MetaPhrastic

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Juu menee 700 kiekot, itse halusin levyjarrut, ja siksi tämä phrastic versio. Physicissä on kapeampi etuhaarukka vannejarruille.

Näyttää menevän läskitkin. Tuossa taitaa olla eri haarukka, mutta takana on tilaa.

Kuva

MetaPhrastic 2012

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Kiitos Syväri, sieltä löytyi Metakin, ja mitat täsmäsivät. Verkkokauppa vain tökkii, vielä en saanut tilattua.

Tänään ensimmäinen varsinainen lenkki, 48 km. Hiukan varpaat puutuivat. Pyörässä on keskiö aika korkealla, johtuneeko siitä, vai onko tuo normaalia kaikissa nojakeissa? Hiukan liikerata taitaa poiketa pystypyörästä, kun myös reiden sisäosa hiukan alkoi muistuttaa itsestään, piti pari kertaa pysähtyä venyttelemään. Sama paikka muistuttaa minua, kun erehdyn hiihtämään pertsaa.

Joku pystypyöräilijä yritti päästä peesiin loivassa ylämäessä, mutta luovutti, kun päästiin alamäen puolelle :D

MetaPhrastic 2012

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja jviirret »

MikaL kirjoitti:

Tänään ensimmäinen varsinainen lenkki, 48 km. Hiukan varpaat puutuivat. Pyörässä on keskiö aika korkealla, johtuneeko siitä, vai onko tuo normaalia kaikissa nojakeissa?

Minulla on puutumisoireita myös kun kammet nousee 20cm penkkiä ylemmäs. Välillä enempi, välillä vähempi, yleensä oireet häviää kesän mittaan kun ajelee enempi tuollaisella yläviistoon poljettavalla. Kannattaa ainakin aluksi säätää klossit kengän pohjissa niin lähelle kantta kuin saa. Miksei voi myös kokeilla kampien etäisyyden ja nojakulman vaikutustakin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

MikaL kirjoitti:

Kiitos Syväri, sieltä löytyi Metakin, ja mitat täsmäsivät. Verkkokauppa vain tökkii, vielä en saanut tilattua.

Minulla on M5:n penkille tehty Ventisit ja kun molemmat ovat L-kokoa niin sopii riittävän hyvin. Heidän verkkokauppansa on vähän oman lainen...

MikaL kirjoitti:

Tänään ensimmäinen varsinainen lenkki, 48 km. Hiukan varpaat puutuivat. Pyörässä on keskiö aika korkealla, johtuneeko siitä, vai onko tuo normaalia kaikissa nojakeissa? Hiukan liikerata taitaa poiketa pystypyörästä, kun myös reiden sisäosa hiukan alkoi muistuttaa itsestään, piti pari kertaa pysähtyä venyttelemään. Sama paikka muistuttaa minua, kun erehdyn hiihtämään pertsaa.

No mulla on kivikova pohjaiset kilpapyöräilykengät ja jalkaterät ei varsinaisesti puudu mutta vähän huonommin niissä veri kiertää. Sama ilmiö oli vastaavilla kengillä kun ajelin 90-luvulla tri aika-ajo fillarilla. Jos on varaa lenkillä niin pikku paussi ja käpyttely vaikkapa tunnin välein pitää ongelman kurissa.

Toinen on tietysti miten kengät tiukkaat jalkaan. Itselläni tulee jalkateriin puristava olo jos vetää kaikki kengän remmit tiukalle. Tuota tiukkuutta joutuu vähän hakemaan, siis sellaista joka on riittävä tukeakseen mutta ei liikaa puristaakseen.

MikaL kirjoitti:

Joku pystypyöräilijä yritti päästä peesiin loivassa ylämäessä, mutta luovutti, kun päästiin alamäen puolelle :D

Tutulta kuullostaa... MP jotenkin houkuttelee pystäriporukkaa kokeilemaan onneaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja mhelander »

MikaL kirjoitti:

Tässä yksi päivää vanha MetaPhrastic, Rivalin osilla.

Eli kaikki muut paitsi jarrut on SRAM Rival. Mitkäs on jarrut ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja TKorho »

En kuulu samaan kategoriaan teidän kanssanne, mutta minulla jalat puutuvat ihan geometriasta johtuen. Siihen tottuu (fooruminkin mukaan) ja myöhemmin kesästä ongelma on pienempi.

