Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahvuus?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Nyt oon sekaisin näistä pyörien tuumakoista. Ostin siis yhden bmx etuvanteen, mutta kun sen laittaa tavis lasten pyörän 20" vanteen rinnalle, niin sehän on pienempi. Vanteen ulkohalkaisija on 42cm. Onko niissä kumi vain sitten paljon korkeampi joka paikkaa eron, vai onko tämä kuitenkin joku 18-19 tuuman vanne. Kun nuo vannekoot ei mene sillai näköjään että jos on 20" pyörä, että ite vanne olis 20" vaan pelkän kumin mukaan näköjään menee.. Tulipahan sekin tässä vaiheessa vasta huomattua.

Vai olisko tässä selvitys asiaan... "Aikuisten kooon pyörissä siis 20" vannekoko on halkaisijaltaan pienempi kuin lasten pyörissä, mutta renkaiden ilmatila on huomattavasti suurempi. Renkaiden leveyksinä on yleensä 1,75" - 2,25" kuljettajan koon, mieltymysten, radan pinnan mukaan. Standardi- tai aikuisten kokoisia ovat Pro-koot. Pro-koon pyörät ovat kauttaaltaan jämäkämpiä ja tehty kovaan ajoon täysikasvuisen painolla."

Eli bmx vanteeni halkaisija on 42cm ja tavis lastenpyörän 20" vanne 44cm. Eli onko tuo bmx vanne kuitenkin ns. 20" mutta tarkotettu vain isommalle kumille?

Ja tämä tietänee sitä että kumeja tuskin saa halvalla bmx vanteeseen? Vai onko niin.. Nyt iski stressi, eikö köyhä saanutkaan rakennettua halvalla nojapyörää, nyyh.. Elikkä kun lastenpyörän kumin kyljessä lukee 44-420, niin toi 420 on ilmeisesti päällyskumin sisähalkaisija, koska itse vanne on 440 halkaisijaltaan. Ja biltemasta löytyy 20" päällyskumia 52-406, eli kun se bmx vanne oli ulkohalkaisijaltaan 420, niin menis järkeen että päällyskumin sisähalkaisija saattas olla soppeli kokoa 406, kun pitäähän sen vanteen sisään upota pysyäkseen paikallaan. Perusasiat hukassa;)

Ja rupesin katsoo biltemasta ja motonetista ja kummastakaan en löytänyt taasen 420 kokoa joko on tossa tavis lastenpyörässä. Vai onko se sittenkin jokin vanha harvinaisuus koko. Mutta tuota 406 kokoa löyty molemmista paikoista hyvin.

Tutkin äsken lisää netistä rengaskoko asiaa. Ja todellakin pyörän renkaiden merkinnöissä on ollut jo pitkään melko villit lait. 20" pyörä sarjaan sopii kaikki ulkorenkaat sisähalkaisijaltaan 400mm-451mm. Että eipä ihme jos ei kaikki mene yks yhteen;)

Aiheeseen liittyen hyvä sivusto: http://www.polkupyoraily.net/wiki/Renka ... inn%C3%A4t

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Suurin osa meistä on tietoisia että tuuma kokotaulukkoa ei kannata käyttää jos haluaa välttää tuollaisia ongelmia. ETRTO millimetri koko kertoo vanteen halkaisijan siitä kohtaan johon rengas asettuu vanteelle ja on hyvin paljon suositeltavampi käyttää juuri sen takia. 406 vanne on tosiaan se yleisin 20" vanne koko.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin, tuon linkkaamasi pyöräilyvikin mukaan 20" renkaita/vanteita on 7 erihalkaisijaa :shock: 400mm - 451mm. Kuten Wacky kirjotti, 406mm on yleisin nojapyörissä jonkinverran 451mm:stä mutta sitä ei löydy romuista yleensä.
Esimerkiksi Helkaman Kontti peräkärryssä on 20" renkaat/vanteet mutt milleinä ne on jotain muuta ku tuo 406mm.
Jos vanne siis on 406mm halkaisijaltaan ni rengas pitää tietysti olla sama - ehkä tyhmä vastaus mutta toivottavasti asia tuli selväksi :wink: Meni miultakin vähän aikaa enenku aloin tajuta rengas/vanne ongelman :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Niin, tuon linkkaamasi pyöräilyvikin mukaan 20" renkaita/vanteita on 7 erihalkaisijaa :shock: 400mm - 451mm. Kuten Wacky kirjotti, 406mm on yleisin nojapyörissä jonkinverran 451mm:stä mutta sitä ei löydy romuista yleensä.

