Sivu 1/6
Sähköavusteinen
Lähetetty: 28 Helmi 2012, 20:44
Kirjoittaja Sivustaseurailija
Onko kenelläkään havaintoa onko tuolla rintamalla mitään uutta. Viimeksi syksyllä koettelin etsiä tuohon Scorpioniin moottoroitua takapyörään mutta huonolla menestyksellä, viimeistään siihen kaatui kun olisin halunneet säilyttää siinä tuon 9-lehtisen takarattaan..
tietysti osalle oli jo 406 rengas liikaa... Ainakin maallikon päättelyn mukaan tuo moottori olisi paras sijoittaa tuossa pyörässä nimenomaan takapyörän, eikä erikoiset ylimääräiset ketjuviritelmät kiinnosta...
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 29 Helmi 2012, 17:20
Kirjoittaja psa
Mulla on vähän sama ongelma tuon e-spin takamoottorin kanssa, että on liian leveä. Säilytin siinä entisessä vanteessa olleen rataspakan, kierretty Shimano 8 rattainen pakka. Nyt kun mittailin sitä niin näyttäisi olevan jotain 157mm leveä, takahaarukka on kuitenkin SH8 vain 135mm levyinen. Mitenköhän tuon tuonne saa sovitettua.
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 29 Helmi 2012, 17:27
Kirjoittaja Nojanalle
Ei mitenkään, laittaa juuri sen pakan joka sinne kuuluu. Ei se sähköavustin tarvitse enenpää taakse niitä lehtiä. Minulla on 7 lehtinen ja sillä on pärjätty. Kyllä siittä 250W potkua löytyy sen verran mitä normaalissa ajossa tarvitaan. Jos akusta vaan on mitä ottaa. 
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 29 Helmi 2012, 23:01
Kirjoittaja psa
ihan mielenkiinnosta, että onko tämä 157mm takavanneleveys mitenkä yleinen? Onko missään tuota edes pystypyörissä? ja miksi moottorivanteen leveydet takapyöriin on yleisesti juuri tämä 157mm vaikka useimmissa pyörissä on 135mm haarukka? Täytynee huomenna koittaa jotain keksiä miten renkaan saa sopimaan.
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 29 Helmi 2012, 23:34
Kirjoittaja PW
Pystyykö haarukkaa levittämään ? Normi etuhaarukoita on levitetty 100 mm - 135 mm kun etuvetosia rakenneltu. Tai sitten jonkinlaiset adapterit dropoutteihin joilla levitettään kiinnitys kohtaa, näkemättä vaikee kuvitella enempiä.
Petri
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 07:39
Kirjoittaja irakas
psa kirjoitti:ihan mielenkiinnosta, että onko tämä 157mm takavanneleveys mitenkä yleinen? Onko missään tuota edes pystypyörissä? ja miksi moottorivanteen leveydet takapyöriin on yleisesti juuri tämä 157mm vaikka useimmissa pyörissä on 135mm haarukka? Täytynee huomenna koittaa jotain keksiä miten renkaan saa sopimaan.
Asensin aikoinaan SH8:aan E-Spin-moottorin etupyörään ja se toimi hyvin.

Nyt, kun olet hankkinut 26" moottorillisen, pakallisen takapyörän, on mielestäni sinulla kaksi vaihtoehtoa:
Laitat 8 mm:n mutterillisen kierretangon takapyörän akselin paikalle ja muttereita kiertämällä levität haarukkaa niin paljon, että tarvittava leveys saavutetaan.
Vaihdat 26" E-Spin-kiekon 20"E-Spin-kiekoksi. Keski-Uudenmaan Elektroniikan Mikko Torvinen suhtautuu kovin myönteisesti nojapyöriin ja vaihto saattaa onnistua helposti.
Miten olet pärjännyt asennussarjan kanssa? Minulle ainakin tuli sarja kovin erillisinä osina. Kaikki johdatukset ja juotokset on tehtävä itse.
Sakari
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 07:43
Kirjoittaja jviirret
psa kirjoitti:ihan mielenkiinnosta, että onko tämä 157mm takavanneleveys mitenkä yleinen? Onko missään tuota edes pystypyörissä? ja miksi moottorivanteen leveydet takapyöriin on yleisesti juuri tämä 157mm vaikka useimmissa pyörissä on 135mm haarukka?
