Sivu 1/1

nexus huollosta

Lähetetty: 28 Syys 2013, 12:51
Kirjoittaja samuel

Tori.fi mies kauppaa nexus navan huoltoa. Onko jollakulla kokemusta palvelusta?

Tuli ostettua nexus 7 ja Sturmey archer 5-vaihteiset navat 24 tuumasella vanteella, ja nexuksen purkukuva näyttää aika hurjalta säläkasalta :D Taitaa loppua usko omiin taitoihin jo ennen purkua...


Re: nexus huollosta

Lähetetty: 28 Syys 2013, 13:34
Kirjoittaja eemeli

Mä olen kanssa tuota huoltoa miettinyt. Parista romupyörästä ottanut talteen nexus 7. Käsittääkseni navan "sisälmykset" tulee kokonaisena pakettina ulos ja näin ollen aattelin vain laittaa öljy/tinneri kylpyyn pariksi päiväksi... Toivottavasti tuo riittää kun näyttää hajotuskuva meikäläisellekkim heprealta.


Re: nexus huollosta

Lähetetty: 17 Kesä 2014, 15:00
Kirjoittaja mhelander

Näyttää siltä että joudun mokoman huoltamaan. Tyttären muutaman vuoden vanha Nexus 7 tyyppiä SG-7C18 kuulemma hyppii välillä 3-vaihteella. Napa on irrallaan kun auto paukautti pyörän kylkeen ja siitä vääntyi vanne sekä ketjurattaan puoleinen kampi.

Maasturin tekoon käytetyistä romupyöristä jäi takakiekko jossa muistaakseni SG-7C21 napa joka on tyttären pyörässä kunnes uusi vanne saapuu. Tuossa oli erilainen vaijerin kiinnityslaippa joten jouduin jo vaihtamaan ne napojen kesken, yllätykseksi ovat ainakin noilta osin 100%:sti yhteensopivia.

Tarkoitus on vannetta odotellessa purkaa napa, tarkastaa mahdolliset vauriot ja läjätä takaisin ainakin rihtausta varten. Lopullinen läjäys vasta kun sisuskalut on liotettu ATF-automaattiöljyssä ja liiat valutettu pois, sekä laakeroinnit puhdistettu ja voideltu grafiitti-molybdeeni vaseliinilla.

Täältä PDF-dokumentti SG-7C26 navan huoltoon, tekstit englanniksi mutta kuvat ei kovin hyviä. Täältä taas SG-7C21 ja -C22 napojen huolto-ohje hyvillä selkeillä kuvilla mutta saksan kielellä. Ja täällä SG-7C18 navan hajoituskuva ja osaluettelo sekä asennusohje. Lähteenä Sheldon Brown:n Nexus 7 sivu.

Laittelen tänne lisää tietoa kunhan projekti etenee. Jos olisi vaikka jollekin hyödyksi.


Re: nexus huollosta

Lähetetty: 17 Kesä 2014, 16:36
Kirjoittaja Imi

Moi,

Itellä on Nexus 7 navan huolto takana. Liotin lappuöljyssä, ja voidelin automaativaihdeöljyllä, kuulalaakerit PTFC rasvalla. Kokemuksesta sen verran että vaihteet on hyppinyt ekojen kilsojen aikana, kunnes asia rauhottui. Sekä 50Km .. 100Km välillä oli jalkajarrun tehot hukassa. Helppo kasata ja purkaa vaikka sisällä on paljon osia.

-Imi


Re: nexus huollosta

Lähetetty: 17 Kesä 2014, 18:04
Kirjoittaja jooseha

Nexus on tarkoitettu huollettavaksi niin että avataan napa ja upotetaan sisus yhtenä nippuna hetkeksi öljyyn. Tälleen tehtynä se on suurinpiirtein yhtä helppoa kuin minkä tahansa navan. Tälleen:
Kuva
Ei se kyllä ole kovin kummoinen juttu purkaa napaa kaikki osat erilleen, mutta silloin pitää olla kasatessa tarkkkana. Sen kun voi koota noin miljoonalla tavalla väärin. Toi öljykylpy on säännöllisesti tehtynä vaan paljon helpompaa ja luultavasti aivan riittävä.


