Sivu 1/8
Nopea pyörä hakusessa
Lähetetty: 19 Elo 2007, 00:28
Kirjoittaja jusSsa
Olen jo kauan haaveillut jonkinlaisesta nojapyörästä, ja nyt ajattelin kysellä vähän vinkkejä eri vaihtoehdoista. Vaatimuksina on alaohjaus ja mahdollisimman pieni ilmanvastus(matala). Ajelisin kohtuu pitkiäkin matkoja. Joku 250km lenkki ois suunnitteilla ens kesäksi, ja aion yrittää ajaa sen päivässä. Kokemusta on maasto- ja kilpapyöristä, sekä hybridillä on tullut muutama reissu tehtyä. Nojapyöristä ei ole minkäänlaista kokemusta. Pyörä saisi olla mielellään trike, mutta myös kaksipyöräiset kelpaa, kunhan on nopea. 
Jarrut sais olla mielellään levyt, mutta ehkä vannejarruillakin pärjäisin.
Hintalle en laita mitään rajoituksia vielä tässä vaiheessa, kunhan on kohtuu järkihintaisia. Muutamia vaihtoehtoja joita olen löytänyt:
PÄIVITETYT VAIHTOEHDOT SEURAAVALLA SIVULLA
Osaako joku sanoa jotain noiden pyörien osista ym.? Painot myös kiinnostais, tuolle rhino st:lle joku taisi mainita painoksi 16,6kg. Paljonkohan nuo halpikset painaa?
Ja mitkähän ois sellaisia "välttämättömia varusteita" nojapyörään? Kypärään peili ois ainakin mukava, mitä muuta? Saako nojapyöriin yleensä peräkärryn kiinni?
Re: Nopea pyörä hakusessa
Lähetetty: 19 Elo 2007, 04:54
Kirjoittaja jviirret
jusSsa kirjoitti: Pyörä saisi olla mielellään trike, mutta myös kaksipyöräiset kelpaa, kunhan on nopea. 
Jos nopeus on pääasia, niin joudut luopumaan trike ajatuksesta kokonaan...
Jukka
Re: Nopea pyörä hakusessa
Lähetetty: 19 Elo 2007, 11:25
Kirjoittaja jusSsa
jviirret kirjoitti:jusSsa kirjoitti: Pyörä saisi olla mielellään trike, mutta myös kaksipyöräiset kelpaa, kunhan on nopea. 
Jos nopeus on pääasia, niin joudut luopumaan trike ajatuksesta kokonaan...
Jukka
Kuinka suuri ero on sitten esim. tuon rhino st:n ja jonkun matalan kaksipyöräisen välillä verrattuna eroon rhinon ja pystypyörän eroa?
Semmonen kysymys tuli vielä mieleen että miten noissa menee nuo runkokoot? Itse olen 182cm pitkä ja M olis varmaan sopiva? Sähköpyörän hinnastossa pyörien kokovaihtoehtoja on s/m/x/xl. Vai säädetäänkö näissä koko sopivaksi penkkiä tai kampia siirtämällä?
Ja tietääkö joku jotain ulkomaalaisia kauppoja josta noita sais halvemmalla? Euro-maita sais olla niin onnistuu eu-maksu. Sähköpyörästä voivat varmaan lähettää ellen pääse hakemaan? Vai onko koeajo välttämätöntä ennen ostoa?
Nyt saa tarjota myös sarvilla ohjattavia, koska noita alaohjauksella olevia ei oikein tahdo olla. Ensisijalla on kuitenkin alaohjattavat.
Lähetetty: 19 Elo 2007, 12:52
Kirjoittaja ukram
Challenge Fujin SL. On kevyt ja nopea. Itse nostin vähän sen penkkiä, kun tuntui liian matalalta eikä meinannut nähdä teräsmiestangon yli kunnolla.
Lähetetty: 19 Elo 2007, 13:23
Kirjoittaja jusSsa
ukram kirjoitti:Challenge Fujin SL. On kevyt ja nopea. Itse nostin vähän sen penkkiä, kun tuntui liian matalalta eikä meinannut nähdä teräsmiestangon yli kunnolla.
Paljonko maksoi? Sähköpyörän hinnastossa(2005) oli fujin 1975 euroa.
Onko paino alle 10kg?