Standardi on 160mm, käytetään rajumpaan käyttöön tehdyissä maastopyörissä ja Chopperi porukka kans suosii kun se mahdollistaa leveämmän kumin käytön. Mailmalla on myös erilaisia lainsäädäntöjä, eli noista moottoreista voidaan tehdä vaikka polkimettomia skoottereita.
Jukka
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 11:32
Kirjoittaja psa
irakas kirjoitti:
- Laitat 8 mm:n mutterillisen kierretangon takapyörän akselin paikalle ja muttereita kiertämällä levität haarukkaa niin paljon, että tarvittava leveys saavutetaan.
Miten olet pärjännyt asennussarjan kanssa? Minulle ainakin tuli sarja kovin erillisinä osina. Kaikki johdatukset ja juotokset on tehtävä itse.
Sakari
Juu tämä kierretangolla levittäminen on nyt seuraavaksi edessä.
Tilasitko e-spin vai e-spin2? Mulla on e-spin2 ja siinä on valmiiksi koottu johtosarja joka oli linkin kuvan mukainen. http://www.kuetron.fi/myyntikuva.jpg. e-spin taitaa olla rakennussarja, jossa saa koota koko johtosarjan?
E-spin2 Asennussarja on kyllä muuten ihan hyvin tehty ja ohjeet ovat kyllä selkeät, kun saisi renkaan paikalleen niin pääsisi testaamaan ja suunnittelemaan sitten kytkimen asennuspaikkaa ja akun kiinnitystä. Ja poljinanturin sai pidemmällä johdolla, kun sen tilatessa ilmoitti, että tulee nojapyörään.
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 11:37
Kirjoittaja Sivustaseurailija
http://shop.crystalyte-europe.com/home.php
Mikäli oikein silmilläni tihrustin niin tuolla taitaisi olla135 leveällä akselilla ja vielä laajemmalla ratasvalikoialla tarjontaa, mikäli oikein tulkitsin. Kun tuo kielitaito rajoittuu pelkkään suomeen niin tiedollinen anti jää rajoittuneeksi..
Ei tarvitsisi käydä "virittelemään" haarukoita ja vaihteita...
Tietenkin paljonhan tuossa olisi mietittävää minkä tyyppinen ja kokoinen akku ja laturi,
LiNiCoMnO2
Litiumpolymeeri KoKam akut
Litiumpolymeeriakut
LiFePO4 akut
mikä säädin, muu elekroniikka sälä ja hallintalaitteet, mikä moottori ettei tule keskusteluja poliisin kanssa taitaa olla se 250W se raja jne...
Tuolla näytti olleen tarjolla myös Cycle Analyst, ihan mielenkiintoiselta näyttävä lisä tuohon sähkäpuoleen...
http://www.ebikes.ca/drainbrain.shtml
lisälaitteilla saa jopa datan talteen ajosta jos ket se puoli sattuu kiinnostamaan..
Näyttää sittenkin tuolla http://www.kuetron.fi/ ainakin osa sortimentistä olevan myynnissä pitääkin suunnata kyselyjä sinne..
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 16:29
Kirjoittaja psa
psa kirjoitti:irakas kirjoitti:
- Laitat 8 mm:n mutterillisen kierretangon takapyörän akselin paikalle ja muttereita kiertämällä levität haarukkaa niin paljon, että tarvittava leveys saavutetaan.
Miten olet pärjännyt asennussarjan kanssa? Minulle ainakin tuli sarja kovin erillisinä osina. Kaikki johdatukset ja juotokset on tehtävä itse.
Sakari
Juu tämä kierretangolla levittäminen on nyt seuraavaksi edessä.
Noniin nyt on rengas paikallaan levitys kierretangolla onnistui, Ongelmia tuotti myös sähkövanteen kerteiden kanssa 12mm paksu akseli, joka ei mahtunut paikalleen ilman viilaamatta kiinnityshahloa leveämmaksi. Samaten myös akseli on sen verran paksu ettei Bilteman kärryn kiinnitysrauta mahdu akseliin. Näyttää olevan tuo sähkövannne kaikkilla tavoin ei standadinen mukainen. Voi olla että sähkövanne sitten vaatii paksumman akselin mene ja tiedä.