Riittävän wanhoista romuista löytyy, se oli wanha lastenpyörä standardi. Saa sanoa että aina kun löytyy hyvin krominsa säilyttänyt 20" lastenpyörän kiekko niin on 451 ja ruostunut tai alumiininen niin on 406. Sama tuossa 26" kokoluokassa. Ennen maastopyörä buumia tehdyt joko 584(mummiskoko, paksut kumit) tai 590(kapeammat kumit). Nyt tuo 590 on jäänyt unholaan ja tilalla on maastopyörien 559. 584 kokoa näkee vielä pienemmissä "mummiskoissa".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jori »

Pienenä tarkennuksena vielä. Tuo ETRTO mitta on renkaan asennusmitta vanteella, eli oikeastaan ulkorenkaan sisähalkaisija. Renkaaseen tuo mitta on yleensä merkitty. Vanteesta sen mittaaminen on helpointa mittaamalla vanteen ulkoreunan halkaisija ja vähentää siitä vanteen olkapään syvyys (kahdesti). Kyse on siis tuosta mitasta "A".
Kuva

Korjasin kirjoitusvirheen. Piti olla ETRTO = European Tyre and Rim Technical Organisation. Jostain syystä kirjoitan tuon lyhenteen väärin lähes aina. :oops:

Viimeksi muokannut jori, 07 Huhti 2014, 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Pienenä tarkennuksena vielä. Tuo ERTO mitta on renkaan asennusmitta vanteella, eli oikeastaan ulkorenkaan sisähalkaisija. Renkaaseen tuo mitta on yleensä merkitty. Vanteesta sen mittaaminen on helpointa mittaamalla vanteen ulkoreunan halkaisija ja vähentää siitä vanteen olkapään syvyys (kahdesti). Kyse on siis tuosta mitasta "A".
Kuva

Tämä oli tosi hyvä täsmennys! :D

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

PW kirjoitti:

Niin, tuon linkkaamasi pyöräilyvikin mukaan 20" renkaita/vanteita on 7 erihalkaisijaa :shock: 400mm - 451mm. Kuten Wacky kirjotti, 406mm on yleisin nojapyörissä jonkinverran 451mm:stä mutta sitä ei löydy romuista yleensä.
Esimerkiksi Helkaman Kontti peräkärryssä on 20" renkaat/vanteet mutt milleinä ne on jotain muuta ku tuo 406mm.
Jos vanne siis on 406mm halkaisijaltaan ni rengas pitää tietysti olla sama - ehkä tyhmä vastaus mutta toivottavasti asia tuli selväksi :wink: Meni miultakin vähän aikaa enenku aloin tajuta rengas/vanne ongelman :wink:

Petri

Niin erotusta tulee olla se n. 1.4-2cm että pysyy kumi vanteella=)

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Takahaarukka hitsattu onnistuneesti runkopalkkiin kiinni ja tällä kertaa suoraan;) Eka kerran heppaillessa unohtui huomioida yksi suunta kunnolla, ja olis tullut kallelleen niin. No laitan pian kuvia.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Hei mikä on bmx renkaan halkaisija kumin kera? Esim. 47-406 kumilla? Vaikuttaa mun piirustuksiin tämä asia, kun ensin piirsin erikokoisen 20" mukaan joka löytyy tosta lasten kuljetus kärrystä, mutta tähän tulee bmx vanteet joiden ulkohalkaisija on 420mm ja niihin kumi esim. 47-406. Piirsin kuvani ensin 500mm ulkohalkaisijan mukaan, eli mikä lie tuollaisen 47-406 ulkohalkaisija? Meneekö samaan?

Ekat kuvat rojektista. Katsotaan josko tämä linkitys toimisi. http://s266.photobucket.com/user/Topsie ... ry/Rojekti

Viimeksi muokannut Tops, 08 Huhti 2014, 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jori »

Tops kirjoitti:

Hei mikä on bmx vanteen halkaisija kumin kera? Esim. 47-406 kumilla? Vaikuttaa mun piirustuksiin tämä asia, kun ensin piirsin erikokoisen 20" mukaan joka löytyy tosta lasten kuljetus kärrystä, mutta tähän tulee bmx vanteet joiden ulkohalkaisija on 420mm ja niihin kumi esim. 47-406. Piirsin kuvani ensin 500mm ulkohalkaisijan mukaan, eli mikä lie tuollaisen 47-406 ulkohalkaisija?

