Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kun tulee tiettyyn ikään alkaa tuntua että ennen oli kaikki paremmin, autotkin. Petteri Järvisen kanssa olen aika lailla samaa mieltä, paitisi että taitaa olla jo myöhäistä ostaa perinteinen auto:
https://urly.fi/3sud

Osta auto nyt ennen kuin teslaantuminen valtaa markkinat – jälleenmyyntiarvo saattaa jopa nousta

TAMMIKUUN CES-MESSUILLA Volkswagen ilmoitti tuovansa ChatGPT:n uusiin malleihinsa jo tänä vuonna. Se opastaa auton käytössä ja tarjoaa juttuseuraa pitkällä matkalla.
Tekoäly tekee äkkijarrutuksia sekä nalkuttaa puolison tavoin pienistäkin ylinopeuksista ja kuljettajan vireystilasta. Nämä ominaisuudet ovat jatkossa pakollisia EU-maissa myytävissä uusissa autoissa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

90-luvun puolivälin paikkeilla autot saavuttivat järkevän kehityksen huipun. Tämä on ihan faktoilla perusteltavissa, eikä vain nostalgiahorinoita. Sitten alkoi vastenmielinen kertakäyttökulttuuri, kun autot ja puhelimet alkoivat hitaan mutta määrätietoisen fuusioitumisen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

samuel kirjoitti: 08 Tammi 2024, 09:10

Käytetty hybridiauto ollut heinäkuusta asti alla, joka ilmoitti jouluun alusta että " hybrivika / vaihteistovika, korjaamo! "

Merkkiliike ilmoitti että tarttee uuden vaihteiston, hinta vaihdettuna 14000 €. Mikä ihana joululahja!! :evil:

Miten tämä tapaus päättyi?

On ilo katsoa nuoren asentajan videoita, joissa oikeasti korjataan autoja. Liittyy Passatin 14000€ laatikkoon.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Ongelmana tuossa oli, että merkkiliike ei korjaamosopimuksen mukaan saanut tehtaalta muita varaosia kuin uuden vaihdelaatikon14000€. Auton edellinen omistaja oli luopunut autosta tuon vian takia ja menetti noin 15000€.

Videon tehnyt Simo Lammikko tiesi vian olevan vaihdelaatikon solenoidissa, joka oli jumittunut. Vaivan aiheutti tiiviste, josta irtoaa osia, jotka jumittavat vaihteiston solenoidin.

Käytännössä homma korjaantui uudella solenoidilla ja uudella tiivisteellä. Hinta ei selvinnyt videolta, mutta luultavimmin alle tonnin remontti.

Simo ostelee näitä hybridipassatteja, joissa kyseinen vika ilmenee käytännössä kaikissa reilun sadantuhannen kilometrin jälkeen vuosimalleissa 2017-2018. Hän korjaa autot kuntoon ja panee myyntiin. Outo juttu, ettei volkkarin tehdas kykene parempaan palveluun. Toisaalta hyvä bisnes Simolle. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 09 Maalis 2024, 13:39

….Simo Lammikko…

Mikko Simola = Simolan Mikko = Simolammikko :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 09 Maalis 2024, 13:39

Käytännössä homma korjaantui uudella solenoidilla ja uudella tiivisteellä. Hinta ei selvinnyt videolta, mutta luultavimmin alle tonnin remontti.

Tuossa tarkempi selostus ja hinnoittelu.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 09 Maalis 2024, 13:50
jori kirjoitti: 09 Maalis 2024, 13:39

….Simo Lammikko…

Mikko Simola = Simolan Mikko = Simolammikko :D

Mitäs kirjoittaa nimensä väärin. :mrgreen: Vähän mietin edellisen viestini kanssa, kummin päin tuo nimi olisi. En viitsinyt ruveta sherlokoimaan. :D

Nyt oli merkkiliike vähän edellisestä edistynyt, eikä enää ollut vaihtamassa koko vaihteistoa, vaan vain vaihteiston mekatroniikkaosan, jonka hinnaksi tulikin nyt "vain" 4500€.

Simolammikko hinnoitteli oman korjauksensa tuosta puoleen, eli 2300€.

Olipas mielekiintoinen vian syy. Jostain syystä näissä sähköautoissa on aina tavallinen lyijyakku tekemässä jotain perustoimintoja, jotka pitää luotettavasti aina toimia.
Kuormittamattomia lyijyakkuja ei osata pitää millään elektroniikalla elossa paria vuotta kauempaa, joten ne kuolevat sähköautoissa nopeammin kuin polttomoottoriautoissa, joissa niitä käytetään oikeasti isoilla virroilla starttaamiseen ja ladataan kovemmalla virralla.

