Laitetaan hieman tilannekatsausta pitkän hiljaiselon jälkeen.
Etuiskaripäivitys on vaiheessa, yhden pikaisen (= liian yksinkertaisen) kokeilun sisuskaluista tein, ei tuonut toivottua tulosta. Uusi versio tulee sitten kun maltan paneutua asiaan taas jossain välissä.
Mango on ollut telakalla voimansiirron päivityksen takia. VeloWagonin innostamana kokeilin minäkin Rohloffin napaa väliakselilla. Vanha taannoin maastofillarissa ollut napa sai uuden mahdollisuuden Mangossa. Käytin navan huollossa Bike Stationilla, joka tosin lähetti sen suoraan valmistajalle Saksaan, kun sanoin sen vuotaneen reilusti öljyä aikaisemmassa käytössä. Edullinen huolto, eivät yllättäen veloittaneet Saksan huollosta euroakaan . Takuun piikkiinkään tuon ei voi sanoa menneen, navan kun hankin jo vuonna 2000.
Pari lenkkiä olen Mangolla nyt ajellut rohlon asennuksen jälkeen. Alkuperäinen ketjuvaihde piti enemmän ääntä väliakselin tienoilla, on nyt hiljaisempi. Toisaalta uutta ketjua ei voi luokitella kuuluvaksi maan hiljaisimpien joukkoon, siitä pieni miinus. Ketjun ja uudet ketjuputket tilasin Gingkolta. Rohloffin ominaisrohina on tallella pienillä vaihteilla, ja kautta linjan ei tunnu aivan yhtä herkältä kuin ketjuvaihde. Pienen tehohäviön tunteen ehkä siedän, onhan Mango kuitenkin enemmän retkipyörä kuin raaseri. Kuskikin on vielä niin rapakunnossa, että pitää katsoa vain peiliin jos pyörä ei kulje.
Kahden eturattaan kanssa välitysala on nyt riittävä, Mangon alkuperäisellä kokoonpanolla puuttui pieniä vaihteita. Pelkästään vaihtamalla kammet kolmirattaisiksi olisi saanut ongelman ratkaistua, mutta piti tuota vaihdenapaa kokeilla, kun aihe nousi muutenkin pinnalle. Eemelille olin jo ko. navan luvannut myydä, mutta tultiin lopulta siihen tulokseen, että huono tuosta on rahaa pyytää, jos vuotaa samaan tapaan kuin aiemmin. Olisi enemmän murhetta kuin iloa uudelle omistajalle. Eli testailen nyt itse, pysyykö öljyt tällä kertaa sisällä vai ei.
Samaiseen Gingkon tilaukseen tarttui myös napadynamo, jonka ajattelin viritellä väliakselin tienoille. Toteutus on vielä ajatuksen asteella, kun toiveissa olisi ottaa tuolle voima suoraan ensiöketjusta kiinnittämällä dynamonapaan ketjupyörän. Jonkinlainen kelluva (jousikuormitteinen) ripustus, jolla dynamon saisi käännettyä päälle ja pois. Kuvitelmissa on ladata Garminia tai kännykkää tuon avulla, ja tuottaa tarvittaessa myös lamppuun valkeaa. Toisi mahdollisella pitemmällä reissulla vapauksia majoituksen ja reitin suhteen, kun ei akkujen latauksista tarvisisi huolehtia joka ilta. Toki onhan noita kaikenlaisia "power bank" akkusysteemeitä olemassa, mutta eihän tässäkään voi edetä helpoimman kautta .