Taitaa mennä aika tarkasti tuohon 500 milliin. Periaatteessa aika lähelle näin: 406 + 2x47 = 500. Amerikkalaisissa mitoissa on tarkoitus kuvata ulkohalkaisijaa. 20" on milleinä 508 mm.
Kuva
Tässä kuvassa on ympärysmittoja. Jakamalla piillä (3,14) niistä saa halkaisijan. 47-406 kohdalla ympärysmitta on 1590mm, eli halkaisijaksi tulee 506mm.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

No jos noin lähelle menee, niin turha alkaa muuttelee kuvaa, ei se muuta etupään korkeutta piirustuksesta poiketen ainakaan alemmas, joka on hyvä, koska maavara piirustuksessa alunperin 100mm.

Tässä tosiaan ekat kuvat projektista. Että puheeni konkretisoituisi=) http://s266.photobucket.com/user/Topsie ... ry/Rojekti

Ja vaikka itse olenkin ammatiltani hitsaaja, niin tässä projektissa joutuu unohtaa pitkät yhtenäiset kauniit saumat, lämpö vetelyiden takia. Oli tosin aika isot raotkin tuota takahaarukka tehtäessä. Ilman maskia joutu hitsata ku se jäi isälle, no tulee postissa huomenissa varmaan.
Niin kriittiisiä paikkoja tollaset haarukan liittämiset päärunkoon että saa olla tosi tarkkana ja samoin sitten eturenkaiden tukivarsien hitsaaminen. Niihin saa helposti lämpömuutoksia aikaan jos innostuu liika pitkiä yhtenäisiä saumoja vetelemään ja varsinkin jos ei ollenkaan tue millään lailla. Ja lopputulos olisi silloin sen että renkaat olis vinksallaan. Mutta nyt voin olla tyytyväinen tuohon takahaarukan suoruuteen.

Tukivarret tosin aion hitsata ensin yhteen pieneen v-kulmaan tuon saman levyn päällä, siihen ensin kuvan piirtäen ja osat päälle puristimella kiinni ja sitten vasta pienen upotuksen kera päärunkoon. Pitää sit vain mittailla joka päin ristimittoja että tulee suoraan ja heppailla varovasti sieltä sun täältä. Tukivarret vois varalta väliaikaisesti tukea päistään yhteen ja ehkä laittaa vinotukia runkoon lopullisen hitsauksen ajaksi. Ja ohjauslaakeri putket täytynee hitsata tukivarsien päihin saman levyn päällä pohjapiirustuksia apuna käyttäen. Kätevä tapa sinänsä tuo levyyn piirtäminen. Ja samoin siinä kohtaa tulee kysymykseen taas levypiirroksien päällä kokoaminen, kun on aika kiinnittää jonkinlaiset raudan palat renkaiden akselia varten suoraan kulmaan ohjauslaakeriputkien päihin. Siinä on varmaan monta tapaa, mutta mutta ajattelin yrittää hyödyntää putken sisällä olevaa reikää vähän niin että teen 10mm vahvasta levystä 40x40 palan jossa on erillinen reiän kokoinen uloke joka uppoaa sisään. Jospa niin sais vähän paremmin hitsattua ne kiinni putken päähän.

Yleensä tahtoo jäädä aika lyhyeksi ne putken päät kun haarukka on katkaistu pois, ja siinä on miettiminen kuinka saada kestävä lopputulos, että saa riittävästi hitsattua kiinni. Tai toinen vaihtoehto olisi upottaa ohjauslaakeriputken sisäreiän kokoinen akselitangon pätkä sisään ja hitsata ympäriinsä kiinni ja sit siihen tankoon jotenkin renkaan akselille jonkinlainen levyn pala kiinni. Pitää nyt katsoa mihin sitä päätyy.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jori »

Vastasin äkkiä, ennen kuin ehdit tehdä mitään muutoksia. Käännä runko toisin päin, niin voit säilyttää takahaarukan jarrutapit. Asenna siis jarru takahaarukan alapuolelle. Ketju menee kireällä yläpuolella liian läheltä, mutta alapuolella sen voi ohjata kauempaa.

2014-04-09-104448_1440x900_scrot.png
2014-04-09-104448_1440x900_scrot.png (743.5 KiB) Katsottu 2957 kertaa

Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Tohon on tulossa 28" rengas taakse, mikä on kuvassakin, ja haarukka on 26 tuumasesta, joten ne v-jarrun tapit on joka tapauksessa nyt väärässä paikassa ja siirrettävä haarukassa ylemmäs. Ja samalla kun ne kerran täytyy irrottaa ja hitsata uusiksi, niin voisin hitsata ne alapuolelle, niinkuin on pakkokin. =) Tosin tossa takapyörässä on jalkajarrut, että tässä pelissä ei ole tarpeen minkäänmoiset käsijarrut. Mutta voihan ne siihen laittaa, kun ne on kahvat ja v-jarrut. Oli jotain muovia muuten ne v-jarrujen varret. Olisko muuten rengas pysyny kiinni jos ois vaan kääntäny toisinpäin, kun akselihahlokin olis ollut ylöspäin auki?