No, tässä heikko lyijyakku aiheuttaa sen, että korkeajänniteakku tulee startissa avuksi ja ruhjoo liialla voimalla mekatroniikkaboksin pumppuun niin paljon kierroksia, että öljyputkiin tulee paineiskuja, jotka rikkovat tiivisteessä olevat suodatinverkot. Verkon pala menee mekatroniikan solenoidiin ja jumittaa sen.

Jännä vikaketju. :?

Muuten olen sitä mieltä, että tuosta lyijyakusta pitää päästä eroon. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 09 Maalis 2024, 17:47

[Jostain syystä näissä sähköautoissa on aina tavallinen lyijyakku tekemässä jotain perustoimintoja, jotka pitää luotettavasti aina toimia.
Kuormittamattomia lyijyakkuja ei osata pitää millään elektroniikalla elossa paria vuotta kauempaa, joten ne kuolevat sähköautoissa nopeammin kuin polttomoottoriautoissa, joissa niitä käytetään oikeasti isoilla virroilla starttaamiseen ja ladataan kovemmalla virralla.

12v akku siksi, koska kaikki laitteet autossa toimii 12 voltilla liikutusvoimasta riippumatta.

Ei se kuormitus pidä niitä akkuja hengissä, vaan riittävä lataustaso. Se tuntuu olevan nykyautoissa ongelmana -käyttövoimasta riippumatta- että 12v akku on koko ajan vajaassa latauksessa. Kuluttajia on huimasti ja päästöjen vuoksi on euro6 älylaturit, jotka lataavat slloin kuin lataavat ja maksimissaan saavutetaan 80% varaustaso.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 09 Maalis 2024, 19:39
jori kirjoitti: 09 Maalis 2024, 17:47

[Jostain syystä näissä sähköautoissa on aina tavallinen lyijyakku tekemässä jotain perustoimintoja, jotka pitää luotettavasti aina toimia.
Kuormittamattomia lyijyakkuja ei osata pitää millään elektroniikalla elossa paria vuotta kauempaa, joten ne kuolevat sähköautoissa nopeammin kuin polttomoottoriautoissa, joissa niitä käytetään oikeasti isoilla virroilla starttaamiseen ja ladataan kovemmalla virralla.

12v akku siksi, koska kaikki laitteet autossa toimii 12 voltilla liikutusvoimasta riippumatta.

Tuo 12 V akku kuitenkin ladataan korkeajänniteakusta, eli joka tapauksessa siellä on jännitteenlaskuelektroniikka, syöttämässä 12 V laitteita ajoakusta, kun auto on "käynnissä".

Käsittääkseni 12V akkua tarvitaan vain herättämään uinuvan auton korkeajänniteakun syöttämä tehoelektroniikka, kun auto "käynnistetään".

Ongelma on se, että mm. ovien lukkoja varten tarvitaan tuo 12V. Ei kannata pitää jännitteenalenninta käynnissä syöttämässä hituvirtaa pelkille ovien lukkojen radiovastaanottimelle, sillä kun korkeajänniteakku on käytössä pitää sitä myös tässä tapauksessa valvoa kennokohtaisesti ynnä muuta monimutkaista tehoelektroniikkaa, joka kuluttaa sähköä myös tyhjäkännissä.

Kun tuollainen 12V akku siellä kuitenkin on, käytetään sitä myös kapasitanssina bufferoimaan suuria virtapiikkejä, kuten tuossa edellä solenoidien tilan muutoksissa. Tällä säästetään 12V akun syöttöelektroniikan virtamitoituksessa, kun riittää, että ajoakku syöttää 12V piiriä vain keskimääräisellä teholla, koska piikit kompensoituvat 12V akun kapasiteetin avulla.

Edellinen on vain päätelmää siitä, että sähköautoja joudutaan hinaamaan korjaamoon tuon 12V akun tyhjentymisen takia, vaikka ajoakussa olisi runsaasti virtaa jäljellä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

12v akulla toimivat esimerkiksi: ajovalot, vilkut, jarruvalot, puhaltimet, tuulilasinpyyhkijät, pissapoika, ikkunat, ovet, radio, navigointi, abs jarrut, ajovakauden hallinta, ohjaustehostin, siis aivan kaikki. Tämän takia 12v akun loppuminen pysäyttää sähköauton. Ei sitä 12v akkua kyllä ladata ajoakusta, ainakaan koko ajan tai tarpeeksi.

