Moro
Sain vuosi sitten perheeltäni isänpäivälahjaksi selkänojallisen säkkituolin. Nyt flunssaisena olen pysytellyt sisällä, ja huomannut kuinka hyvä istuma-asento tässä on!
Siitä tuli mieleeni nojapyörät. Lueskelin wikipediasta ja yhden suomalaisen Nazca-jälleenmyyjän sivuilta tietoa nojakeista. Nojakit ovat minulle uppo-outoja otuksia. Kerran olen yhden triken päällä istunut ja polkaissut muutaman metrin. Pyöräilen pystypyörällä aika paljon ympärivuotisesti, joten pyöräileminen ja alan sanasto on tuttua. Pystypyöräfoorumilla käyttämääni nimimerkkiä en uskaltanut ottaa tänne käyttöön, koska joku vanhoillisesti ajatteleva saattaisi vinoilla tavatessamme. Pystypyörällä poljen päivittäin 30km-100km lenkkejä. Kesällä enemmän, talvella ollaan lähempänä tuota 30 kilometriä. Huollan pyöräni itse, käytän lukkopolkimia, olen 187cm pitkä, kunnallisvaaleissa äänestäminen jäi väliin sairastelun takia, kesäiltaisin ajan maantiepyörälenkkejä rouvani kanssa, olen lihansyöjä. Siinä taustamuuttujat. Sitten asiaan.
Vaikka 100km lenkki onkin mukava ajaa pystypyörällä, niin väsyyhän siinä eri tavalla kuin tässä säkkituolissa. Mihin pyörämalliin kannattaisi tutustua, jos "vaatimukset" ovat seuraavat?
- molemmat kiekot 622-kokoiset rullaavuuden ja rengasvaihtoehtojen takia (vai pitääkö tyytyä 26-tuumaisiin?)
- ei siis kolmipyöräistä
- tilaa renkaille 25 millistä 35 millimetriin rullaavuuden takia
- selkänoja sen verran korkea, että päälle riittää tuki (eikö siihen nojatakin?)
- tavaratelineet niin, että saisi ainakin isot ortliebbin backrollerit (tms) ja pienemmätkin laukut kiinni, eli ajatus on saada tavarat kyytiin ilman peräkärryä (Onko siinä nojakin tapauksessa järkeä?)
- pieni ilmanvastus
- (koeajomahdollisuus, tai edes ostomahdollisuus Suomesta)
- lokarit, käytetäänkö nojakeissa lokareita?
- Onko 187cm pituudestani jotakin haittaa?
- rungossa valmius, kiinnikkeet Rohloffille, levyjarrut, valmistajalla valmius toimittaa Rohloff-vaihteisto
- rungossa tilaa ajovalolle ja nopeusmittarille
- hieno huomiolippu
Ehkäpä ne olivat tuossa. Oliko tuossa jo liian monta vaatimusta, jolloinka lopputulemana on aina joku kompromissi?
Eli mielessäni ei ole kaupunkipyörä, kauppakassi tai talvityömatkapyörä, vaan nopea luotettava matkantekijä, joka pystyy kuljettamaan noin 20kg kuormaa.