Sivu 4/8

Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 12:45
Kirjoittaja Lizard100
Tehdastehdas kirjoitti:
lizard100 kirjoitti:

Niin puhtaat sähköautot ei ole ratkaisu. Meillä nyt kuitenkin 250 wattia on maksimi mm. kinneriin...vaikka nelipaikkaiseen..ei oo iso akku se.

Juuri näin, sähköpolkuautossa on saman verran akkukapasiteettia kuin tavallisessa isossa polttomoottoriautossa. Akkurönsy kuuluu toiselle foorumille.

Kuinka niin yhtäpaljon ???


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 13:05
Kirjoittaja jviirret
Tehdastehdas kirjoitti:

ja pohjan pitää olla auki jotta myös pakittaminen onnistuu.

Mieluummin peruutetaan moottorilla, niin saadaan ehjä lattia ja vältetään nilkkavauriot.

Helpommin sanottu kuin tehty:
-olemassa olevat moottorit ja ohjaimet ei tähän sovellu. Ohjaimista puuttuu pakki ja moottorien teho olematon pienillä kierroksilla.
-joku tumpelo saa jalat pohjan ja polkimen väliin peruutettaessa kun polkimet pyörii väärään suuntaan, ei siis pois sulje nilkkavaurion mahdollisuutta.
-tieliikenne laki kieltää sähköavun joka kytkeytyy päälle polkematta :D

Kaiken kaikkiaan raskas ja kallis ratkaisu jaloilla peruuttamiseen verrattuna.

Jukka


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 13:57
Kirjoittaja Tehdastehdas
lizard100 kirjoitti:

Kuinka niin yhtäpaljon ???

Auton käynnistysakku 12 V x 60 Ah = 720 Wh = 8 kg NiMH-kennoja ~ 2 h x 250 W tehohäviöineen = 50 km polkuautoilua

jviirret kirjoitti:

-joku tumpelo saa jalat pohjan ja polkimen väliin peruutettaessa kun polkimet pyörii väärään suuntaan, ei siis pois sulje nilkkavaurion mahdollisuutta.
-tieliikenne laki kieltää sähköavun joka kytkeytyy päälle polkematta :D

Wikistäni lainattu:
"Sähkömoottori toteuttaa peruutuksen takapyörillä. Peruutusnopeutta säädetään pyörittämällä polkimia taaksepäin."

(Lait :roll:)

-olemassa olevat moottorit ja ohjaimet ei tähän sovellu. Ohjaimista puuttuu pakki ja moottorien teho olematon pienillä kierroksilla.

Joo, eivät, mutta peruutuksen lisääminen hiiliharjattoman moottorin ohjaimeen vaatii vain ohjelmamuutoksen. Harjallisen moottorin ohjain vaatii napojen kääntämisen, jonka voi tehdä vaikka karusti releellä. Napojenkääntökikka tepsii myös harjattomaan.

Moottori todennäköisesti tarvitsee vaihteen, esim. 1:6 muovisella hammashihnalla, tai muuten pitää panna valtava kiekkomainen moottori.


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 14:00
Kirjoittaja jori
Lizard100 kirjoitti:
Tehdastehdas kirjoitti:

Juuri näin, sähköpolkuautossa on saman verran akkukapasiteettia kuin tavallisessa isossa polttomoottoriautossa. Akkurönsy kuuluu toiselle foorumille.

Kuinka niin yhtäpaljon ???

< 1 kWh.


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 14:55
Kirjoittaja PW

Onko Tehtailijalla ajatus tuotteen käyttäjäryhmästä ? Vähän aiheen sivusta mutta paikallisessa lehdessä oli "mummoikäisen" toimittajan juttu mopoautoista - siinä oli miusta otetta :D Liikkeestä mopoauto koeajoon ja "ompelukerhoon" toisten mummojen kanssa syynämään,missä moottori, paljonko mahtuu tavaraa, mikä maavara ym. :D
Peukutan kaikenlaista yritystoimintaa kun itsekin olen aito "kasvu-"siis puutarhayrittäjä :mrgreen: ja kokemusta on ett yrittäjä ei aina voi palkkaa nostaa mutt työpalkat joutuu kyllä maksamaan. Aikapaljon pitää olla idealismia jos pelkällä "pyhällähengellä" saa porukkaa projektiin tai tulevaisuuden osakebonuksilla.
Twikestä samaa mieltä, polkimet tuntuu aika turhalta noin tehokkaassa ja raskaassa kulkineessa. Sinänsä vaikuttaa luokassaan fiksulta vekottimelta, Youtubesta löytyy runsaasti videoita.

Petri


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 15:19
Kirjoittaja Syväri

Otsikkoon vastaan että en nykyisellä lainsäädännöllä. Talviajoon joku sähköavusteinen 2 pyöränen olis kiva.


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 19:46
Kirjoittaja Lizard100
jori kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:
Tehdastehdas kirjoitti:

Juuri näin, sähköpolkuautossa on saman verran akkukapasiteettia kuin tavallisessa isossa polttomoottoriautossa. Akkurönsy kuuluu toiselle foorumille.

Kuinka niin yhtäpaljon ???

< 1 kWh.

