valmiina useammasta kaupasta ja ahkerasti kun surffailee niin omaan pyörään saattaa löytyä useampiakin vaihtoehtoja, kangaskatteen olen vain yhdessä kaupassa nähnyt ja se oli muistaaksen rapakontakainen nettikauppa.
Niin, mutta onko tarjonta kiinni kysynnästä, vai takaboksi-kanta riippuu tarjonnasta?
terppa kirjoitti:Jos mies on kätevä käsistään ja se ovaaleja rattaita myöten värkkää pyörän kasaan omassa kototallissaan niin villi veikkaus, että katetta halutessaan hän ei kaiva ompelukonetta esiin vaan menee talliin kuituhommiin, vähän stereotyyppistä ajattelua mutta... 
Saattaapa päteä yleisesti. Itse olen polyesteriä haistellut yhden kesän, ja sitä laatua tavallaan on jo saatu, joten se ompelukone voisi olla paikallaan.
Lisäksi noissa kangas-virityksissä on etuna keveys.
terppa kirjoitti:Tuollaisen etukatteen varmaan jossainvaiheessa elämää hankin, ehkäpä ennen Nokiaa jos ei saa pyörää muuten kulkemaan haluttua nopeutta
Itsellä etukate löytyisi, mutta arkiajoon siitä ei oikein ole, peittää liikaa näkyvyyttä. Vielä kun saisi systeemit ilmanvastuksen mittaamiseen, niin voisi tehdä analyysin olisiko siitä jotain iloa Nokialle. Ja samalla pitäisi sekin mitata, että pitääkö Nokialla ajaa takaboxin kanssa vai ilman. Epäilemättä tuollainen sukka ympärillä auttaisi ilmanvastukseen, mutta ihan niin paljoa en ehkä jaksa panostaa. Hmm, vai kuinkahan vaikea se olisi tehdä ja käyttää...