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 16:41
Kirjoittaja Nojanalle
Aika jännä . Kyllä minun Nazcassa kaikki on mennyt heittämällä paikalle. Haarukka on 135 sisäleveydeltä ja akseli on vakio kokoinen . Tosin minulla on seitsemän ratasta ja moottori on Haizmannin tekemä. 
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 17:34
Kirjoittaja jori
Sähkömoottori pitää kiinni akselista tuottaessaan momenttia takapyörälle. Siksi se akseli on tavallisesti suurennettu parilla millillä. Toisaalta samanhan tekee myös napavaihde, jossa pienellä vaihteella kasvatettu takapyörän vääntömomentti koostuu ketjurattaan vääntömomentin ja akselista ponnistavan alennusvaihteen tuottaman momentin summasta; sähköavusteisella taas ketjurattaan ja akselista ponnistavan sähkömoottorin momenttien summasta. SIksi vaihderummuissa ja sähkömoottorinavassa on se akseli kiinnitettävä niin tukevasti. Jos vaihdenavassa ja sähkömoottorinavassa on sama akselikoko kuin vapaarattaallisessa navassa, on jommassa kummassa mitoitusvirhe tai käytetty selvästi eri lujuuksista materiaalia.
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 17:46
Kirjoittaja Nojanalle
Hinta ja lujuus kulkee aika pitkälti käsi kädessä. Tässäkin asiassa. Tämäkin kertoo lujuudesta jotain että pultien avain koko on 17 , kun normaalisti se on 14-15mm . Voidaan vääntää huoletta vähän suuremmalla momentilla. 
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 01 Maalis 2012, 19:00
Kirjoittaja irakas
psa kirjoitti:irakas kirjoitti:
- Laitat 8 mm:n mutterillisen kierretangon takapyörän akselin paikalle ja muttereita kiertämällä levität haarukkaa niin paljon, että tarvittava leveys saavutetaan.
Miten olet pärjännyt asennussarjan kanssa? Minulle ainakin tuli sarja kovin erillisinä osina. Kaikki johdatukset ja juotokset on tehtävä itse.
Sakari
Juu tämä kierretangolla levittäminen on nyt seuraavaksi edessä.
Tilasitko e-spin vai e-spin2? Mulla on e-spin2 ja siinä on valmiiksi koottu johtosarja joka oli linkin kuvan mukainen. http://www.kuetron.fi/myyntikuva.jpg. e-spin taitaa olla rakennussarja, jossa saa koota koko johtosarjan?
E-spin2 Asennussarja on kyllä muuten ihan hyvin tehty ja ohjeet ovat kyllä selkeät, kun saisi renkaan paikalleen niin pääsisi testaamaan ja suunnittelemaan sitten kytkimen asennuspaikkaa ja akun kiinnitystä. Ja poljinanturin sai pidemmällä johdolla, kun sen tilatessa ilmoitti, että tulee nojapyörään.
Kyllä tilasin E-Spin2:n. Ykköstä ei enää myydäkään. Kun SH18:ssa on erilainen poljinsysteemi, joutuu poljinanturin asentamaan (mikäli sitä ylipäänsä asennan) erikoisemmin.
Olethan huomannut, että moottorin akseli on litteä, ja sen vuoksi hahlo, johon akseli sovitetaan ja lukitaan, ei saa olla yhtä leveä kuin akselin halkaisija. On oltava hyvin varovainen moottorilta tulevan johdon kanssa, ettei se vauriodu kiekkoa paikalleen asennettaessa.
Sakari
Re: Sähköavusteinen
Lähetetty: 02 Maalis 2012, 17:01
Kirjoittaja psa
noniin nyt on SH8 ensimmäiset parisataa metriä testattu E-spin2 sähköavustuksella auringon sulattamalla pyörätiellä. Pientä säätöä vielä pyörään tarvitaan ennen ensimmäisiä kunnon pyörälenkkejä. Mutta itse e-spin2 asennus voidaan todeta onnistuneeksi näin ensikertalaiseltakin, vaikka muutostöitä teettikin, jotta sai vanteen sopimaan. Sähköapu tuli mielestäni mukavasti mukaan. Huomaa kyllä, että sähkö on mukana, mutta ei aiheuta minkäänlaisiä ääntelehtimistä moottorista.
Nyt vaan odottelemaan kevään lämpenemistä.