Niin niin aivan niin...eli jopa melkein 1 kwh...mutta sehän on 4 kertaa enemmän kuin sallittu määrä kinnerissä ( vai voiko sen jotenkin rajoittaa ) ?


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 19:50
Kirjoittaja jviirret
Lizard100 kirjoitti:

Niin niin aivan niin...eli jopa melkein 1 kwh...mutta sehän on 4 kertaa enemmän kuin sallittu määrä kinnerissä ( vai voiko sen jotenkin rajoittaa ) ?

Vähän yksiköt mennyt sekaisin? 1kWh ei ole 1kW. Missään laissa ei ole rajoitettu akun kokoa, ainoastaan moottorin teho.
edit: vai onko tämä taas jotakin trollausta jolla keskustelu pyritään viemään sivuraiteille :roll:

Jukka


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 20:09
Kirjoittaja Jarcco

Olen edelleen sitä mieltä että pakettipolkuautolle saattaisi löytyä käyttäjiä. Siinä voisi olla myös optiona lastenistuimet, vähän samaan malliin kuin tavarafillareissa joita muuten on ilmaantunut Suomenkin markkinoille useita merkkejä. Tuossa muuten linkkejä tavarapyöriin: http://www.nutzrad.de/?seite=kat
Mukavuutta arvostaville ei kokokatettuja malleja juuri ole. Joitakin trikejä on, lähinnä riksakäyttöön. Kori- ja runkorakenne kannattaa tehdä sellaiseksi että erilaisia versioita on helppo tehdä pienin muutoksin.


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 20:25
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Olen edelleen sitä mieltä että pakettipolkuautolle saattaisi löytyä käyttäjiä. Siinä voisi olla myös optiona lastenistuimet, vähän samaan malliin kuin tavarafillareissa

Eli niinkuin nämä muutamat italialaisten omavalmisteet? Taakse menee aikuinen tai ehkä kaksi lasta rinnakkain tai ostoskassit:

Kuva

Kuva

Jukka


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 20:58
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Olen edelleen sitä mieltä että pakettipolkuautolle saattaisi löytyä käyttäjiä. Siinä voisi olla myös optiona lastenistuimet, vähän samaan malliin kuin tavarafillareissa

Eli niinkuin nämä muutamat italialaisten omavalmisteet? Taakse menee aikuinen tai ehkä kaksi lasta rinnakkain tai ostoskassit:

Jukka

Kyllähän kuljetuskapasiteetti noissa olisi monelle riittävä. 4-pyöräisenä voisi olla kompaktimpi kooltaan. Sivut ja pohja ovat liian avoimet, mutta se olisi helppo korjata.


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 22:18
Kirjoittaja Lizard100
jviirret kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Niin niin aivan niin...eli jopa melkein 1 kwh...mutta sehän on 4 kertaa enemmän kuin sallittu määrä kinnerissä ( vai voiko sen jotenkin rajoittaa ) ?

Vähän yksiköt mennyt sekaisin? 1kWh ei ole 1kW. Missään laissa ei ole rajoitettu akun kokoa, ainoastaan moottorin teho.
edit: vai onko tämä taas jotakin trollausta jolla keskustelu pyritään viemään sivuraiteille :roll:

Jukka

Okei...en ole elektroniikkainssi...eli 1 kwh akulla ei saa 250 watin moottoria pyörimään niinkö ?


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 26 Helmi 2013, 22:28
Kirjoittaja Nojanalle

Akuissa ilmoitetaan teho seuraavasti , esimerkiksi minun Nazcan akuissa lukee 8Ah/24V . Ilmaisu muotona tämä on vain suuntaa antava . Mutta jos moottorin ilmoitettu teho on 250W,ei se tarkoita suinkaan että se kuluttaa sen per tuni. Sekin on teoreettinen arvo. Todellinen virrankulutus ja akun kesto riippuu monesta muusta tekiästä. :wink:


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 27 Helmi 2013, 00:51
Kirjoittaja jviirret
Lizard100 kirjoitti:

Okei...en ole elektroniikkainssi...

Ihmeen paljon kuitenkin pystyt asiasta tekstiä/väitteitä suoltaan. Sähköoppia on netti täynnä, jos oikeasti kiinnostaa niin kannattaa hieman perehtyä.

Lizard100 kirjoitti:

eli 1 kwh akulla ei saa 250 watin moottoria pyörimään niinkö ?

Kysymyksesi on yhtä järkevä kuin: "saako 5litran bensatankilla moponmoottorin pyörimään?"
tai tarkkaan ottaen 1kWh energia sisältö löytyy noin desistä bensaa, eli kirjaimellisesti kysymyksesi kuuluu:"desillä bensaa ei saa 250watin moottoria pyörimään niinkö?". Osaat varmaan vastata itsekkin?

Jukka


Re: Ostaisitko auton mallisen sähkökinnerin 5000 eurolla?

Lähetetty: 27 Helmi 2013, 01:08
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Akuissa ilmoitetaan teho seuraavasti , esimerkiksi minun Nazcan akuissa lukee 8Ah/24V .

Akuista ei ilmoiteta tehoa(W) vaan tuossa on kapasiteetti(Ah)/Jännite(V).

Jukka