Kenkiä pystypyöräilyn perusteella pidin kireällä, mutta puutumuksen yllyttämänä päätin kokeilla täysin löysiä kenkiä ja se toimi. Puutuminen oli vähäisempää ja nojakkiasennossa ei kengän tarvitse olla tiukka: suurin osa vetävästä voimasta tulee kuitenkin kantapään suuntaan ja (ainakin minulla disclaimer) veto sisäänpäin on pienempi eikä kengän tarvitse olla niin tiivis. Palat täysin kannassa. Se ei välttämättä helpota puutumusta (jalka on ylempänä) mutta muuten tuntuu nojakilla oikeammalta.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:
MikaL kirjoitti:

Tässä yksi päivää vanha MetaPhrastic, Rivalin osilla.

Eli kaikki muut paitsi jarrut on SRAM Rival. Mitkäs on jarrut ?

Kaikissa paitsi phrastic sorassa ne on BB7 mekaaniset, jos en väärin muista.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja MikaL »

mhelander kirjoitti:
MikaL kirjoitti:

Tässä yksi päivää vanha MetaPhrastic, Rivalin osilla.

Eli kaikki muut paitsi jarrut on SRAM Rival. Mitkäs on jarrut ?

Rivalia on vain nimeksi. Jarrut on Avidin BB7, ja etuvaihtaja on Shimanon Ultegraa. Vaihdevivut on SRAMin X9. Takavaihtajakin taitaa olla X9.

MetaPhrastic 2012

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja mhelander »

MikaL kirjoitti:

Rivalia on vain nimeksi. Jarrut on Avidin BB7, ja etuvaihtaja on Shimanon Ultegraa. Vaihdevivut on SRAMin X9. Takavaihtajakin taitaa olla X9.

Ihan oikeet osat on Rivalia ja loput parempia. Pyrin itse samaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pitäiskö tää osista keskutelu siirtää esim. toiseen metabikes ketjun jatkoksi? Mä voisin kohta listata mitä meinasin laittaa omaan kiinni kun ajattelin ostaa framekittinä..

Siirretty, Mustasudenkorento

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tässä on vähän mitä oon suunnitellu omaani. Takanapa puutuu vielä ja vanteesta en ole vielä varma ja olen tietoinen että kampisarja ei ole 9 vaihteiselle tarkoitettu, mutta vaihtajia ei saa ostettua kuin pareissa ja ne on joko 2x10 tai 3x9 ja otan mielummin suuremman vaihdealueen talviajoa silmällä pitäen joten kun mennen paikallisesta ostamaan osia niin kyselen olisko niillä tarjolla 9 vaihteista mallia. Tavoitteena ei ole mahdollisimman kevyt vaan enempi luotettava ja järkevästi kevennetty kulkupeli joka sopii hyvin pitkien matkojen taittamiseen joka kulkee säällä kuin säällä. Varusteluun tulee kuulumaan lokasuojat ja tarakka.

BB7 Road™ Mechanical Disc Brake 160mm
160 mm 2 x 49,90 € 99,80 €

Disc Rotor G3 Clean Sweep CenterLock 160mm
160 mm 1 x 36,90 € 36,90 €

X9-93 Chain 9-speed
3 x 16,95 € 50,85 €

TN 317 Disc 29" 32 h black
2 x 31,90 € 63,80 €

Hub Dynamo DH3D80 32 h silver
1 x 59,90 € 59,90 €

X.9 ESP Rear Derailleur long
1 x 59,90 € 59,90 €

XT Cassette 9-speed CS-M770 11-34
1 x 49,95 € 49,95 €

Bottom Bracket Cups Hollowtech II Ultegra SM-BB6700 BSA
1 x 16,90 € 16,90 €

Ultegra Crankset FC-6703 3 x 10 170mm silver without bottom Brackets
1 x 179,90 € 179,90 €

End Caps Sealed 4,5mm black
4 x 1,49 € 5,96 €

End Caps Lined 5mm black
4 x 1,49 € 5,96 €

Gear Cable SISSP41 1 metre black
4 x 2,79 € 11,16 €

Brake Cable 1 metre SLR System black
4 x 2,39 € 9,56 €

Tektro RX4.1 Bar End and Lever Black - Pair
€25.20

SRAM Flat Bar Double Tap 3x9sp Shifter Set Left & Right
€80.69

Shimano R443 Triple Front Mech 9sp 28.6mm - Band On
€35.28

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Wacky kirjoitti:

Disc Rotor G3 Clean Sweep CenterLock 160mm
160 mm 1 x 36,90 € 36,90 €

Tuleeko vain yksi jarru :D

Pärjäisikö kahdella eturattaalla?

Laskitko paljonko tulee koko fillarin hinnaksi?

MetaPhrastic 2012

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

MikaL kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Disc Rotor G3 Clean Sweep CenterLock 160mm
160 mm 1 x 36,90 € 36,90 €

Tuleeko vain yksi jarru :D

Pärjäisikö kahdella eturattaalla?

Laskitko paljonko tulee koko fillarin hinnaksi?

Mulla on kaksi ylimääräistä 160mm 6-pulttista levyä ja jarrujen mukana tulee sellaiset, tai ainakin oon siinä käsityksessä joten siihen kyllä tulee kaksi jarrua :D lista on tosiaan vielä kesken. Laskeskelin että vähän alle 3000e riippuen mitä lisukkeita sitä ottaa rungon mukaan.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Tässä on vähän mitä oon suunnitellu omaani. Takanapa puutuu vielä ja vanteesta en ole vielä varma ja olen tietoinen että kampisarja ei ole 9 vaihteiselle tarkoitettu, mutta vaihtajia ei saa ostettua kuin pareissa ja ne on joko 2x10 tai 3x9 ja otan mielummin suuremman vaihdealueen talviajoa silmällä pitäen joten kun mennen paikallisesta ostamaan osia niin kyselen olisko niillä tarjolla 9 vaihteista mallia. Tavoitteena ei ole mahdollisimman kevyt vaan enempi luotettava ja järkevästi kevennetty kulkupeli joka sopii hyvin pitkien matkojen taittamiseen joka kulkee säällä kuin säällä. Varusteluun tulee kuulumaan lokasuojat ja tarakka.

10-vaihteisen kampisarja pelaa kyllä 9-vaihteisen ketjun kanssa. Vaihdekahvat tulee pareittain mutta etu/taka vaihtajat saa kyllä erillään. Ja mulla on molemmissa kaksi etulehteä mutta lowracerissa on 3x9 etuvaihdekahva ja 2x10 takavaihdekahva, MP:ssä toisin päin.

Tuo hankkimani WTB LaserDisc Lite takanapa on aika hyvä, melkein yhtä kevyt kuin Hope Pro III levyttömänä ja about saman hintainen. Molemmissa on rosteriset kiintolaakerit ja ylikokoiset akselit, pitäisi kestää.

Mulla on uusi sovellus millä Metan tilleriin saa kiinni nuo Double Tap kahvat... pitääpäs ottaa kuvaa jossakin välissä. Pullo ei enää mahdu tilleriin mutta minulla on Camelbak pullot/säkki penkin takana ja letkut...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Tässä on vähän mitä oon suunnitellu omaani. Takanapa puutuu vielä ja vanteesta en ole vielä varma ja olen tietoinen että kampisarja ei ole 9 vaihteiselle tarkoitettu, mutta vaihtajia ei saa ostettua kuin pareissa ja ne on joko 2x10 tai 3x9 ja otan mielummin suuremman vaihdealueen talviajoa silmällä pitäen joten kun mennen paikallisesta ostamaan osia niin kyselen olisko niillä tarjolla 9 vaihteista mallia. Tavoitteena ei ole mahdollisimman kevyt vaan enempi luotettava ja järkevästi kevennetty kulkupeli joka sopii hyvin pitkien matkojen taittamiseen joka kulkee säällä kuin säällä. Varusteluun tulee kuulumaan lokasuojat ja tarakka.

10-vaihteisen kampisarja pelaa kyllä 9-vaihteisen ketjun kanssa. Vaihdekahvat tulee pareittain mutta etu/taka vaihtajat saa kyllä erillään. Ja mulla on molemmissa kaksi etulehteä mutta lowracerissa on 3x9 etuvaihdekahva ja 2x10 takavaihdekahva, MP:ssä toisin päin.

Tuo hankkimani WTB LaserDisc Lite takanapa on aika hyvä, melkein yhtä kevyt kuin Hope Pro III levyttömänä ja about saman hintainen. Molemmissa on rosteriset kiintolaakerit ja ylikokoiset akselit, pitäisi kestää.

Mulla on uusi sovellus millä Metan tilleriin saa kiinni nuo Double Tap kahvat... pitääpäs ottaa kuvaa jossakin välissä. Pullo ei enää mahdu tilleriin mutta minulla on Camelbak pullot/säkki penkin takana ja letkut...

Kattelin kans sitä takanapaa, mutta hintaa tulee ja dynamo etunavan kanssa en ala panostaa hurjan kevyeen takanapaan joten taidan ostaa simpan XT sarjan kalliimmasta päästä takanavan tai Hopen vastaavan. Painoa tulee väkisin, mutta rakentelen sitten ensi kesänä tohon kevyet kiekot jos alkaa kiinnostaa hurjasti.
Olisko noi vaihdevisut sitten helpompi vaihtaa kun joutuu soveltelee niiden kanssa. Vaikuttivat vaan sopivalta vaihtoehdolta ja ovat kevyet.

Vastaa Viestiin