Kuljetusteline nojapyörälle

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Miten te kuljetatte pyöriänne silloin, kun polkemalla ei jaksa tai ehdi? Tarpeena on kuskata kaksipyöräistä Metaphrastic'iä. Mulla olisi ennestään Thulen kattoteline, joka ottaa kiinni pystypyörän vinoputkesta, mutta tuntuisi siltä, että se voi olla hutera nojakin kanssa. Vielä en ole kokeillut, mutta kun on muutoinkin tarve toiselle telineelle niin, olen pohtinut tällaista etuhaarukkakiinnityksellä olevaa mallia: http://www.thule.com/fi-FI/FI/Products/ ... utRide-561 Onkohan jollain kokemuksia tästä nojakin kanssa?

Pohdin myös pitäisikö istuin irroittaa kuljetuksen ajaksi. Se on jo niin leveä, että sillähän saa lintuja pyydystettyä ajaessa, hyönteisistä puhumattakaan. Toisaalta, jos on jo irroittamassa istuimen ja etupyörän, niin samaan tien voisi irroittaa vielä takapyörän ja heittää rungon suksiboksiin. Niinkin pyörä taitaisi kulkea. Jaa, ehkä etuhaarukankin joutuisi vielä irroittamaan ennen kuin pyörä mahtuisi kapeaan suksiboksiin.

MetaPhrastic 2012

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Suosittelisin irroittamaan penkin koska se toimii aika isona ilmanohjaimena.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mun MetaPhysic kulkee hulluilta päiviltä ostetulla Thulen koukkutelineellä. Ketjut autoon päin ja runko lenkillä kiinni, toinen puoli penkin "kylkiluiden" alle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Yksi syy swb:n tekemiseksi aikoinaan oli koukussa kuljetus mahdollisuus:

Kuva

Nykyisin olen kuskannut peräkärryllä tai farmariautossa penkit kaadettuna

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Koukkuteline ei käy mulle, kun ei ole koukkua. Katolle pitäisi pyörä saada.

MetaPhrastic 2012

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tässä filmissä on jonkinlainen telin auton katolla. :lol:

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Muistelen, että henkilöauton kuorma ei saa sivuilta yhtään ylittää auton leveintä kohtaa. Sivupeilien kohdalta auto lienee useimmiten levein.
Sain kerran sakon, kun olin lastannut henkilöauton aika luovalla tavalla, ja siinä tilanteessa tuli keskusteltua asiasta aika ... kiinnostuneesti. No, söpö poliisi hän oli, eikä jäänyt paha mieli.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Muistelen, että henkilöauton kuorma ei saa sivuilta yhtään ylittää auton leveintä kohtaa. Sivupeilien kohdalta auto lienee useimmiten levein.

Peilejä ei mitata auton leveyteen, olen joskus muutoskatsastanut lava-auton itse tekemälläni lavalla ja peilit jätettiin mittaamatta. Tällainen tieto löytyi netistä: http://www.nettilaki.com/a/kuinka-leve% ... a-saa-olla

Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma ei saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitattua leveyttä enempää kuin 0,35 metriä.

On huomattava myös yleiset leveysrajoitukset, jotka ovat aina voimassa. Esimerkiksi henkilöauton suurin leveys on 2,5 metriä. Muun moottorikäyttöisen ajoneuvon ja perävaunun suurin leveys on 2,55 metriä, mutta lämpöeristetyn ajoneuvon 2,6 metriä. Näitä ei siis saa kuormalla ylittää.

Eli kuorma saa tulla 35cm keulaa leveämmälle, kunhan koko leveys ei ylitä 2,5metriä.
Tuo mun kuljetuskuva on siis hyvinkin laillinen, oli n.20cm autoa leveämpi, vaikka kuvassa näyttää paljon leveämmältä. Olisi pitänyt ottaa kuva myös edestä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Peilejä ei mitata auton leveyteen, olen joskus muutoskatsastanut lava-auton itse tekemälläni lavalla ja peilit jätettiin mittaamatta. Tällainen tieto löytyi netistä: http://www.nettilaki.com/a/kuinka-leve% ... a-saa-olla

Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma ei saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitattua leveyttä enempää kuin 0,35 metriä.

On huomattava myös yleiset leveysrajoitukset, jotka ovat aina voimassa. Esimerkiksi henkilöauton suurin leveys on 2,5 metriä. Muun moottorikäyttöisen ajoneuvon ja perävaunun suurin leveys on 2,55 metriä, mutta lämpöeristetyn ajoneuvon 2,6 metriä. Näitä ei siis saa kuormalla ylittää.

Hyvä tietää...

jviirret kirjoitti:

Eli kuorma saa tulla 35cm keulaa leveämmälle, kunhan koko leveys ei ylitä 2,5metriä.
Tuo mun kuljetuskuva on siis hyvinkin laillinen, oli n.20cm autoa leveämpi, vaikka kuvassa näyttää paljon leveämmältä. Olisi pitänyt ottaa kuva myös edestä...