Eikä etupyöriinkään taida jarruja tulla ainakaan tällä tietoa, kun olis haasteellista saada niihin mitään jarruja kun ei ole etupyörille haarukkaa. Taakse vain jalkajarrut näin alakuun, ei tällä kuitenkaan niin kovaa mennä koskaan;). Mutta veikkaanpa että triken takapyörän jarruteho ei vastaa pystypyörää, koska tuo painopiste saattas olla trikessa enempi edessä. No kyllä se siellä perässä kyntää ainakin vähän, kun on halu pysähtyä. Kyllähän se pyörä pysähtyy lopulta ihan siitäkin syystä jos ei polje;)

Noita erilaisia takapyöriä ja vaihderatkaisuja voi sit jälkeenpäin muutella kun sattuu saamaan avovaihteellisen pyörän ja sen kiristin rullaston vai mikä sen virallinen nimi on. Ehkä sellaisen muutoksen jälkeen voi joutua muuttamaan ketjun ohjaimia paluupuolella, mutta pikku juttu koko rungon rakentamisen rinnalla.=)

Seuraavaa vaihetta jo innolla odottaen. Hitsauskypäränkin sain tänään, joten parempi tähtäillä;) Nyt olis runkoa valmiina ensimmäiset 80cm takapäästä. Seuraavaksi runkoputki lähteekin tästä sitten yläviistoon ihan polkimille asti, sellanen yksinkertainen runkorakenne tulossa tähän. Seuraavaksi voisikin katkaista valmiiksi kulmaan tuon loput 100cm runkoputkea ja sitten pitäs tehdä se tukivarsi tsydeemi. Hitsata ne yhteen, kulmaan. Ja sen jälkeen tosi tärkeä ja jo vähän valmiiksi stressaava vaihe se ohjauslaakeriputkien kohdistaminen suoraan. Ja toinen stressin aihe on se tukivarsi paketin liittäminen tohon etummaiseen runkoputki osaan, että se tulis mahdollisimman suoraan. Noh enköhän kaikesta selviä suht kunnialla kun ei hätäile ja tarkistaa vielä tarkistamisenkin jälkeen ennen lopullisia hitsauksia. Sit kun on niin valmis runko että on keksinyt etupyörillekkin kiinnityksen, voi huokaista helpotuksesta! =) Pahimmat on siis tehty. Ja sitten lopuksi todeta, kakka, ei tällä pysty ajamaan edes :lol: Noh ei nyt olla sentään niin pessimistisiä:D

Ai niin kavensin sitten leveyttä, kun alkuperäinen piirustus sanoi leveydeksi 94cm. Nyt se tulee lähelle 90cm. No niin tulipa taas paksu kirja kirjotettua, älä poika kirjota, tee vaan ja laita valmiista osista kuvia:P

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, kyllähän se takarengas sutina on jos vähänkään voimakkaammin pitää jarruttaa. Eteen saa kyllä vannejarrut vaikkei haarukoita olekkaan:

Kuva

Kuva

Jos nuo jarrujen kiinnitysraudat yhdistää ohjaustankoihin niin extrapainoakaan ei kohtuuttomasti tule.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Pitäsköhän tässäkin muuten olla tällänen takavaihde vain kiristimenä? Kun eihän tossa etuhaarukassa ole varaa siirtää pyörää. Ja aika pitkät ketjut jotka jo painaakin sen verran että roikkuvat jo siitäkin syystä, tosin rulla on tulossa paluupuolellekkin, mutta ehkä tälläiselle olis tilausta? Saakohan kuinka säädettyä kohdilleen tollaselle yks rattaiselle. Kai sen saa..=) Tässä linkki: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 1B-270093/

Ja kertokaas jos tiedätte mistä halvimmat päällyskumit kokoa 47-406, mutta sais olla jokseenkin rullaavat. Ei maastonappuloita sentään. Halpahallissa näin jotakin 6.90kpl, mutta ne oli keskeltä kaljut ja reunoilla nappuloita. Mieluusti sais olla keskellä sellanen rullaava korkeampi kohta.

Viimeksi muokannut Tops, 09 Huhti 2014, 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin