Pumpuista / hyvä pumppu?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pumpuista / hyvä pumppu?

Viesti Kirjoittaja ki »

Pumpun.Pystyy pumppaamaan, mutta pumppu ei pysy venttiilissa kiinni.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pumpuista / hyvä pumppu?

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Kierrehän tuossa näyttäisi olevan. Voi olla vähän nihkeä pyörimään aluksi, mutta kyllä sen oranssin osan pitäisi pyöriä kierteeltään pois, jolloin lakkaa puristamasta O-rengasta ja letku lähtee vetämällä pois.

Minä olen lopen kyllästynyt noihin "pika"-suuttimiin. Ostin kiinalaiselta kierrettävän liittimen, jolloin Schrader, eli autonventtiiliin saa pumpun aina luotettavasti kiinni. Prestaa ja Dunloppia varten siihen saa tietenkin kierrettyä adapterin yhtä luotettavasti.

Pumppauspää.jpg

Minusta on jotenkin hölmöä tehdä pikakytkentäisiä pumppauspäitä, kun se venttiilin korkki on kuitenkin kierteellä kiinni. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pumpuista / hyvä pumppu?

Viesti Kirjoittaja ki »

jori kirjoitti: 17 Kesä 2023, 13:52

Kierrehän tuossa näyttäisi olevan. Voi olla vähän nihkeä pyörimään aluksi, mutta kyllä sen oranssin osan pitäisi pyöriä kierteeltään pois, jolloin lakkaa puristamasta O-rengasta ja letku lähtee vetämällä pois.]
Minä olen lopen kyllästynyt noihin "pika"-suuttimiin. Ostin kiinalaiselta kierrettävän liittimen, jolloin Schrader, eli autonventtiiliin saa pumpun aina luotettavasti kiinni. Prestaa ja Dunloppia varten siihen saa tietenkin kierrettyä adapterin yhtä luotettavasti.
Pumppauspää.jpg
Minusta on jotenkin hölmöä tehdä pikakytkentäisiä pumppauspäitä, kun se venttiilin korkki on kuitenkin kierteellä kiinni. :roll:

Kyse ei siis ole tuosta kaavion varaosasuuttimesta, vaan alkuperaisen pumpun suuttimesta,josta ei oo kaaviota.Jos irrotan alkuperäsen suuttimen kiertamalla pihdeilla, ja siinä ei olisikaan kierrettä, huomaan sen vasta siitä, kun kuuluu rikkoutuvan muovin ääni.Toisaalta ihme homma olisi, jos tiivisteen voisi vaihtaa, mutta suutinta ei

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pumpuista / hyvä pumppu?

Viesti Kirjoittaja jori »

ki kirjoitti: 22 Kesä 2023, 14:45
jori kirjoitti: 17 Kesä 2023, 13:52

Kierrehän tuossa näyttäisi olevan. Voi olla vähän nihkeä pyörimään aluksi, mutta kyllä sen oranssin osan pitäisi pyöriä kierteeltään pois, jolloin lakkaa puristamasta O-rengasta ja letku lähtee vetämällä pois.]
Minä olen lopen kyllästynyt noihin "pika"-suuttimiin. Ostin kiinalaiselta kierrettävän liittimen, jolloin Schrader, eli autonventtiiliin saa pumpun aina luotettavasti kiinni. Prestaa ja Dunloppia varten siihen saa tietenkin kierrettyä adapterin yhtä luotettavasti.
Pumppauspää.jpg
Minusta on jotenkin hölmöä tehdä pikakytkentäisiä pumppauspäitä, kun se venttiilin korkki on kuitenkin kierteellä kiinni. :roll:

Kyse ei siis ole tuosta kaavion varaosasuuttimesta, vaan alkuperaisen pumpun suuttimesta,josta ei oo kaaviota.Jos irrotan alkuperäsen suuttimen kiertamalla pihdeilla, ja siinä ei olisikaan kierrettä, huomaan sen vasta siitä, kun kuuluu rikkoutuvan muovin ääni.Toisaalta ihme homma olisi, jos tiivisteen voisi vaihtaa, mutta suutinta ei

Mitä menetät, jos kokeilet. Minä panisin tuollaisen kierrettävän suuttimen, niin loppuu ongelma. Yrittäisin kiertää tuota mansettiosaa. Jos ei aukea, niin katkaisisin letkun ja puristaisin sen letkuklemmarilla tuollaiseen kierrettävään suutinpäähän kiinni.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pumpuista / hyvä pumppu?

