mhelander kirjoitti:Juuri tämä epäilyttää, siksi T-Rex on kokeilussa kun on alumiinia. Jos tuntuu kestävän niin tuota voisi ehkä harkita. Pakassa hyvää on että rattaat on nipuissa ja siten pureutuvat vähemmän alumiiniseen vapaarattaan runkoon kuin nämä mun nykyiset pakat.
Vähän raporttia tästä 11-40 pakasta ja 34-piikkisesta (Rotor:n QX1 12.5%) ovaalista. Toimii aivan loistaavasti ! Jotkut voorumeilla valittaa ettei alumiiniset jättirieskat kestä mutta sen verran vähän sitä käytännössä tarvii että kuluminen ei ole ongelma.
Eniten nyppii, kun maantiellä/pyörätiellä ajaa 30:n vauhteja nuo vaihteiden hypyt, parissa kohdassa hyppyä tulee niin että lähes 100:n kadenssi tippuu 80:n pintaan joka ei oikein tunnu sopivalta tämmöselle tempoajoon tottuneelle. Maastossa noita ei edes huomaa ja harvemmin talviajossa.
Sain sitten tuossa vinkin että Planet Bike kauppaa simpan 11-vaihteiseen tangonpää vaihdekahvoja alle viiden kympin. Piti sitten innostua sen verran että meinasin tilata etuvetoseen koko voimansiirron 11-vaihteisena mutta onneksi tulin järkiini. Tuossa kaupassa kun oli vain nuo vaihdekahvat halapoja.
Hetken surffailin testirapsoja ja kauppapaikkoja ja toinen tilaus lähti bike-discount:sta josta tulee 11-vaihteisen 6800-sarjan takavaihtaja, 11-25 pakka ja toinen 11-32. Ketjuksi valitsin Campy Record 11-vaihteisia kolme kappaletta, tiedä sitten mihin ne tulee laitettua...
Tarkoitus on muuttaa etuvetonen 1x11 vaihteiseksi näillä ja etuvaihtajan kitkavipua voi harkita muokattavaksi jos tulee tarvetta ajaa muilla kiekoilla/pakoilla (6/9/10 -vaihteiset). Taitaa tulla eteen viimeinkin etuvetoseenkin ovaalin ketjurattaan teko, nythän niitä tarvitaan vain yksi. Ehkä 50 tai 52-piikkinen ja jos kokeilis tehdä siitä narrow-wide tyyppisen ja 12.5% ovaalin kun kampisarjan sormien suhteen ei tule tilaongelmia.
Samassa B-D -tilauksessa tulee 10-vaihteisen Zee-maastovaihtaja 11-36 pakalle, tuota vois koittaa josko toimis ja istuis paremmin kuin SRAM X.9 Type2 modattuna 9-vaihteelle. Tämä kun tuppaa ottamaan itteensä jos pyörä kaatuu oikealle kyljelleen,..
Väistämättä tuli ihmeteltyä myös simpan M9000 -sarjan komponentteja joista aika houkutteleva seuraaja nykyiselle maasturin vaihteistolle olisi 11-vaihteinen 11-40 pakalla. Siinä nuo havaitut vaihteiden hypyt on tasoitettu täysin. Pakka painaa about 300g eli ei ole ihan kevein ja hintaakin on melkein 160 € mutta jos tuon pakan sais pelaamaan nykyisillä (ja nyt tilatulla) vaihteiston osilla, vaikkapa muokkaamalla SRAM:n vaihdekahvoja, niin avot.