Re: nexus huollosta

Lähetetty: 17 Kesä 2014, 23:15
Kirjoittaja jviirret

Nexus inter 3:een tuon huollon voi tehdä napaa purkamatta, eikä tarvi edes kiekkoa irroittaa pyörästä ;)

Jukka


Re: nexus huollosta

Lähetetty: 18 Kesä 2014, 08:31
Kirjoittaja Pastori
Imi kirjoitti:

Moi,

Itellä on Nexus 7 navan huolto takana. Liotin lappuöljyssä, ja voidelin automaativaihdeöljyllä, kuulalaakerit PTFC rasvalla. Kokemuksesta sen verran että vaihteet on hyppinyt ekojen kilsojen aikana, kunnes asia rauhottui. Sekä 50Km .. 100Km välillä oli jalkajarrun tehot hukassa. Helppo kasata ja purkaa vaikka sisällä on paljon osia.

-Imi

Mulla Nexus kasin vaihteiden hyppiminen johtui siitä että "valmiiksi" säädetty vaijeri olikin miten sattuu asennettu. Kun mittasin oikein ja napopasin paikoilleen loppui hyppiminen välittömästi.

Näin kirjasin joskus ylös:

Pastori kirjoitti:

Nexuksen tehdasasetuksissa oli muuten väärä mitta vaijerin pään ja sen mutterin välillä joka siellä vaihteistossa on - vastoin Shimanon ohjeita :) Nappasin itseasiassa puolet koko vaijerista pois ja laitoin tuon mitan (101mm) kuntoon ja nyt se toimii.


Re: nexus huollosta

Lähetetty: 18 Kesä 2014, 08:49
Kirjoittaja jori

Rutina johtuu yleensä siitä, että vaijerin mitta von väärä. Vaijeri säädetään asettamalla vaihdevipu 4-vaihteelle ja kiertämällä vaijerikuoren säätöholkista niin, että navan alapuolella sijaitsevat punaiset merkit tulevat kohdakkain.
Kuva
Kuva
Merkit ovat siis navan akselin alapuolella ja kuvissa pyörä ylösalaisin.

Videolla onkin keltaiset merkit. Näyttää riippuvan vuosikerrasta, ovatko keltaiset vai punaiset. :o


Re: nexus huollosta

Lähetetty: 18 Kesä 2014, 09:10
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Merkit ovat siis navan akselin alapuolella ja kuvissa pyörä ylösalaisin.

Videolla onkin keltaiset merkit. Näyttää riippuvan vuosikerrasta, ovatko keltaiset vai punaiset. :o

Mahtaa myös riippua siitä onko navassa CJ-7S40 vai CJ-NX10 vaijerin mekanismit. Kuva esittänee edellistä, mulla oli navoissa molemmat ja niissä merkit olivat keltaisia. Jälkimmäisessä on myös mahdollista saada vaijeri kuoren pidikkeen ja mutterin kolon välillä menemään myös väärää reittiä.


Re: nexus huollosta

Lähetetty: 11 Elo 2014, 11:51
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Laittelen tänne lisää tietoa kunhan projekti etenee. Jos olisi vaikka jollekin hyödyksi.

Statuspäivitystä pukkaa...

mhelander kirjoitti:

Näyttää siltä että joudun mokoman huoltamaan. Tyttären muutaman vuoden vanha Nexus 7 tyyppiä SG-7C18 kuulemma hyppii välillä 3-vaihteella. Napa on irrallaan kun auto paukautti pyörän kylkeen ja siitä vääntyi vanne sekä ketjurattaan puoleinen kampi.

Maasturin tekoon käytetyistä romupyöristä jäi takakiekko jossa muistaakseni SG-7C21 napa joka on tyttären pyörässä kunnes uusi vanne saapuu. Tuossa oli erilainen vaijerin kiinnityslaippa joten jouduin jo vaihtamaan ne napojen kesken, yllätykseksi ovat ainakin noilta osin 100%:sti yhteensopivia.