Lähetetty: 19 Elo 2007, 15:05
Kirjoittaja ukram
Maksoi noin 2000. Paino on nykykunnossa (levyjarrut, lokasuojat, lukko) 13.5 kg.
Re: Nopea pyörä hakusessa
Lähetetty: 19 Elo 2007, 18:31
Kirjoittaja jviirret
jusSsa kirjoitti:Kuinka suuri ero on sitten esim. tuon rhino st:n ja jonkun matalan kaksipyöräisen välillä verrattuna eroon rhinon ja pystypyörän eroa?
Vasten parempaa tietoa väitän, että pitkällä matkalla kolmipyörä on yhtä nopea kuin perus hybridi mallinen pystypyörä, alamäsessä nopeampi ja ylämäessä hitaampi. Mikä tahansa kaksipyörä nojakki hakkaa ne nopeudessa, jos nyt ihan korkeimmat paksukumiset "maastonojakit" jätetään pois laskuista.
Omaa kokemusta ei tadpolesta oo, mutta pythonin muuttaminen hipparion kolmipyöräksi pudotti sen keskinopeuden 25km/h --> alle 20km/h.
Jukka
Lähetetty: 19 Elo 2007, 18:51
Kirjoittaja jusSsa
Kuulostaa kyllä oudolta, ja en suostu ihan heti uskomaan että esim. rhyno st:n ilmanvastus olisi yhtä suuri kuin hybridillä.(et kyllä ihan tätä väittänytkään mutta...) Painokin on aikalailla samaa luokkaa "keskiverto" hybridien kanssa. Itselläni jää yleensäkkin vähemmälle tuo putkelta ajaminen, joten siten ero mäissä ei ole niin kauhean suuri. Lisäksi täälläpäin mäkiä ei ole, tai ne ovat niin pieniä ettei niistä ole paljon haittaa. Kun ottaa vähän vauhtia ennen mäkeä niin pääsee isoimmatkin mäet melkein rullaamalla ylös.
Tuohon sun vertailuun vaikuttaa niin moni tekijä(paino, rungon/osien muotoilut ym.), että uskon eron olevan tehdasmalleissa pienempi.
Mitä mieltä muut on?
Lähetetty: 19 Elo 2007, 19:32
Kirjoittaja jviirret
jusSsa kirjoitti:Kuulostaa kyllä oudolta, ja en suostu ihan heti uskomaan että esim. rhyno st:n ilmanvastus olisi yhtä suuri kuin hybridillä.
Ilman vastus on pienempi, mutta vierintävastus on kolmella pyörällä suurempi kuin kahdella. Lisäksi etupyörät on pienemmät(rhinossa myös takapyörä), joten ne ei rullaa ihan yhtä hyvin kuin hybridin isot renkaat.
Jos nopeutta haet, niin kaksipyöräinen lowraceri on valintasi.
Jukka
ps. kun oot mun kans saman mittainen ja asut samalla paikkakunnallakin, niin voit halutessasi käydä noita mun tekeleitä kokeileen. Pistä mailia tai yv:tä jos kiinnostaa.
Lähetetty: 19 Elo 2007, 20:25
Kirjoittaja jusSsa
jviirret kirjoitti:
ps. kun oot mun kans saman mittainen ja asut samalla paikkakunnallakin, niin voit halutessasi käydä noita mun tekeleitä kokeileen. Pistä mailia tai yv:tä jos kiinnostaa.
Juu, tutkiskelen noita sun sivuja ja katon oisko siellä jotain mielenkiintosia härveleitä.
Nyt vaihtoehtoihin tulisi vielä optima baron, joka vaikuttais aika hyvältä vaihtoehdolta. Toinen keskustelu aiheesta on tuolla:
http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=28628
Re: Nopea pyörä hakusessa
Lähetetty: 20 Elo 2007, 15:03
Kirjoittaja tavasti
jusSsa kirjoitti:Pyörä saisi olla mielellään trike, mutta myös kaksipyöräiset kelpaa, kunhan on nopea.
Joskus kuullut väitteen, että steintrikes-triket olisivat nopeampia kuin muut. Ja kuulemma siksi, että ovat kapeampia kuin muut tadpolet. Valmistajn sivut ovat hukanneet domaininsa, mutta täältä niitä kuitenkin EU alueella ostettaisiin:
http://www.bike-revolution.at/
Ja jos nopeutta kaivataan, mitenkäs katetut velomobiilit? (AKA hikilaatikot)
Lähetetty: 20 Elo 2007, 17:59
Kirjoittaja ukram
Leitrahan on kolmipyöräinen ja katettu ja lujaa menee...