Meta peräkoukkutelineessä ylittää nippa-nappa 3-sarjan bemarin leveyden, ja näin peileistä näkyy vähän etu- ja takarengasta. Ylitykset jäävät tuon 35 cm:n alle helposti.

Samaa ei voine sanoa lowracerista jos sen joutuu ko telineeseen ripustamaan. Ainakin takapyörä pitää ottaa pois että jää alle 2.5 m:n. Lienee parempi laitella jenkkivani ajokuntoon niin mahtuvat sisälle molemmat muiden tavaroiden sekaan ja säältä suojaan.

Metasta pitää ottaa Ventisit-pehmuste pois, vaikka on niinkin harva niin viikonlopun puuskaiset sivutuulet meinasivat sen irroittaa tarrakiinnityksistään. Muuten pysyy penkkeineen hyvin perässä. Tuo Thulen teline on tukevin mihin olen koskaan törmänny.

Lowracer kulkisi ehkä paremmin ja kokonaisena jos farmarin kattokouruihin kehtais hankkia telineet mutta niihin joutunee itse tekemään pidemmän kourun ja miettimään kiinnitysmekanismin, etuhaarukka kun ei ole normaalin (kilpa-) pyörän. Joissakin telineissä on se pystyssä pidon tanko, joku sellanen. Mutta on liikaa vaivaa... kun on tähän asti heitetty asuntovaunuun sisälle matkan ajaksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Pakko kai tässä on nyt jo kuitata että kaadan takapenkin ja nostan fillarin kyytiin. Mulla on VW Caddy...

Jos noin ei voi tehdä, kaiketi myös auton katolle tehtävä lisäteline oman fillarin mukaan on aika ok. Irakas on tehnyt aika luovia ratkaisuja kahdellekin pyörälle. Kattotelineelle parista laudasta kehikko, johon fillarit kiinnitetään ja se suojaa samalla kattoa. Ei kai se kattokuorma ainakaan yhdellä fillarilla ylity..?

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Tuo mun kuljetuskuva on siis hyvinkin laillinen, oli n.20cm autoa leveämpi, vaikka kuvassa näyttää paljon leveämmältä. Olisi pitänyt ottaa kuva myös edestä...

Jukka

Ihan täysin laillinen ei ole kun kuorma peittää rekisterikilven ja valot mutta kuitenkin Suomessa yleisesti hyväksytty, kuulema Saksan tyylisissä maissa napsahtaa sakot jos ei ole "lisäpalikkaa" missä on valot ja kilpi.

Viime kesänä kyselin auton takaluukkuun (pystyperäisen) kiinnitettävää Thulen telinettä http://www.thule.com/fi-FI/FI/Products/ ... -High-9105, se oli kahdelle pyörälle mutta n. 250€ hinta hirvitti, vastaava vetokoukkuun kiinnitettävä malli oli puolet siitä mutta se vetokoukku edelleen puuttuu, toistaiseksi olen auton sisällä pyörää kuskannut. Itse kun olen lyhyt ja auto on vähän normaalia korkeampi niin katolla kuskaus ei taas minulle passaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Tällaisen Thulen telineen ostin.
Kuva
Vielä ei ole koeajettu, mutta napakasti tuntuu istuvan paikallaan. Sen sijaan vanhassa telineessä, mikä näkyykin tuossa kuvassa takana, siinä pyörä pääsee heilumaan, kun tuo kiinnitysvarsi ei saa rungosta kunnolla kiinni.

MetaPhrastic 2012

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja irakas »

Lautarakenteinen kattolava kahden nojakin kuljetukseen:

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vähän oftopikkia, mutta oli niin hauska havainto. Oltiin maanantaina lähdössä mummolaturneelle ja kaikki oli valmiina, lapset autossa istumassa. Vain pyörä oli laittamatta peräkoukkutelineeseen. 40 min virittelyn jälkeen oli selvää että pythonia nyt ei vaan voi laittaa asiallisesti kiinni tekemättä jotain jäykistävää apukalikkaa kiinni. Mikä neuvoksi? Mitä josko kokeilis vielä meniskö pyörä autoon sisälle. 2 minsaa myöhemmin lähdettiin reissuun. Yaris versossa pyörä menee suorana sisään kun ei pidä sitä 5:ttä istuinta siiinä keskellä takana :)

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuljetusteline nojapyörälle

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Samoin Raptobike menee Corolla Versoon ilman takarengasta siihen keskelle nätisti. Molemmilla puolin tilaa vaikka kuinka. Kaksijalkainen seisontatuki pitää vielä pystyssäkin ongelmitta.

Vastaa Viestiin