Tarkoitus on vannetta odotellessa purkaa napa, tarkastaa mahdolliset vauriot ja läjätä takaisin ainakin rihtausta varten. Lopullinen läjäys vasta kun sisuskalut on liotettu ATF-automaattiöljyssä ja liiat valutettu pois, sekä laakeroinnit puhdistettu ja voideltu grafiitti-molybdeeni vaseliinilla.

Tytär oli riittävän aktiivisesti liikenteessä Tunturillaan joten pääsin vasta ihan loman viimeisellä viikolla asentamaan kiekon jossa huollettu napa ja uusi vanne rihdattuna vanhoilla pinnoilla. Parin lenkin jälkeen tuli mukavaa palautetta, nyt toimii napa täydellisesti, myös parittomat vaihteet jotka ennen kolaria takkuilivat (kuten myös sijaisnavassa).

Navan purin noiden aikaisemmin linkattujen kuvitettujen ohjeiden mukaan. Päädyin lopulta purkamaan myös akselin paljaaksi, siinähän noissa ohjeissa jäi vielä paikalleen vaihteiden siirtomekanismit. Planeettarattaat jätin kehilleen ja CRC Quickleen ja Brakeleen spray-litkuilla pahvin päällä käyttäen hammasharjaa ja -tikkua puhdistin kaikki osat ihan metallille.

Sitten menikin yksi iltapäivä kokonaan että sain akselin läjättyä toimivaan kuntoon. Ei helppo rasti mutta jopa kuivana vaihteiden siirto tuntui toimivan jouhevammin kuin purkaessa kokeiltuna. Seuraavana päivänä läjäsin sitten navan nippuun poislukien vetopuolen viimeinen kehä jossa kuorta vasten tuleva kuulalaakerikehä makaa sekä jarrulaipan puoli. Katkaisin litran Masinol-pullon kahtia, pistin korkki alaspäin jeesusteippirullan sisään ja navan sisuskalut sisälle ja perään Neste ATF-X automaattivaihteistoöljyä. Annoin muhia melko tovin ja sitten ripustin tippumaan.

Odotellessa voitelin kuoren sisäpuolelta ATF-X:llä, laakerikehien pesät molybdeeni-grafiitti vaseliinilla kuten laakerikehät ja jarrupannan. Sitten rojut kuoren sisään ja löysät pois. Kehän rihtaus osoittautui helpoksi nakiksi vaikka riittävän pinnan kireyden saamiseksi perus 2mm:n pinnoilla ottikin tovin.

Nyt tätä napaa sitten pitää käyttää kausirengasta vaihtaessa auki ja uittaa ATF-X:ssä sekä voidella laakerikehät. Pikku juttu jos sillä napa pysyy notkeana ja vedet ulkopuolella pois pilaamasta toimintaa.

Ehkä suurin parannus lopulta tuli siitä että pesin erittäin huolellisesti myös vetorattaan ulkopuolelle tulevat vaihteen siirtomekanismit joihin vaijeri siis tulee kiinni. Ne kun kasaa oikein niin onhan helppoa säätää vaijeri veto kohdalleen ja vaihteet toimii taatusti.

Pyörään tuli samalla uusi vastaava kampisetti ja raaskin laittaa PW:n avustuksen jäljiltä jääneen yksinäisen SRAM PC-870 ketjun tähän. Nyt on ehkä parempi kuin uusi peli tytöllä.


Re: nexus huollosta

Lähetetty: 23 Elo 2014, 20:23
Kirjoittaja samuel

11 kuukautta siihen meni, mutta sain vihdoin tehtyä silumiinilevyyn sopivan kokoisen hahlon että sain matalat mutterit nexuksen akselilta auki.
Sisältö tuli pakettina ulos. Lisäksi mukana tuli ruokalusikallinen materiaalia joka näytti auton kurakaaresta raavitulta kuivaneelta kuralta.
Kai se on vaseliinia joskus ollut...

Mikään ratas/ planeetan osa ei pyörinyt yhtään.
Ensiavuksi nylonharjalla puhdistus, nyt paketti ui bensassa, josko sillä likoaisi pahimmat mömmöt irti.

Jos nyt saisi hiukan nopeammin hommaa jatketta kun aloitus kesti.