Lähetetty: 21 Elo 2007, 14:37
Kirjoittaja jusSsa
En ole nyt kuitenkaan ihan noin vauhdikasta peliä hakemassa. Eli haen tavallista nojapyörää, joka ei ole mikään cruiseri ym. vaan matala, mutta silti suht. käytännöllinen. Eli tuota tyyliä kuin nuo vaihtoehdot yllä(tai jos linkit ei toimi niin tuolla fillarifoorumin sivulla olevat linkit)
Lähetetty: 21 Elo 2007, 16:15
Kirjoittaja Obu
Leitrahan on tarkoitettu pääasiassa muuhun kuin nopeaa menemiseen.
Esim. kaksipyöräinen kattamaton hyvin "tilkitty" lowraceri pysyy perässä ja menee vielä mäessä ohi.
Kovaa kuitenkin sen leitrankin saa kulkemaan... onhan se eco-tripillä nähty.
Velomobiileja on toki aivan älyttömän nopeitakin, harvempi kuitenkaan yltää käytettävyydeltään leitran tasolle.
Pyörän korkeus ei suoraan määritä nopeutta, vaan enemmänkin ajajan asento. Esim. Bacchetan Aero hakkaa useimmat semilowt ja jopa jotkut lowtkin mennen tullen:
http://www.bacchettabikes.com/recumbent ... onaero.htm
Kompromissin joutuu tod.näk. tekemään nopeuden ja tavaran kuljetuskyvyn välillä.
Kehottaisin vielä tutkimaan lähemmin...
-Challengen Fujin Endurancea, Hurricanea (myös Hurricane SL), ehkä myös Seirania
-Optiman Baronia, Cheetahia
-M5:n Shock Proofin eri versioita...
-HPVelotechnikin Grasshopperia
-Nazcan Fuegoa
-ehkä Sinnerin Demonia
Puuttuu varmaan paljon, mutta lisäilkää listaan 
Koeajoja kannattaa myös metsästää. Nojapyörää pitää vain saada koeajaa rauhassa; muutaman sadanmetrin pyörähdys ei pyörästä paljoa vielä kerro... ainakaan yleensä. Parempi se on kuitenkin lyhytkin polkaisu kuin ei mitään. Ehdolla että on perustieto kunnossa...
Lähetetty: 21 Elo 2007, 16:25
Kirjoittaja jviirret
Nooh, heitetäämpä muutamia huomioita:
-Muutamien kilojen painoerolla ei mun mielestä ole merkitystä. Jokainen kilo vastaa n.1% ajoneuvoyhdistelmän kokonaispainosta(pyörä+kuski). Myös valmistajien ilmoittamiin painoihin kannattaa suhtautua varauksella.
-Suurempi takarengas rullaa kevyemmin. Välitys suhteiden ei tarvi olla ihan niin isot kuin 20" renkaalle. Reissussa taas hyvä jos kaikki renkaat saman kokoiset, riittää yksi varakumi.
-Jos tadpolella tarkoitus ajaa märällä tiellä, niin hyvä olla myös edessä lokasuojat. Kuten myös kaksipyöräisessä lowracerissa.
-Oikeasti suomessa taitaa olla aika harva joka olisi useampaa tadpolea koeajanut, vielä harvempi, ikävä kyllä, osuu tälle foorumille.
-Jos tarkoitus ajaa maantien reunaa, niin tadpole vie aika leveän kaistaleen reunasta. Jos kaksipyörä on 60cm leveä ja renkaat menee 20cm tien reunasta, niin uloin kohta on 50cm reunasta. Jos tadpole on 80cm leveä ja oikea eturengas menee 20cm tien reunasta niin uloin kohta on 100cm tien puolella. Eli puolta leveämpi, vaikka leveys ei ole kuin 20cm suurempi.
-Teknisiä ominaisuuksia enempi painottaisin valmistajan mainetta suomessa, paljonko suomeen pyöriä myyty ja miten esim. takuuasiat pelaa. Jos käytetty paljon "eksoottisia" osia, niin voi tulla myöhemmin hankaluuksia löytää mallien vaihtuessa rikkoontuneen tilalle vastaavaa.
Jukka