Viesti Kirjoittaja ki »

lähti pihdeillä ihan nätisti auki ja letku lähti irti vetämällä.Kohta mulla on taas pyörän kumeissa tarpeeksi ilmaa :)Kiitos kaikille neuvoista. :)

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pumpuista / hyvä pumppu?

Viesti Kirjoittaja ki »

jori kirjoitti: 17 Kesä 2023, 13:52

Kuva
Kierrehän tuossa näyttäisi olevan. Voi olla vähän nihkeä pyörimään aluksi, mutta kyllä sen oranssin osan pitäisi pyöriä kierteeltään pois, jolloin lakkaa puristamasta O-rengasta ja letku lähtee vetämällä pois.

Minä olen lopen kyllästynyt noihin "pika"-suuttimiin. Ostin kiinalaiselta kierrettävän liittimen, jolloin Schrader, eli autonventtiiliin saa pumpun aina luotettavasti kiinni. Prestaa ja Dunloppia varten siihen saa tietenkin kierrettyä adapterin yhtä luotettavasti.
Pumppauspää.jpg
Minusta on jotenkin hölmöä tehdä pikakytkentäisiä pumppauspäitä, kun se venttiilin korkki on kuitenkin kierteellä kiinni. :roll:

Mä en oo vielä kyllästynyt,onhan pikaliitin kumminkin helpompi laittaa kiinni kuin ruuvi. Tämänhetkinen ongelma periaatteessa johtui väärästä käytöstä. Toki jos ongelmia ilmenisi oikeasta käytöstä huolimatta, niin sitten pitää miettiä uudelleen. Ei olisi ainakaan kallis tuollainen aliexpressin liitin. Logiikka lienee se, että venttiilin korkki laitetaan kiinni kuukausiksi ja pumppu muutamaksi minuutiksi.Siksi ei viitsisi ruuvata pumppua kiinni.Mä saan renkaan täyteen ilmaa jalkapumpulla neljällä pumppauksella eli ei tarvi sen kauempaa/paremmin pysyä kiinni.Laitoin korkin talteen kukkaroon kun pumppasin ja unohdin laittaa sen takaisin. Kun sitten kuukausien päästä yritin laittaa korkin takaisin, se ei enää mennyt.Ihan kuin korkki olisi nyt liian iso. En oikein tiedä miten olisin voinut sekottaakaan korkkeja.

Pökö
Viestit: 67
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Pumpuista / hyvä pumppu?

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Velominatin säännöt kieltää venttiilinhatut... :D

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pumpuista / hyvä pumppu?

Viesti Kirjoittaja ki »

Youtubesta löytyy video-ohje suuttimen vaihtamisesta. Pakkauksessa oli kaksi noita osia, jotka oli vanhassa toinen oranssin ja toinen mustan värinen.
Näissä saattaa kyllä olla eri malleissa erilainen systeemi,kun tuossa vanhassa oli kaksi noita osia.Sama varaosa käynee eri vuoden malleille. Niin vaan sain kun sainkin suuttimen vaihdettua :)
https://www.youtube.com/watch?v=aMXyEnLl_UM

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 702
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pumpuista / hyvä pumppu?

Viesti Kirjoittaja ki »

"Miksi parjattu Presta-venttiili on vieläkin pyöräalan ”standardi” – Syy löytyy pyörän vanteiden historiasta" https://tekniikanmaailma.fi/miksi-parja ... 1702476829

Vastaa Viestiin