Ajoakun jännitteet voivat olla mitä vain. 12v akulle suunniteltuja osia on olemassa vaikka millä mitalla. Ei jokainen tehdas tee tuulilasinpyyhkijän moottoria itse, vaan valitsee valmiista. Siksi on mahdotonta käyttää suoraan ajoakun jännitettä kaikissa auton toimilaitteissa.

Viimeksi muokannut Vilijami, 09 Maalis 2024, 21:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Saattaahan se olla jonkinlainen turvallisuuskysymyskin, ettei potentiaalisesti kosteuden kanssa tekemisissä olevaa peräkontin lukkoa tai puhaltimen moottoria käytetä 400:lla voltilla?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 09 Maalis 2024, 21:22

Ei sitä 12v akkua kyllä ladata ajoakusta, ainakaan koko ajan tai tarpeeksi.

Miksi ei. Väittäisin, että varmasti ladataan siinä kuin polttomoottorin pyörittämällä laturillakin, jotta kaikki ajossa toimii. Jos ei ajossa ladata tarpeeksi, niin mistä se pikkuakku sitten ladataan ja milloin. :o

Väittäisin, että ongelma on pikemminkin se, ettei pikkuakku lataudu kunnolla, kun virta noille 12 V vehkeille otetaan ajossa ajoakun jännitteenalentimesta, eli pikkuakun laturista. Kun pikkuakkua ei myöskään pureta milloinkaan rajusti, kuten polttomoottorin starttiakkua, sille käy, kuten sinun saksinostimesi akulle. Sulfatoituu pilalle jatkuvasta matalasta latausvirrasta.

Liian hellävarainen lataus sulfatoi akun ja se kuolee käytön puutteeseen; oikeastaan siis liian hellävaraiseen lataukseen. Tavallaan se johtuu liian vähäisestä käytöstä, ettei isoja virtoja akkuun latauksessakaan mene.

Voi hyvinkin olla, että kyse on jostain sähköturvallisuusmääräyksestä, että se pikkuakku siellä vieläkin seilaa mukana. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei nykypolttiksissakaan riitä laturi pitämään akkua hyvässä varauksessa, ainakaan pätkittäisessä taajama ajossa. Jokainen voi mittailla akun jännitteitä. Tulos saattaa yllättää.

Ei ole ongelma, että sähköä kuluisi liian vähän. Ongelma on just päinvastainen, sähköä kuluu enemmän kuin laturi ehtii ladata. Siksi akut ei kestä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Mikäs sille sinun saksinostimesi akulle kävi. Sehän sai latausta koko ajan. Hajosi, vaikka käytettiin vähän.

En usko, etteikö laturin teho riittäisi taajama-ajossakin, jos akku on lämmin. Ongelma on talvi, jolloin akku on kylmä, eikä siksi normaalisäädöillä ota vastaan virtaa vaikka laturissa sitä olisi tarjolla. Laturien lämpötilakompensoinnit mittaavat lämpötilaa laturilta, joka on moottorin vieressä ja lämpiää melko nopeasti moottorin mukana. Akku sen sijaan on koteloituna kauempana, joissain hölmöissä kotteroissa takapenkin alla, tai jopa peräklosterissa:wink: , jossa se ei suinkaan lämpiä laturin mukana, eikä näin lataudu kunnolla talviaikana.

Kyllä auton akuillekin pitäisi rakentaan bms-järjestelmä, joka lataisi akkua akun todellisen tarpeen mukaan. Taitaa kuitenkin olla niin, että näin kylmässä kuin meillä, ei autoja käytetä muualla ehkä Siperiassa. Kaikkialla muualla autot ja niiden akut ovat koko ajan lämpiminä. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Itselläni on keskivertoa suurempi otanta 12v akkujännitteistä. Lueskelen autojen vikakoodeja harrastuksena, niin mittaan aina ensin akkujännitteen. Autoja on joitain kymmeniä vuodessa. Oisko 2 autoa sadasta, missä akun jännite on 12,6 tai enemmän, siis jotenkuten riittävästi. Suurin osa menee 11,9-12,4 välille, joka on liian vähän akun pitkäikäisyyden kannalta.

Vastaa Viestiin